Inlägg från: Loriyana |Visa alla inlägg
  • Loriyana

Debattartikel i Aftonbladet: Ska barn med Downs syndrom inte få finnas längre

Jag tycker det är en extrem fara att sortera bort barn för att de inte är "perfekta". En del av faran är att vi kommer att anta att alla som blir gravida med ett barn som har ett funktionshinder kommer att sålla bort barnen. Om man väljer liv före död så kommer man få höra saker som "du får skylla dig själv om du har det svårt, du valde att inte abortera" istället för att få det stöd och den hjälp man behöver.

Man talar om "fri abort" i Sverige? Men vilken slags frihet rör det sig om egentligen när man behandlas som en tredje klassens medborgare om man gör "fel" val? Är det verkligen "frihet"? Det förväntas att man ska abortera om barnet är sjukt, om man är ung eller om man är ensamstående...annars "får man skylla sig själv". Vilket slags "val" är det egentligen? Abortera - få förståelse och tolerans. Behålla = behandlas som skit.  

• Loriyana
    Selfish Geene skrev 2012-03-21 20:05:09 följande:
    är det vanligt förekommande att föräldrar till handikappade barn behandlas som "skit" och som "tredje klassens medborgare"? 

JA!
  • Loriyana
    Quickman skrev 2012-03-31 10:51:24 följande:
    Jag har sett många resonera att cannabis inte borde vara lagligt för att det blir en kostnad för samhället, nu är det ju i och för sig inte så men det är en annan diskussion.

Jag undrar om dessa personer som står vakt kring statskassas resonerar kring samma sätt om barn med downs syndrom? Moggisar kostar samhället sjukt mycket pengar och de bidrar med väldigt, väldigt lite. Om vi nu är rädda om statskassan borde vi inte då göra abort när det gäller barn med downs syndrom?

Eller är det gammal hederlig dubbelmoral i görningen?

Men det är ju precis därför folk aborterar barn med problem. För att det kostar samhället mindre pengar.

Personligen betalar jag dock gladeligen skatt för att rädda människoliv. 
  • Loriyana
    Quickman skrev 2012-03-31 11:03:39 följande:
    Fast om aborten sker i vecka 8 så är inte fostret mer liv än en halvklubbad säl.
    Jag påstår inte att man ska döda barn som redan fötts, men både för samhällets och föräldrarnas skull tror
    jag det är bäst att abortera barn med downs syndrom.

Ja för samhällets och kanske föräldrarnas skull så är abort nog det bästa alternativet. Men jag väljer att tänka på barnets bästa, och ett barn med Downs är också en människa och förtjänar att få leva. Jag vill gärna leva i ett samhälle där vi tar hand om varandra, även de som har någon form av handikapp.
  • Loriyana
    infragilis skrev 2012-03-31 21:50:45 följande:
    Ett foster är inte mer än ett potentiellt barn, så barnets bästa är en ickefråga. Födda barn med downs syndrom, såväl som alla andra, ska naturligtvis tas om hand och deras rättigheter och bästa tillses.

Det stämmer inte. Fråga vilken biolog som helst. Ett foster är en människa och inget annat. Sedan så har vi i Sverige åsikten att kvinnan som bär på denna människa har valfriheten att välja bort honom/henne så länge det sker före vecka 18 (senare med socialstyrelsens tillåtelse) eftersom efter det så kan barnet leva utanför moderns kropp. Detta för att modern, enligt Svensk lag, är mer värd och hennes vilja väger tyngre än det ofödda barnets rätt till liv. Sedan finns det de som tycker detta är bra, andra som tycker det är dåligt...men det är en helt annan diskussion.

Men att ett foster är en människa...ett barn...är inte en tvekan om utan det är ett biologiskt faktum. Det är fostrets VÄRDE man diskuterar då det gäller abortdebatten och INTE huruvida fostret är en människa eller inte. Det är absurt att påstå att ett foster enbart är ett "potentiellt barn", du kan lika gärna säga att DU inte är en "riktig" människa eftersom DU inte är färdigutvecklad än.
  • Loriyana
    MickeN1973 skrev 2012-04-21 13:15:11 följande:
    Nej man kan inte direkt kräva att folk ska bort foster som det är fel på.

MEN man kan göra villkoren svårare för de som föds,  krångel med hjälp och hjälpmedel osv

Sedan erbjuder man ett test som kan påvisa evt fel

Sen behövs det inte så mycket mera....

Och till sist vill DU betala mera i skatt för att dessa personer ska finnas till?  

JA, jag vill ABSOLUT betala mer i skatt för att människor med diverse handikapp ska få finnas till. Jag anser att det hör till ett civilicerat samhälle att värna om de som har det svårare.
Svar på tråden Debattartikel i Aftonbladet: Ska barn med Downs syndrom inte få finnas längre