Inlägg från: Lillafrökenfräken |Visa alla inlägg
  • Lillafrökenfräken

Ngn mamma som lämnat sina barn till pappan? Hur klarar man det?

Anonym (Usch.) skrev 2012-03-29 12:42:48 följande:
    Hur är det ställt med ens känsloliv om man blir lycklig av att bara träffa sina barn varannan helg?
    Man kanske inte blir lycklig av att träffa sitt barn varannan helg men man är lyckligare än av att leva i en relation med den andra föräldern till barnet. Det kanske inte finns möjlighet att bo i närheten av sitt barn heller.

Min pappa flyttade till England när jag skulle fylla 9-10. JAG har aldrig mått dåligt av att ha pappa så långt bort, HAN har haft dåligt samvete (och har fortfarande) över att han flyttade. När jag var 12 flyttade han hem till Sverige igen för att några år senare (jag skulle fylla 17) flytta till sin dåvarande frus hemland (hennes föräldrar var dåliga och hon ville flytta hem för att hjälpa dem).

Att vara så förbannat trångsynt som du är Anonym (Usch.) gör mig bara ledsen och beklämd. Det bästa för barnet är att ha två föräldrar som mår bra sen spelar det faktiskt mindre roll vart de bor så länge man har kontimuerlig kontakt. Idag har vi även tekniken på vår sida med mobiltelefoner, Skype etc som gör att man kan ha kontakt på ett helt annat vis än för 25 år sen när det var min pappa som flyttade.
  • Lillafrökenfräken

Förresten, innan pappa flyttade till England bodde jag först varannan vecka och sen varannan helg hos honom. Han bodde bara ett par 100m ifrån mig. Mina föräldrar separerade när jag var ca 2.

• Lillafrökenfräken
    Anonym (Usch.) skrev 2012-03-29 14:14:02 följande:
    Visst är det bra om båda föräldrarna mår bra, men en absolut förutsättning för att faktiskt kunna fungera som en kvalitativ förälder är faktiskt att man finns i hyfsad närhet. Annars blir man möjligtivs en rolig helgperson, men att inbilla sig att man under dessa förutsättningar kan fungera som en förälder är faktiskt självbedrägeri.
    Jaha, så det vet du? Att så är det för alla föräldrar och i alla familjer? Vad konstigt att jag då som är uppvuxen i en familj med en förälder på avstånd har en helt annat syn på det hela. Jag har inte sämre kontakt med min pappa än min mamma. Min pappa har aldrig bara varit en "rolig helgperson" eller aldrig fungerat som förälder. Trots att han bott i ett helt annat land i ett par år och sen på en helt annan kontinent. Men vad vet jag, jag har ju bara erfarenhet ur ett barnperspektiv av närheten till mina föräldrar.
  • Lillafrökenfräken
    Anonym (Usch.) skrev 2012-03-29 14:24:25 följande:
    Att träffa sitt barn varannan helg endast är absolut inte nog för att man ska kunna fungera som "förälder"
    Att vara förälder innebär att man finns tillgänglig, delar ett vardagsliv på något sätt, helt omöjligt att finnas i exempelvis ett annat land och träffa barnet en gång i månaden och fortfarande ha en föräldrarfunktion. HELT omöjligt. En förälder finns där och tar hand om sitt barn, delar måltider med sitt barn. Finns där för vardagliga konversationer och fostran. Finns där för att blåsa när barnet slagit i knät, skratta när barnet sätter på sig en rolig hatt etc etc etc. Det är inte GENERNA som gör en förälder utan alla dagar och nätter som man växer tillsammans med sitt barn.
    Hahahahahahahahahahahahahahaha! Förlåt, jag kunde inte låta bli.

Oavsett hur långt bort min pappa har varit, oavsett hur sällan vi träffats så har han haft en föräldrafunktion i mitt liv. Oavsett vad som än hänt så har han varit ett endaste telefonsamtal bort, vad det än gällt. Nej, han har inte varit där fysiskt men han har alltid varit där mentalt. När jag var mobbad i skolan kunde jag lättare prata med honom än med mamma som jag bodde ihop med trots att han inte var i närheten (eller kanske just därför, han kunde ju inte ringa mina lärare). När han har gjort nåt skoj har han alltid funnits där omm än inte fysiskt.

