• Lillstoran

Tips om dhea

Dock lite fascinerad av Falun, under förutsättning att man är en kandidat för långtidsodling. Annars hade jag valt en klinik i Stockholm. Uppsala hade oxå funkat. Carlanderska ska ju vara bra. Väldig variation, ena dagen Uppsla och andra Göteborg. Gissar att du bor mittemellan.

• Lillstoran
    Vi 4 skrev 2012-12-05 08:50:20 följande:
    Lillstoran, du gissar rätt, om min hemortsgyn har just samarbete med CvL, Carlanderska/ Fertilitetscentrum Gbg och även Falun. Jag var inne på Falun, men dels är det långt dit och dels stängt på helgerna, mina plock har blivit på helgerna. Germany, tack ska kolla sen. MsBoring, nej de hade inte på lager så jag fick dra ner t 25 mg i 5 dagar och dessutom vara utan några dagar, men nu så kan jag äta det igen. Hur mår du?

Uppriktigt sagt har jag aldrig förstått varför en del väljer CFC. Det är rent ut sagt ologiskt om man bor i Stockholm. Som tidigare nämnt alla kringkostnader, kan knappast bli billigare än att välja en klinik i Stockholm. Det är skillnad om man bor i Malmö eller Skåne. Sedan allt krångel med att få recept översatta. Har läst i flera trådar att personer fått betala recepten själva. Hur tänker man?! Jag kan förstå om man är singel om det inte finns något annat alternativ. Dessutom språksvårigheter. Det känns tryggare att gå på en klinik där personalen talar svenska. Dessutom ger de inte gärna morfin om man inte - uttryckligen - kräver det. Skulle aldrig falla mig in att göra ett äggplock igen utan hela paketet bedövning med lugnande mediciner och allt därtill. Det ska vara så kraftigt bedövat att man inte känner något. Jag hade så mycket bedövning i kroppen att jag inte mindes något av händelsen. Morfinet gör att sticket av bedövningasprutan inte känns. Att Sverige skulle vara så "efter" som en del påstår - det stämmer säkert i vissa avseenden men statistiskt sett ( vilket spelar avsevärt stor roll i val av klinik) så håller den svenska IVF vården hög kvalitet. 35 procent i snitt mot 25 procent i Europa. Att fler skulle lyckas på CFC än på Karolinska Sjukhuset eller på Sahlgrenska tror jag inte heller på. Då får ni bevisa det för mig. Folk glömmer att många lyckas på de här "kassa" klinikerna i Sverige som är så "efter". Om jag kulle göra om allt i framtiden hade jag i första hand tagit en klinik i Stockholm - varför ska jag åka längre när det finns kliniker i Stockholm. Det låter väldigt ologiskt i mina ögon. Jag hade velat ha en klinik som håller mig i handen, inte en klinik där man till större del får klara sig själv som CFC vad jag har läst. Jag hade tänkt som Vi 4 och Miss Boring och valt klinik i Sverige.
  • Lillstoran
    germany skrev 2012-12-06 07:00:28 följande:
    Jag tycker det är bra att du har en  så egen stark känsla på vad just du tycker är vettigt & rätt gällande det som rör IVF kliniker. Var och en av oss är helt olika som personer och i tycke & smak och ingen av oss kan tänka, känna, besluta exakt som den andre, därför så tycker jag det är jätteviktigt att försöka respektera varandra i allas våra val.

Jag kan tydligt läsa vad du tycker och det bör respekteras. Jag kan även hålla med dig i vissa saker som du skriver. Däremot så känns det som om du inte riktigt respekterar andras val. Självklart så ska vi hjälpa varandra fram i denna barnverkstad men kanske inte ifrågasätta varandras beslut.

Jag menar alltså inte att det är fel att argumentera för något som kanske är bättre, men det är också bättre att bolla lite fint med bollen och rulla den sinsemellan istället för att skjuta rakt på. Det gör mindre ont.

Hoppas du inte tar illa upp, jag antar att du ändå bara vill alla väl och att du kanske bara blir lite ivrig att lägga fram dina åsikter men att de då tyvärr kan tolkas på ett sätt som kan sticka i andras ögon, men jag tror ändå inte att det är din avsikt.

Hoppas din graviditet rullar på fint annars och att du mår bra. När är BF?
    Germany - jag försäker bara förstå hur folk tänker    när de gör sina val. Ibland förstår jag helt enkelt inte logiken i förhållande till hur jag själv hade resonerat och vad som är vettigt i realiteten. Mycket av det jag skriver ligger det dessutom något i. Det är inte så att det är helt grundlöst det jag skriver.

Det är ytterst få som gör IVF första gången och bor i Stockholm som väljer att åka till Köpenhamn. Jag har aldrig hört talas om någon.

