• Lillstoran

Tips om dhea

germany skrev 2012-10-22 09:22:53 följande:
    pim pim - förlåt mig om jag är glömsk...men har du kollat ditt DHEA värde?
    Om inte, försök ta ett prov och det så snart som möjligt.

Jag börjar med korta protokollet i morgon, känns inget vidare att ge sig in i denna karusell igen.....Dagarna, månaderna, åren går så fort så fort.....och jag får nästan ångest över var denna karusell väljer att stanna till slut. Men en dag i taget är väl det enda rätta och så vet jag ju att jag inte är ensam om att livet just nu inte är riktigt normalt eller så soligt som det skulle kunna vara om man bara sluppit allt som denna karusell "tar". För det suger rejält i bland och inte är det en dans på rosor direkt...

Germany - jag önskar dig lycka till Äpple
  • Lillstoran
    germany skrev 2012-10-22 11:44:25 följande:
    Tack så mycket, kan behövas många lycka till och tummar som hålls....för mig och för alla andra fantastiska kämpare Hjärta
    Det var Falun du gick.

Varför vill de köra korta protokollet? Blir det Gonal - f eller Menopur? Vad är planen om inte detta går, kommer du att fortsätta med ytterligare försök?

De verkar vara duktiga i Falun. Har bara hört positivt om dem. Deras långtidsodling.      
  • Lillstoran
    germany skrev 2012-10-22 18:44:10 följande:
    Ja, jag går i Falun. Korta eller långa protokollet?....Jag har provat båda två tidigare och för min del så har det varit hugget som stucket.  På din fråga om vad jag har för plan om detta inte lyckas så kan jag helt enkelt inte börja tänka så precis när jag ska till att sätta igång med min behandling!!!  Så, en sak i taget och just nu så är det såklart min stora förhoppning om att jag och min man ska lyckas....resten ev skit & flopp får jag försöka ta tag i sen....men riktigt så vill jag alltså inte tänka, att vi förmodligen inte ska lyckas och därmed måste ha en plan B direkt nu.... Däremot så är kan jag sant erkänna att jag inte direkt ser fram emot min behandling och alla steg man ska passera inann man ens är framme vid ÄP. OM jag ramlar ner i mörkret igen så är det som sagt något jag vare sig vill eller ska tänka på nu. Dock så har jag alltid tagit mig upp ännu starkare därifrån,  så "den dagen den sorgen". Men förhoppningsvis ska jag också få känna samma lycka som du och många andra kämpare har lyckats nå fram till.

Det börjar närma sig nu och blir planerat kejsarsnitt i januari 2013 på Karolinska Sjukhuset. Det var inte meningen att vara framfusig, bara undrade och tycker inte du ska tänka på framtiden just nu. Är bara så att jag själv är väldigt planerande. Är nog en av de få som tyckte IVF behandlingen var rätt så kul, men det berodde på avsaknad av biverkningar och att allt var nytt och spännande. Sedan fick jag hopp och tyckte det var kul att det hände något. Vi hade ju försökt i nästan 1 år efter missfallet utan resultat. Skönt att köra korta protokollet det sparar ju mycket tid. Håller tummar och tår.
  • Lillstoran
    Vi 4 skrev 2012-10-22 21:45:35 följande:
    Germany, glömde säga tack för infom om att det ju var cff som pratade om testosteronprover.

Lillstoran, då känns det som att det både är lång och samtidigt kort tid kvar kan jag tänka.

{#emotions_dlg.flower} jag åt faktiskt Q10.

Hälsokostförsäljaren lyckades sälja på mig detta genom att övertyga mig att de hade testat på råttor som fick mycket bättre äggkvalitet som 20 - åringar. Lättlurad som man är och vips så hade föräljaren lyckats sälja på mig alltsammans.

• Lillstoran

Jag körde akupunktur hos Marietta i Stockholm. Tyckte inte det var bekvämt alls. Nålarna stacks och det gjorde rent ut sagt ont. Som att hoppa på en igenkott barfota!

• Lillstoran

Kanske kan det vara så men det var en person som halva FL sprungit hos och som jag hittat här. Jag är nog lite lustig när jag säger att ÄP och sprutorna kändes mindre än akupunkturen. Men jag vet att många finner det avslappnande . Värmelampan är inte så tokig. Hur går det med sprutorna? När är första VUL? Någon som vet hur det gått för MBA?

• Lillstoran

Precis när de sätter nålarna och träffar en öm punkt sticker det till. Fötterna och därefter händerna är värst. Delar Vi 4 s uppfattning i detta avseende även om jag vet att många andra finner det avslappnande. Jag har också alltid varit frusen av mig. Nu ska jag sova. Natti natti.

• Lillstoran
    germany skrev 2012-10-24 08:40:08 följande:
    Det ska kännas när nålarna har hamnat rätt, en sorts genomborrande konstig känsla som letar sig inåt i kroppen och man känner "känslan" djupt inne i kroppen när akupunktören sedan snurrar lätt på nålarna. Men smärta har jag aldrig upplevt. Tror också att det är helt individuellt hur man reagerar samt att en del som sätter nålar kanske inte har satt dom på exakt rätt ställe (men det är heller inte någon sådan känsla som jag beskriver) Sedan kan kanske tjockleken på nålarna också variera och att sticken därmed känns olika och att vi alla har olika smärttröskel. 

Sprutan är det inga problem alls med att ta....men gruvar mig något så grymt för hela behandlingen för jag vet hur svårt och jobbigt det är att ta sig uppför alla trappsteg innan man ens är framme vid ett ev ET......

