• jemlan

IVF och adoption

Hej! 

Jag funderar lite kring adoption och IVF. I mitt landsting får man 3 försök och vi har utnyttjat ett hitills. Om vi skulle välja att gå vidare genom adoption, vad skulle då hända med våra återstående försök? Skulle de brinna inne eller är det tillåtet att använda dom längre fram? Förstår att detta är en känslig och konstig fråga, men jag vill ha allt på det klara så att vi kan fundera vidare!

Vi vill så gärna ha ett barn, känns som om hjärtat ska brista. Vill inte vänta längre!

• Svar på tråden IVF och adoption
  • ekke

Hej Jemlan! Välkommen till adoptionssidorna. Om ni inte gör era försök nu och adopterar så kommer ni inte ha era försök kvar, då har ni ju barn :)

Oavsett så är, om det lyckas, ivf en betydligt snabbare väg att gå.

Ni kan ju anmäla er till att gå den obligatoriska föräldrautbildningen, den måste man gå innan man får påbörja medgivandeutredningen. Jag rekommenderar er att vara klara med era ivf försök innan utredningen dock ( om ni nu vill göra dem )

• Helle68

Vi började fundera på adoption inför vårt andra IVF-försök. Det var inte via Landstinget utan privat så vi kunde ju bestämma själva hur vi skulle göra, men trots det var det svårt att besluta om vi skulle fortsätta med IVF ett tag till eller göra ett uppehåll och satsa på adoptionen. Det var svårt att fokusera på både och, tyckte främst jag, men det löste sig automatiskt eftersom det var ett halvårs väntetid på föräldrautbildningen som måste ha påbörjats innan vi fick påbörja hemutredningen. Under den tiden gjorde vi några IVF-försök till, beroende på att vi hade tiden emot oss både för IVF och adoption. Vi ville ha barn och tyckte inte det spelade någon roll om det blev genom det ena eller andra sättet, men ju mer hemutredningen närmade sig allt mer övertgade blev vi om att det var genom adoption som vi ville bli föräldrar. Det var så skönt att ta det beslutet och sedan kunnna koncentrera sig fullt på den kommande utredningen och adoptionsprocessen. Lycka till oavsett vilken väg ni väljer!

• jemlan

Tack för era svar! Det är svåra beslut att ta. Men till slut kommer det bli bra, det vet jag! :)

• Selma1966

Med tanke på vilken tid adoptionen tar så lär ni troligen hinna göra era resterande IVF-er innan ni får barnbesked. Vi gjorde 4 försök under kötiden för adoption. Ett missfall av de fyra.

• EbbaGrön

Vi har börjat med utredning nu för adoption och tänkte hinna göra vårt IVF-försök innan vi skickar våra handlingar till landet, men nu säger vår utredare att hon måste ha ett intyg från IVF-kliniken att vi har avslutat behandling där, annars kan inte vår medgivande utredning bli klar. 

Någon som vet, kan dom kräva ett intyg? 
    Vet inte nu hur vi ska gå vidare.. 

• ekke
    EbbaGrön skrev 2012-04-22 10:59:10 följande:
    Vi har börjat med utredning nu för adoption och tänkte hinna göra vårt IVF-försök innan vi skickar våra handlingar till landet, men nu säger vår utredare att hon måste ha ett intyg från IVF-kliniken att vi har avslutat behandling där, annars kan inte vår medgivande utredning bli klar. 

Det är utredarens jobb att se till att ni är redo för att bli adoptivföräldrar, om man fortfarande har en fot kvar i hoppet om att bli föräldrar till ett biologiskt barn kanske man inte kan tillgodoräkna sig den information och den process som man går igenom som blivande adoptivförälder. 

vår utredare har frågat många gånger om vi har lämnat ivf:erna bakom oss, och det har vi. Däremot så har de inte krävt något intyg på det. Kanske är det så att de känt en viss osäkerhet hos er på den biten och därför kräver ett intyg. Jag tror inte att det är en bra idé att vara motsträvig. Utredaren har rätt att vägra gå vidare med utredningen innan ni gjort färdigt era ivf försök.

