• Vi 5

Tips om dhea

Alynda, hoppas du får svar på proverna, ville bara säga att jag fått väldigt mkt mer energi av DHEA och acne som jag fick i början har avtagit. Har bara hört att man får mer energi, inte mindre, så jag tror inte du behöver oroa dig för mindre energi. Däremot får jag erkänna att jag fått lite bukfetma det har jag aldrig haft men jag hoppas det försvinner när jag slutar sedan. En fördel är att det är lite enklare att sticka in sprutorna när det är lite hull på magen ;)

• Vi 5

Alynda, jag blev också helt chockad när jag fick det paketet, men lugnade mig när jag förstod att flera fått samma paket och dessutom visste att en hade precis som cff kollat DHEA värden både före och efter.

Castor, även jag är tacksam att du delar med dig! Det låter ju helt underbart att du blev spontant gravid! Intressant att du varit där och besökt Gleicher. Även jag blev nyfiken på det med "karensperiod" mellan IVFen. Menar de alltså att man äter 3-4 månader och sedan gör uppehåll 3 månader och så fortsätter igen?

Pimpim, trist med mens, men fina nyheter om FSH. Jag är också lite nyfiken på mina, men de slarvade bort mina värdn och jag är samtidigt orolig att jag skulle få höga sådana, så jag har nite propsat på att ta om dem

Gaa, hoppas det går bra med födelsemärket, förstår att du blir orolig.

Germany, stackare med mensvärk låter inget vidare. Hoppas att det går fint på kollen i morgon! Låter skönt med semester och putsade fönster. Jag har allt annat än semester just nu. Det är verkligen massor på en gång, så jag sitter och jobbar nu även på kvällen och jobbade i söndags. Känns inte helt optimalt med tanke på att blåsorna verkade lite få och dessutom små på mitt vul idag, hade känts bättre om jag kunde legat och tagit det lugnt och låtit blåsorna växa på i lugn och ro, men jag försöker ta det lugnt mellan varven och tycker eg att det jag gör på jobbet är rätt kul, så det är ju ändå bra. Fast i dag har jag en extra tung dag, det är precis 5 år sedan vår son omkom. Eftersom denna dag var så hektisk har vi tänkt på honom och varit på graven i helgen istället, men det går inte att komma ifrån att just denna dag är särskilt svår.    

• Vi 5

Castor, tack för att du fortsätter att förklara, det är verkligen hoppingivande En sak jag undrar över är om du behandlade något mot autoimmuniteten när du blev spontangravid? Åt du trombyl/kortison eller annat då eller när du väl blev gravid? Jag har fått konstaterat att jag inte har antikroppar oh gjort en utredning på reumatologen, men inga fynd, men vi har massor av autoimmuna sjukdomar i hela släkten så jag kan ibland ändå undra om det skulle vara värt att behandla...

Gaa, skönt att höra att du mår bättre i dag!

mba12, vi har alla sådana hjärnsläpp ibland, jag gjorde min förra ivf med högt TSH, jag trodde att när läkaren sa att det var bra värden så kulle det vara det, men jag beställde ut provet efteråt och då var det över gränsvärdet. Jättejobbigt och man kan gräma ihjäl sig, men vi får försöka tänka att vi bara är människor och vi gör så gott vi kan, vi gör ju allt vi kan för att nå vår dröm. Hoppas du får bra hjälp nu!

gemany, du är så gullig Hjärta det känns lite bättre nu, men kanske för att jag har föreläst och varit tvungen att fokusera på det, hoppas inte allt kommer i kapp i natt igen. Har ni andra svårt att sova när ni sprutar? Jag är så uppvarvad på natten när jag sprutar så det är svårt att sova och då kommer ju lätt alla tankar...

kvinna72, det är tufft när man får sådana tankar som "då är jag redan i den och den åldern" osv, det är verkligen jobbigt Jag kan också hålla på så och räkna in ev mf osv. Det blir lätt tröstlöst. Vi får försöka vända på det som du gör och planera för nya försök och nya tag. Äta DHEA i 3-4 månader låter klokt, då kan du utvärdera det och sedan efter det planera in nästa IVF m det behövs. men vi hoppas förstås att det inte behövs mer än det

• Vi 5

cff, men åh så hoppingivande Men samtidigt så irriterande att du behövt gå med så pass länge det om det är det som stört allting på det sättet. Jag hoppas du känner att du själv har gjort allt och att om det är någon man ska skylla på så är det läkarna! Eg. borde man ju skicka in rapporter om sådant till de som varit ansvariga läkare, men sådant är ju så jobbigt.

pimpim, jag tänker mycket som du och är orolig att experimentera för mycket, samtidigt verkar det som att man ibland behöver ta saken i egna händer. Själv har jag precis just gjort det och håller nu på och ältar mitt experimenterande. Jobbigt att man måste tänka så mycket själv på allt.  

gemany, ja usch tänk om man som sagt bara kunde låta bli att tänka på allt och analysera allt, vad mycke enklare det skulle vara ibland.

