• Lillstoran

Tips om dhea

Vi 4 skrev 2012-10-09 22:39:54 följande:
    Lillstoran, jag såg också en rapport, som bla folk från CvL hade varit med och skrivit, där man skrev att tiden mellan ÄP och det att spermierna kom i kontakt med ägget var en av de allra viktigaste faktorerna för att lyckas, (den skulle vara så kort som möjligt) andra faktorer som spelade stor roll förutom tidigare graviditeter och förstås ålder, var livmoderslemhinnans tjocklek vid ET, ev myom (som det ju pratats om i tråden tidigare) och även embryoscore/kvalitet (som väl är det man mest pratar om annars). Tyckte det var interessant det med.

Livmoderslemhinnans tjocklek vet jag inte om de kollade. Fast det kanske de gjorde? Eftersom det var första gången så var det å mycket annat som snurrade. Intressant det du skrev om Jan Holte. Är de bra på CvL? Jag vet flera som gått där och lyckats.
  • Lillstoran

Vi 4 - jag tyckte det var intressant du skrev. Har du möjlighet att ange sökvägen var det går att hitta rapporten? Jag läste 2010 och i den hade Jan Holte varit med och skrivit. Den var på över 100 sidor. Kunde inte sova i natt så jag låg och läste den igen.

• Lillstoran

Tack jätteintressant. Är på jobbet nu och hinner inte läsa. Googla på "Kenny Rodriguez Wallberg rapporter", så får du upp en jättetjock rapport på över 100 sidor där de flesta av Sveriges IVF läkare varit med och skrivit. Jag tog fram den senast i natt på detta vis. Säg till annars så försöker jag länka.
  • Lillstoran

Sophiahemmet i Stockholm har öppet 7 dagar i veckan. Just för att de tror behandlingen blir bättre. Inte för att läkarna vill arbeta på helgerna. Var ju på väg dit 2012 när jag redan var gravid så det blev inget. Åsa Rylander berättade då, de gör alltid ett VUL första eller andra mensdagen för att se att allt är OK, inga cystor etc. Sedan tar de alltid ett blodprov för att se att sprayen verkligen har haft effekt innan man går över på sprutorna.

Alla kliniker har för- och nackdelar. Falukliniken verkar överlägsen på att frysa och tina upp blastocyster som Kattflickan tidigare har påpekat. Tror ingen i Sverige är så bra.

Även om jag inte hade lyckats, så är jag ingen kandidat för långtidsodling. Hade jag varit yngre med bättre förutsättningar så hade jag gärna tagit extra besväret att åka till Falun. Anledningen varför folk väljer Falun är väl just för långtidsodlingen. Gissningsvis är 50 % av patienterna från Stockholm, men det är en ren gissning.    

• Lillstoran

AMH kan väl variera, det vet alla nu.

AMH mäter den kvarvarande äggreserven dvs. antalet ägg men inte kvaliteten. Så har jag tolket det.

MBA - lycka till! Berätta gärna hur det går.    

• Lillstoran

Bäst svar kan man nog söka inom forskningen.

Här sitter vi och spekulerar som inte är medicinskt utbildade.

Börja med att läsa de länkar som Vi 4 länkade till. Där kanske något av detta tas upp, som är verifierat och bygger på vetenskaplig grund.

Jag ska själv läsa dessa länkar när jag får tid i hemmet.      

• Lillstoran

En sak slog mig. I diskussionen fortsätta / icke fortsätta, avrådd / ej avrådd tror jag tidigare graviditet även om missfall, ägg till frysen, blastocyster ses som positivt vid bedömning om man ska få fortsätta eller ej. Att vara över 40 år och kunna odla blastocyster och få ägg till frysen, säger att man fortfarande har förmågan att producera bra ägg. Jag tror att det är faktorer som vägs in. Rätta mig om jag har fel. Jag kan inte bevisa att det är så.

• Lillstoran

I Karolinska Sjukhusets riktlinje nämns ordet "Medicinskt motiverat". Chansen ska vara minst 10 % för att de ska köra landstingsförsök där det är skattebetalarna som betalar.

Sedan tror jag nog att de kan vara snälla och man kan "halka" med ändå.

Vid 40 år fick jag 20 - 25 procents chans att lyckas per försök och det är rätt så bra. Normalchansen ligger på ca 35 procents chans per försök.

I vart fall upp till 4 försök är chansen lika stor. Upp till 6 försök förtar inte chansen. Efter 6 försök skrivs chanserna troligen ned, enligt vad jag har läst här på FL.

Men allting är individuellt.

Jag tror chansen baseras på en helhetsbedömning, inte en enskild faktor. I rapporten som jag tipsade VI 4 står att är man ung eller fortfarande har goda chanser, så kan man tillåta eller uppmuntra till fler försök.           

• Lillstoran

9 stycken är bra. Det kan tydligen variera från cykel till cykel. Vilken av klinikerna vr det du gick på i Stockholm? Hur gammal är du? Själv gick jag på Karolinska med han även med ett besök på Sophiahemmet fast då var jag redan gravid. Falukliniken ska vara väldigt bra.

• Lillstoran

Falun skriver ju ut Dhea samt även några vanliga gynekologer vad jag har förstått av er här. Dock oroväckande när fler personer här skrivit att ägglossningen uteblivit efter DHEA. Känns som alltid tryggare om man fått medicin utskrivet av läkare som Levaxin, Dhea än att "självmedicinera".

Svar på tråden Tips om dhea