Indianica skrev 2012-04-13 11:08:44 följande:
Nu får du lugna ner dig. Om man "lallar sig igenom en högskoleutbildning" beror det troligtvis på att man är väldigt lättlärd. Det märks att du inte läst på universitetet och skrivit D-uppsatser.
Sedan kan en hudterapeut naturligtvis inte mer om huden än en "vanlig läkare", för det ingår både hundratals sidor i kurslitteratur om huden, plus att man gör AT på hudkliniken. Däremot ingår det inte i läkarprogrammet att göra ansiktsbehandlingar
Det är alldeles för lite beprövad vetenskap gällande hudterapeuternas förehavanden anser jag. De tjänar t ex ofta stora pengar på att behandla en sjukdom som akne med en massa preparat som endast ger ytliga och tillfälliga effekter. Men det inte sagt att man inte ska vårda sin hud, men får man hudsjukdomar eller fylla på Restylane odyl. ska man givetvis gå till läkaren.
Och du har antagligen inte läst till hudterapeut. Och jo en hudterapeut vet ofta mer om hunden än en "vanlig läkare". Vet inte hur många läkare jag fått "lära upp" när jag behövt något speciellt till ex. barnen. Se bara på vad dom anser om atopiska eksem, mm. En ordentlig hudterapeut för mer än kladdar lite på kunden när man gör en ansiktsbehandling. Ofta är det hudterapeuterna som hittar förstadie till cancer, mm. Och en aukt. hudterapeut som ser att det är acne av viss typ skickar sin kund vidare till en HUDläkare. Man skickar inte dom till en vc, för där kan hudterapeuten mer än vad läkaren kan. Snart, snart får vi nog leg. på auktoriserade hudterapeuter. Och som ett tillägg så anses svenska hudterapeuter vara en av de mest utbildade i världen.