Jag var på vul 2 idag, sprutdag 9, och det är 4 blåsor som har växt fint sedan sist, men jag ska inte sticka under stol med att jag är besviken, för de andra gångerna har jag haft 10 och 11 st som gått att plocka (även om det bara är 7 resp. 8st  som det varit ägg i). Besvikelsen kommer mest av att jag trots att jag haft så pass många de andra gångerna ju bara fått ut 1 enda av bra kvalitet totalt, så det känns som att jag skulle behöva många för att öka chansen att få något som är något att ha. Jag grämer mig också över mitt "tiilltag" att dela upp sprutdosendosen i början, tänk om det ställde till det, man brukar ju ta allt på en gång. Dessutom funderar jag nu över DHEA, det kanske inte passar mig, jag kanske ligger för högt på testosteron tex? tänk om det är det som ger färre denna gång? eDet dumma med mig är att jag inte kan slta älta, jag kommer i värsta fall kunna älta det resten av livet. 

Dessutom känner jag mig irriterad och förvirrad över att jag inte förstår kriterierna för när man ska plocka äggen. Förut har läkaren sagt att när största ägget är 17 mm slutar man spruta och tar äl-sprutan, (så ar det varit de två andra gångerna) dessutom sa de förra gången att vid korta protokollet var det bra att göra ÄP så tidigt som möjligt. Denna gång är två st blåsor redan 18 mm och hon säger du får spruta i 2 dagar till och ta äl-sprutan på lördag, och "de vill ju inte ha ÄP på en söndag". Det är ju jätteskillnad på tankesätt. Jag försökte säga att hon sagt annorlunda förut då säger hon att hon sagt att man KAN ta dem så tidigt som vid 17mm". Jag ösnkar så att jag var en som bara lyssnade på läkarna och gjorde så utan att tänka så mycket själv. Det blir ju så himla jobbigt. Nu kan jag inte låta bli att tänka att kliniken mest styrs av vad som är praktiskt för dem. Förlåt att jag häver ur mig allt på en gång, men jag kan inte tänka på något annat just nu.

• Vi 5

Kattflickan, tack för din input :) Det är så härligt att du fick sådan utdelning då Även jag är lite fundersam över hur bra de där vulen innan är, förra gången sa hon att det var 5st som var tillräckligt stora och 5 st som definitivt var för små för att komma i kapp, men då fick jag ju ändå 10 st (även om bara 8 var mogna). Men då såg jag de andra själv, denna gång såg det verkligen "tomt" ut förutom de 4a. Men som sagt man vet inget om kvaliteten ändå.

Gaaa, så himla jobbigt för dig att behöva avbryta flera gånger och att sedan bli "lurad" av cystorna. Förstår att du bara grät då. Min läkare verkade iaf tro hårt på de som fanns och trodde att de hade ägg i sig pga hur de hade växt och ur de såg ut, så jag avbryter inte, även om tanken slagit mig. Jag tror också som Kattflickan att vul inte alltid speglar slutresultatet sedan.

Lillstoran, man kan ju utifrån den hitoria du berättar och det som både jag och Kattflickan upplevt inte låta bli att fundera på om det kanske var synd att de avbröt sina första förösk, de hade kanske fått ut ett par bra ägg redan då. Fint att hon blev gravid därefter! När det gäller trådar äller det ju att hitta en med ett klimat där man trivs. Jag har varit i samma tråd sedan 2005 och fått vänner för livet. Den är numer sluten och jag har träffat flera av dem irl, det hade jag aldrig trott. Det är som en bonus i livet att ha sådana vänner vid sidan av sina vanliga vänner och kollegor.Hoppas du hittar någon du får utbyte av.

• Vi 5

Susmar, jag säger som Anne, det är nu det ska vända för er Hoppas så på fint ÄP för dig!

