• Emeli

IVF och adoption

Om ni ska adoptera när ni är bosatta i Sverige måste ni adoptera genom en svensk adoptionsorganisation, eller enskilt. Ska ni gå genom en italiensk organisation får ni bosätta er i Italien, och ni adopterar då enligt italiensk lag. Innan ni flyttar är det bäst att ni kollar upp vad som gäller där. 

• Emeli
    Cillat skrev 2012-11-03 12:55:39 följande:
    Jag håller också på med IVF. Två misslyckade försök. Vi funderar också på att ställa oss i adoptionskö. Allt tar ju sån tid! Vi är båda 37 år och vi vill ju hinna få ett barn innan vi är för gamla! Det finns ju olika adoptionscentrum har jag förstått. Vilken ska man välja? Finns det någon som är snabbare? Min sambo är italiensk medborgare och vi har hört att man kanske kan ställa dig i kö i Italien också om vi är gifta. Har någon koll på det?
    Det finns fem fungerande adoptionsorganisationer i Sverige. Alla är seriösa, godkända och bra. Vilken man väljer beror på vem man själv är, var man passar in, vilka önskemål man har osv. Adoptionscentrum (AC) är störst och kommer att förmedla ca 300 adoptioner i år. La casa är minst och kommer att förmedla färre än tio. Du kan läsa på om de olika organisationerna på MIA:s hemsida www.mia.eu .

VIKTIGT! Ställ er i kö NU även om ni håller på med IVF. Det är inte alls lika bråttom att anmäla sig till sociala myndigheterna för utredning, men hos organisationerna är långa köer till de flesta länder.
Svar på tråden IVF och adoption