När jag bad min läkare om att få ta DHEA-S så sa jag att jag gärna ville se vad värdet låg på då jag ätit DHEA en tid. Om läkare inte vet om att man äter DHEA så kan man också säga att man vill veta värdet innan man ev påbörjar med preparatet för att se om man verkligen är i behov av det eller ej.
    Just det! Aj, aj,

Hoppas det går bra och jag håller tummar och tår för dig. 
  • Lillstoran

Ingen som vet hur det har gått för MBA - hon skulle också gå i Falun ?

I veckan har jag anställt två personer eftersom det börjar närma sig. Jag träffade 10 personer och gick vidare med 3 personer. 2 av dem anställde jag, den ena fast anställde jag direkt och den andra hyrde vi in 3 månader. Men vi ska även fast anställa en person till.

Märkligt precis som föräldragrupper, och arbetskollegor hur mycket en rektyering styrs av personkemi. Meriterna har man ju redan gallrat ut när man kommer till intervju, 90 procent styrs av "personkemin" och "magkänslan". Hur duktig man är på att "sälja in sig" och göra "bra intryck". Det ska liksom "klicka" med rekryterande chef. En del människor tyckte jag direkt om och en del kände jag redan efter 10 minuter att den här personen blir det inte.

Så kände jag faktiskt med IVF läkarna också på Karolinska. Att få förtroende för någon. Vad viktigt det är att få någon som PAL som man känner förtroende för och som personkemin stämmer med, samma med gynekologen. Lite klurigt med motstridiga besked angående DHEA som ni skriver. Den ene säger en sak den andra en annan. Alltså ingen exakt vetenskap. Som att hoppa på ett ben och växla till det andra.        

• Lillstoran
    Vi 4 skrev 2012-10-24 14:53:25 följande:
    Germany, ja precis, men för mig är den där chi-känslan väldigt stark och övergår i något som närmast är en smärtsensation som varar tills nålen tas ut. Jag känner direkt om de sticker fel för då får jag inte den där känslan, jag kan trots att det gör rätt ont känna mig väldigt avslappnad även under tiden som nålarna sitter, men mest efteråt. I bland kan de behöva ta ut några av mina nålar för de känns så starkt, dem enar att de då ändå har effekt. De måste alltid ta sina tunnastenålar på mig också. Tydligen kan de känna att "det tar" när de sticker också, iaf de som är duktiga. Intressant det där. Förstår också att du gruvar dig, den senaste gången var det riktigt jobbigt med den biten tyckte jag. Håller tummarna att denna tid ska bli uthärdlig för dig! Och självklart för att resultatet ska bli bra.

Kattflickan, intressant med effekterna du upplvede av akupunkturen, och så himla roligt att du blev gravid! 

Anne, så fint att du är igång igen!

MsBoring, kul att du är på G du med! Spännande att du också valt Falun igen.

Lillstoran, ja det är intressant med personkemi, och ofta viktigt. samtidigt kan jag inte låta bli att tänka att man eg. nog borde passa sig lite för att använda det för mycket när det gäller rekryteringssammanhang, det kan ju leda till att det blir en väl homogen arbetsgruppp med "likatänkande" som gör att man missar andra infallsvinklar och i värsta fall blir diskriminerande. Nu säger jag inte att det var det ni gjorde, men det är ju en debatt som förs när det gäller rekrytering att just det att "gå på känslan" lätt kan leda till tex diskriminering pga etnicitet, men även kön och ålder. Som exempel så tenderar män att rekrytera män för att de är "likasinnade", (vilket kan leda till att det tex blir färre kvinnor i styrelser) etniska svenskar tenderar att välja bort svenskar med annan bakgrund osv. men det är ju en annan debatt och hör eg inte hemma här.  Kom bara att tänka på det.  

Jag har varit på labbet för att ta proverna i dag, då frågade jag lite om det med att DHEA inte fanns med, men det gjorde det ju visade det sig när hon tagit alla rör och gick in och tittade i sin dator. Jag frågade om det då gick att använda något från mina rör till den analysen och det skulle det, om jag nu bara kunde få läkaren att cleara det. Så jag förökte få tag i henne, men hittade bara sjuksköterskor som iaf lovade att be henne cleara det med labbet. Så nu håller jag tummarna att mitt meddelande nådde fram. Känner mig något krånglig, men blev lite full i skratt när jag insåg att jag instruerat sköterskan att tala om för läkaren hur hon skulle göra Oskyldig
    Oj, vilken intressant infallsvinkel. Har ju inte med DHEA att göra, men ni diskuterar ju ändå en massa annat som också är off-topic (även utan min medverkan). Min tanke var mer att om man inte känner att personkemin stämmer med behandlade läkare eller inte har förtroende för denne, då måste det ju vara ännu svårare att lämna ut sig och få hjälp.

Tror personkemin och det intryck man får är avgörande av en person. En del människor tycker man om och andra inte. Dessvärre är det nog som du säger, man söker omedvetet upp personer som är lik en själv och tänker på samma sätt som man själv gör. Den här känslan "vi har mycket gemensamt". Man speglar sig gärna i sig själv och simmar i sitt eget vatten. Är det en större grupp så kan inte alla vara lika, utan det måste till en viss "dynamik" och ålika åldrar, erfarenheter och bakgrund.

De där personlighetstesterna man gör vid intervjer är mycket till att se att man är "normal" dvs. ligger inom ett spam om 30 - 70 procent. Inte är för långt ute i kanterna eller för individualistisk.   

Jag var ute igår och åt med en väninna som har en 1 åring. I föräldragruppen var de 12 personer, men hon umgås bara med 4 av dem. Även där är det personkemi som avgör vilka man träffar.

Mitt tips är ändå att försöka få en läkare personkemin stämmer med och en klinik man har förtroende för. Äpple        
Svar på tråden Tips om dhea