Cff, tack, jo, jag kommer att fortsätta och håller helt med dig om lyckan för varje ägg som plockas!

Germany, tack kära du! Och jag sänder en extra varm kram till dig som funderar mycket nu!

mba12, så bra att du får lite behandling!

Lillstoran, jag svarar lite på din fråga, men ber tråden om ursäkt för detta sidospår, den som är intresserad av att läsa om DHEA och relaterade ämnen kan skippa resten av detta inlägg Jo, för mig och för flera andra i den tråden så är trådvännerna eg. framförallt ett "komplement" till de vanliga vännerna (IRL). lla vi som är med i tråden verkar ganska sociala och har ett rikt liv IRL. Det som är skönt med trådvännerna är att de "alltid finns där" och att vi har en så varm stöttande gemenskap där man inte dömer varandra utan kan komma med kloka konstruktiva synpunkter på olika dilemman i livet allt från stort till smått. . Man kan alltid få ett varmt ord på vägen om man behöver det. Där är det faktiskt skönt just att man inte har så många beröringspunkter utanför nätet, det blir en störe frihet att skriva ibland. Det fina är också att vi var i samma fas när vi gick med och därför delar många erfarenheter som man inte alltid gör med vänner IRL på samma sätt, tex att man har barn i precis samma ålder och kan dela tankar om sådant. Av dem jag träffat, bor alla på olika ort, så gillar jag dem skarpt, men det är ffa en nätgenemskap utom med en person som jag delar ett gemensamt intresse med och träffar mer nu på senare tid. Det är dock någa stycken i tråden som blivit nära vänner IRL också. Det var några tankar om det.

• Vi 5

Skriver kort från telefonen så jag får kommentera mer sedan. ÄP idag, Det fanns fortfarande 4 blåsor och det blev 3 ägg ut, känner mig rätt ledsen, det var ju 8 förra gången, i 10 blåsor, och blev ju ändå bara ett bra den gången. Nu var dessutom spermierna få denna gång, blir evISCI. Mår dock väldigt bra fysiskt denna gång, funkar bra med bara lokalbedövning tycker jag. Nu är frågan om det ens blir något och den jobbiga väntan börjar. Om inget blir befruktat åker vi hem imorgon.

• Vi 5

Cff, tack jag sa att vi litar helt på personalen, men att om de velar så föredrar vi vanlig ivf. De ringer tack och lov oavsett, de vet att vi reser långt och bor på hotell som vi behöver meddela så snart som möjligt.

• Vi 5

Tack, det är ett befruktat, så jag tror inte det blir något, har tidigare sammanlagt haft 10 st befruktade och av dem endast ett som delat sig bra, skulle innebära mindre än 10% chans att få tillbaka något nu. :( Har idagältat Dhea,att sprutstart var dag 3, att jag delade dosen de första dagarna, att vi fick vänta över helgen osv. Håller på att gå sönder av ältande. Tar gärna emot info om någon vet om man får reducerad avgift om man avbryter före ET.

Germany, det tycker jag absolut du kan göra, jag har mått mycket bättre utan.denna gång kändes det inte alls, bara lokalbedövningen, men den känns ju oavsett. Mkt skönare att ha full koll och inte bli påverkad av massa mediciner, tycker jag. Jag förstår inte riktigt vitsen med morfinet, jag tyckte det kändes mer då, men det kan säkert bero på andra faktorer, som hur duktig läkaren är tex. Man har ändå kanyl i armen , så du kan säkert ändra dig under plocket om du skulle tycka det behövs. Dessutom är man på benen direkt och kan köra bil :)

Mba12, jag har ätit i 4mån, kommer be att få ta DHEA prov och se hur jag ligger och tar nog paus med. Intressant fråga!

• Vi 5

Kattflickan, tack, nej jag tog full dos375 IE, men mindre del på morgonen och resten på kvällen, hade hört om andra som gjort så och tänkte att det var bra när det var så stor dos att fördela lite. Vet inte eg vad som for i mig, jag borde verkligen ha kollat upp det mer.

Mba12, tack!

Kvinna72, nej jag har inte sagt det, diskuterade det med dem i maj men förstod att de har den inställning du beskriver. Har dock sagt det t min hemortsgyn, hoppas nu inte hon sagt det, kanske är dumt...

Svar på tråden Tips om dhea