Den viktigaste parametern är hur kliniken har lyckats i förhållande till andra kliniker. Det är det enda som finns att gå på. Hittade den länken Vi 4 hänvisade till med en tabell.

Resonemanget om Falun kan jag köpa då de är berömda för sin långtidsodling och frysteknik (om man är en kandidat för detta). Jag gissar att långtidsodlingen är anledningen att många åker dit från Stockholm. 

Det finns andra som är mycket tydliga på att lägga fram sina åsikter gång på gång att "Sverige är efter" och " i förhållande till CFC m.fl. som lär vara så "fantastiska" och aldrig misslyckas. Om alla lyckades där så skulle ingen välja någonannan klinik. Dessa kommetarer sticker också folk i ögonen, särskilt när det inte går att bevisa att CFC lyckats bättre än Karolinska.

Vi är inbokade på Karolinska på planerat kejsarsnitt den 15 januari 2013, i e 5 dagar före BF. Det finns inte någon medicinsk anledning, men jag har valt planerat kejsarsnitt för att det känns tryggare och bland dem som gjort båda ska planerat kejsarsnitt vara bättre och mer skonsamt. Jag är inte alls rädd, min kollega valde också planerat kejsarsnitt (25 % i Stockholm och högst i landet). Hon hade ont i 1 vecka sedan har hon inte känt något alls. Det är en praktisk och skonsam "genväg" i förhållande till en vanlig förlossning. Ju äldre man är ju lättare är det att få igenom ett planerat kejsarsnitt. Jag behövde inte sitta och förklara mig på någon Auroraklinik.

Vad händer med dig? Tråkigt att det inte gick denna gången - blir det Falun en gång till? Så länge läkaren inte sätter stopp så finns det ingen anledning att ge upp. Finns ju de som har lyckats efter många försök {#emotions_dlg.flower}.

• Lillstoran
    Gaaaa skrev 2012-12-06 10:17:27 följande:
    Jag har gjort 3 försök på Carlanderska. Tänker inte snacka skit för att det inte lyckades för mig. MEN efter att man hänger här så har jag förstått att man får olika vård beroende på vilken läkare man har.
    Som när jag frågade min om DHEA så var det såååå dumt och man visste ingenting, sedan läser man här att en annan läkare skriver ut det inga problem. Det är bara så att vissa är mer oroliga/rädda än andra med förändringar..

Samtidigt så går det frammåt. TSH värdet sänkte de efter bara några månader vi varit inskrivna. Och nu tar de AMH på alla.

Jag vänder mig utomlands denna gången för att vi har stor chans att få tillbaka pengarna och faktiskt kunna påverka vilka läkemedel man ska ta.

Min upplevelse är att alla mina läkare har gått på gammal rutin. Och den ville de inte ens bryta när jag inte fick äggblåsor, då höjdes ju bara dosen!        
    Att vända sig utomlands om man kan få ersättning dvs. pengarna tillbaka är ett - substantiellt - skäl för att göra det. Den föklaringen köper jag fullständigt, men det är en helt annan sak. Det visste jag dock inte att man fick. Förutom vid ÄD.

• Lillstoran
    Gaaaa skrev 2012-12-06 10:32:33 följande:

Det är väldigt nytt, jag var tvungen att ringa försäkringskassan för att få det bekräftat för jag hittade det enbart på en sida på nätet.
    Men det är ju också en chansning man kan ju få avslag..

Spännande och lycka till !{#emotions_dlg.flower}. Detta visste jag inte om. Dock vid ÄD vad jag förstått ?!
  • Lillstoran
    Tuvalina skrev 2012-12-06 14:07:35 följande:
    Visst är det så att det blir avstickare i tråden emellanåt men det vore skönt om vi kan hålla oss till ämnet

Fast då ska det gälla alla andra oxå! Förvånad
  • Lillstoran
    mba12 skrev 2012-12-06 10:49:50 följande:
    Tack Miss B. jag mår hyfsad bra

Lite kort om mig;
    Jag har kört akupunktur hos en ny akupunktör sen augusti (har kört sedan April).
    Har träffat en homeopat efter misslyckat IVFen och har ätit homeopat mediciner sen dess.

Igår i det stormiga vädret var jag hos homeopaten. Efter undersökningen sa hon "...det har hänt en hel del med dig!!..."
    Första gången jag var hos henne såg hon att ena äggstocka mår inte bra, den är spänd sa hon (jag sa ingenting till henne innan, hon såg det själv!). Högra äggstocka är i viloläge och har inte fungerat sen februari.
    Hon sa, den mår MYCKET bättre, och lite annat som hon såg att det är bättre nu!

