Inlägg från: Anonym (Usch.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Usch.)

Ngn mamma som lämnat sina barn till pappan? Hur klarar man det?

Lillafrökenfräken skrev 2012-03-29 14:19:33 följande:
    Jaha, så det vet du? Att så är det för alla föräldrar och i alla familjer? Vad konstigt att jag då som är uppvuxen i en familj med en förälder på avstånd har en helt annat syn på det hela. Jag har inte sämre kontakt med min pappa än min mamma. Min pappa har aldrig bara varit en "rolig helgperson" eller aldrig fungerat som förälder. Trots att han bott i ett helt annat land i ett par år och sen på en helt annan kontinent. Men vad vet jag, jag har ju bara erfarenhet ur ett barnperspektiv av närheten till mina föräldrar.
    Att träffa sitt barn varannan helg endast är absolut inte nog för att man ska kunna fungera som "förälder"
    Att vara förälder innebär att man finns tillgänglig, delar ett vardagsliv på något sätt, helt omöjligt att finnas i exempelvis ett annat land och träffa barnet en gång i månaden och fortfarande ha en föräldrarfunktion. HELT omöjligt. En förälder finns där och tar hand om sitt barn, delar måltider med sitt barn. Finns där för vardagliga konversationer och fostran. Finns där för att blåsa när barnet slagit i knät, skratta när barnet sätter på sig en rolig hatt etc etc etc. Det är inte GENERNA som gör en förälder utan alla dagar och nätter som man växer tillsammans med sitt barn.
  • Anonym (Usch.)
    Anonym (flyttat) skrev 2012-03-29 14:49:55 följande:
    På dig låter det som att den förälder som "överger" sitt barn bara lämnar det hos sin andra förälder och vad?? Inte pratar med den om allt i livet, hur dom upplever det?? Vad dom vill?? Vad är det som säger att barnen INTE får nått att säga till om?? Jag säger inte att det är värst för vuxna, för det beror helt på situationen för föräldrar/barn/omgivning osv. Du vet det där med empati och ha förståelse för att saker kanske inte alltid blir som man tänkt sig i livet men man ser till att sköta det så att det blir som bästa för alla parter. För mår ALLA parter bra är det vad som är bäst för barnen i slutändan, lyckliga barn=lyckliga föräldrar!!!!
    Lycklig förälder=lyckligt barn är en av de största myterna som florerar. Finns massor av föräldrar som gör en massa saker som gör dem lyckliga utan att det på nåt vis är det bästa för barnet. En del föräldrar blir jättelyckliga av att sitta på puben och bli fulla 4 dagar i veckan. En del föräldrar mår superbra av att lämna spädbarnet till barnvakt en vecka i stöten för att åka på spa eller nån självutvecklingskurs etc etc. Jag säger inte att det är omöjligt att kombinera lycklig förälder och lyckligt barn, men att det på nåt vis skulle hänga ihop att en lycklig förälder är en bra förälder är en myt som vi kan ta död på här och nu. Föräldrarskapet innebär en viss del självuppoffring, så är det.
  • Anonym (Usch.)
    Lillafrökenfräken skrev 2012-03-29 15:19:05 följande:
    Och det finns massvis med föräldrar som stannar i dåliga relationer med bråk, tjafs, iskall tystnad för att det är så man "ska" göra, man "ska" hålla ihop till varje pris för barnens skull.

Pappa försökte det med sin fru. De separerade för nåt år sen efter många om och men. Min lillebror (halvbror) har sagt rakt ut till pappa att han önskar de hade separerat tidigare för nu mår båda hans föräldrar så mycket bättre än vad de gjorde när de bodde under samma tak.
    Det är en väldigt skillnad på att separera och att separera och välja att flytta många många mil ifrån sitt barn, vilket är det vi här diskuterar. Har aldrig förespråkat på nåt vis att man ska hålla ihop ett dåligt förhållande "för barnens skull" Däremot anser jag att man har en jävla skyldighet att stanna kvar i barnets närhet.
  • Anonym (Usch.)
    Lillafrökenfräken skrev 2012-03-29 15:54:01 följande:
    Så det är bättre att vara fysiskt närvarande än psykiskt? Det är bättre att vara fysiskt närvarande men inte kunna prata med sina barn än att vara en lite längre bit bort men ha i princip daglig kontakt via telefon, mail, skype etc? Bara för att man bor när abetyder inte det att man finns mer i sitt barns liv än om man bor en bit bort. Det är DET jag vill få fram.

