germany skrev 2012-12-06 07:00:28 följande:
Jag tycker det är bra att du har en så egen stark känsla på vad just du tycker är vettigt & rätt gällande det som rör IVF kliniker. Var och en av oss är helt olika som personer och i tycke & smak och ingen av oss kan tänka, känna, besluta exakt som den andre, därför så tycker jag det är jätteviktigt att försöka respektera varandra i allas våra val.
Jag kan tydligt läsa vad du tycker och det bör respekteras. Jag kan även hålla med dig i vissa saker som du skriver. Däremot så känns det som om du inte riktigt respekterar andras val. Självklart så ska vi hjälpa varandra fram i denna barnverkstad men kanske inte ifrågasätta varandras beslut.
Jag menar alltså inte att det är fel att argumentera för något som kanske är bättre, men det är också bättre att bolla lite fint med bollen och rulla den sinsemellan istället för att skjuta rakt på. Det gör mindre ont.
Hoppas du inte tar illa upp, jag antar att du ändå bara vill alla väl och att du kanske bara blir lite ivrig att lägga fram dina åsikter men att de då tyvärr kan tolkas på ett sätt som kan sticka i andras ögon, men jag tror ändå inte att det är din avsikt.
Hoppas din graviditet rullar på fint annars och att du mår bra. När är BF?
Germany - jag försäker bara förstå hur folk
tänker när de gör sina val. Ibland förstår jag helt enkelt inte logiken i förhållande till hur jag själv hade resonerat och vad som är vettigt i realiteten. Mycket av det jag skriver ligger det dessutom något i. Det är inte så att det är helt grundlöst det jag skriver.
Det är ytterst få som gör IVF första gången och bor i Stockholm som väljer att åka till Köpenhamn. Jag har aldrig hört talas om någon.
Den viktigaste parametern är hur kliniken har lyckats i förhållande till andra kliniker. Det är det enda som finns att gå på. Hittade den länken Vi 4 hänvisade till med en tabell.
Resonemanget om Falun kan jag köpa då de är berömda för sin långtidsodling och frysteknik (om man är en kandidat för detta). Jag gissar att långtidsodlingen är anledningen att många åker dit från Stockholm.
Det finns andra som är mycket tydliga på att lägga fram sina åsikter gång på gång att "
Sverige är efter" och " i förhållande till CFC m.fl. som lär vara så "fantastiska" och aldrig misslyckas. Om alla lyckades där så skulle ingen välja någonannan klinik. Dessa kommetarer sticker också folk i ögonen, särskilt när det inte går att bevisa att CFC lyckats bättre än Karolinska.
Vi är inbokade på Karolinska på planerat kejsarsnitt den 15 januari 2013, i e 5 dagar före BF. Det finns inte någon medicinsk anledning, men jag har valt planerat kejsarsnitt för att det känns tryggare och bland dem som gjort båda ska planerat kejsarsnitt vara bättre och mer skonsamt. Jag är inte alls rädd, min kollega valde också planerat kejsarsnitt (25 % i Stockholm och högst i landet). Hon hade ont i 1 vecka sedan har hon inte känt något alls. Det är en praktisk och skonsam "genväg" i förhållande till en vanlig förlossning. Ju äldre man är ju lättare är det att få igenom ett planerat kejsarsnitt. Jag behövde inte sitta och förklara mig på någon Auroraklinik.
Vad händer med dig? Tråkigt att det inte gick denna gången - blir det Falun en gång till? Så länge läkaren inte sätter stopp så finns det ingen anledning att ge upp. Finns ju de som har lyckats efter många försök
.