Inlägg från: Exra46 |Visa alla inlägg
  • Exra46

Hingst/valack

Vi har haft en del hingstar och blir dom riktigt hingstiga så är dom inge rolig alls att hålla på med.  Dom vill gärna visa sig på styva linan lite då och då.. Kaxar upp sig både i stallet och vid tävlingsbanan.
    Vi som har haft travhästar som dessutom ska vara peppade och lite på tårna ändå tycker att ska man inte avla på dom så blir det valack.  Framför allt så brukar dom springa och gapa och skrika på travbanan hela tiden och ska visa upp sig och koncentrerar sig inte alls på uppgiften. Helst om det springer ston på banan samtidigt. 
    Blir omständigt om man har ston i stallet också, och sen ska åka in och träna med hästarna. Går ju inte att lasta hingsten och stoet tillsammans.  Kanske inte ens en valack och en hingst. 
    Allt blir lättare om dom är valack tycker jag.

• Exra46

Lindy, det kan ju bero på hästras också..   Jag har själv en quarter och när vi är ute och tävlar så märker man knappt av hingstarna som är med..  Men däremot om jag är med på travet så märks det minsann när det kommer in en hingst i stallet.  Så det kan ju bero på aveln och uppfostran naturligtvis.

Svar på tråden Hingst/valack