Tidigare var det också så att "man skulle sörjt färdigt" - dvs att det skulle ha gått ett bra tag mellan ivf försöken och adoptionsutredningen - nu för tiden inser de flesta att den sorgen kommer vi att få då och då även i framtiden.  
  • EbbaGrön
    ekke skrev 2012-04-22 11:18:13 följande:
    Det är utredarens jobb att se till att ni är redo för att bli adoptivföräldrar, om man fortfarande har en fot kvar i hoppet om att bli föräldrar till ett biologiskt barn kanske man inte kan tillgodoräkna sig den information och den process som man går igenom som blivande adoptivförälder. 

vår utredare har frågat många gånger om vi har lämnat ivf:erna bakom oss, och det har vi. Däremot så har de inte krävt något intyg på det. Kanske är det så att de känt en viss osäkerhet hos er på den biten och därför kräver ett intyg. Jag tror inte att det är en bra idé att vara motsträvig. Utredaren har rätt att vägra gå vidare med utredningen innan ni gjort färdigt era ivf försök.

Tidigare var det också så att "man skulle sörjt färdigt" - dvs att det skulle ha gått ett bra tag mellan ivf försöken och adoptionsutredningen - nu för tiden inser de flesta att den sorgen kommer vi att få då och då även i framtiden.  
    Utredaren sa det på vår första träff, typ det första hon sa när vi kom dit. Men hon har inte nämnt det några fler gånger, så hon kanske har ångrat sig ang. intyget. 
  • ekke
    EbbaGrön skrev 2012-04-22 13:24:50 följande:
    Utredaren sa det på vår första träff, typ det första hon sa när vi kom dit. Men hon har inte nämnt det några fler gånger, så hon kanske har ångrat sig ang. intyget. 
    Jag tror att ni får räkna med att hon kommer ihåg intyget. Samtidigt så är väl ingenting hundraprocentigt i livet, man kan ju ångra sig.

För mig var det väldigt skönt att veta vad som skulle hända i vår framtid när vi bestämde oss för att lämna ivf:erna och veta att vi skulle bli adoptivföräldrar!

Lycka till 
  • Bläckfisken
    EbbaGrön skrev 2012-04-22 10:59:10 följande:

EbbaGrön:

Gör alla era IVF färdiga innan ni ger er hän i adoptionsprocessen. Jag tycker utredaren är ansvarsfull som kräver intyg. Hon misstänker tydligen att ni innerst inne inte är riktigt redo för adoption ännu. Och hennes jobb är att tillvarata det adopterade barnets intresse i första hand. Sedan - om IVF inte lyckas - kan ni återgå till adoptionsprocessen till 100%.
    Lycka till! {#emotions_dlg.flower}

Ekke: I Hjärta you. Jag tycker alltid att du skriver så klokt! Glad
  • EbbaGrön
    Bläckfisken skrev 2012-04-22 20:07:41 följande:
    EbbaGrön:

Gör alla era IVF färdiga innan ni ger er hän i adoptionsprocessen. Jag tycker utredaren är ansvarsfull som kräver intyg. Hon misstänker tydligen att ni innerst inne inte är riktigt redo för adoption ännu. Och hennes jobb är att tillvarata det adopterade barnets intresse i första hand. Sedan - om IVF inte lyckas - kan ni återgå till adoptionsprocessen till 100%.
    Lycka till! {#emotions_dlg.flower}

Ekke: I Hjärta you. Jag tycker alltid att du skriver så klokt! Glad
    Men hur funkar det då nu när vi redan håller på med hemutredningen? Kan man bara ta ett uppehåll från den? Och vad ska man säga att anledningen är?

