Lillstoran skrev 2012-12-05 22:57:10 följande:
Uppriktigt sagt har jag aldrig förstått varför en del väljer CFC. Det är rent ut sagt ologiskt om man bor i Stockholm. Som tidigare nämnt alla kringkostnader, kan knappast bli billigare än att välja en klinik i Stockholm. Det är skillnad om man bor i Malmö eller Skåne. Sedan allt krångel med att få recept översatta. Har läst i flera trådar att personer fått betala recepten själva. Hur tänker man?! Jag kan förstå om man är singel om det inte finns något annat alternativ. Dessutom språksvårigheter. Det känns tryggare att gå på en klinik där personalen talar svenska. Dessutom ger de inte gärna morfin om man inte - uttryckligen - kräver det. Skulle aldrig falla mig in att göra ett äggplock igen utan hela paketet bedövning med lugnande mediciner och allt därtill. Det ska vara så kraftigt bedövat att man inte känner något. Jag hade så mycket bedövning i kroppen att jag inte mindes något av händelsen. Morfinet gör att sticket av bedövningasprutan inte känns. Att Sverige skulle vara så "efter" som en del påstår - det stämmer säkert i vissa avseenden men statistiskt sett ( vilket spelar avsevärt stor roll i val av klinik) så håller den svenska IVF vården hög kvalitet. 35 procent i snitt mot 25 procent i Europa. Att fler skulle lyckas på CFC än på Karolinska Sjukhuset eller på Sahlgrenska tror jag inte heller på. Då får ni bevisa det för mig. Folk glömmer att många lyckas på de här "kassa" klinikerna i Sverige som är så "efter". Om jag kulle göra om allt i framtiden hade jag i första hand tagit en klinik i Stockholm - varför ska jag åka längre när det finns kliniker i Stockholm. Det låter väldigt ologiskt i mina ögon. Jag hade velat ha en klinik som håller mig i handen, inte en klinik där man till större del får klara sig själv som CFC vad jag har läst. Jag hade tänkt som Vi 4 och Miss Boring och valt klinik i Sverige
. Men kan vi inte bara låta det vara med att det är valfritt vart man vill göra sina behandlingar.
Oavsett vad det är för pengar det handlar om så har man ju själv ett val att välja där man vill få sin IVF utförd.
Det kan ju ligga annat bakom, och alla bryr sig inte om vad det kostar bara det känns rätt!!
Jag har gjort IVF både i Sverige och Danmark av olika anledningar. Nu blev det Falun för det passar bäst denna gång. Hade CFC passat bätter (tex på pga öppettider etc) så hade det inte spelat någon roll vad det hade kostat. Vi lägger gärna de pengarna extra för att vi ska känna att det känns bäst för oss.