• Lillstoran

Tips om dhea

Nu när jag tänker efter tog det inte 30 minuter. 15 minuter kanske på Karolinska. Men det som tog så mycket tid var förberedelser och efterarbete.

Vi skulle vara där 08.00 medan äggplocket startade 08.45. Fick ligga på en brits 45 minuter och vänta på att 2 Citodon skulle verka. Fick inte ens gå på toa själv p g a Citodonet.

Inne på äggplocket vet jag inte vad som hände. Min sambo har berättat i efterhand. Fick morfin. En livrädd person som hade läst på Familjeliv hur ont äggplock gjorde. Så de tog säkerligen i lite extra. Sedan väntade de i en halvminut innan de lade bedövningssprutan så att morfinet skulle hinna verka. Eftersom jag fått morfin först och inte tvärtom så kändes sprutan inte alls.. Sedan lade de på ytterligare morfin så som jag förstod sambon. Det var något värde som var så knasigt att de var tvungna att använda syrgas, fick några slangar och var då helt borta.

Uppehöll de på mottagningen i stort 3 timmar ungefär. Inte ett dugg obehagligt.  

Blev rejält dålig efteråt av hela bedövningspaketet och låg däckad i sängen resten av dagen.        

• Lillstoran
    callimero skrev 2012-12-06 15:42:24 följande:
    Nu är jag off-topic igen, sorry.

Måste bara tillägga att jag givet inte är nöjd med CFC denna gång. Tyvärr har jag inget annat val. Orkar inte skriva i en tråd jag inte hör till om Sophiahemmet så jag tar det här och hoppas ingen tar illa upp. Efter 8 försök där a´ 35.000:- per gång så anser jag inte de håller måttet med den stelbenta attityd vi mötte. Ett ÄP där tog aldrig hela 30 min och vid ET använde de aldrig ultraljud, de bara förde in embryona på känn. CFC visar tydligt med UL var det hamnar i livmodern. Jag vet inte hur många studier om autoimmuna problem, dhea, miljön i livmodern, spermiernas betydan osv jag kom med - de bara förlöjligade mig och viftade bort det. Så har CFC inte gjort ivarjefall.

Finns missnöje på alla kliniker såväl utomlands som i Sverige. Barnmorskan sa till mig när vi skulle välja förlossningsklinik (var vi ville göra kejsarsnitt), att hon haft patienter som varit missnöjda på i stort sett varje sjukhus i hela Stockholm.

Själv skulle jag gärna testa DHEA om jag i framtiden skulle vilja ha fler barn (vilket jag inte tror jag kommer att hinna med för att vara realistisk, blir 41 år 2013). Skulle gärna kunna göra IVF och äggplock igen, då jag aldrig fick de kraftiga biverkningar eller ont vid äggplock som många andra fått, som gör processen jobbig. Kostnaden är den största nackdelen.  

Dock skulle jag - aldrig - utsätta mig för att göra äggplock, priming etc. obedövat eller utan morfin. Tycker det är respektlöst av kliniken och helt vansinningt. Såvida man inte kommit på idén själv som patient, vilket är en annan sak. Skulle stått på mig och krävt morfin etc. Hade blivit rasande Demon.

Har en kompis som precis tvingat sig till att bli lagd på narkos i samband med ett ryggmärgsprov, bara för att det ska göra djävulskt ont på SöS. Orkar man bara vara tillräckligt obekväm så får man som man vill. Hann de ens bedöva och bedövningen hann verka om det tog 3 minuter kan man verkligen fråga sig. 

Jag gillar inte saker som gör ont, men alla är vi olika. Äpple     

Tror dock på DHEA, Q 10 etc. Det är ju något i preparaten då Livsmedelsverket i vart fall beträffande Q10 avråder från att fortsätta så fort man blir gravid.     
  • Lillstoran
    germany skrev 2012-12-06 20:16:53 följande:
    Missne - Det verkar som om du är en av de personer som faktiskt inte alls behöver DHEA tillsatt i form av tillskott.
    Har du tagit något DHEA-s prov innan du började med preparatet samt nu när du tagit testosteron?

Det är jättesvårt detta med att veta hur kroppen fungerar och vad som ställer till vad och vad som hjälper....men det är bara att prova sig fram och därefter kunna bilda sig en uppfattning om vad våra kroppar mår bra av (inte det lättaste minsann).

Ser fram emot att få höra vad dina provsvar visade, det kan hjälpa oss andra i våra funderingar kring tex dosering.

Min tanke är att nu i December använda mig av min remiss där DHEA-s prov ingår, men vill vänta 1-2 veckor till.
    Tror jag dessutom ska försöka få ta testosteron också då det känns bättre att veta istället för att fundera & grubbla kring hur ens hormoner "mår" :)

Tack för din info.

cff - Du har tagit testosteron om jag minns rätt. Hur visade dina provresultat?

Lillstoran - Jag ska höra mig för lite om Q10, vill inte blanda alltför mycket på en och samma gång utan att veta hur det påverkar det ena och det andra. Kanske kan vara värt att pröva sen, om det blir fler misslyckade IVF (vilket jag verkligen hoppas att det inte blir....)

