Inlägg från: amanda02 |Visa alla inlägg
  • amanda02

Någon mer med BF i Juni som vill följas åt de sista månaderna?

En till här, beräknad till den 14:e med första barnet!
    Har haft en väldigt harmonisk graviditet hittills, förutom mycket illamående i början, men nu börjar det kännas rätt tungt... Har fått ordentlgit med foglossning (antar jag att det är) som gör det svårt att gå längre stunder + svårt att vända sig i sängen på natten (har aldrig fattat förut hur mycket man använder höften för att vända sig :). Dessutom kissnödig jämt och lite allmänt håglös... Är lite orolig också att jag går upp för mycket i vikt, är osäker på vad jag vägde innan grav men har gått upp minst 10-12 kilo redan. Jaja, hoppas det är en tillfällig humörssvacka!

• amanda02
    Esco skrev 2012-03-28 21:52:27 följande:
    Får jag fråga hur ofta ni går hos BM nu?

Jag fick veta att jag var gravid när jag var i vecka 20 och då trodde jag dessutom bara att jag var i vecka 6. När jag sedan fick gå på UL en månad senare för att få veta hur långt gången jag var så var jag redan i vecka 24+5.

Jag har bara varit hos BM två gånger. En gång på inskrivning och så senast den 12 mars för att lyssna på hjärtljud och mäta liv moder och så vidare.

Nu har jag inte tid igen förrän den 10 april och då är jag redan i vecka 32. Känns som att jag träffar BM med väldigt långt mellanrum?
    Jag har inte heller varit hos BM mer än, få se... en gång för hälsosamtal och en gång för inskrivning, samt ett "riktigt" besök i typ vecka 25-26. Ska dit imorgon igen, sen den 19:e så det är ju nästan tre veckor... Det ser nog olika ut i olika landsting, men visst, jag trodde också att det skulle vara oftare så här sent, i alla fall med första barnet. Hade man inte haft ultraljud en gång i mitten hade ju perioden mellan inskrivning i v.10 (som jag hade, tror jag) och nästa besök hos BM i v. 25 varit helt olidlig...
  • amanda02
    emelianzei skrev 2012-04-03 10:56:13 följande:
    Pyret sparkar på, eller jag antar att h*n inte har så mycket plats att sparka på längre för det är mer som buffningar eller vad man ska säga, det trycks ut små fötter/händer/rumpa lite här och var och h*n liksom drar med den kroppsdelen en lång bit över magen, gör skitont ibland haha! 
    Ja, min bebis verkar också ha det trångt för det känns mest som att den bökar omkring nu för tiden (v.30) och det är sällan jag känner några "ordentliga" sparkar... men visst är det ingenting att oroa sig för? Den rör ju på sig många gånger om dagen, ibland så pass att magen liksom svajar och lutar, och då och då kommer det en snärt eller en sekvens som känns som hicka. Det är fösta barnet, så det är därför jag frågar, vet ju inte riktigt hur det brukar "utveckla" sig.  Dessutom blev jag helt uppskrämd av min BM när vi var där förrförra gången, då hon verkade tycka att man borde ringa förlossningen vid minsta förändring i rörelsemönstret...
  • amanda02
    emelianzei skrev 2012-04-04 11:44:16 följande:
    Ja men precis, det är inte de där hårda sparkarna längre utan med buffningar och tryckningar. :) Första barnet för mig också så jag är rätt nojig jag med, var in en sväng och kollade i v.25 när jag tyckte att det var alldeles för stilla i magen men pyret mådde precis lika bra som vanligt. :) Det blir väl så nu i slutet att den inte har plats att sparka utan det blir buffningar. Så länge du inte känner att det blir färre rörelser utan att den fortfarande rör på sig lika ofta så ska det inte vara någon fara tror jag. :)
    Nej, jag tror inte heller det är någon fara, det säger ju egentligen sig självt att det måste bli lite annorlunda i takt med att barnet växer och flyttar runt. Om man tänker för mycket på det blir man ju tokig :)
  • amanda02

Tänkte lansera ett äckligt ämne, nämligen... bajs. Skäms

Jag tycker man läser överrallt att förstoppning är ett vanligt problem vid grav, framförallt i slutet, och framför allt om man äter järntabletter, och det finns en massa tips på vad man kan göra för att få fart på det. Men om det är farten som är problemet? Jag har helt motsatt problem mot förstoppning, tycker jag måste "göra tvåan" nästan varenda gång jag går på toa, och ofta känns det som att det är mycket vatten i avföringen, om ni ursäktar beskrivningen. Järntabletterna (Niferex) tycker jag bara gör saken värre... Dricker ju mindre kaffe än vanligt, och snusar förstås inte vilket jag gjorde innan grav, så det borde ju gå åt motsatta hållet, men icke... vad ska man egentligen äta för att få balans på det där? Vitt bröd är det enda jag kan komma på, men det är ju inte särskilt nyttigt.

• amanda02
    TereseL skrev 2012-04-06 14:48:49 följande:
    Jag har faktiskt samma problem. När jag åt Hemofer gick det bra, jag fick till en bra balans eftersom jag äter mkt fullkorn, dricker mkt te osv.

