Esco skrev 2012-04-06 20:20:31 följande:
Hej tjejer, hoppas att det är bra med er!
Jag ville bara hör hur det är med det här med storleken på magen och sparkar.
Jag är i vecka 31 nu ( 30+1) och tycker nästan att min mage blivit mindre de senaste dagarna? Läste något om att magen blir mindre när fostret fixerar sig men tycker att det låter lite väl tidigt för det?
Sedan funderar jag på rörelserna. Visst känner jag den lille varje dag men inte alls som förut. Nu är det mest lite buffande och jag känner det inte alls lika ofta som förut. Blir ju extremt orolig varje gång det blir så. Har testat detta med kallt vatten och kall saft men det fungerar inte alls på mig. Även provat isglass men inte heller det hjälper.
Jag brukar lägga mig och buffa på magen och oftast får jag någon form av respons tillbaka men inte alls heller som förut. Jag har moderkakan i framvägg om det gör skillnad.
Jag har själv tänkt en massa på det här, man har ju hört så mycket om hur och hur mycket det ska kännas... för bara några dar sen var jag jätteorolig för samma sak, satt hela påskafton och försökte buffa igång magen, men nu har jag "lugnat mej" igen... Har liksom vant mig vid det nya rörelsemönstret, tror jag. Jag är också i v. 31 och jag tror att de förändrade rörelserna har att göra med att det blir mindre plats i magen. Senaste dagarna har jag känt tydliga kroppsdelar (oklart dock vilka :) som trycker ut magen ibland, det gjorde jag inte förut, så det måste ju ha blivit trängre.
Dessutom har jag ibland också tyckt på sistone att magen blivit mindre... fast det har varit tillfälligt, andra stunder tycker jag den växer. Så jag vet inte, tror det kan vara ens hjärna som spelar spratt med en. Plus att såna saker som vad man ätit och liknande kan ha en viss inverkan på magstorleken...
Summa summarum, jag tror verkligen inte du behöver oroa dej. På många ställen står det att man ska ha som tumregel att ringa förlossningen om man känner mindre än 10 rörelser per dag, det kan ju vara värt att ha i åtanke.
Och just det, det där med att "väcka" bebisen med kallt vatten brukar inte funka för mig heller. Platt ryggläge brukar vara det bästa, alternativt badkaret... men egentligen ska man väl kanske inte hålla på och känna efter för mycket, man blir ju tokig.