Callimero - Ska läsa din länk vid tillfälle, tack för den så länge.

Miss B- Du sprayar på? Hoppas det går bra. Du ska se att tiden går fort och att du snart är i gång med sprutorna Glad.

Tuvalina - Inboxar dig 
    Tyvärr är jag inte rätt person att fråga om att "blanda" olika mediciner.

Nu när jag tänker efter så köpte jag 3 burkar för priset av 2 (eller något liknande). Ursäkta om jag inte minns men det var nästan 1 år sedan.

De tillskott jag också tog var:

Levaxin 125 mg - alltså relativt hög dos som sedan sänktes till 100 mg. Mitt TSH värde låg initialt på 3,0, T4 (styr underfunktion tror jag) låg på 8. Även om 8 ligger inom referensintervall så bör värdet vid fertilitet vara minst 12. I anledning av TPO-ak antikroppar om över 600 så satte endokrinologen in Levaxin. Därefter har han följt mig under hela graviditeten och jag lämnar regelbundet prover för att justera dosen. Men så såg det ut initialt. Vid tidpunkten när jag lyckades låg TSH under 0,5 och T4 på 12.  

Folsyra - Apotekets 1 ggr / dag.

D - vitamin - Karolinska Sjukhusets studie flytande extra stark engångsdos samt löpande Apotekets 1 ggr / dag.

Multivitamin Kvinna - Apotekets 1 ggr / dag.

E - vitamin - Apotekets 1 ggr / dag.

Omega 3 - köpt på internet (hade i och för sig inget med fertilitet att göra. Min mamma som är 80 år tar detta). 4 tabletter /dag.

Järntablettter - som sambon fick då han är blodgivare. 1 ggr / dag.

Q 10 - hälsokostaffär. Tror det var 2 ggr / dag.

Jag vet faktiskt inte om det är bra att blanda allt detta. Dock så endokrinologen uttryckligen att Järntabletter eller uppblandat järn (som Mitt Val Kvinna) inte fick tas tillsammans med Levaxin. Jag delade upp allt på morgon och kväll. 

• Lillstoran

Jag blev gravid med DHEA (Prasteron)

Den här tråden hittade jag! Har dock inte lyckats lära mig hur man länkar trådar så där snyggt.   

• Lillstoran
    germany skrev 2012-12-07 09:53:32 följande:
    Lillstoran - Tror inte du blandade för mycket tillskott då du blev gravid Glad.
    Jag skulle testa allt möjligt bara jag hade mera tid på mig....men jag känner tiden snurrar för fulla muggar och det känns aldrig bra att börja laborera med något nytt i samband med IVF. Och jag har då gjort 4 fulla IVF på 1 år....var egentligen bara i sommar som jag fick ett längre uppehåll, men då började jag med Prasteron och ville inte blanda in något mer nytt. Men forska och leta vidare kan jag alltid göra, utifall att jag vill prova något nytt som kanske kan förbättra mina chanser.

Men det finns också ett andra alternativ inom en snar framtid för mig och det är ÄD, vilket jag hoppas en hel del på. Men än är jag inte där.

Germany - generellt tror jag inte vitaminer är farliga att blanda (med undantag av Levaxin och järn som jag nämnde, järn förtar effekten av Levaxinet). Finns personer som tar alla möjliga vitamintillskott som inte ens försöker bli gravida.

Däremot hade jag haft mer respekt för Q10 - DHEA - Inofolic - Prednisolon - Trombyl - Fragmin i kombination. Så många preparat som faktiskt är receptbelagda.

Hur slår detta, kan det rent av försämra att ta allt detta i kombination ?! Jag vet faktiskt inte, kan finnas någon som vet bättre.

Om jag inte helt missminner mig så fanns det en person som hettte Mamma Gås som skrivit om detta i någon tråd, och som nu är gravid.

• Lillstoran
    germany skrev 2012-12-07 10:40:18 följande:
    Lillstoran - Pred, trombyl, fragmin är en vanlig kombination vid IVF och som jag har tolkat mina läkare så hjälper det i allafall mer än det skadar. Annars skulle inte vi få allt detta utskrivet av våra läkare. Men som med all medicin så finns det biverkningar, men biverknignarna kan jag ta bara det ger något tillbaka i gott syfte, dvs en graviditet. Det jag syftade på att jag inte törs blanda hur mycket som helst var inte de vanliga vitaminerna såsom d-vitamin, omega osv utan preparat som jag inte alls är lika insatta i såsom tex som du själv anger tex Inofolic och så en massa homeopatmedel som jag är övertygad kan hjälpa, men som inte känns så lägligt att köra huller om buller tillsammans med en massa annat och detta i samband med stimulering. Det kan ofta ta ett tag innan tillskott ger effekt och det känns som om jag aldrig hinner börja förrän där är nya planer för IVF. Du kan verkligen skatta dig lycklig som slipper genomgå detta om och om igen, för det är ingen lätt situation och inga lätta beslut man tar gällande taga preparat eller ej + en massa annat som gör situationen väldigt jobbig. Ja, Mamma Gås tog både DHEA, Inofolic, Melatonin samt kortison och fick sitt bästa resultat någonsin. Det var väldigt roligt att få ta del av hennes resultat minns jag. Melatonin försöker jag numera få i mig naturligt via valnötter & körsbär som ska innehålla riktigt bra mängd med melatonin. Känns bättre att försöka få i sig en del saker naturligt via kosten än att köra allt på kosttillskott. 