Men mkt lågt Hb gjorde att jag fick lov att dels byta till Niferex (då hemofer tydligen är ett kosttillskott och inte ett järntillskott enbart) och dessutom dra ner på te-drickandet. (Te kan tydligen göra magen hård).

Jag blev precis som du beskriver det.
    Jag har nu lagt av nästan helt med fullkornsprodukter. Dricker 2 koppar te om dagen (mitt på dagen, inte i anslutning till Niferexintag eftersom det påverkar järnupptagninge i kroppen negativt).
    Jag frågade på apoteket och de sa att jag skulle dricka mkt vatten. Det är svårt att göra något åt det när magen är så "ur balans" ändå pga graviditet osv tydligen.

Om du inte har jättelågt Hb kan du ju prova att ta 1 niferex på kvällen och 1 hemofer på morgonen? Kanske kan hjälpa till att stoppa upp lite?

Tack för svar :) Jag tar bara 1 niferex om dagen, brukar ta den innan jag går och lägger mig. Mitt hb-värde är inte jättelågt, men får nog fortsätta med den ändå. Borde nog försöka äta mer fullkorn, vatten dricker jag redan som aldrig förr (tycker aldrig jag varit så törsta som nu!). Varför har du slutat med fullkorn, har det något med järnet att göra?
  • amanda02
    Butterflie skrev 2012-04-06 14:26:48 följande:
    Finns ju pulver man kan strö ut över maten eller blanda i ett glas oboy som ska stabilisera magen, använder det till min dotter när hon blir hård och de står på förpackningen att man kan använda det om man även är lös.
    Men jag har inte vågat prova på mig själv än även om ja e trögare i magen än vanligt..
    VI-Siblin heter det och finns på apoteket.
    Hm, kanske nåt att pröva om jag blir riktigt desperat...
  • amanda02
    Esco skrev 2012-04-06 20:20:31 följande:
    Hej tjejer, hoppas att det är bra med er!

Jag ville bara hör hur det är med det här med storleken på magen och sparkar.

Jag är i vecka 31 nu ( 30+1) och tycker nästan att min mage blivit mindre de senaste dagarna? Läste något om att magen blir mindre när fostret fixerar sig men tycker att det låter lite väl tidigt för det?

Sedan funderar jag på rörelserna. Visst känner jag den lille varje dag men inte alls som förut. Nu är det mest lite buffande och jag känner det inte alls lika ofta som förut. Blir ju extremt orolig varje gång det blir så. Har testat detta med kallt vatten och kall saft men det fungerar inte alls på mig. Även provat isglass men inte heller det hjälper.

Jag brukar lägga mig och buffa på magen och oftast får jag någon form av respons tillbaka men inte alls heller som förut. Jag har moderkakan i framvägg om det gör skillnad.
    Jag har själv tänkt en massa på det här, man har ju hört så mycket om hur och hur mycket det ska kännas... för bara några dar sen var jag jätteorolig för samma sak, satt hela påskafton och försökte buffa igång magen, men nu har jag "lugnat mej" igen... Har liksom vant mig vid det nya rörelsemönstret, tror jag. Jag är också i v. 31 och jag tror att de förändrade rörelserna har att göra med att det blir mindre plats i magen. Senaste dagarna har jag känt tydliga kroppsdelar (oklart dock vilka :) som trycker ut magen ibland, det gjorde jag inte förut, så det måste ju ha blivit trängre.

Dessutom har jag ibland också tyckt på sistone att magen blivit mindre... fast det har varit tillfälligt, andra stunder tycker jag den växer. Så jag vet inte, tror det kan vara ens hjärna som spelar spratt med en. Plus att såna saker som vad man ätit och liknande kan ha en viss inverkan på magstorleken...

Summa summarum, jag tror verkligen inte du behöver oroa dej. På många ställen står det att man ska ha som tumregel att ringa förlossningen om man känner mindre än 10 rörelser per dag, det kan ju vara värt att ha i åtanke.

Och just det, det där med att "väcka" bebisen med kallt vatten brukar inte funka för mig heller. Platt ryggläge brukar vara det bästa, alternativt badkaret... men egentligen ska man väl kanske inte hålla på och känna efter för mycket, man blir ju tokig.
  • amanda02

En till fet-förkyld här, det är andra gången på en månad! Näsan bara rinner så att man knappt kan vara bland folk, och lock för båda öronen... Är det vanligt att få sämre immunförsvar under grav eller? Har haft tre rejäla förkylningar, medan sambon seglar fritt trots att jag snorat ner hela lägenheten och säkert inte varit den mest hygieniska (orka tvätta händerna femtio gånger om dagen...)

• amanda02

En plötslig tanke: tänk om man är så här förkyld under förlossningen, då kan man ju inte andas genom näsan! Då kan man ju glömma alla föresatser att andas sig igenom smärtan...

• amanda02

Kia, jag har också sjukt svullna fötter, ser ut som hobbitfötter (liksom raka längs med sidorna och bulliga ovanpå...). Det värsta är att det börjar klia som satan ju mer svullna de är- Köpte en diskbalja, fyllde den med iskallt vatten och satt med fötterna i en timme igår kväll, det var toppen...

Svar på tråden Någon mer med BF i Juni som vill följas åt de sista månaderna?