Men som sagt, vi som har BRA erfarenheter av fysiskt frånvarande men mentalt närvarande föräldrar räknas inte.... För vi vet ju inte att vi egentligen mår skit och piss över att vi haft en fysiskt frånvarande förälder *ironin flödar*

Alla lösningar passar inte alla. Oavsett hur nära eller långt bort föräldrarna bor ifrån varandra, oavsett om det är hos mamman eller pappan barnet bor.
    Vad sägs om att vara närvarande BÅDE psykiskt och fysiskt? Varför ställa de sakerna emot varandra? Båda sakerna krävs av en adekvat förälder. Att avlägsna sig fysiskt många många mil är en föräldrarbrist, så även att avlägsna sig psykiskt. Punkt.
  • Anonym (Usch.)
    Lillafrökenfräken skrev 2012-03-29 16:07:15 följande:
    Det är ni som hela tiden väljer antingen eller. Det är ni som säger att en fysiskt frånvarande förälder per automatik är en dålig förälder.

Tja, min pappa har lyckats lära mig rätt bra värderingar ihop med min mamma via snigelpost. På den tiden fanns inget annat.
    Ja en förälder som inte är fysiskt närvarande kan inte vara en adekvat förälder. Vilket inte är samma sak som att ett barn inte älskar sin förälder. Ofta 'är det rent av så att den frånvarande föräldern idealiseras och favoriseras. barn är otroligt lojala med sina föräldrar som synes. Du som tycker så mycket om din pappa, hade det inte varit toppen att kunna hoppa på en buss och träffa honom och krama honom när du var ledsen eller bara längtade efter honom. Är det verkligen likvärdigt att Skypa??
    Det är smärtsamt att inse att man gjort nåt som inte är så bra för ens barn. Lika smärtsamt kan det vara att orka se att en älskad förälder satte sina egna behov före ens egna behov. Det blir enklare att säga att det var hur bra som helst. Ungefär samma resonemang man hör från vuxna som blivit slagna eller liknade som barn. Det är smärtsamt att ta in och det är då enklare och mindre krävande att helt enkelt påstå att det minsann inte gjort nån skada.
  • Anonym (Usch.)
    Anonym (E) skrev 2012-03-29 16:09:09 följande:
    Kanske myt, kanske inte. Men jag skulle nog påstå att olycklig förälder = olyckligt barn, oftast. Min mamma var alkoholist och sönderstressad, blev sjuksriven som utbränd. Senare flyttade vi in hos hennes nya pojkvän som utöver att vara totalt olämplig att ha att göra med barn dessutom drev henne mot depression och självmordförsök mer än en gång.

Fastän det inte går att göra så mycket åt kan jag än idag känna mig bitter över att jag var tvungen att vara hos henne så länge som jag var.  Jag kan önska att hon hade försökt göra såsom TS tänker. Tyvärr gjorde hon inte det vilket ledde till sämre situation för mig, fram tills en kväll helvetet brakade loss och jag äntligen fick komma ifrån.

Jag skulle säga att det är en myt att var barn mår bäst om de har en närvarande förälder, nej, närvarande räcker inte. De saker du har rabblat upp har egentligen inte med att vara fysiskt närvarande att göra med. Det borde du väl inse själv? Att vara där varje dag, att blåsa på knäna om den trillar, uppfostra mm handlar om att vara närvarande OCH förmögen att ta hand om barnet och ge den det som den behöver. Om TS inte kan det, om hon tex skulle må som min mamma gjorde, skulle hon inte bli en bra förälder bara för att hon är närvarande. Hon skulle förmodligen göra mer skada än nytta.

Om TS nu har insett detta tycker jag det tyder på god självinsikt och mod. För många barn är kvar hos olämpliga föräldrar bara för att föräldrarna inte vågar inse sina brister. 
    En närvarande förälder är inte alltid en bra förälder, det stämmer. Men om det ligger 25 mil emellan barn och förälder och man träffas två gånger i månaden så innbär även det att man är en icke adekvat förälder så är det.
  • Anonym (Usch.)
    Anonym (E) skrev 2012-03-29 16:27:09 följande:
    Men om man nu  t ycker att det är så, att man är icke adekvat förälder om man bor långt bort. Är det inte bättre att bo långt bort, vara icke-adekvat, än att vara nära och skada barnet än mer?

Jag kan tycka det är bättre, även om det inte är bra. Skillnad på icke-adekvat och icke-adekvat. Det finns skalor av hur mycket man kan skada, och att bo längre bort kan i vissa fall vara bättre och i andra fall sämre.
    Absolut en förälder som på nåt vis är skadlig eller ointresserad av barnet kan hålla sig långt borta. Då kan man i alla fall skylla på avståndet om barnet frågar.
  • Anonym (Usch.)
    Tow2Mater skrev 2012-03-29 16:48:29 följande:
    Det finns en skala mellan Perfekt och Dålig, där "icke adekvat" ligger nära dålig som jaq tolkar dig. Alla klarar inte av att vara Perfekta, men då räcker det ofta med att vara Helt Ok, eller Tillräckligt Bra. Bra för dig om du alltid kan vara Perfekt, en hel del av oss andra inser att vi inte alltid i alla situationer klarar det, och gör vad som kan vara helt ok och tillräckligt bra för våra barn i den situation vi befinner oss i.

