• SOL123

Förskoleklass

Ni som har barn i förskoleklass eller har haft, hur resonerade ni angående detta?
    Vad jag vet så är det inte skolplikt förrän man är 7 år och går i första klass och att förskoleklassen är frivillig. Ni som ändå valt att låta era barn gå i förskoleklass har ni sett det som det är skolplikt ändå eller har ni låtit barnen vara lediga lite sådär mitt i veckan för att ni varit lediga eller för att åka till nån kompis och leka eller bli hämtad av mormor och sova över där några dagar?

• Svar på tråden Förskoleklass
  • Lyckomamman

Det råder som sagt ingen skolplikt i förskoleklass, den är helt frivillig. Dt finns föräldrar son helt valt bort Fklassen

Vi har låtit vår dotter vara ledig om vi någon gång planerat in något speciellt, eller för att spendera några dagar hos mormor som bor flera timmar bort, eller om hon haft en dålig dag och varit väldigt trött tex. Senare i vår kommer vi också att resa bort ca 10 dagar.

Nu är ju också dotterns förskoleklass väldigt mycket "fritids", dvs de har  endast tre sk arbetspass per vecka och dottern går inte miste om något. 

• pigglet

Vi har valt att de varit ledig 1 dag/vecka. Har varit helt ok för skolan.

• Izzo

Tycker absolut att barnen kan vara hemma nån gång ibland men det är faktiskt så att dem missar en massa bra lärande om dem är borta längre perioder.

• Mrs Green

Vi har låtit dottern vara hemma en dag vid ett par tillfällen. Men vi jobbar ju varje dag så det är bara några gånger när mormor velat göra något speciellt med henne en vardag som det har varit aktuellt att ta ledigt. Då tycker jag man kan passa på att göra det eftersom det är sista året man har den möjligheten. 

• Callan

Låter henne vara ledig när det finns möjlighet. Om hon vill vill säga.
    Ofta väljer hon själv att gå iaf och bli hämtad före fritids, dvs kort dag, men ibland gör vi ngt helt annat.
    Lillebror är ju hemma iaf så. 

• Toker

Hon har fått vara ledig någon dag lite då och då och sedan kanske tre dagar hos mormor osv. Skolan själva tyckte att det var bra om barnen var med på själva förskoleklass (som här är 8-11 varje dag) så gott som varje dag, men som sagt så kan man bestämma själv hur man vill göra eftersom det inte är skolplikt.

• SOL123

Funderar på om det är så smart att missa samma dag varje vecka. Alltsåatt de är lediga varje tisdag t ex

• AgnesLucia

Frågade på infomötet inför att sonen ska börja förskoleklass i höst hur skolan resonerar kring detta. De tyckte att vi ska passa på att låta sonen vara hemma ibland eller resa bort några veckor om man vill. Sen blir det skolplikt som träder in. Däremot avrådde de från att han är borta samma veckodag ofta. 

• Litet My

Vi kör varje dag, just för att sonen behöver den strukturen. Dock är jag mammaledig så jag passar på att ta egentid, plugga och städa lite när han är borta mao mer tid resten av dagen att lägga på honom.

Hade han inte haft de behoven av sturktur som han har hade han nog fått vara hemma ibland också

• Höghus

Låter mitt barn gå varje dag. Eftersom vi valt att låta barnet gå i förskoleklass och det här iaf fungerar som skola och de lär sig massor och håller på med projekt, bokstäver, siffror etc så tycker jag att det vore fel mot barnet att hålla det hemma hipp som happ som man ibland kunde göra när barnet var på dagis. Är vi lediga hämtar vi direkt när "skolan" slutar dvs innan dagen övergår i fritidsverksamhet.

Svar på tråden Förskoleklass