• NizzY

Vi få ingen dagis plats i tid , fler ? ekonomi ?

i Juli förra året anmälde vi våra tvillingar in till dagis kön och önskade oss platser till den 1 april... mars/april skulle pappa vara hemma och även under in skolningen , mamma tillbaks på jobbet som hon varit borta ifrån i över 2 år meeeeeeeeen så fick vi veta att det finns inga platser någonstans för våra barn och ingen vet när de få komma på dagis... de är nu snart 16 månader och av ett stort behov att umgås med andra barn och lika stort behov av stimulans som vi inte kan möjligen tillgodose här hemma längre dessutom har vi kvar enbart få föräldrar dagar kvar och de längsta förstås.

Vi hade räknat med att få vänta några veckor extra på dagis platser men inte månader och att vi inte kan få nåt svar nånstans när vi kan ens hoppas på att få platser  känns ganska upprörande.

Vad hände nu i maj månad när det har gått 30 dagar och vi inte längre kan vara hemma med våra barn ? hur ska vi klara av den ekonomiska delen av våran tillvaro på en lön + nån längst föräldrapenning som vi egentligen tänkt spara ?

har inte kommunen några skyldigheter alls ? det är jo deras ansvar och redan för 9 månader sedan visste de att de skulle ha ett par tvillingar som behövde dagis   

var ska man vända sig för information ? finns det någon som råkat ut för det i Malmös kommun ? vad händer ? 

• Svar på tråden Vi få ingen dagis plats i tid , fler ? ekonomi ?
  • m med tre stjärnor

Nä men i sthlms trakten för nio år sedan;)
    jag stämde kommunen hos skolinspektionen eller liknande. Då gick det fort.

Försörjningen löste jag genom att ringa till a kassan och förklara min situation så de lät mig stämpla och vara hemma. Men det tror jag inte att det skulle gå nuförtiden.

Dagiset vi fick var dessutom så hemskt så när vi kort därefter fick en plats på en privat förskola så höll vi vår dotter hemma tills hon fick börja där.

Mitt enda tips är egentligen att ringa och tjata, ställ på dem, förklara situationen och be dem om svar. VIktigt att aldrig bli arg ochbörja skrika eller likannde utan bara lugnt och sakligt förklara hur det blir och be dem koppla dig till någon som kan berätta exakt hur du ska försörja dig osv....

Lycka till!       

• Anna J01

Här är kommunen skyldig att hitta en plats inom 3 månader. Vet inte om det är likadant i alla kommuner.
    Men 3 månader utan inkomst kan ju vara svårt nog. Tror dock det är svårt att kräva något inom den tidsramen.
    Om inte malmö har andra bestämmelser förståss

• MorMargit

I april är det supersvårt att få dagisplats, nu när alla barn till föräldralediga får behålla platsen på förskola. Tomma platser på förskolorna blir det i princip bara i augusti när sexåringarna börjar skolan och slutar på förskolan. Under resten av året blir det bara tomma platser när barn flyttar eller om man har många barn till f-lediga som inte går heltid. Att dessutom behöva två platser på samma förskola är ett ännu större problem.

Kommunen är skyldig att erbjuda er en plats på förskola inom en viss tid, tror det är fyra månader, men om de inte gör det så händer inget i princip. De får en varning bara. För er del gäller det att ligga på, ringa och fråga, påpeka att ni kan ta vilken plats som helst. Planera också för att ni kanske behöver vara hemma till augusti om ni har otur. Med tvillingar får man ju fler dagar, kan ni ta ut dem blandade med garantidagar? Kan någon passa barnen någon dag i veckan så att en av er kan jobba lite? Kan ni hitta privat barnomsorg någonstans? Har ni kollat privata dagmammor?

• m med tre stjärnor

Förtydligar här.
    Det finns inga lagar som säger att de måste hitta en plats inom tre månader.
    Det finns en text om att det ska ske inom skälig tid och när de provade den skäliga tiden så kom de fram till att den tiden var fyra månader.
    Om den tiden inte kan hållas händer dock ingenting.
    Kommunen kan få en reprimand men vad hjälper det oss konsumenter?
    VI har inget skydd överhuvudtaget här.     

• m med tre stjärnor
    MorMargit skrev 2012-03-21 19:13:33 följande:
    I april är det supersvårt att få dagisplats, nu när alla barn till föräldralediga får behålla platsen på förskola. Tomma platser på förskolorna blir det i princip bara i augusti när sexåringarna börjar skolan och slutar på förskolan. Under resten av året blir det bara tomma platser när barn flyttar eller om man har många barn till f-lediga som inte går heltid. Att dessutom behöva två platser på samma förskola är ett ännu större problem.

