ricinolja?
Hej!
Är det någon här som har testat ricinolja? det sägs ju vara bra för håret om man vill ha längre hår, någon som har lite erfarenhet av detta? :)
Hej!
Är det någon här som har testat ricinolja? det sägs ju vara bra för håret om man vill ha längre hår, någon som har lite erfarenhet av detta? :)
Hur gör man när man ska använda den för ögonfransarna?
Och ska man ha i hela håret eller bara i hårbotten? Hur länge?
Vill också veta det sista,...hur har ni det på ögonfransarna? Hur länge? Hur applicerar ni den på fransarna och i håret? Funkar det på löshår?
Använd inte oljan i hårbotten. Det blev en blogg hysteri efter att Carolina.g börjat använda de. Nu har forskning gjort och de kan helt sabba din hårbotten orsaka eksem och håravfall. Oljan har ingen effekt på hårväxten. Däremot kan man sätta de i längderna men de gör inte att håret växer fortare då är ägg bättre!
Som en vis man i hårvårdsbranchen sa; Ricinolja är ju laxermedel!!! Att använda tarmsköljmedel i håret kan bara orsaka hårbotten-problem, inte långt hår. Ricinolja är lätt att köpa på apotek då det är receptfritt och godkänt läkemedel för magproblem, alltså är ricinolja inte till för att få längre hår eller snabbare hårväxt. För att få det bästa för håret, köp hårprodukter som är avsedda för rätt ändamål. Främjar Ricinolja hårväxt? På Mirroronline (mirroronline.se/fraga-frisoren/) finns en artikel om just Ricinolja och deras samtal med Jan Faergemann som är professor i dermatologi vid Göteborgs universitet säger att det inte finns några medicinska belägg för att ricin olja främjar hårväxt. Tvärtom kan ricinolja orsaka mjäll, eksem och finnar i hårbotten. Enligt TT säger Erika Burlin Hellman att Ricinolja endast rekommenderas till vad den är godkänd för, ett magläkemedel vi tillfällig eller svår förstoppning. Ersätter ricinolja profesionella hårprodukter och håroljor? Att tro att ett laxermedel skulle kunna ersätta en optimerad produkt för hår och hårbotten är samma som att tro att en hårolja skulle kunna ersätta ett laxermedel. För du dricker inte hårolja hoppas jag, det kan orsaka problem. Likaså orsakar laxeringsmedlet Ricinolja problem för hårbotten. De gamla egyptierna använde sig utav en slags olja i håret som de även använde i matlagning och som även fungerade som laxermedel. Denna olja använde de sig endast i längderna men även dom insåg att detta är inget att ha i hårbotten då oljan orsakade hårbottenproblem, den va tung och svår att tvätta ut. Oljan användes ungefär som dagens silikondroppar, för att göra håret mjukare och glansigare, en kosmetisk produkt som inte främjade hårväxt utan bara för utseendets skull. Effekten var i stort sätt som att använda olivolja i håret, det tynger håret, lägger sig endast på ytan, ger inte något vidare vård utan ger en fet knsla i håret som är svår att tvätta bort samt att det kan orsaka finnar, mjäll och eksem i hårbotten. Varför är ricinolja inte bra för hårbotten? Kort och gott så är molekylerna i ricinolja alldeles för stora för att tränga in i hår och hårbotten, därför lägger sig ricinolja endast på ytan och täpper till porer i hårbotten vilket orsakar mjäll, torr hårbotten, finnar? Prova att använda ricinolja i ansiktet, vad tror ni händer? Prova att använda en optimerad ansiktskräm, vad tror ni händer? Jag drar inte alla över en kant nu, men dagens bloggare borde tänka till en gång extra innan de skriver ett så ologisk påstående att ricinolja hjälper till med hårväxten. hårväxt per månad med ricinolja Har läst en del bloggar nu som tipsar om ricinolja och som provat det själva. Vissa säger att ricinolja hjälpt håret att växa 10cm på endast EN MÅNAD, wow! Tyvärr är detta lite av att bloggarens egna vilja av att ha längre. Före-kortet är mätt med vågigt hår, efter-kortet är mätt med plattat hår samtidigt som håret sträcks ut vid mätning. Ja, då blir håret långt! Sen finns det en hel drös som fått ?fantastiska? resultat och att håret växt hela 1,5cm på en månad! Detta är ingenting nytt tyvärr, för vissa växer håret så, för vissa andra växer det endast 3mm per månad. Så är det bara, ricinolja är inte någon form av anabola för hårväxt. Precis som muskler så är hårväxt väldigt individuellt, alla kan inte bli bodybuilders på grund av att deras gener inte tillåter musklerna att växa så extremt mycket. Precis samma är det med hårväxt, generna gör att håret växer i den takt det gör så hur fort håret växer och hur långt håret kan bli är olika från individ till individ. Hur får jag längre hår? Ni som ännu inte blivit övertygade av att ricinolja inte fungerar för att få långt hår kan läsa vidare. För att få långt hår finns det två knep som faktiskt fungerar; Ät rätt mat, tallriksmodellen är att rekommendera. Samt motionera! Det finns inga preparat, hårprodukter (inte ens ricinolja) i världen som fungerar bättre än dessa två ?knep?. Något annat som kan bidra till bättre hårväxt är att inte röka, snusa, och drick måttligt med alkohol, och till sist men inte minst; Knarka inte! Och till er alla som ens funderar på att fråga mig om fler källor än de jag angett varför ricinolja inte gör håret längre; Jag behöver inga som helst källor, detta är rent sunt och förnuft som alla människor borde ha, laxermedel som ricinolja är till för ändtarmen och hårprodukter är Till för håret.
Jag har svårt att tro att olja får håret att växa, utan som någon som ovan skrev, det är massagen som stimulerar hårsäckarna. Tror det går lika bra att massera in schampoo, inte lika kladdigt.
Ni som tror det funkar, finns det någon vetenskaplig källa på att just ricinolja främjer hårväxt? Det var modernt att ha det i hår och ögonfransar på 60-talet så någon borde ju forskat på det.
Jag provade, köpte på bodystore.se.
Jag märkte ingen förändring alls, iaf inte åt det positiva hållet.
För mig resulterade det i kliande och ömmande hårbotten, samt drastisk ökning i håravfall.
Jag pratade med min frisör som sa att det enda han trodde att oljan kunde hjälpa med var massagen av hårbotten vid applicering, annars hade den noll effekt på håret enligt honom.
Massera hårbotten gör jag hellre med en inpackning än en extremt kladdig olja.