• Vi 5

Tips om dhea

Just nu är jag glad, var på planeringsmöte inför IVF i jan. Bad att få vul nu i vanlig cykel, dag 9. Hade 9 folliklar på Hö och Ca 5 på vä. Livmodern fin och bra slemhinna. Dessutom sa hon att CvL beräknade att mina chanser var 10-20% nu, förra gången 15-25. Det är ju bra med tanke på att jag är över 41. Så just nu är jag glad

• Vi 5

alynda så trist att det trots så många fina ägg och embryon inte blev bättre utdelning. Det är lite så jag haft det fast jag har inte haft lika många ägg som du och inte lika många embryon heller. Jag hoppas att just det är det som DHEA ska hjälpa mig, att ge bättre kvalitet på de ägg jag får ut. Jag fick efter ca 2-3 månader också lite bukfetma och jag är smal i övrigt och tyckte det var jättejobbigt att känna mig degig och "gravidig" om magen, men det försvann faktiskt för mig efter någon månad till. Dessutom har jag nu jättefin hy (efter att först ha fått acne) och tappar inget hår alls. Nu är jag uppe i 6 månader och biverkningarna var jobbiga de 3 första ungefär. Det behöver ju inte vara så för andra att det går över förstås, men kan ge lite hopp om du vill försöka härda ut.

Kvinna72, vad jobbigt att mensen inte kommer när man för en gångs skull vill att den ska komma. Tänker lite som Germany att de borde kunna sätta igång den medicinskt. Hoppas nu du får bra provsvar.    

• Vi 5

Mikki, håller med cff om att det ska vara microniserat. Jag har också köpt på DHEA.com, de verkar seriösa.

cff, hur mår du nu? Tänker på att du hade det jobbigt nyligen...

Anne, grattis i efterskott!  

Germany, låter klokt att försöka ta en dag i taget, men förstår att det blir många långa dagar. Hoppas julen och födelsedagen kan distrahera lite.Och ja, jag blev verkligen glad, men så kommer tankarna smygande, tänk om det innebär att det blir en sämre cykel cykeln efter denna som verkar bra. Försöker dock bortse från dessa tankar.

Lillstoran, du minns rätt

Tack alla för glada tillrop!           

• Vi 5

Lillstoran härligt att ni är förberedda! Kul också att du hittar sammanhang du trivs i.

Germany, har du fått tid till vul, hur länge är det kvar? Tack för att du skrev allt du/ ni gjort denna gång. intressant. En intim fråga som du inte behöver svara på, du skrev att ni kanske slutat upp för tidigt ibland vid hemmaförsöken, var det inte så denna gång?

Här verkar det vara något knas med äl, brukar vara mellan dag 13-14 inland dag 12 men nu är det dag 16 och ännu inget omslag el temphöjning.Har aldrig haft så sen äl och inte heller hittills cykel utan äl i alla 32 cykler jag tempat
    Lite trist när det på vul såg fint ut, och ännu mer trist då det ska bli IVF i nästa cykel och dels hela tidsplaneringen riskeras och dels diskussioner om att det är bättre att ha haft äl i cykeln innan. Håll gärna tummarna för omslag i dag eller i morgon

• Vi 5

Lillstoran, helt ok att fråga Jag har varit gravid naturligt 3 ggr innan jag gjorde IVF. Första gången blev blev ma i v14, men det gick snett först rätt sent så jag hade mkt symptom den gången med. Var yr, ömma bröst och illamående redan innan bim.

De två gånger jag fått barn (vårt första barn omkom i en olycka) har jag mått ännu sämre redan från start. När jag blev gravid på Carlanderska hade jag symptom i några dagar men redan v5 var de nästan borta och jag var därför nästan helt säker på att det skulle sluta med mf, vilket det gjorde i v9.

Men nu ser jag att du frågade om ruvningen och jag kände nog ingen skillnad den första veckan, men andra kände jag mig "svullen" om magen och brösten och hade ilvärk, dessutom hög jämn temp, (högre än vanligt eft äl), men jag trodde då att det var fr progesteronet, för det var första gången jag provade det. De andra två försöken, på CvL som misslyckades, har jag inte känt så mkt. Lite runt dag 7-9, men då har man ju som högst eget progesteron och det är säkert mest förhoppningar.

Kan tillägga att jag aldrig blödit en droppe under mina grav. Första ma fick jag lite bruna flytningar v12, andra mf var det konstaterat innan det kom igång. Långt inlägg från mobilen, hoppas det går att läsa.

• Vi 5

Tack Germany, vi har också jättesvårt att få till det vid hemmaförsöken tyvärr. Ffa maken tycker det är jobbigt med pressen och vi har fått vara glada om vi lyckats två gånger vid äl. Jag försöker därför ha så bra koll som möjligt på äl och försöker tima de 2 försöken till dagen med äl-omslag och dagen efter, som verkar vara äl-dagen för mig för dagen efter stiger tempen.
    Jag har dock till skillnad från dig hört att vi äldre oftast är ute försent, att äl kan komma tidigare, typ direkt efter äl-omslag, och att äggen lever kortare tid, så att vi därför ofta inte hinner med om vi väntar till äl-omslag på stickan. Intressant att det är olika bud, jag önskar att vi hade fixat varannan dag och fortsatt någon dag efter äl med.
    Ja, jag fick faktiskt nästan full utslag igår och det ihop med alla mina vanliga symptom och att stickan visade neg i dag gör att jag tror att äl blev igår el idag, jag får se om tempen går upp imorgon. Hurra för det! Vilken lättnad.

Fy så länge att vänta till den 8e. Ja, jag tror absolut att det är den jobbigaste väntan. Jag påminner om att den största sannolikheten helt klart är att det kommer att bli en bebis för er.

• Vi 5

Liv, tack för tips om heminsemination, vi har funderat på det men maken tror det blir lika jobbigt eller jobbigare. Vad tråkigt att höra att det är kämpigt även för er inland, men lite skönt att vi inte är ensamma. En nyfikenhetsfråga är vad för slags spruta som är bäst?
    När det gäller prasteron vet jag tyvärr inget om hjärtproblem, när jag började fick jag mkt jobbig hjärtklappning och letade info. På visa ställen skriver de att det förebygger hjärtproblem. jag mejlade även Human Reproduction Center i NY där man ju gör studier o använder det flitigt, men de svarade att den biverkningen, hjärtklappning, var ytterst ovanlig, och jag har inte hittat någon annan info.

• Vi 5

Germany, himla intressant med ditt DHEA värde! Tack för att du delar med dig! känns lite tryggt för mig då jag ju hade ett värde likt ditt. Hade du uppehåll innan blodprovet och hur länge? Lika länge dom förra gången? Tänker ofta på dig och önskar så att allt ska se fint ut!

Mba, tänk inte på det där med alkoholen nu, det är många som lever som vanligt innan och mellan sina IVF. hur gjorde du med blodprovet? Tog du även AMH? Själv är jag nyfiken, men vill inte bli knäckt om det blivit sämre så jag låter det vara.

• Vi 5

Lillstoran, ja jag har fått behandlingsplan. 400 ie Puregon. Intressant då jag eg fick bättre kvalitet m menopur och CvL säger att menopur är bäst för äldre kvinnor. Men Carlanderska föredrog Puregon, kanske för att jag blev gravid på den. Dessutom frågade jag om kortison/prednisolon då vi har mkt autoimmuna sjukdomar i släkten. Fick denna gång ja (tidigare har de sagt nej) och börjar med 10mg i samband med sprutstart. Så det blir lite nytt.

Svar på tråden Tips om dhea