Inlägg från: Pallas |Visa alla inlägg
  • Pallas

Hjälp mig med dressyrsadel

Nu har jag ridit ett pass hemma på ridbanan i lugn och ro och SHIT, vad det gick bra! Helt annan bogfrihet, jag kom ner och kom åt henne och kunde sitta ned i traven. Vi gjorde drömövergångar (för att vara oss, normalt ser det ut som om vi håller på att falla omkull) mellan skritt och trav och till och med en hygglig halt! Jag kunde göra tempoväxlingar med bara magen.

Wooooo! Trodde aldrig att det skulle vara så här stor skillnad, om jag ska vara ärlig! 

• Pallas
    Marlin16 skrev 2012-04-06 19:33:29 följande:
    Härligt!!! Slapp du känslan av att sitta fast??
    Jag satt rejält fast, men i det här läget i min ridning är det nog bara bra. Det var ju inte så att jag satt så fast att jag inte kunde inverka alls. Supernöjd! Hjärta
  • Pallas

Köpte av Glada hästen i spiltan i Västerås. Väldigt nöjd med servicen och bemötandet! Hon började med att känna igenom hästens muskler och titta på hur hon rörde sig, samt fråga om min uppfattning om hästens rörelsemönster osv.

• Pallas
    Marlin16 skrev 2012-04-07 04:04:50 följande:
    Just det, jag ska till Strömsholm om knappt 3 veckor så det blir perfa. För det är sambon som behöver en 18 tums, och nypris på S C är ju så bra. Han ska byta från Isabellen och behöver en större för samma pengar m samma egenskaper... Så denna tråden gav mig bra tips här. För S C sadlarna ser man ju inte så ofta att jag iaf glömt bort och leta där...
    Hoppas ni hittar något bra! Jag tror jag kommer bli jättenöjd med denna iaf. I dag får hon en vilodag, för nu har hon gått ganska mycket och jag ska lägga golv. Om jag inte blir alldeles för ridkåt, då cyklar jag nog ut och tar en liten skogssväng.
  • Pallas
    Marlin16 skrev 2012-04-07 09:13:56 följande:
    Härligt!!
    Ja det blir spännande!

Jag är ridsugen med. Red senast i februari och nu är jag nyförlöst m kejsarsnitt. Så jag får väl vänta till juni eller nåt..
    Tur i oturen att tävlingshästen inte står o väntar. Han har förändr på strålbenen och hovbroskförbening båda fram. Så jag letar efter en ny.. Jag har ju gott om tid att leta iaf...
    Förstår att du är sugen! Och ja, det är nog bäst att vänta efter kejsarsnitt. Jag hade ingen häst när jag födde de yngsta (bodde i USA) tack och lov. Synd på pållen. Kommer han kunna funka som motionshäst? Är det dressyr du ska tävla? 
  • Pallas

Nej, vad synd! Hoppas att han läker ihop och att du hittar en annan stjärna!

Jag är ju rätt långt ifrån "GP-häst", hahaha. Längtar tills jag får mer flyt i min ridning, jag rider jävligt dåligt nu. Har precis kommit tillbaka efter 1½ års skitjobbig ridfobi och det är mycket som ska falla tillbaka på plats i kropp och knopp. 

• Pallas
    Marlin16 skrev 2012-04-07 09:56:49 följande:
    Tyvärr är förändringarna så stora att det handlar om promenadhäst eller himlen

Ridfobi, vad grundar sig den i?
    Men en ny sadel kanske ger bra inspiration? Inte press hoppas jag!
    Håller tummarna för att pållen kan få ett långt skogsluffarliv!

Min fobi, ja... helt galet. Jag var inte rädd för att rida för att hästen skulle sticka/stegra/bocka eller så, jag var rädd för att jag skulle rida sönder henne. Det tog sig helt irrationella proportioner, så till slut trodde jag att hon bokstavligen skulle dö om jag satte mig upp och red. Har fått hjälp av en medryttare och nu vågar jag tom galoppera!  
  • Pallas

Jag vet inte vad som hände, faktiskt. Förmodligen hängde det ihop med att jag gick in i väggen när jag flyttade hit till Uppsala och bytte jobb.

• Pallas

Men faan! Hästrackaren har varit knackig som tusan i 2½ vecka nu, så i dag hade vi tid på kliniken för att utesluta skada. Nog fan visar det sig att det är sadeln som inte passar. När vi lade på en annan sadel i ridningen försvann "hältorna" på inner fram.