Vill du skicka soc på alla "icke adekvata" föräldrar som inte bor heltid med sina barn?
    Att inte bo heltid med sitt barn kan vara helt adekvat. Att exempelvis flytta till ett annat land och lägga stort fysiskt avstånd mellan sig och barnet och tro att man fortfarande kan agera funktionell förälder via skype är inte adekvat föräldrarskap. Dvs. dåligt föräldrarskap om det inte handlar om en mycket begränsad tid.
  • Anonym (Usch.)
    N4thali3 skrev 2012-03-29 17:14:43 följande:
    Nej jag tycker inte att föräldrar som väljer att inte sköta sin roll i form av att inte delta i barnens uppväxt skall anmälas.
    Nej, det finns inget att anmäla, då man inte kan tvinga någon att ta sitt föräldrarsansvar. Däremot ska de skämmas, men de har de antagligen inte vett till.
  • Anonym (Usch.)
    Tow2Mater skrev 2012-03-29 18:41:17 följande:
    Så om mamman mot pappans vilja flyttar med barnet ett stort fysiskt avstånd, blir pappan klassad att utöva ett dåligt föräldrarskap enligt dig...?

Konstigt resonemang. Det är då moderna som utövar ett dåligt föräldrarskap eftersom hon till men för barnet förhindrar fadern att vara en funktionell förälder. Fadern har ju inte gjort valet, men sant är ju att han inte kommer att kunna fungera som förälder pga. moderns egoistiska val.

Personligen skulle jag ju visserligen som förälder som blev "frånflyttad" då ändå flytta efter, då man normelt sett gör stora uppoffringar för att få vara nära sitt barn.  
  • Anonym (Usch.)
    Anonym (fattar ni inte?) skrev 2012-03-29 20:55:44 följande:
    Inlägg 92, tror du på fullaste allvar att TS en dag vaknade upp och tänkte; Nje idag ska jag nog lämna mitt barn för att bo 25 mil härifrån, det blir nog bra.

Jag tror att det bakom detta beslut ligger en hel jävla massa som inte vi vet om. Åratal av misshandel kanske. Ingen av oss vet men jag tror absolut inte att man tar ett sånt beslut lättvindigt. Att du är empatiskt handikappad må ursäkta din mycket okänsliga kommentar, men hur fan kan man säga så till en människa i uppenbart stort behov av hjälp? Inte vågar du stå för det heller utan fegar bakom anonymiteten.
    Ja, jag är också anonym eftersom min sambos ex snokar här och jag vill inte att exet ska få något ytterligare att dra upp hos soc för att smutskasta min sambo.

Man lämnar nog inte sitt barn ensam hos en misshandlare.
  • Anonym (Usch.)
    Anonym (fattar ni inte?) skrev 2012-03-29 21:15:42 följande:
    Barnet kanske aldrig har sett misshandeln eller varit utsatt. Och det behöver ju inte vara just misshandel det var ett exempel vilket jag trodde du förstod, men jag överskattade visst din förmåga där.

Översätter ditt inlägg till; om jag inte kan vinna med argument så kan jag ju alltid håna din intelligens.
  • Anonym (Usch.)
    Anonym (fattar ni inte?) skrev 2012-03-29 21:34:48 följande:
    Valfritt vad du vill anse om mitt inlägg eftersom jag anser att du inte är värd att lägga ner nån tid på att försöka få dig att förstå att det ligger djupare saker bakom än att någon bara har lust att flytta om man väljer att flytta fast man inte får ta med sig sitt barn. Det är lite som att försöka lära en myra skillnaden på en moderat och en sosse.

Skulle TS hellre ha tagit med sig barnet utan att pappan ville det? Det hade i mina ögon varit värre.
    Hon kan stanna nära sitt barn och söka annan hjälp för sina problem istället för att sticka.
  • Anonym (Usch.)
    Uddabus skrev 2012-03-29 22:06:33 följande:
    Jag i min äldsta sons pappa valde att låta sonen bo hos sin pappa just för att min son behövde sin pappa jätte mycket o att byta till en mindre skola där han kände alla grabbar i klassen från sin fotboll, det valet att mitt barn ska må bra osv var inte svårt...

Mammahjärtat sa ju en annan sak men man får inte vara självisk när det gäller sina barn...

Vi gav inte vårt barn chansen till att välja eftersom det skulle vara jobbigt för honom att välja någon av sina föräldrar..

Vi älskar honom lika mycket o han får lov att älska oss precis hur han vill
    Fast det handlar inte om att låta ett barn bo hos en förälder eller om att ha växelvis boende. Det handlar om att flytta långt bort från sitt barn och inte på nåt vis kunna finnas där i vardagen. Bor man nära varandra så kan man träffas, ta en fika eller gå en promenad eller bara komma över och kramas och prata lite.
Svar på tråden Ngn mamma som lämnat sina barn till pappan? Hur klarar man det?