Kommunen är skyldig att erbjuda er en plats på förskola inom en viss tid, tror det är fyra månader, men om de inte gör det så händer inget i princip. De får en varning bara. För er del gäller det att ligga på, ringa och fråga, påpeka att ni kan ta vilken plats som helst. Planera också för att ni kanske behöver vara hemma till augusti om ni har otur. Med tvillingar får man ju fler dagar, kan ni ta ut dem blandade med garantidagar? Kan någon passa barnen någon dag i veckan så att en av er kan jobba lite? Kan ni hitta privat barnomsorg någonstans? Har ni kollat privata dagmammor?
    Sorry jag läste inte ditt inlägg tillräckligt noga . Precis sim du säger är det ju...
  • NizzY

jaha så det är helt ok att tvinga oss att vara hemma fast vi aLADRIG kommer att överleva på en lön =( vi har ingen som kan passa barnen och jag jobbar dessutom skift =( vi har kollat dagmammor och privata ställen i stan , vi har undersökt ALLA alternativ och nu få vi väl be till gudarna då...fyy fan säger jag bara...nog är det svårt att ha familj i detta stan men det här var bara för jävligt, nu förstår jag att de har sådan avslappnat attityd till det hela...de har jo inga krav ingen press och allt de få är en varning , klart de ta det lugnt och inte nry sig att min familj kommer ha det jävligt tufft de närmaste månader...

• Anne69

Det finns ju många som lever på en lön......så det får ni väl också försöka göra. MEN viktigast är förstås att få en lösning på detta med barnomsorgen. Kommunen är skyldig att ge er en plats inom fyra månader. Dock finns inget som säger att det ska vara den förskola ni har önskat eller att barnen ska ges plats på samma förskola. Risken är nog stor att ni inte får plats förrän i augusti, det är ju då det brukar bli lediga platser.

Så fortsätt att ringa o tjata. Så kommer de iallafall inte att glömma bort er. Och se till att din man tar över huvudansvaret så att du kan gå till jobbet ett tag - två år är en lång tid att vara borta. Sen får ni försöka se vad som går att göra - finns vårdnadsbidrag i kommunen? Kan ni hitta barnflicka? Kan ni jobba omlott?   

• tundra

Du är inte ensam. I Uppsala bryter man mot skollagen i 100 fall och nekar förskoleplats i tid.
    Vi sökte till januari och fick till nu i april.

Det är vår privatekonomi som drabbas men har "valt" att vara hemma med vårdnadsbidrag à 3000kr. Vet inte om det finns i Malmö.

Surt värre.

• NizzY

tackför tipsen , jag ska kolla upp det där med vårdnads bidrag

för att underlätta det hela hade vi redan i början INTE önskat oss ens en speciellt plats men vi vill gärna ha tvillingarna på samma ställe då vi anser att det är det allra bästa för de.

det få bli att ansöka om bidraget och hoppas på att det löser sig snarast men jag börjar nu förstå att våra barn lär inte börja på dagis förren hösten  =(

• hymafr

Ett tips är att ringa och tjata på dem flera gånger per dag.
    De har ingen skyldighet att redovisa turordningen för någon utomstående och kanske att ni kan få förtur om ni upplevs som jobbiga. 

• NizzY

vårdnads bidrag få få ingen , Malmös kommun tillhör de kommunen som sagt "nej" till det hela då de tycker att de inte gynnar invandra familjer där både föräldrarna är invandrare och alltså då barnens språkutveckling , de tycker att det är VIKTIGT att barnen gå på dagis  !!!!! MEN OM DET INTE FINNS NÅN DAGIS ATT GÅ TILL DÅ ? de tycker att det bara hade varit bra för höginkomsttagare och det skulle bidra till att klass klyftan mellan de barn som har rikare föräldrar och de som lever i fattiga familjer ...JAG BLI SÅ HOPPLÖS HÄPEN GÅNG PÅ GÅNG !"!!!!

ne de har inga skyldigheter nej men att de sätter en småbarns familj som redan har det knaprigt i en rejäle ekonomisk  knipa verkar ingen bry sig om... 4 månader på en lön med 2 barn och 2 vuxna är jo ganska så omöjligt i våran del =(

kan det verkligen vara helt lagligt ?

ja ringa och tjata tills vi är blå ska vi göra !!! för jag vill jobba ! jag som har ett jobb och vill jobba !och likadant är det med sambon ...och våra barn vill och behöver dagis ! 

