Hjälp mig utveckla en bättre förskolegrind, genom att ge era åsikter!
Vår grind till förskolan är tvådelad. En del som man ska öppna och en del som ska sitta fast med hjälp av en pinne i marken. Det är just pinnen i marken som är problemet under vintern. Andra delar av året sitter pinnen bra fast i marken och den delen av grinden är stabil. Men på vintern sitter pinnen mer fast i snön och isen vilket gör att det efter ett tag skapas ett spår i snön varefter pinnen ruckas fram och tillbaka. Följden blir att den delen av grnden som skulle vara stabil och sitta fast inte alls är stabil utan rör sig fram och tillbaka. I förlängningen leder det till att det ena av de två låsen slutar fungerar. På delen som ska gå att öppna finns det ett lås som är som en sprint och dels ett lås i form av en kedja. Ganska ofta struntar föräldrar i att använda kedjelåset vilket gör att grinden bara är låst med sprinten. Men när det nu är vinter och den motsvarande delen av grinden sitter dåligt fast i marken leder det till att sprinten åker ut sitt hål där den ska sitta fast och grinden öppnar sig utan speciellt mycket tryck. Okej att problemet skulle vara mindre om folk alltid låste med kedjan också men så är det inte.
Som jag upplever det är några av problemen:
- pinnen i marken som inte fungerar som den ska på vintern
- att folk folk är lata och inte ids stänga båda låsen trots att det inte tar någon extra tid. Kan man utveckla något annat lås som stängs mer automatiskt, så att föräldrarna bara behöver göra ett moment (eftersom det uppenbarligen är för jobbigt med två).
En annan sorts grind som finns har ett lås av en sort som jag tänker på som gammalt klassiskt grindlås med handdtag på båda sidorna om grinden. Oj, jag fick in bilden! Det som jag tycker fungerar dåligt på den här låsmodellen är att själva låsdelarna (alltså inte handtagen) inte fjädrar ut tillräckligt mycket och barn kan mycket enkelt trycka ner handtagen och öppna (om kedjelåset inte används). Kanske beror problemet på att låset inte är smörjt? Men frågan är om det är ett optimalt lås vid en förskola?
En grej som jag tycker är bra på vår förskola är att dörren in till byggnaden har låset mycket högre upp, vilket gör att bara föräldrar med normal längd och uppåt når upp dit. Inga barn når dit. Men inte heller korta föräldrar eller eller personer med vissa rörelsehinder, vilket inte är så bra.
Jag har nog egentligen ingen bild av hur en riktigt bra grind ska vara , det är lättare att lyfta fram sånt som inte fungerar. Om jag kommer på något mer gör jag ett nytt inlägg.
Lycka till med ex-jobbet!