Då blir det till att börja leta igen. 

• Pallas

Nu har jag pratat med sadelutprovaren och vi ska åka dit och prova några varianter. Hästen är ju så knepigt byggd att det faktiskt är svårt att hitta någon sadel som ligger still. De flesta hästars manke ser ut som ett hustaktak - ^. Min hästs manke ser ut som en carport - Bland annat hade hon en Wellington inne, samma sadel som vi bytte till på kliniken, men en storlek större, som vi kunde prova. Det var inga problem att byta sadeln iaf, det var skönt. Hoppas jag hittar någon bra lösning!

• Pallas

Nu har jag en Crown hemma på lån en vecka. Den är typ en halv storlek för vid, men jag har en fårskinnspadd under och den ligger verkligen still iaf. Hästen verkar trivas med den, men jag är nojig som fan. Har fått tillbaka mycket oro över att jag ska ha sönder henne.

Tog ut en tjej som är under utbildning till sadelprovning och hon hade typ tio sadlar med sig. Det här var den som låg bäst och hon var förvånad själv. Vi trodde både hon och jag att bommen skulle behöva vara rakare och vidare, men vi kom fram till att det som avgjorde var vinkeln bak på bossorna. Hästen har otroligt mycket rörelse i ryggen precis bakom sadeln och man ser att hon har svårt att sätta muskler där pga tryck från tidigare sadlar.

Traven var inte bra i dag, men jag var otroligt spänd och lite för hård i handen. Skritten mycket följsam, fin och böjbar, men ack så känslig hon är denna häst. Däremot tog vi två milstolpar i dag: 1) galoppfattning från skritt i båda varven. Trodde först det var en slump, men det gick fyra gånger i båda varven!  och 2) skritt på lång tygel direkt efter galoppen. Det har inte gått förut, då hon blivit så otroligt upphetsad av att få springa lite fort.

• Pallas

Cornette: Kan inte du komma och rida min häst för att prova vad du känner? Om du känner samma saker som jag?

• Pallas
    Cornette skrev 2012-05-20 09:27:58 följande:
    Det kan jag gärna göra om du vill! Kan ju ta med min sadel då också bara för att se hur den är.
    Åh, men det vore ju fantastiskt! Har Crown-sadeln tills på fredag. Ska försöka rida en lektion för sadelutprovaren i veckan, hon jobbar på Säva. När skulle du kunna isf?
  • Pallas

Absolut kan jag hålla bebis! Jag jobbar tisdag och onsdag också, sen är jag ledig resten av veckan.

• Pallas

Jag köpte Crown-sadeln för 8500 (den var värderad till 10 000). Sen måste jag ha en korrektionspad initialt, eftersom hon är dåligt musklad på vänster sida, det blir en tusenlapp till. Helt inom budget och sadeln är jätteskön!

Håll tummarna för att den kommer passa ett tag nu då, för nu orkar jag inte hålla på med detta sadelknas längre. Hästen går iaf bättre än någonsin och verkar nöjd med sadeln. 

• Pallas

Jaha, fan och hans moster, nu passar sadeln inte alls. Den ruggar och glider och hästen går som en kratta i trav och kan inte fatta galopp. Jag blir gaaaaaaaaaaalen!

Jag ger upp det här snart och syr mig en hederlig kameldrivarkudde. 

• Pallas
    Gaytjej skrev 2012-12-02 10:36:02 följande:
    Efter en rejäl bantning på ca 50 kg när min häst var 10 år gammal så blev det faktiskt lättare att hitta sadel, men antar att du inte har några kg att ta på din häst - var det en kallblodstravare, eller minns jag fel?
    Herrejävlar vilken snygg sadelkammare! Hjärta

Kallbloding, det stämmer. Och jo, nu har hon några kilo att ta - 30-40 kanske - men så mycket vägde hon ju inte när jag provade ut Crownen. Har en Startrekk Espaniola hemma på lån nu, men den är alldeles för vid, så den glider fram. Dock verkar den, så länge den ligger på plats, ge henne den bogfrihet hon behöver. Hon fattade både höger och vänster galopp utan knot, trots vintrevila, övervikt och tappade muskler. När den gled fram lade hon av.

Känns bara helt oöverkomligt nu, för jag antar att det är en trög marknad att sälja sadel för tillfället? Det är ju ändå en 10 000-kronorssadel.  
Svar på tråden Hjälp mig med dressyrsadel