Enligt ditt resonemang så borde då min mammas sambo vara mer pappa för mig än min pappa är, för mammas sambo har ju funnits i mitt liv dagligen sen jag var 2,5 år. Vill du veta en sak? Mammas sambo kommer ALDRIG bli i närheten av en fadersfigur för mig. Finns inte en chans. När hans vänner ringde och frågade om pappa var hemma fick de till svar "Nej, pappa är i XX Men Y är hemma".
  • Lillafrökenfräken
    N4thali3 skrev 2012-03-29 14:56:53 följande:
    Bra skrivet.
    Det är bara för sorligt att det finns föräldrar som pratar om hur det ska vara, hur man är en bra förälder, hur mycket dem älskar sina barn när dom inte tar sitt ansvar som föräldrar själva. Man "älskar" inte sina barn om man är villig att leva utan dom. Varför ska man sitta och säga gulliga saker som att man älskar sina barn, gör vad som helst för sina barn och att barnen betyder allt när man är villig att leva utan dom.
    Hur kan man sätta sig själv, sina nöjen och sina behov före sina barns behov. Och de som påstår att dom lämnar bort barnet till den andra föräldern för "barnets" skull borde ifrågasätta sin kärlek till barnet.
    Bläää!!  Det är som anonym ovan skriver. Att vara förälder handlar om uppfostran, om att finnas där, inte bara på helger eller när man orkar eller vill utan alltid. Att vara förälder handlar väl ändå om att påverka barnen, ge dom en trygg och stabil uppväxt och att alltid vara tillgänglig. Hur är man det om man flyttar ifrån sina barn?
    Om det nu är så att det är den som är närvarande som är förälder, varför i hela fridens namn ser inte jag min mammas sambo som en fadersfigur? Han har funnits i mitt liv sen jag var 2,5 år gammal. Idag är jag 35,5. Han har ALDRIG varit i närheten av att vara "pappa/styvpappa/plastpappa/kalladetvadfaanduvillpappa" åt mig trots att han haft "medbestämmande" om hur vår familj ska vara. Han har alltid varit mammas sambo. Jag har en närmare kontakt med min pappa som jag bott med varannan vecka, varannan helg, några veckor på sommaren när han bodde i England etc än vad jag har med min mammas sambo som enligt ditt resonemang borde vara min närmaste fadersfigur.

Jag har ALDRIG mått dåligt över att inte ha min pappa hos mig. Min PAPPA däremot har än idag skitdåligt samvete över att han inte alltid varit fysiskt på plats när jag haft det jobbigt. I skrivande stund har han dåligt samvete över att han inte flyttade tillbaks till Sverige i somras för att vara nära mig. Nu har han dessutom träffat en ny kvinna i det land han bor i (han är inte längre gift med kvinnan som var "orsaken" till att han flyttade dit) och har dåligt samvete för det. Min enda kommentar är att han ska vara lycklig, det är det enda jag vill, att mina föräldrar ska vara lyckliga.

Och detta med att alltid vara tillgänglig. Tänk, det kan min pappa vara från andra sidan jordklotet. Han har alltid bara varit ett telefonsamtal bort. Oavsett vart han bott. Och har han inte kunnat komma och hjälpa mig fysiskt så har han ordnat hjälp på annat vis. Vad som än hänt så har han ALLTID funnits där för mig, precis som min mamma. DET är vad föräldraskap innebär. Sen att man inte alltid kan finnas där fysiskt, ja det är sånt som händer.
  • Lillafrökenfräken
    Anonym (Usch.) skrev 2012-03-29 15:06:37 följande:
    Lycklig förälder=lyckligt barn är en av de största myterna som florerar. Finns massor av föräldrar som gör en massa saker som gör dem lyckliga utan att det på nåt vis är det bästa för barnet. En del föräldrar blir jättelyckliga av att sitta på puben och bli fulla 4 dagar i veckan. En del föräldrar mår superbra av att lämna spädbarnet till barnvakt en vecka i stöten för att åka på spa eller nån självutvecklingskurs etc etc. Jag säger inte att det är omöjligt att kombinera lycklig förälder och lyckligt barn, men att det på nåt vis skulle hänga ihop att en lycklig förälder är en bra förälder är en myt som vi kan ta död på här och nu. Föräldrarskapet innebär en viss del självuppoffring, så är det.
    Och det finns massvis med föräldrar som stannar i dåliga relationer med bråk, tjafs, iskall tystnad för att det är så man "ska" göra, man "ska" hålla ihop till varje pris för barnens skull.