Sen var jag hos akupunktören, hon sa att jag har bättre energi i livmodern! Det är första gången jag hörde detta från henne! Hon har alltid sagt att jag har dålig energi!
    Hon tyckte inte att jag skulle göra IVF förra gången eftersom kroppen var inte i balans och livmodern hade dålig energi. Lite svårt att begripa men nu när jag har facit i handen skulle jag ha lyssnat på henne.
    Hon rekommenderar att jag får vänta till feb.

Av homeopaten fick jag annan medicin som jag ska fortsätta med ett tag till och fortsätta att få akupunktur och zonterapi behandlingar tills min läkare kommer tillbaks den 20e feb.

Angående DHEA funderar jag på att sluta med den! Dels för att jag har mycket sömn problem, jag har mycket ont i brösten några dagar innan mensen kommer (det känns lite läskig). Dels att jag är reumatiker och har läst att man ska vara försiktig med DHEA som reumatiker. Ska rådgöra med min läkare nästa fredag även om jag vet att jag inte får nån vettig svar!

Ps. ska göra HSG-undersökning på Sophia Hemmet på måndag. På fredag ska träffa min läkare, spännande att se vad han ser på högra äggstocka.

Kram

Mba - hur upplever du akupunkturen och var i Stockholm går du? Visste inte att man kunde göra HSG på Sophiahemmet. Jag gjorde min på UltraGyn på Odenplan. Blev gravid 1 månad efter (dessvärre missed abortion i juni 2011), men jag tror absolut det hade något samband med spolningen.

Apro på att hålla sig till ämnet. Äpple  
  • Lillstoran
    MissBoring skrev 2012-12-06 12:19:39 följande:
    Ser nu att min inlägg låter lite bryskt och det va inte meningen Glad
    Men jag vill bara pǻpeka att det inte alltid är pengarna som styr valet utan även känslan.

"Det är ytterst få som gör IVF första gången och bor i Stockholm som väljer att åka till Köpenhamn. Jag har aldrig hört talas om någon."
    Det tror jag beror på att när man gjort ett par IVF:er så har man sökt mer info och då förstår att man inte behöver fortsätta på en klinik som man inte är nöjd med, oavsett  vad det är som gör missnöjet.. kanske personkemi..

"Det finns andra som är mycket tydliga på att lägga fram sina åsikter gång på gång att "Sverige är efter" och " i förhållande till CFC m.fl. som lär vara så "fantastiska" och aldrig misslyckas. Om alla lyckades där så skulle ingen välja någonannan klinik. Dessa kommetarer sticker också folk i ögonen, särskilt när det inte går att bevisa att CFC lyckats bättre än Karolinska"
    Detta känner jag inte alls igen från den här tråden att någon uttryckt detta. Jag vet att det förekommit i andra trådar men inte här, därför är det väl inget vi heller behöver dra i denna tråden?
    Jag tycker vi får acceptera att vi alla tycker/tänker olika och nått jag har fått lära mig är att allt kan man inte förstå. Jag kan tycka något är väldigt självklart och logiskt men för det så behöver ingen annan göra det.

Tex, har en kompis som jobbar på fabrik. Jag försökte länge få henne att skaffa sig ett mer utvecklande jobb.. mer utmaning etc och kundkontakt. Roligt jobb helt enkelt!! Skrattande
    Det jag inte tänkte på det var ju att det va utifrån det jag tyckte... hon själv uppskattar hon att få gå hem på fredag, lämna jobbet bakom sig och inte behöver tänka mer på det, tex. Sen är hon en exemplarisk anställd, pliktrogen etc så bara för att hon inte vill ha ett jobb där hon behöver tänka på jobbet efter sina timmar på dagen så innebär det ju inte att hon är en sämre anställd. Å varför ska jag försöka få henne till att göra något annat än det hon själv vill? Det tog bra lång tid och självinsikt för mig att komma på att bara för att jag vill göra på ett sätt så kan jag inte räkna med att förstå varför inte andra vill det.

äsch nu kanske det blev långt och invecklat men jag hoppas det kom fram vad jag menar, att det är inte lätt att förstå hur andra resonerar  men ibland får man acceptera att man inte förstårSkrattande
    Bara undrade helt enkelt då jag inte förstår logiken, om man bor i Stockholm där det finns 3 kliniker samt 1 i Uppsala.

Att Sverige ligger efter har tydligt påpekats gång på gång i andra trådar, i vart fall tidigare i 40 + tråden. Samtidigt lovordas CFC som "fantastiska". Särskilt om man har blivit avrådd och utdömd i Sverige - så kommer alla naturligtvis att lyckas på CFC (nu ironiserar jag och överdriver en aning, men det är precis vad som tidigare har skrivits i 40 + tråden gång efter gång). Det är sättet som det framställs på som stör mig helt enkelt. Som om det var någon absolut sanning att det skulle vara så.  

