Inlägg från: Bläckfisken |Visa alla inlägg
  • Bläckfisken

IVF och adoption

EbbaGrön skrev 2012-04-22 10:59:10 följande:
    Vi har börjat med utredning nu för adoption och tänkte hinna göra vårt IVF-försök innan vi skickar våra handlingar till landet, men nu säger vår utredare att hon måste ha ett intyg från IVF-kliniken att vi har avslutat behandling där, annars kan inte vår medgivande utredning bli klar. 

Någon som vet, kan dom kräva ett intyg? 
    Vet inte nu hur vi ska gå vidare.. 
    EbbaGrön:

Gör alla era IVF färdiga innan ni ger er hän i adoptionsprocessen. Jag tycker utredaren är ansvarsfull som kräver intyg. Hon misstänker tydligen att ni innerst inne inte är riktigt redo för adoption ännu. Och hennes jobb är att tillvarata det adopterade barnets intresse i första hand. Sedan - om IVF inte lyckas - kan ni återgå till adoptionsprocessen till 100%.
    Lycka till! {#emotions_dlg.flower}

Ekke: I Hjärta you. Jag tycker alltid att du skriver så klokt! Glad
  • Bläckfisken
    EbbaGrön skrev 2012-04-22 21:01:14 följande:
    Men hur funkar det då nu när vi redan håller på med hemutredningen? Kan man bara ta ett uppehåll från den? Och vad ska man säga att anledningen är?

Jag och min man går och funderar om vi ska satsa på adoptionen helhjärtat nu och sen om vi vill ha ett syskon så funderar vi på att göra vårt IVF-försök då, kan man göra så tro?
    Ja visst kan ni pausa utredningen och vara ärliga med anledningen till pausen.

Och det andra alternativet: hör med er IVF-klinik hur det fungerar med tidsgränser osv.

Glad
Svar på tråden IVF och adoption