• Amalia01

Hjälp mig utveckla en bättre förskolegrind, genom att ge era åsikter!

Hej,

Jag heter Amalia och studerar mitt sista år inom industriell design. Jag gör just nu ett examensarbete med en vidareutveckling av förskolegrindarna. Detta projekt är ett samarbete med Gunnebo, och ett försök till att hitta nya innovativa lösningar till problemet med Förekolegrindarna.

Jag skulle nu vilja att ALLA ni föräldrar som har tankar och åsikter kring dessa, delar med sig av sina upplevelser och tankar!  Det kan vara både bra som dåliga aspekter!

Hur man upplever att grinden fungerar?
    Hur man skulle vilja att det fungerade?
    Vilka problem finns det idag med grindarna?
    Hur den ultimata grinden skulle fungera?

Tack! för att ni delar med er och hjälper till att förbättra dagens förskolegrindar!
  • Svar på tråden Hjälp mig utveckla en bättre förskolegrind, genom att ge era åsikter!
  • Mrs Firren

Vår grind till förskolan är tvådelad. En del som man ska öppna och en del som ska sitta fast med hjälp av en pinne i marken. Det är just pinnen i marken som är problemet under vintern. Andra delar av året sitter pinnen bra fast i marken och den delen av grinden är stabil. Men på vintern sitter pinnen mer fast i snön och isen vilket gör att det efter ett tag skapas ett spår i snön varefter pinnen ruckas fram och tillbaka. Följden blir att den delen av grnden som skulle vara stabil och sitta fast inte alls är stabil utan rör sig fram och tillbaka. I förlängningen leder det till att det ena av de två låsen slutar fungerar. På delen som ska gå att öppna finns det ett lås som är som en sprint och dels ett lås i form av en kedja. Ganska ofta struntar föräldrar i att använda kedjelåset vilket gör att grinden bara är låst med sprinten. Men när det nu är vinter och den motsvarande delen av grinden sitter dåligt fast i marken leder det till att sprinten åker ut sitt hål där den ska sitta fast och grinden öppnar sig utan speciellt mycket tryck. Okej att problemet skulle vara mindre om folk alltid låste med kedjan också men så är det inte.

Som jag upplever det är några av problemen:
    - pinnen i marken som inte fungerar som den ska på vintern
    - att folk folk är lata och inte ids stänga båda låsen trots att det inte tar någon extra tid. Kan man utveckla något annat lås som stängs mer automatiskt, så att föräldrarna bara behöver göra ett moment (eftersom det uppenbarligen är för jobbigt med två).

En annan sorts grind som finns har ett lås av en sort som jag tänker på som gammalt klassiskt grindlås med handdtag på båda sidorna om grinden. Oj, jag fick in bilden! Det som jag tycker fungerar dåligt på den här låsmodellen är att själva låsdelarna (alltså inte handtagen) inte fjädrar ut tillräckligt mycket och barn kan mycket enkelt trycka ner handtagen och öppna (om kedjelåset inte används). Kanske beror problemet på att låset inte är smörjt? Men frågan är om det är ett optimalt lås vid en förskola? 

En grej som jag tycker är bra på vår förskola är att dörren in till byggnaden har låset mycket högre upp, vilket gör att bara föräldrar med normal längd och uppåt når upp dit. Inga barn når dit. Men inte heller korta föräldrar eller eller personer med vissa rörelsehinder, vilket inte är så bra.

Jag har nog egentligen ingen bild av hur en riktigt bra grind ska vara , det är lättare att lyfta fram sånt som inte fungerar. Om jag kommer på något mer gör jag ett nytt inlägg.

Lycka till med ex-jobbet!     

• veh

Jag tycker att en bra grind ska gå att öppna åt båda håll, svårt att min entusiastiska 2-åring att backa för att grinden ska öppnas mot en... Hade då varit lättare om grinden öppnades åt båda håll, så att man alltid kan öppna bort från barnet/barnen.

Sedan är det ju alltid ett dilemma... Det ska ju gärna gå att öppna med enhandsgrepp, ifall man bär sitt barn. Men samtidigt måste det ju vara säkert så barnen inte kommer åt att öppna själva. Den får gärna väldigt lättstängd också. Om jag släpper ut mitt gående barn, så vill jag snabbt kunna stänga grinden och följa barnet som är på väg ut på parkeringen, där det kan komma en bil.

Så, svåröppnad för barn, men möjlig att öppna med en hand för vuxna och ska nästan stänga sig av sig själv... Går det?

• Mrs Firren

Ha ha! "Sesam, öppna dej"

• Butterscotch

På grinden vid vägen finns två stängningsanordningar, ett vanligt handtag och en spärr som sitter ovanpå. Grinden går att öppna både utåt och inåt. Jag tycker att det funkar fint, men visst kan de större barnen med lite klättringsbegåvning nå upp även till det övre låset. Ett sätt att komma ifrån möjligheten för dem att öppna grinden vore väl att ha ett kodlås på (som vi har på dörrarna in till avdelningarna).

• Amalia01

Tack ni som redan svarat! Roligt att ni engagerar er.
    Jag vill gärna ha in så mycket synpunkter som möjligt, så har ni bekanta här, tipsa dom gärna om att ge sin synpunkt!

Återigen Tack!

• Jempa L

Jag har sett en variant på grindlås där låset öppnades med en metallstav som stack upp rakt ovanför grinden. Man var tvungen att vrida pinnen för att låsa upp grinden. Barnen hade svårt för det greppet, medans det funkade bra för föräldrar även om man bara hade en hand fri.

Det optimala på en grind för min del vore att det satt en saftblandare och en siren där. En sensorplatta i marken känner av när personen lämnar området med olåst grind. Det kanske skulle få slarvarna att skärpa sig Flört

Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
  • Mrs Firren

Sen funderar jag på om grinden kan göras lite trevligare/roligare istället för att bara se ut som en vanlig tråkig nätgrind. Lite mer förskole-känsla liksom.

• Mrs Firren

En grej jag tänkte på när någon nämnde kodlås är såna där plastbrickor, taggar, som innehåller något chip så att man kan ladda dem med info. Då kan bara en person med giltig tag komma ut och genom grinden. Och ska man ändå dra el dit så är väl inte ett varningsljud vid ostängd grind så främmande. Men samtidigt känns det lite fängelse-varning... 

• FruPenna

Enhandsgrepp! Ofta bär man på väska, kläder och yngre syskon och det är himla bökigt att ta sig in. Öppna åt båda håll är också bra men framförallt enhandsgrepp. Helt okej med en funktion i två steg, typ lyfta och dra, men det ska gå med en hand.

Svar på tråden Hjälp mig utveckla en bättre förskolegrind, genom att ge era åsikter!