Pappa försökte det med sin fru. De separerade för nåt år sen efter många om och men. Min lillebror (halvbror) har sagt rakt ut till pappa att han önskar de hade separerat tidigare för nu mår båda hans föräldrar så mycket bättre än vad de gjorde när de bodde under samma tak.
  • Lillafrökenfräken
    N4thali3 skrev 2012-03-29 15:29:11 följande:
    Vi alla har olika deifinitioner utav hur man uppfostrar barn rätt, hur man är förälder osv.
    Som anonym skriver så är det en myt att barnen mår bra om föräldrarna mår bra.
    Hur ofta i dagens samhälle ser man inte föräldrar som lämnar bort sina barn regelbundet för att "roa" sig. Sen peppar som sig själva med att barnen mår bra om dom mår bra?
    Jag vet inte hur gammal du är men när ett barn är litet och enligt mig tills barnet är myndigt, klarar sig själv, har ny familj, är stabil ekonomiskt så är det föräldrarnas uppgift att finnas där.
    Enligt mig är man en dålig förälder om man inte finns där i vardagen för sina barn. Det är så barnen uppfostras och får sina värderingar. Det är inte genom att träffa en förälder och bara ha roligt någon gång varje helg. 
    Det är kanonbra att DU trivs med din situation. Men jag skulle skämmas som förälder om jag inte prioriterade och fanns där för mina barn..

Exempel
    Eva och Anders är ett par med en 10 årig dotter.
    Dom ska nu separera. Anders vägrar släppa sin dotter och vill kämpa för att ha henne kvar hemma.
    Eva väljer att flytta till sin hemstad, säg 10 mil bort för att sedan ta dottern på helgerna och när det passar..

Är inte "Eva" då en fruktansvärt dålig mamma. Oavsett om hon flyttar pga ny kärlek, för skojs skull eller vad det nu kan vara. Jag köper att man flyttar så nära sitt barn som möjligt för att fortfarande kunna vara involverad i barnens vardag. För att hjälpa med läxor, lära känna barnens umgänge för att se att barnen inte trampar snett, för att lära barnen rätt och fel, för att markera när barnen gör fel, för att bara ha vardagskonversationer med barnen, för att lära barnen vardagssysslor. Att vara förälder innefattar ju så mycket mer än att göra lite roligt en dag i veckan med barnen.                 
    Dessutom så bör man verkligen tänka igenom en separation när man har barn i påverkande ålder. Barn lär sig spela mellan föräldrar och det blir sällan lika bra med barn som får olika budskap från två olika personer. Jag tycker att man borde prata igenom värderingar, vad man vill i livet, uppfostran osv INNAN man skaffar barn. Det finns ju så många som separerar pga olika åsikter flera år senare. Sen så funkar det inte alltid. Men man bör ju alltid göra det man kan...

Om du läser mina inlägg, allihopa, så kan du se följande:

1) Jag är 35 år
    2) Mina föräldrar separerade när jag var 2
    3) Jag bodde varannan vecka (och lite senare varannan helg) hos min pappa fram tills jag var 9
    4) Mamma träffade en ny man när jag var 2,5 (de har 33års jubileum i helgen btw) som aldrig varit i närheten av en fadersfigur trots att han enligt ditt och Anonym (Usch)s resonemang borde vara det eftersom han varit mer närvarande än min pappa
    5) pappa flyttade först till England när jag var 9 och sen hem till Sverige när jag var 12 för att sen flytta till en helt annan kontinent när jag var 17
    6) Min pappa har genom åren haft ENORMT dåligt samvete över att inte sett mig växa upp men har ALLTID funnits där.
    7) När jag var 13 fick jag en lillebror på pappas sida. Denna lillebror, med två "närvarande" föräldrar spelade mer ut dem mot varandra än jag gjorde med två separerade föräldrar
    8) Min pappa har aldrig varit någon man "bara gjorde lite skoj med ibland". När jag var hos pappa hade vi en vardag, oavsett vart det var. Vi gjorde inte skojjiga saker varje helg jag var hos honom när jag bodde där varannan helg, inte heller bara skojiga saker när jag var på "besök" när han bodde utomlands.

Jag blir så in i helvete jävla trött på att alla jämt och ständigt säger att minsann inte kan ha en vardag om man är "frånvarande" fysiskt. Det är faan så mycket bättre att vara frånvarande fysiskt men närvarande psykiskt än tvärtom som det finns så många som är. Jag har 1000 gånger lättare att prata med mina föräldrar än många som är uppväxta i kärnfamilj har.

Som du förstår så anser inte jag att Eva i ditt exempel per automatik behöver vara en dålig mamma för att hon väljer att lämna sitt barn hos sin far.
  • Lillafrökenfräken
    N4thali3 skrev 2012-03-29 15:32:47 följande:
    Bråka för tusan inte framför barnen då.
    Barn säger saker utan att veta vad saker innebär. Barn och ungdommar tycker oftast om det som gynnar dom för stunden och tänker inte längre. Nu vet jag inte hur din pappas situation såg ut men allt för många släpper för lätt.
    Hur ska man kunna framgå som ett gott föredömme och visa sina barn hur en familj ska vara om man är ostabil och byter partners varje år. Då kommer barnen bli lika ostabila själva mest troligt.

