• Gizzie

Vart hittar jag överklassens vårdgivare i Stockholm???

Pluggar till syrra och vi gör ett kulturarbete om överklassens vårdgivare. Så har ni några tips på vart man kan hitta dessa? Vet ett äldreboende i Södertälje och Martina barnsjukhuset är nog mer inriktad till överklassen, eller har jag helt fel? Men vart hittar jag fler?

• Svar på tråden Vart hittar jag överklassens vårdgivare i Stockholm???
  • Iris

När Göran Person bytte höftled gjode han det på SöS om jag minns rätt Glad

Du har ju helt rätt i att Sophiahemmet inte enbart är för överklass. Angående privata sjuksköterskor som folk anställer så jag sett annonser i dagstidningar då och då.   

• Gizzie

Annonserna är det från privat personer eller organisationer?

• Iris

Jag har sett privatpersoner som annonserat, aldrig någon organisation. 

Annonsen jag såg senast var en son som sökte efter en hemhjälp till hans pappa. Fadern var i 90-års åldern och behövde hjälp med hushållet och personlig omvårdnad. Det stod uttryckligen att de sökte efter en sjuksköterska att anställa och att de erbjöd mycket god ersättning. Det kan ju inte direkt ha handlat om någon avancerad vård tror jag men det är klart att har man råd kan det ju vara tryggt att ha en "expert inom omvårdnad" i hemmet! (Sonen bodde för övrigt utomlands).

• Gizzie

Jag vet också en familj Sveriges 11e rikaste familj som anställde 3ssk i hemmet för mycket god lön. Så de är nog bara privat personer. Konstigt nog att inget företag har nappat på iden..

• Argo
    Gizzie skrev 2012-04-02 21:36:32 följande:
    Pluggar till syrra och vi gör ett kulturarbete om överklassens vårdgivare. Så har ni några tips på vart man kan hitta dessa? Vet ett äldreboende i Södertälje och Martina barnsjukhuset är nog mer inriktad till överklassen, eller har jag helt fel? Men vart hittar jag fler?

Inriktat mot överklass? Det tror jag inte. Det lär inte finnas många nog i ”överklassen” för att göra den affärsidén lönsam. Möjligen någon privatläkare på Östermalm då.

• Betty Boop
    Argo skrev 2012-04-04 06:44:27 följande:

Inriktat mot överklass? Det tror jag inte. Det lär inte finnas många nog i ”överklassen” för att göra den affärsidén lönsam. Möjligen någon privatläkare på Östermalm då.

Va? Det är klart att det finns vårdgivare som bara "överklass" har råd att gå till! De blir ju sjuka som alla andra och betalar gärna för att slippa gå till "vanliga" vårdgivare.
  • Flaminia
    Betty Boop skrev 2012-04-04 08:16:29 följande:
    Va? Det är klart att det finns vårdgivare som bara "överklass" har råd att gå till! De blir ju sjuka som alla andra och betalar gärna för att slippa gå till "vanliga" vårdgivare.
    Det beror väl på hur man definierar överklass. Många menar ju att det inte räcker med att ha mycket pengar för att kallas överklass, utan att  man måste komma från "rätt" familj för att räknas till den.
  • Betty Boop
    Flaminia skrev 2012-04-04 08:22:34 följande:
    Det beror väl på hur man definierar överklass. Många menar ju att det inte räcker med att ha mycket pengar för att kallas överklass, utan att  man måste komma från "rätt" familj för att räknas till den.
    Jag kommer från "rätt" familj men har inga pengar. Vad är jag då?  
  • vampyria2

Va i Södertälje hmm vilken då, jag bor där har jobbat inom äldrevården men aldrig hört talas om att det finns något sånt?

Men i Stockholm så är det väl som många skriver här Sophiahemmet som gäller för överklassen, finnare ställe får man leta efter

• Argo
    Betty Boop skrev 2012-04-04 08:16:29 följande:
    Jaha?

Vilka då?

Sophiahemmet räknas inte för där kan vilken kreti och pleti som helst (ofta genföretagare) komma in med en privat försäkring för några hundralappar i månaden.

Danderyds sjukhus ligger visserligen i Danderyd men tar emot Kalle svensson också.

Så vilka då?
  • vampyria2
    Argo skrev 2012-04-04 11:03:00 följande:
    Jaha?

Vilka då?

Sophiahemmet räknas inte för där kan vilken kreti och pleti som helst (ofta genföretagare) komma in med en privat försäkring för några hundralappar i månaden.

Danderyds sjukhus ligger visserligen i Danderyd men tar emot Kalle svensson också.

