• MissBoring

Tips om dhea

Vi 4 skrev 2012-12-05 08:50:20 följande:
    Lillstoran, du gissar rätt, om min hemortsgyn har just samarbete med CvL, Carlanderska/ Fertilitetscentrum Gbg och även Falun. Jag var inne på Falun, men dels är det långt dit och dels stängt på helgerna, mina plock har blivit på helgerna.

Germany, tack ska kolla sen.

MsBoring, nej de hade inte på lager så jag fick dra ner t 25 mg i 5 dagar och dessutom vara utan några dagar, men nu så kan jag äta det igen. Hur mår du?

Tack jag mår ganska bra. Tycker vallningarna har lagt sig lite *peppar peppar Glad
    Inväntar mensen i helgen och på onsdag ska jag och kolla så hela slemhinnan är borta denna gång!! Spännande!! eller spännande.. jag blir galen om det inte ser bra ut Förvånad
  • MissBoring

Mba12 hur är det med dig då? Kram

• MissBoring
    Lillstoran skrev 2012-12-05 22:57:10 följande:

Uppriktigt sagt har jag aldrig förstått varför en del väljer CFC. Det är rent ut sagt ologiskt om man bor i Stockholm. Som tidigare nämnt alla kringkostnader, kan knappast bli billigare än att välja en klinik i Stockholm. Det är skillnad om man bor i Malmö eller Skåne. Sedan allt krångel med att få recept översatta. Har läst i flera trådar att personer fått betala recepten själva. Hur tänker man?! Jag kan förstå om man är singel om det inte finns något annat alternativ. Dessutom språksvårigheter. Det känns tryggare att gå på en klinik där personalen talar svenska. Dessutom ger de inte gärna morfin om man inte - uttryckligen - kräver det. Skulle aldrig falla mig in att göra ett äggplock igen utan hela paketet bedövning med lugnande mediciner och allt därtill. Det ska vara så kraftigt bedövat att man inte känner något. Jag hade så mycket bedövning i kroppen att jag inte mindes något av händelsen. Morfinet gör att sticket av bedövningasprutan inte känns. Att Sverige skulle vara så "efter" som en del påstår - det stämmer säkert i vissa avseenden men statistiskt sett ( vilket spelar avsevärt stor roll i val av klinik) så håller den svenska IVF vården hög kvalitet. 35 procent i snitt mot 25 procent i Europa. Att fler skulle lyckas på CFC än på Karolinska Sjukhuset eller på Sahlgrenska tror jag inte heller på. Då får ni bevisa det för mig. Folk glömmer att många lyckas på de här "kassa" klinikerna i Sverige som är så "efter". Om jag kulle göra om allt i framtiden hade jag i första hand tagit en klinik i Stockholm - varför ska jag åka längre när det finns kliniker i Stockholm. Det låter väldigt ologiskt i mina ögon. Jag hade velat ha en klinik som håller mig i handen, inte en klinik där man till större del får klara sig själv som CFC vad jag har läst. Jag hade tänkt som Vi 4 och Miss Boring och valt klinik i Sverige.
    Men kan vi inte bara låta det vara med att det är valfritt vart man vill göra sina behandlingar.
    Oavsett vad det är för pengar det handlar om så har man ju själv ett val att välja där man vill få sin IVF utförd.
    Det kan ju ligga annat bakom, och alla bryr sig inte om vad det kostar bara det känns rätt!!
    Jag har gjort IVF både i Sverige och Danmark av olika anledningar. Nu blev det Falun för det passar bäst denna gång. Hade CFC passat bätter (tex på pga öppettider etc) så hade det inte spelat någon roll vad det hade kostat. Vi lägger gärna de pengarna extra för att vi ska känna att det känns bäst för oss.
  • MissBoring

Ser nu att min inlägg låter lite bryskt och det va inte meningen Glad
    Men jag vill bara pǻpeka att det inte alltid är pengarna som styr valet utan även känslan.

"Det är ytterst få som gör IVF första gången och bor i Stockholm som väljer att åka till Köpenhamn. Jag har aldrig hört talas om någon."
    Det tror jag beror på att när man gjort ett par IVF:er så har man sökt mer info och då förstår att man inte behöver fortsätta på en klinik som man inte är nöjd med, oavsett  vad det är som gör missnöjet.. kanske personkemi..