Jag skulle aldrig ha valt CFC som verkar vara någon form av "hafsverk", har inte det minsta förtroende efter vad jag läst att Calliermo skrev senast idag.

Som Calliermo beskrev situationen - gick det till så även på Sophiahemmet eller hos landstinget också? 
  • Lillstoran
    germany skrev 2012-12-06 12:36:56 följande:
    Lillstoran - Det finns alltid trådar och kommentarer här på FL som kan stickai ögonen på läsarna (som kan vara du  jag eller någon annan) , just därför så kan det vara bra att själv försöka att inte bidra med sitt strå till stacken med sådant som inte skapar något gott utan istället försöka gå lite varsammare fram då vi egentligen inte vet så mycket om varandra och heller inte vet hur var och en av oss är som person. Tänker som så att en del är känsligare än andra och  i denna svåra längtan efter ett barn så kan det mera stjälpa än hjälpa om det blir för "rakt på sak".  

Men därav inte sagt att man inte ska ventilera saker och ting, men kanske bättre att försöka hitta trådar där ämnen passar bättre in, kanske starta en tråd i stil med "skillnad mellan svenska och utländska kliniker".
    Då tror jag att det inte alls blir känsligt eller "stickande" för då söker sig människor dit som vill diskutera just den biten och då kan det också bli så att diskussionerna blir riktigt bra och högt i tak.

Jag vet inte om du förstår hur jag tänkte med mitt förra inlägg (eller det här) men känner att jag försöker förklara ännu en gång hur jag menar och så hoppas jag att du vill hjälpa oss andra med information du som har lyckats bli gravid och kanske kan komma med alla tänkbara tips som förhoppningsvis kan göra att vi också får glädjas åt en graviditet ....till slut.

Visst åt du Q10? När började du äta, hur länge och när slutade du?
    Åt du DHEA samtidigt i såfall?
    Jag åt Q10, DHEA har jag aldrig ätit. Dock blev jag nyfiken då det precis som Q10 ska ha föryngrande effekt.

Blev påsåld Q10 av försäljaren i hälsokostaffären, som nämnde att det fanns råttor som fick ägg som 20 - åringar. Började några månader innan IVF behandlingen (om jag inte helt missminner mig). Dock är det precis som DHEA att så fort man blir gravid så ska man upphöra.   
  • Lillstoran
    callimero skrev 2012-12-06 13:24:47 följande:
    Brukar läsa denna intressanta tråd då jag själv ätit dhea till och från och började läsa om detta för ett antal år sedan. Startade en denna tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m38072940-1.htm...

Jag har tyvärr inte blivit gravid än och har därför ingen solskenshistoria att bidra med. Än.

Nu hör inte detta ämne till tråden men jag vill gärna bidra med erfarenhet till varför man väljer att söka sig utomlands när detta ändå är på tapeten. När man passerat 42-43 blir man tyvärr behandlad med trångsynta ögon i Sverige. Visst är åldern ett faktum men det är ändå väldigt individuellt hur man har chans och ork att försöka vidare med fler behandlingar. För så länge du får ut ägg så finns chansen. Det är anledningen till att jag valt CFC. De anser till skillnad från här hemma att spermierna också kan påverka resultatet, det hänger inte bara på "de gamal äggen". Sen är de långt från den idealiska kliniken i många avseenden, men det kan jag även säga om tex Sophiahemmet där vi gjort majoriteten av våra försök.

Jag förstår att det kan vara svårt att sätta sig in i den desperation och förtvivlan man känner när man själv inte tvingats igenom upprepade ivf-försök utan resultat och dessutom är gravid, så mitt råd är att försöka vara lite mer inkännande och ödmjuka innan man propagerar sina åsikter i alla forum här inne.

Jag läste bara det du själv skrev senast i dag om CFC. Och då blev jag ännu mer skeptisk. Hade jag varit i dina kläder hade jag varit fullständigt rasande. Du lägger ändock ned en massa pengar på detta och så tömde de inte ens den ena äggstocken (!), om jag förstod dig rätt. Tänk om det fanns flera ägg på den. Samt att det tog 3 minuter. Det brukar ta 30 minuter i avsatt tid. Det verkar vara ett hafsverk. Jag hade skrivit ett brev och klagat om jag hade varit du och krävt att få pengarna tillbaka.

Sophiahemmet har fått många positiva omdömen. Nu glider vi utanför ämnet igen. Men det finns en tråd som heter IVF på Sophiahemmet. Kan du inte berätta i den hur du upplevde att göra försök där? Min gynekolog lovordade dem som de bästa, var där medan vi stod i kö till landstinget och träffade en Åsa Rylander. Då var jag redan gravid så det blev aldrig av.  
Svar på tråden Tips om dhea