Så vilka då?
    Äh så där kan man inte hålla på efter som i Sverige är det förbjudet att ha sjukhus m.m som är helt privata och enbart till för rika, därför så "måste" Sophiahemmet ta emot även "vanliga" människor men du kan inte förneka att det är ett av de ställen folk helst vill till och att det är vanligt att de frön överklassen säker sig dit.
  • Argo
    vampyria2 skrev 2012-04-04 12:00:12 följande:
    Äh så där kan man inte hålla på efter som i Sverige är det förbjudet att ha sjukhus m.m som är helt privata och enbart till för rika, därför så "måste" Sophiahemmet ta emot även "vanliga" människor men du kan inte förneka att det är ett av de ställen folk helst vill till och att det är vanligt att de frön överklassen säker sig dit.

Frågan var ju om det fanns någon vårdinrättning som riktar in sig specifikt mot överklassen. Inte om det fanns något ställe som var dyrt att gå till privat, vid sidan av landstingets remisser och privata sjukförsäkringar. 

Jag kan inte komma på något sådant ställe. Det ska vara någon doktor med privatklinik på Östermalm då. Typ.

• Gizzie

Jag har ringt upp två av äldreboenden. På den ena kan man köpa till sig extra service på Djursholm men de har "medel" boenden också. Som sagt Sophia hemmet tar även emot privat personener och Martina sjukhuset verkar inte så sugna på att låta oss komma? I Södertälje finns ett äldreboende Patricia hemmet som jag har hört ska va lite finare. Lättast blir nog att byta kultur grupp för detta verkar va så tabu belagt..

• Iris

Synd om ni byter målgrupp. Detta är intressant tycker jag.

Förstår att de ni ringer ej är så pigga på att ställa upp på medverkan med ert syfte men ni kan väl granska dem ändå? Ta reda på fakta utan att åka dit, eller åk dit men säg att ni är intresserade av deras verksamhet och önskar ett studiebesök...

Katrin Z har i sin blogg skrivit mycket om Martina sjukhuset tror jag.   

Ett sätt att få reda på vilka vårdinrättningar (och dess eventuella inriktning/målgrupp) kan vara att ringa upp MAS i kommunen (de olika stadsdelsförvaltningarna i Sthlm). Han/hon/hen(!) har bör ha koll på detta!   

• MissNora

Rätta mig gärna om jag har fel men håller inte Martina barnsjukhus på att avveckla. Har för mig att jag läste det någonstans och att lönsamheten inte var god.

Det finna väl många privatkliniker som kan falla i kategorin för de de som har medel för det...

• Bella5070

Problemet med 1177 är ju att det är statligt och nästan bara har offentliga vårdalternativ.
    När jag skulle lista om mig fick jag ett tips av en gympakompis om Vårdporten.
    Det är ungefär som 1177 men har mycket fler privata aktörer. Jag hittade en privat vårdcentral bredvid mitt jobb som kostade samma som min tidigare.
    Enda problemet var att man inte kunde lista om sig på sidan men det fanns ju alla kontaktuppgifter så jag ringde dom och listade mig där.
    Hade även tandläkare i storstäderna tror jag.
    Nåväl, finns väl ett gäng sådana sajter men den hade vad jag sett störst urval så jag tipsar tebax, gå in o kolla. www.vardporten.se

Min gamla vårdcentral som jag gick hos i 9 år blev bedrövlig på typ 16 månader! Fanns till slut inte en enda fast läkare kvar utan bara nya stafettläkare varje gång man var där.
    Det kostar enormt mycket och gynnar ingen (förutom stafettläkarna då) så är ju jätteviktigt att man verkligen vusar sitt missnöje genom att lista om sig så de måste skärpa till sig på sådana ställen annars blir det ju en ond spiral. 

• Tiina87
    Gizzie skrev 2012-04-02 23:20:12 följande:

Sophia hemmet kan man få remiss till från Danderyd så "vanligt" folk har också tillgång. Tänkte på nått som man rakt av "köper vård" vart vänder sig dessa politiker för att få vård mm? Många anställer egna sjuksköterskor för att jobba i hemmet år gamla rika tex så de måste ju finnas nån organisation som håller i sånt eller? Ska kolla upp dem andra tipsen ni gav. De spelar ingen roll om de är barn, gamla mm utan de handlar mer om själva servicen och vården. Jag vet att man betalar en summa årligen till Martina sjukhuset och behöver man vård så får man de på en gång och inte vänte tider mm..

Martina barnsjukhuset är inte för överklassen bara för att betalar årlig/måntlig medlemsavgift. Däremot är det folk som prioriterar sina barn som använder sig av Martina barnsjukhus, men man behöver absolut inte vara rik eller överklass.
  • slirren
    Betty Boop skrev 2012-04-04 09:11:32 följande:
    Jag kommer från "rätt" familj men har inga pengar. Vad är jag då?  
    Ingekl-överklass?
  • slirren

Sophiahemmet känns inte direkt som något för enbart överklassen. Vi är skrivna på den vårdcentralen och jag bor förvisso på östermalm men är från helt "fel" släkt. Har även fått remisser dit för röntgen, operation etc. Någon extremt rik person är jag inte heller.

Svar på tråden Vart hittar jag överklassens vårdgivare i Stockholm???