Musen skrev 2012-04-04 05:39:57 följande:
Jättekul att läsa era åsikter :) Men är det verkligen så att hingstar är stressade och spränger staket och mår dåligt eller är det bara skrock? Att en hingst står själv i hagen är ju för att den är under avel oftast precis som tidigare skrev att tävlings hästar gör pga skaderisk. Men när dom inte är i avel så får dom gå i flock, i varje fall på de ställen jag varit på. Ett stall i närheten har 15 inackorderingar och 15 små hagar för att ägarna är rädda för ev skador och övervikt pga bete men det ironiska är att dessa hästar jämt har någon sträckning eller halta på något sätt medans de hästar i lösdrift i närheten är mindre skadebenägna. De ställen jag varit på med hingstar så har dessa haft vanliga staket och inte alls verkat stressade men ända sen man var liten har man hört att hingstar mår dåligt därför startade jag tråden för jag var nyfiken om någon hade upplevt det. Jag tycker att ston är mera oberäkneliga :) mina barn har egna hingstar som dom lullar runt på. Jag tog för givet att hingstar var lika vanligt som valacker men blev förvånad att så inte är fallet.
Jag har inte träffat så många hingstar själv, antagligen för att det är rätt ovanligt med hingst där jag har rört mig, men de två jag träffat har varit rätt speciella. En var en treåring i ett tillridningsstall som var totalt vansinnig. Han stod oftare på ett ben än alla fyra. Den andra hingsten var också tre och hade en jämnårig valack som hagkompis. Man märkte rätt snabbt viken som var hingsten eftersom han visade upp sig rätt mycket varje gång man gick förbi med en annan häst. Valacken var bara lite nyfiken. Däremot har jag hört om stoägare som fått sina hagar fulla av grannens hingstar vilket resulterat i kastade föl och så vidare.
Jag håller med dig om att alla hästar ska ha rätt att kunna röra sig i hagen/ev lösdrift för de hästar som klarar av det dock.
Jag tror att det största problemet med en hingst är att man inte riktigt kan lita på humöret. Genom kastrering så kan man jämna ut det en del, eftersom det sänker testosteronnivån. Jag tror också det är stor skillnad på typ, en hingst av en ras som ÄR lugn, och exempelvis en halvblodshingst som är stenhårt avlad för prestation. Jag tycker generellt sätt att hästarna, speciellt halvbloden, har blivit mer svårriddna/svårhanterliga på den senaste tiden. Man avlar nog mer på ridbarhet och att de ska kunna komma högt i klasserna än psyket. Sandakhan är ett strålande exempel på detta. Han kastrerades f ö för att han var för hingstig och blev sjukt stressad av detta.