Jag och min man går och funderar om vi ska satsa på adoptionen helhjärtat nu och sen om vi vill ha ett syskon så funderar vi på att göra vårt IVF-försök då, kan man göra så tro?
  • Bläckfisken
    EbbaGrön skrev 2012-04-22 21:01:14 följande:
    Men hur funkar det då nu när vi redan håller på med hemutredningen? Kan man bara ta ett uppehåll från den? Och vad ska man säga att anledningen är?

Jag och min man går och funderar om vi ska satsa på adoptionen helhjärtat nu och sen om vi vill ha ett syskon så funderar vi på att göra vårt IVF-försök då, kan man göra så tro?
    Ja visst kan ni pausa utredningen och vara ärliga med anledningen till pausen.

Och det andra alternativet: hör med er IVF-klinik hur det fungerar med tidsgränser osv.

Glad
  • Cillat

Jag håller också på med IVF. Två misslyckade försök. Vi funderar också på att ställa oss i adoptionskö. Allt tar ju sån tid! Vi är båda 37 år och vi vill ju hinna få ett barn innan vi är för gamla! Det finns ju olika adoptionscentrum har jag förstått. Vilken ska man välja? Finns det någon som är snabbare? Min sambo är italiensk medborgare och vi har hört att man kanske kan ställa dig i kö i Italien också om vi är gifta. Har någon koll på det?

• Emeli

Om ni ska adoptera när ni är bosatta i Sverige måste ni adoptera genom en svensk adoptionsorganisation, eller enskilt. Ska ni gå genom en italiensk organisation får ni bosätta er i Italien, och ni adopterar då enligt italiensk lag. Innan ni flyttar är det bäst att ni kollar upp vad som gäller där. 

• Pippi Långstrump

Tänkte bara vara tydlig för länderna räknar äktenskapstid.
    Lycka till med era planer- oavsett hur ni får barn.

• Emeli
    Cillat skrev 2012-11-03 12:55:39 följande:
    Jag håller också på med IVF. Två misslyckade försök. Vi funderar också på att ställa oss i adoptionskö. Allt tar ju sån tid! Vi är båda 37 år och vi vill ju hinna få ett barn innan vi är för gamla! Det finns ju olika adoptionscentrum har jag förstått. Vilken ska man välja? Finns det någon som är snabbare? Min sambo är italiensk medborgare och vi har hört att man kanske kan ställa dig i kö i Italien också om vi är gifta. Har någon koll på det?
    Det finns fem fungerande adoptionsorganisationer i Sverige. Alla är seriösa, godkända och bra. Vilken man väljer beror på vem man själv är, var man passar in, vilka önskemål man har osv. Adoptionscentrum (AC) är störst och kommer att förmedla ca 300 adoptioner i år. La casa är minst och kommer att förmedla färre än tio. Du kan läsa på om de olika organisationerna på MIA:s hemsida www.mia.eu .

VIKTIGT! Ställ er i kö NU även om ni håller på med IVF. Det är inte alls lika bråttom att anmäla sig till sociala myndigheterna för utredning, men hos organisationerna är långa köer till de flesta länder.
  • fabbemam
    Emeli skrev 2012-11-03 21:07:02 följande:
    Det finns fem fungerande adoptionsorganisationer i Sverige. Alla är seriösa, godkända och bra. Vilken man väljer beror på vem man själv är, var man passar in, vilka önskemål man har osv. Adoptionscentrum (AC) är störst och kommer att förmedla ca 300 adoptioner i år. La casa är minst och kommer att förmedla färre än tio. Du kan läsa på om de olika organisationerna på MIA:s hemsida www.mia.eu .

VIKTIGT! Ställ er i kö NU även om ni håller på med IVF. Det är inte alls lika bråttom att anmäla sig till sociala myndigheterna för utredning, men hos organisationerna är långa köer till de flesta länder.
    Det KAN vara lång kö för att få börja medgivande utredningen också, det är ovanligare men vi fick som exempel vänta i 2 år på att få starta utredningen.
  • Cillat

Ok. Tack så mycket för all info. Ska genast kolla upp organisationerna.

Svar på tråden IVF och adoption