ricinolja?
Hej!
Är det någon här som har testat ricinolja? det sägs ju vara bra för håret om man vill ha längre hår, någon som har lite erfarenhet av detta? :)
Hej!
Är det någon här som har testat ricinolja? det sägs ju vara bra för håret om man vill ha längre hår, någon som har lite erfarenhet av detta? :)
Som en forskare sa det är nog mer vilja. Som gör att det växer. Jag fick jätte dålig hårbotten som tog 4 månader att re ut och få bra igen så ALDRIG mer Ricinolja !
Jag provade ricinolja och tyckte inte alls att det gjorde någon skillnad!
Läste någonstans på nätet att "olja som olja" så jag provar med babyolja istället. Hårbotten blir glad iaf.
hej ! ricinolja fungerar verkligen, men olika mycke för alla, men tro mig det är värt att testa !!! lovar er ja har köpt rivcinolja från bodystore och har haft de på ögonfransarna o i hårbotten, efter 3 gånger märker ja skillnaden redan på ögonfransarna i allafaall o liite på håret också
Nej folk som jobbar på apoteket avråder inte alls folk från att använda ricinolja i håret, tvärtemot har de nu gjort en "speciell" förpackning som heter ricinolja för hårvård.
beleza-blogg.se/wp-content/uploads/2012/12/apl-ricinolja.jpg
Sen har ricinolja flera användningsområden, ricinoljan är ju inte direkt bara gjord som laxermedel, precis som olivolja inte bara är gjord för matlagning etc. Många med torr hy använder ricinolja i ansiktet för återfuktning, användingsområdet är nästan oändlig.
Sen att vissa får finnar osv beror oftast på att deras hårbotten antagligen inte gillar ricinoljans fett (olika hår gillar olika fetter). Sen att folk får mjäll beror på att de använder överdrivet mycket schampoo när de ska tvätta ur oljan så att håret blir uttorkat. Använder mig själv bara av balsam och jag har aldrig fått mjäll av en ricinolja, det låter ganska ologiskt i mina öron då man får mjäll på grund av att hårbottnen är torr och en olja återfuktar.
Har själv exprimenterat en hel del med mitt hår de senaste åren, har prövat massage, visst växte de lite fortare men inget märkvärdigt. Men ricinolja är det som påverkat mitt hår mest, mitt hår växer ungefär 4 cm i månaden nu pga oljan, och argumentet att jag skulle mäta fel, håller inte då jag färgade min utväxt dagen före jag började och mäter alltså utväxten. Sen argumentet som alla andra drar upp att de är massagen som får håret att växa, håller inte heller då jag masserat mitt hår varje dag sen fyra år tillbaka, och jag masserar inte mitt hår så mycket mer när jag använder ricinolja.
Sen näe, självklart funkar inte ricinolja på alla, vissa upplever tex att håret blir frissigt osv. Men jag har ett väldigt torrt hår som i princip aldrig blir flottigt, och hår mår i grund bra av att vara oljigt. Och just därför växer mitt hår fortare av ricinoljan, för att håret tar åt sig av näringen och vitaminerna i oljan och mer näring å vitaminer får håret att växa fortare, så enkelt är det. Alla hår har sin olja, men ricinoljan i sig är mest närings och vitaminrik. Olivolja som tex funkar jättebra på andras hår tycker mitt hår inte om alls osv.
Förlåt för ett väldigt långt inlägg, men hoppas det klarade upp en del saker iallafall.
Och nej, ricinoljan är ingen mirakelprodukt, men det kan hjälpa folk som mig som tex inte får återfuktat hår naturligt (de vill säga att de blir fett) en bit på vägen.
Förlåt men jag måste få kalla er blåögda. Det är inte oljan i sig som får håret att växa, det är själva massagen av hårbotten man gör som sätter igång blodcirkulationen i hårrötterna. Mitt hår har aldrig växt så fort och mycket som det gör nu när jag går på balsammetoden, och det är alltså inte balsam i sig som får det att växa utan all den jäkla tid man lägger ner på att massera hårbotten ordentligt när man tvättar håret :)
Med andra ord går det lika bra att ni masserar med valfri olja eller ingen alls, det måste absolut inte vara ricinolja som för många orsakar problem. Prova istället kokosolja eller någon annan lättare olja :)
Ricinoljan används faktiskt inte bara som laxermedel, det är också en viktig beståndsdel i läppstift av lite finare märken. Dagens onödiga vetande? :)
tanjalundberg.blogg.se/2011/december/ricinolja-fore-och-efter.html
asså vad snackar du om? klart att man inte ska lägga rent laxermedel i håret men kallpressad är ju en annan sak. Vadå forsking visar? Det händer ju bara för vissa och kanske 5% av 100 får problem med hårbotten. Shit, allt har biverkningar. Men det är bara KANSKE eller din mamma kanske gjorde allt hon hade sagt kanske efter?
Sluta prata skit
För mig har det fungerat bra hittills!
Jag köpte min på se.ilushop.com/ricinolja
, rekommenderar affären!
Hello,
Ricinolja innehåller bla omega 6-7-9, höga koncentrationer E-vitamin samt D-vitamin.
För håret kan e-vitamin bidra med en positiv effekt på blodcirkulationen i hårbotten som medför bättre hårhälsa.
Ricinolja har traditionellt använts för att lindra förstoppning, att behandla olika hudproblem och infektioner (och öka hårets hälsa). Nya studier har visat att ricinolja kan användas för att stödja immunsystemet, som antiinflammatoriskt medel, antimikrobiellt medel och till lymfatisk stimulans.
Ricinolja, och mer specifikt, jamaicansk svart ricinolja, fungerar bäst för behandling för att få håret växa friskare och tjockare.
Kort sammanfattat är det vitaminerna som stimulerar hårväxt och glans & som med allt i livet fungerar inte allt likadant för människor. Beroende på din kost & matvanor, rökning, sömnkvalité osv har en person lättare/svårare att ta upp näringsämnen. Det gäller även huden/håret.
Hoppas det gav ett tydligare svar :)