Det är verkligen inte lätt att veta vilket ben man ska stå på! En sak har jag förstått. Q 10 måste man ta flera månader innan det hinner verka. Hann göra slut på alla tre burkarna innan ÄP. Det räcker således inte att stata vid sprutstart. Så har jag förstått det, effekten "kommer smygande".
  • Lillstoran
    callimero skrev 2012-12-07 11:05:02 följande:
    Blir intressant att höra vad du får för svar Germany! Jag blev väldigt paff över hur lite läkarna på Sophiahemmet var insatta i nyheter inom IVF. Det var inga artiklar från Hemmets Journal jag kom med utan studier och forskning från seriösa källor och ivf-konferenser. Tycker de hade en sorgligt proppmätt attityd. CFC är den klinik som varit mest på hugget gällande nya rön, Falun därefter. Sen har de alla nack- och fördelar. När jag läser på symptomen för dhea-brist så stämmer alla in men det kan lika gärna bero på slitaget av att befinna sig i barnlöshetshelvetet under alla dessa tunga år: www.womentowomen.com/adrenalhealth/dhea-natur... www.livestrong.com/dhea-for-women/ Jag köpte dessa i USA som är en mix av örter och dhea: reviews.vitacost.com/4595/18826/country-life-... Har inte tagit mer än i några veckor så svårt att veta om någon effekt.

Falun är den enda klinik har jag förstått av er. Jag misstänker att orsaken till att klinikerna inte vill skriva ut detta, liksom immunologiska behandlingar är för att sambandet inte är bevisat. Det är inte vetenskapligt belagt, evidens saknas helt enkelt. Karolinska hade säkert reagerat på samma sätt.
  • Lillstoran
    Bambi2 skrev 2012-12-07 13:30:23 följande:
    Cff- tack för förtydligande kring Dhea och Ket 7! Nu förstår jag.   Lillstoran- Hur lyckades du få en starkare engångskur av D-vitamin ordinerat? Jag har för låga värden och bad om den där starkare, flytande engångsdosen men eftersom min läkare inte visst ngt om det fickjag den inte. Ang. Farligheten hos Dhea hos kvinnor med låg ovarialreserv har jag också läst artikeln. Det är förvisso oroväckande men vad säger att just denna kritiska artikel har mer rätt? Det verkar heller inte som att den forskaren resonerar kring varför andra studier har kommit fram till diametralt motsatt slutsats...

Jag blev tillfrågad på Karolinska om jag ville gå med en forskningsstudie om IVF och D - vitamin. Fick därför en flytande engångsdos. Köpte själv D - vitamin på Apoteket men det skedde ju så sent in i behandlingen så jag tror inte det var orsaken. Karolinska har publicerat resultatet, har t o m varit på nyheterna läste jag här på FL. Jag har faktiskt inte brytt mig om att ringa dit och fråga, då det saknar betydelse nu. Ring Karolinska och fråga - berätta gärna om resultatet här.
  • Lillstoran
    Mamma gås skrev 2012-12-07 15:31:47 följande:
    Hon finns fortfarande kvar men är inte så aktiv längre, råkade dock svänga in här för jag tänkte kika hur ni har det   Det stämmer, jag blandade hejvilt! Både vitamintillskott och receptbelagda läkemedel. Körde Inofolic, melatonin, DHEA, Prednisolon, Trombyl och Fragmin. De två sistnämnda kom in vid ET och då åt jag fortfarande Prednisolonet, de andra preparaten hade precis tagit slut då. Men som jag sagt tidigare, detta funkade på mig å det ä ju inte säkert att det funkar för alla. Mina äggresultat förbättrades oerhört mkt. Hade 18-20 äggblåsor de tre första försöken men det fanns bara ägg i ca av dem + att äggen var av dålig kvalitet så det var i snitt 2-3 som befruktades som de kunde sätta in. Till det fjärde försöket boostade jag med allt och då hade jag fortfarande 20 äggblåsor men då fanns det ägg i 19 av dem, 16 befruktades och 15 levde fortfarande på dag 5. Nu har jag en som växer i mig och sex stycken i frysen. Jag och även läkarna i Falun har svårt att tro att detta är en slump. Tilläggas bör oxå att jag var två år äldre jmf med när jag började IVF-resan. Jag hoppas så innerligt att ni underbara kämpande kvinnor som är här ska få ett lyckat resultat. Stooor, stor kram till er        

Där är du ju! Hoppas allt är väl med dig! Jag har också svårt att tro att det är en slump. Falun skulle väl inte skriva ut Prasteron om det var kontraproduktivt. Däremot är det inte sagt att det funkar på alla.
  • Lillstoran

Germany - detsamma ! Vilket underbart väder, i vart fall i Stockholm.

Svar på tråden Tips om dhea