• SOL123

Förskoleklass

Ni som har barn i förskoleklass eller har haft, hur resonerade ni angående detta?
    Vad jag vet så är det inte skolplikt förrän man är 7 år och går i första klass och att förskoleklassen är frivillig. Ni som ändå valt att låta era barn gå i förskoleklass har ni sett det som det är skolplikt ändå eller har ni låtit barnen vara lediga lite sådär mitt i veckan för att ni varit lediga eller för att åka till nån kompis och leka eller bli hämtad av mormor och sova över där några dagar?

• Svar på tråden Förskoleklass
  • SOL123

Jag känner att eftersom man säger att det är skola så borde barnet lära sig att man inte får vara ifrån skolan. Blir svårt att förklara i ettan sen att nu får du inte vara hemma längre,..

• Mrs Green
    SOL123 skrev 2012-03-29 06:43:40 följande:
    Jag känner att eftersom man säger att det är skola så borde barnet lära sig att man inte får vara ifrån skolan. Blir svårt att förklara i ettan sen att nu får du inte vara hemma längre,..
    Du måste ju inte säga att det är skola i förskoleklassen, för det är det ju faktiskt inte riktigt... det går säkert att förklara att förskoleklassen är som en blandning mellan skola och dagis, men från 1:an är det skola och då är man där varje dag.

Däremot tror jag inte det är bra att regelbundet vara hemma samma veckodag. Det är nog ganska vanligt att de har någon form av schema även i förskoleklassen, t.ex. att man övar på bokstäver på måndagar, matte på tisdagar och har utflykt på onsdagar... då är det ju synd att missa samma del varje vecka.
  • caliningrad
    Lyckomamman skrev 2012-03-28 20:32:30 följande:
    de har  endast tre sk arbetspass per vecka o

Ok. Nu borjar jag forsta varfor det kommer ut den dumma metoden "att skriva sig till lasning" dar ipad ersatter papper och penna, med motivering att det ar for svart for barnen att forma bokstaverna. Det ar val klart det blir sa nar man inte lar sig nat varken pa forskolan eller i forskoleklassen.

Att ipad ar dessutom skattefinansierade ar en skandal. 
  • Stjärnfall76

Jag tror det beror på hur den är utformad. jag tog inte sonen ledig i onödan, för jag tycker det var som skola.

• 3barnsmamma
    Lyckomamman skrev 2012-03-28 20:32:30 följande:
    Det råder som sagt ingen skolplikt i förskoleklass, den är helt frivillig. Dt finns föräldrar son helt valt bort Fklassen

Vi har låtit vår dotter vara ledig om vi någon gång planerat in något speciellt, eller för att spendera några dagar hos mormor som bor flera timmar bort, eller om hon haft en dålig dag och varit väldigt trött tex. Senare i vår kommer vi också att resa bort ca 10 dagar.

Nu är ju också dotterns förskoleklass väldigt mycket "fritids", dvs de har  endast tre sk arbetspass per vecka och dottern går inte miste om något. 

Oj, vad konstigt. När min dotter gick i förskoleklass  (förra året) hade de schemalagt 8-11 varje dag, de hade svenska, matte, livskunskap, matte och idrott.

Konstigt som sagt, att det kan vara så olika.  
  • Callan
    3barnsmamma skrev 2012-03-29 16:41:02 följande:
    Oj, vad konstigt. När min dotter gick i förskoleklass  (förra året) hade de schemalagt 8-11 varje dag, de hade svenska, matte, livskunskap, matte och idrott.

Konstigt som sagt, att det kan vara så olika.  
    Och hos oss går de alla dagar 8.15-13.15, med lektioner blandat med styrd och fri lek.
  • Vilmagbg

Efter som dagarna var så korta, han slutade kl:13.00 gick han varje dag. Men visst hände det att vi tog långhelg eller ledig någon extra dag. Eftersom jag var hemma med hans lillebror. 

• Strawberry

Min son går i förskoleklass mellan 8-11 varje dag med planerade ämnen som matte, svenska, idrott osv.
    Även om det inte är skolplikt, så tycker jag att man som förälder sänder ut fel signaler när man tar dem ledigt varje vecka bara därför att man kan o får.
    Det min son lär sig där ligger till grund för vidare arbete i åk.1
    Min son har varit ledig vid 2 tillfällen under höstterminen o 1 gång under våren, men det har varit en planerad ledighet, inte för att man inte kommit i säng i tid o varit trött dagen efter utan för att hela familjen skulle åka bort.

• S vali s

Vår dotter går i förskoleklass mellan 8:00 - 12:45 oich har ett schema med svenska, matte, idrott, mulle mm
    Hon har varit ledig vid tre tillfällen, ena gången fick vi lust att ta en "shoppingdag" tillsammans, andra gången ville hon åka till moster och sova över och sist var för att hon var så himla trött helt enkelt och eftersom jag ändå hade ledig dag så var vi hemma och mös tillsammans

Hennes lärare uppmuntrar oss föräldrar till att låta våra barn vara lediga någon dag då och då just för att det inte är skolplikt i förskoleklassen och för att barnen kan behöva få en dag off precis som vi vuxna behöver ibland  

Den late får brått när det blir kväll
  • m med tre stjärnor

Har haft barn i förskoleklass på tre olika skolor;)

FÖrsta skolan var mest likt vanlig skola, andra bad barnen att få jobba mer, tredje är väldigt muntlig och bygger på frivillighet men jag upplever ändå att de stimulerar barnen bäst på den här skolan.

Vi har haft inställningen mot barnen att förskoleklass är skola och att man går dit varje dag, sen har det ruckats på ibland om något yngre syskon varit sjuk tex eller om det varit något speciellt. Tex åkte vi till fjällen utanför skoltid och åkte till landet någon dag tidigare då och då....    

• Anne69

Bra tråd, jag undrar också över detta!!!!

Tror nog att vi kommer nyttja detta sista år innan skolplikten till att vara lite tjuvlediga tillsammans. Plus alla lov förstås! Tiden med barnen kommer aldrig igen!!  

• Limja

Jag har fått uppfattningen att så gott som ALLA barn börjar i förskoleklass. 
    Där vi bor kommer alla 06-orna att börja i höst, även om någon enstaka går kvar ett år på förskolan av en eller annan anledning. 
    Och har man väl börjat  följer barnen väl skolschemat som alla andra och är där alla dagar. 

Svar på tråden Förskoleklass