"Det finns andra som är mycket tydliga på att lägga fram sina åsikter gång på gång att "Sverige är efter" och " i förhållande till CFC m.fl. som lär vara så "fantastiska" och aldrig misslyckas. Om alla lyckades där så skulle ingen välja någonannan klinik. Dessa kommetarer sticker också folk i ögonen, särskilt när det inte går att bevisa att CFC lyckats bättre än Karolinska"
    Detta känner jag inte alls igen från den här tråden att någon uttryckt detta. Jag vet att det förekommit i andra trådar men inte här, därför är det väl inget vi heller behöver dra i denna tråden?
    Jag tycker vi får acceptera att vi alla tycker/tänker olika och nått jag har fått lära mig är att allt kan man inte förstå. Jag kan tycka något är väldigt självklart och logiskt men för det så behöver ingen annan göra det.

Tex, har en kompis som jobbar på fabrik. Jag försökte länge få henne att skaffa sig ett mer utvecklande jobb.. mer utmaning etc och kundkontakt. Roligt jobb helt enkelt!! Skrattande
    Det jag inte tänkte på det var ju att det va utifrån det jag tyckte... hon själv uppskattar hon att få gå hem på fredag, lämna jobbet bakom sig och inte behöver tänka mer på det, tex. Sen är hon en exemplarisk anställd, pliktrogen etc så bara för att hon inte vill ha ett jobb där hon behöver tänka på jobbet efter sina timmar på dagen så innebär det ju inte att hon är en sämre anställd. Å varför ska jag försöka få henne till att göra något annat än det hon själv vill? Det tog bra lång tid och självinsikt för mig att komma på att bara för att jag vill göra på ett sätt så kan jag inte räkna med att förstå varför inte andra vill det.

äsch nu kanske det blev långt och invecklat men jag hoppas det kom fram vad jag menar, att det är inte lätt att förstå hur andra resonerar  men ibland får man acceptera att man inte förstårSkrattande

• MissBoring

Mba12, oj vad du har hittat på bra grejer och kul det börjar visa resultat! återkom gärna på fredag när du varit hos läkaren så vi också får höra vad han/hon sa Glad

• MissBoring

Lillstoran nu får du läsa vad jag skrev!

"Det finns andra som är mycket tydliga på att lägga fram sina åsikter gång på gång att "Sverige är efter" och " i förhållande till CFC m.fl. som lär vara så "fantastiska" och aldrig misslyckas. Om alla lyckades där så skulle ingen välja någonannan klinik. Dessa kommetarer sticker också folk i ögonen, särskilt när det inte går att bevisa att CFC lyckats bättre än Karolinska"

Detta känner jag inte alls igen från den här tråden att någon uttryckt detta. Jag vet att det förekommit i andra trådar men inte här, därför är det väl inget vi heller behöver dra i denna tråden?

• MissBoring
    Tuvalina skrev 2012-12-06 15:53:12 följande:
    DHEA, DHEA, DHEA.

Vet ni, jag har tappat extremt mycket hår sen jag börjat igen. En månad har jag knaprat 75 mg om dan och håret faller och faller. Jätteläskigt

Tappade också mycket i början när jag åt men tycker det blev bättre efter ett tag. Hoppas det blir så för dig med. Kommer du ihåg hur det va sist??
  • MissBoring
    cff skrev 2012-12-10 16:32:16 följande:
    Vad spännade - vad är det för nyheter?

Kommer att hålla tummarna för dig så att jag storknar.

Tänker också på att jag borde dra ned på socker och snabba kolhydrater rent generellt. Har lite trillat dit igen efter senate IVF:en då jag blev så ledsen, men jag har ju alltid trott på att det är bra för äggen, kroppen och själen att hålla ned lite på sötsakerna och har ju också fått bäst resultat när jag har kört LCHF innan stimuleringen.   

Jag körde hårt med LCHF inför ivfen nu men så blev den uppskjuten till efter nyår å jag tappade fokus å det lär ju bli svårt att ta upp nu =\

Hur stor skillnad har du märkt?

Ber om ursäkt att vi får lite från dhea i denna fråga men svaret kanske kan peppa mig att orka ta tag i det iaf..
  • MissBoring

Cff tack för svar. Det där va nyttig info för mig

• MissBoring
    cff skrev 2012-12-12 21:18:57 följande:
    Är det någon annan som också äter L'arginin (det var en tråd om arginin och dhea för ett tag sedan)?

Jag har ätit det förmodligen lika länge som jag ätit dhea, men börjar nu fundera på om det kanske inte är bra för mig och har börjat läsa på. Tydligen hjälper det om man har för låg nivå av Salpetersyra (? nitric acid) - en högre nivå av salpetersyra är bra för blodflödet och slemhinnan, men salpetersyra kan också vara giftigt för embryot som jag har förstått det.

Hur gör ni andra?  

Cff det där är helt nya och outforskade marker för mig såja kan tyvärr inte bolla med dig
Svar på tråden Tips om dhea