Man behöver inte bråka framför barnen för att de ska märka att nåt är fel mellan föräldrarna. Bara så du vet.

Jag kan berätta hur pappas situation såg ut. Han levde olycklig i ett äktenskap i ca 15 år (de var gifta i ca 20) innan han äntligen tog mod till sig att separera. Allt för att han ville vara nära sin son, allt för att han inte ville göra samma misstag med min bror som med mig. Resultatet? Han var fysiskt närvarande men inte mentalt. Min styvmor pratade en gång med min bror och berättade om att en gång i tiden hade pappa varit även mentalt närvarande, att de gjorde saker tillsammans. Min brors svar på det var "Det minns inte jag".

Varför måste alternativet till kärnfamilj vara att byta partners varje år?
  • Lillafrökenfräken
    Anonym (Usch.) skrev 2012-03-29 15:45:27 följande:
    Det är en väldigt skillnad på att separera och att separera och välja att flytta många många mil ifrån sitt barn, vilket är det vi här diskuterar. Har aldrig förespråkat på nåt vis att man ska hålla ihop ett dåligt förhållande "för barnens skull" Däremot anser jag att man har en jävla skyldighet att stanna kvar i barnets närhet.
    Så det är bättre att vara fysiskt närvarande än psykiskt? Det är bättre att vara fysiskt närvarande men inte kunna prata med sina barn än att vara en lite längre bit bort men ha i princip daglig kontakt via telefon, mail, skype etc? Bara för att man bor när abetyder inte det att man finns mer i sitt barns liv än om man bor en bit bort. Det är DET jag vill få fram.

Men som sagt, vi som har BRA erfarenheter av fysiskt frånvarande men mentalt närvarande föräldrar räknas inte.... För vi vet ju inte att vi egentligen mår skit och piss över att vi haft en fysiskt frånvarande förälder *ironin flödar*

Alla lösningar passar inte alla. Oavsett hur nära eller långt bort föräldrarna bor ifrån varandra, oavsett om det är hos mamman eller pappan barnet bor.
  • Lillafrökenfräken
    N4thali3 skrev 2012-03-29 15:56:48 följande:
    Det var väldigt fint av din far tycker jag. Ibland så blir det fel när man försöker göra rätt helt enkelt. Men ingen kan klandra honom för att han inte har försökt iallafall..

Tyvärr är det väl så att många som separerar , sällan endast separerar en gång..

Tja, 2 gånger på 35 år tycker inte jag är speciellt mycket. Min lillebror håller som sagt inte direkt med dig om att det var fint av pappa att stanna i ett olyckligt äktenskap eftersom han sagt till pappa att han önskar att pappa och min styvmor separerat tidigare. Pappa är mer närvarande nu i lillebrors liv (lillebror är 22) än han var när de bodde ihop. Lillebror har inte många lyckliga minnen av sina föräldrar ihop från sin uppväxt. Jag tycker det är enormt tragiskt jag att lillebror inte minns när de gjorde saker ihop... Jag har haft mer kvalitetstid med vår pappa än lillebror haft som haft pappa fysiskt närvarande hela sin uppväxt.
  • Lillafrökenfräken
    N4thali3 skrev 2012-03-29 16:00:49 följande:
    Men skojar du eller? varför antingen eller? en bra förälder ska närvara fyskiskt och psykiskt. MIN åsikt är att man är en dålig förälder som inte ska ha barn om man VÄLJER att inte finnas för sina barn i vardagen. Tror du seriöst att man kan uppfostra ett barn via msn ? skype ? eller liknade???? 

Och absolut så finns det föräldrar som bor nära som inte sköter sin roll. Min mor bor närmast mig och min man och är trots det den som alltid varit minst brydd och involverad. Och vi behandlar henne nu därefter.
    Men som förälder så är det ens uppgift att finnas för sina barn. Oavsett vad!      
    Det är ni som hela tiden väljer antingen eller. Det är ni som säger att en fysiskt frånvarande förälder per automatik är en dålig förälder.

Tja, min pappa har lyckats lära mig rätt bra värderingar ihop med min mamma via snigelpost. På den tiden fanns inget annat.
Svar på tråden Ngn mamma som lämnat sina barn till pappan? Hur klarar man det?