Inlägg från: NizzY |Visa alla inlägg
  • NizzY

Vi få ingen dagis plats i tid , fler ? ekonomi ?

i Juli förra året anmälde vi våra tvillingar in till dagis kön och önskade oss platser till den 1 april... mars/april skulle pappa vara hemma och även under in skolningen , mamma tillbaks på jobbet som hon varit borta ifrån i över 2 år meeeeeeeeen så fick vi veta att det finns inga platser någonstans för våra barn och ingen vet när de få komma på dagis... de är nu snart 16 månader och av ett stort behov att umgås med andra barn och lika stort behov av stimulans som vi inte kan möjligen tillgodose här hemma längre dessutom har vi kvar enbart få föräldrar dagar kvar och de längsta förstås.

Vi hade räknat med att få vänta några veckor extra på dagis platser men inte månader och att vi inte kan få nåt svar nånstans när vi kan ens hoppas på att få platser  känns ganska upprörande.

Vad hände nu i maj månad när det har gått 30 dagar och vi inte längre kan vara hemma med våra barn ? hur ska vi klara av den ekonomiska delen av våran tillvaro på en lön + nån längst föräldrapenning som vi egentligen tänkt spara ?

har inte kommunen några skyldigheter alls ? det är jo deras ansvar och redan för 9 månader sedan visste de att de skulle ha ett par tvillingar som behövde dagis   

var ska man vända sig för information ? finns det någon som råkat ut för det i Malmös kommun ? vad händer ? 

• Svar på tråden Vi få ingen dagis plats i tid , fler ? ekonomi ?
  • NizzY

jaha så det är helt ok att tvinga oss att vara hemma fast vi aLADRIG kommer att överleva på en lön =( vi har ingen som kan passa barnen och jag jobbar dessutom skift =( vi har kollat dagmammor och privata ställen i stan , vi har undersökt ALLA alternativ och nu få vi väl be till gudarna då...fyy fan säger jag bara...nog är det svårt att ha familj i detta stan men det här var bara för jävligt, nu förstår jag att de har sådan avslappnat attityd till det hela...de har jo inga krav ingen press och allt de få är en varning , klart de ta det lugnt och inte nry sig att min familj kommer ha det jävligt tufft de närmaste månader...

• NizzY

tackför tipsen , jag ska kolla upp det där med vårdnads bidrag

för att underlätta det hela hade vi redan i början INTE önskat oss ens en speciellt plats men vi vill gärna ha tvillingarna på samma ställe då vi anser att det är det allra bästa för de.

det få bli att ansöka om bidraget och hoppas på att det löser sig snarast men jag börjar nu förstå att våra barn lär inte börja på dagis förren hösten  =(

• NizzY

vårdnads bidrag få få ingen , Malmös kommun tillhör de kommunen som sagt "nej" till det hela då de tycker att de inte gynnar invandra familjer där både föräldrarna är invandrare och alltså då barnens språkutveckling , de tycker att det är VIKTIGT att barnen gå på dagis  !!!!! MEN OM DET INTE FINNS NÅN DAGIS ATT GÅ TILL DÅ ? de tycker att det bara hade varit bra för höginkomsttagare och det skulle bidra till att klass klyftan mellan de barn som har rikare föräldrar och de som lever i fattiga familjer ...JAG BLI SÅ HOPPLÖS HÄPEN GÅNG PÅ GÅNG !"!!!!

ne de har inga skyldigheter nej men att de sätter en småbarns familj som redan har det knaprigt i en rejäle ekonomisk  knipa verkar ingen bry sig om... 4 månader på en lön med 2 barn och 2 vuxna är jo ganska så omöjligt i våran del =(

kan det verkligen vara helt lagligt ?

ja ringa och tjata tills vi är blå ska vi göra !!! för jag vill jobba ! jag som har ett jobb och vill jobba !och likadant är det med sambon ...och våra barn vill och behöver dagis ! 

• NizzY

tack för alla tips... igår fick vi brev och nu har barnen fått plats på dagis...dock inte från 1 april som vi önskat och stat i kö till i 9 mån men från 1 juni... vilket innebär att problemet vi har kvar står men är nu tids begränsat till 8 veckor =( 2 månader på 1 lön bli otroligt tufft om inte säga omöjligt...

Vi funderar nu på att kontakta media och stämma kommunen...vi förstår inte varför man har 4 månaders garantin om den ändå inte funkar   och vi kan omöjligtvist begripa att inte några åtgärder har tagits för att kompensera de stackarna som råkar ut för detta , vi förstår att 2-3 veckor extra väntan kan ibland uppstå men när veckor bli till månader och inget görs för att underlätta för barn familjerna ,tycker vi är SKAMLIGT !

• NizzY

ja min man kan dessvärre inte ta semester han jobbar vik och få känna in sina semester dagar , det finns ingen chans i världen att han kan ta 5 v semester i år... det få bli jag som gå in o jobbar 4 v och sedan få vara hemma med barnen på mina lägsta dagar jag har kvar av fl  och resterade få jag väl ta av min semester eller så lever vi snålt , ja det går jo... men det känns så otrolig trist =(

tack för alla råd o stöd  

Svar på tråden Vi få ingen dagis plats i tid , fler ? ekonomi ?