• tundra

Pratat med tjänstemän om detta i Uppsala och de påstår att de inte kan eller är skyldiga att erbjuda ekonomisk kompensation.
    Det ni kan göra om ni är flera drabbade är att starta ett flerfamiljssystem där 3-4 barnfamiljer går ihop och anställer en barnskötare. Ni måste iofs upplåta era bostäder samt stå för mat - men det är ett alternativ om ni måste jobba.
    Prata med er förskolestrateg.

Lycka till. Förstår hur arga ni är.

• anyXX

Kolla om det finns privata förskolor i någon grannkommun där ni kan få plats? Det finns tex Montessori i Bjärred.. är ju surt att åka så långt varje dag men om det innebär att ni kan jobba och stå i kö till närmre alternativ kanske det är värt det?

flicka 2008 & pojke 2010
  • NizzY

tack för alla tips... igår fick vi brev och nu har barnen fått plats på dagis...dock inte från 1 april som vi önskat och stat i kö till i 9 mån men från 1 juni... vilket innebär att problemet vi har kvar står men är nu tids begränsat till 8 veckor =( 2 månader på 1 lön bli otroligt tufft om inte säga omöjligt...

Vi funderar nu på att kontakta media och stämma kommunen...vi förstår inte varför man har 4 månaders garantin om den ändå inte funkar   och vi kan omöjligtvist begripa att inte några åtgärder har tagits för att kompensera de stackarna som råkar ut för detta , vi förstår att 2-3 veckor extra väntan kan ibland uppstå men när veckor bli till månader och inget görs för att underlätta för barn familjerna ,tycker vi är SKAMLIGT !

• anyXX

Tur att  det ordnar sig! Jag håller med om att det är kasst, särskilt som ni sökte NIO månader innan! Men klarar er kommer ni säkert göra, om inte annat får väl den som jobbar (din man?) ta sin semester under dessa månader? om du börjar jobba 1/4 och han tar sina 5 veckors semester o när du har jobbat 5 veckor kan du ta 3 veckors semester? det borde funka även om det känns trist att bränna semestern på det. har ni några dagar kvar kan ni ju dryga ut med dem...

flicka 2008 & pojke 2010
  • NizzY

ja min man kan dessvärre inte ta semester han jobbar vik och få känna in sina semester dagar , det finns ingen chans i världen att han kan ta 5 v semester i år... det få bli jag som gå in o jobbar 4 v och sedan få vara hemma med barnen på mina lägsta dagar jag har kvar av fl  och resterade få jag väl ta av min semester eller så lever vi snålt , ja det går jo... men det känns så otrolig trist =(

tack för alla råd o stöd  

• FedUp

Jag antar att du är utländsk.. Aldrig hört talas om en svensk familj som får vänta så länge- men hört 100-tals historier om utländska föräldrar som har väntat i typ 1,5 år utan att vetat sina rättigheter... Ja, alla är lika inför lagen- ja eller hur- inte i detta land i alla fall!

• sirisdotter
    NizzY skrev 2012-03-25 10:35:26 följande:
    ja min man kan dessvärre inte ta semester han jobbar vik och få känna in sina semester dagar , det finns ingen chans i världen att han kan ta 5 v semester i år... det få bli jag som gå in o jobbar 4 v och sedan få vara hemma med barnen på mina lägsta dagar jag har kvar av fl  och resterade få jag väl ta av min semester eller så lever vi snålt , ja det går jo... men det känns så otrolig trist =(

tack för alla råd o stöd  

Otroligt trist att vara hemma med sina barn?
  • korfu08

Nej det är inte alls trist att vara hemma med sina barn som nån insändare skrev, men att TS och hennes familj skall leva på en lön för att kommunen skiter i att göra sitt jobb är trist, det är vi skattebetalare som blir drabbade och de struntar i att följa regler och lagar, eftersom de bara får en varning. Finns det en tre eller fyra månaders garanti så skall den gälla annars är det väl inte nån ide att ha den ?? Trist för er TS detta med att ni måste leva på en lön och leva knapert men hoppas att dagiset ni fått är bra och att det går bra för barnen där. Lycka till

Svar på tråden Vi få ingen dagis plats i tid , fler ? ekonomi ?