germany skrev 2012-12-06 20:16:53 följande:
Missne - Det verkar som om du är en av de personer som faktiskt inte alls behöver DHEA tillsatt i form av tillskott.
Har du tagit något DHEA-s prov innan du började med preparatet samt nu när du tagit testosteron?
Det är jättesvårt detta med att veta hur kroppen fungerar och vad som ställer till vad och vad som hjälper....men det är bara att prova sig fram och därefter kunna bilda sig en uppfattning om vad våra kroppar mår bra av (inte det lättaste minsann).
Ser fram emot att få höra vad dina provsvar visade, det kan hjälpa oss andra i våra funderingar kring tex dosering.
Min tanke är att nu i December använda mig av min remiss där DHEA-s prov ingår, men vill vänta 1-2 veckor till.
Tror jag dessutom ska försöka få ta testosteron också då det känns bättre att veta istället för att fundera & grubbla kring hur ens hormoner "mår" :)
Tack för din info.
cff - Du har tagit testosteron om jag minns rätt. Hur visade dina provresultat?
Lillstoran - Jag ska höra mig för lite om Q10, vill inte blanda alltför mycket på en och samma gång utan att veta hur det påverkar det ena och det andra. Kanske kan vara värt att pröva sen, om det blir fler misslyckade IVF (vilket jag verkligen hoppas att det inte blir....)
Callimero - Ska läsa din länk vid tillfälle, tack för den så länge.
Miss B- Du sprayar på? Hoppas det går bra. Du ska se att tiden går fort och att du snart är i gång med sprutorna
.
Tuvalina - Inboxar dig
Tyvärr är jag inte rätt person att fråga om att "blanda" olika mediciner.
Nu när jag tänker efter så köpte jag 3 burkar för priset av 2 (eller något liknande). Ursäkta om jag inte minns men det var nästan 1 år sedan.
De tillskott jag också tog var:
Levaxin 125 mg - alltså relativt hög dos som sedan sänktes till 100 mg. Mitt TSH värde låg initialt på 3,0, T4 (styr underfunktion tror jag) låg på 8. Även om 8 ligger inom referensintervall så bör värdet vid fertilitet vara minst 12. I anledning av TPO-ak antikroppar om över 600 så satte endokrinologen in Levaxin. Därefter har han följt mig under hela graviditeten och jag lämnar regelbundet prover för att justera dosen. Men så såg det ut initialt. Vid tidpunkten när jag lyckades låg TSH under 0,5 och T4 på 12.
Folsyra - Apotekets 1 ggr / dag.
D - vitamin - Karolinska Sjukhusets studie flytande extra stark engångsdos samt löpande Apotekets 1 ggr / dag.
Multivitamin Kvinna - Apotekets 1 ggr / dag.
E - vitamin - Apotekets 1 ggr / dag.
Omega 3 - köpt på internet (hade i och för sig inget med fertilitet att göra. Min mamma som är 80 år tar detta). 4 tabletter /dag.
Järntablettter - som sambon fick då han är blodgivare. 1 ggr / dag.
Q 10 - hälsokostaffär. Tror det var 2 ggr / dag.
Jag vet faktiskt inte om det är bra att blanda allt detta. Dock så endokrinologen uttryckligen att Järntabletter eller uppblandat järn (som Mitt Val Kvinna) inte fick tas tillsammans med Levaxin. Jag delade upp allt på morgon och kväll.