• Lillstoran

Tips om dhea

Vi 4 skrev 2012-09-28 20:23:25 följande:
    Susmar, jag säger som Anne, det är nu det ska vända för er Hoppas så på fint ÄP för dig! Cff, tack, jo, jag kommer att fortsätta och håller helt med dig om lyckan för varje ägg som plockas! Germany, tack kära du! Och jag sänder en extra varm kram till dig som funderar mycket nu! mba12, så bra att du får lite behandling! Lillstoran, jag svarar lite på din fråga, men ber tråden om ursäkt för detta sidospår, den som är intresserad av att läsa om DHEA och relaterade ämnen kan skippa resten av detta inlägg Jo, för mig och för flera andra i den tråden så är trådvännerna eg. framförallt ett "komplement" till de vanliga vännerna (IRL). lla vi som är med i tråden verkar ganska sociala och har ett rikt liv IRL. Det som är skönt med trådvännerna är att de "alltid finns där" och att vi har en så varm stöttande gemenskap där man inte dömer varandra utan kan komma med kloka konstruktiva synpunkter på olika dilemman i livet allt från stort till smått. . Man kan alltid få ett varmt ord på vägen om man behöver det. Där är det faktiskt skönt just att man inte har så många beröringspunkter utanför nätet, det blir en störe frihet att skriva ibland. Det fina är också att vi var i samma fas när vi gick med och därför delar många erfarenheter som man inte alltid gör med vänner IRL på samma sätt, tex att man har barn i precis samma ålder och kan dela tankar om sådant. Av dem jag träffat, bor alla på olika ort, så gillar jag dem skarpt, men det är ffa en nätgenemskap utom med en person som jag delar ett gemensamt intresse med och träffar mer nu på senare tid. Det är dock någa stycken i tråden som blivit nära vänner IRL också. Det var några tankar om det.

Ursäkta mitt sidospår med det du skriver är intressant. Har själv lärt känna flera vänner via internet som jag umgås mycket privat med. Mina närmaste vänner och de jag umgåtts mest med har jag träffat på ibternet. Den som jag träffar mest är 1 ggr varje alternativt varannan vecka. Vi ses och hörs alltså relativt mycket. Inte "ytliga" bekantskaper som man festar med, utan personer man ringer varje vecka. Men det beror på "personkemin" när man träffas om man fortsätter umgås. Får ändå för mig att det är relativt få när jag tittade in i 40 + tråden som träffas varje vecka och umgås så mycket privat. Kanske är det som du själv skriver, de är ett komplement till de riktiga vännerna som finns där i verkligheten. Annars tror jag på föräldragruppen. Det är en tanke att man ska hamna i en grupp där alla bor i samma område i Stockholm och att man ska ses regelbundet. Genom föräldragruppen fick min kompis ett helt nytt umgänge med likasinnade. Men även där så umgås man inte privat med alla. Ursäkta sidospåret. Återgå till DHEA. Lycka till med ÄP - var det Falun, Linné ?
  • Lillstoran
    cff skrev 2012-09-29 09:47:46 följande:
    Lillstoran - om du någon gång i framtiden måste ta bort dina myom kan det vara bra att veta att man tydligen har kommit olika långt på olika sjukhus. Efter att ha visat laparaskopifilmen jag fick med mig från Danmark bl.a. för en gynekolog på ett Stockholmssjukhus har jag fått lära mig att man iaf på det sjukhuset inte kan ta bort myom på det sättet med laparaskopi eftersom man inte inte ännu lärt sig sy med laparaskopi (titthålskirurgi). Man gör istället ett lite större snitt (men inte jättestort) och gör en "öppen" operation. Det funkar ju också, men är ett lite större ingrepp och därmed borde ha en något större risk förk komplikationer (och så får man ju ett större ärr).  Kan vara bra att veta när man väljer klinik för ingreppet (för visst har man väl rätt att välja??). 

Jag har två myom utanpå livmodern som konstaterades innan IVF. Mig veterligen har de "dykt upp" nyligen. I vart fall det ena av dem. Man ska ha koll på dem att de inte börjar växa. Men de skulle inte påverka då de sitter utanpå livmodern. Sedan har jag läst på sköldkörtelföreningens hemsida att underfunktion och myom kan ha samband. Jag vet dock inte om det stämmer. Ingen aning om man kan välja ställe. När jag stod i kö för laparoskopi och hysteroskopi var det dit remisserna skickades.
  • Lillstoran
    germany skrev 2012-09-29 13:41:22 följande:
    Cff - Intressant! Kan man alltså när remiss ska skrivas från det sjukhus som upptäckt att man har myom be om att få remissen skickad till vilket sjukhus i landet som hellst? Har du haft myom? i såfall hade du några känningar / symptom av detta? Likaså du Lillstoran? Hur snabbt kan dessa egentligen uppkomma och kan dessa missas genom vanligt VUL?

Jag har inte haft några besvär alls. Min vanliga gyn i Stockholm liksom IVF på Karolinska påpekade myomen vid VUL. Sedan har ytterligare ett myom upptäckts av en annan gynekolog vid ett VUL. Om de två första läkarna missade det vet jag inte, eller om det nya myomet dykt upp senare vet jag inte. Mot bakgrund av de första kontrollerna som skedde februari - mars 2011 är det inte osannolikt. Det nya myomet upptäcktes vid VUL efter IVF då jag sökte läkare för att jag blödde kraftigt tidigt i graviditeten. Sköldkörtelföreningens uppgifter om kopplingen till underfunktion vet jag ej om de är medicinskt granskade. Vid laparoskopin i februari 2012 skickades remissen både till Danderyd och SÖS för att påskynda handläggningen. Då jag 1 månad senare var gravid spontantställdes laparoskopin in. Hysteroskopin i december 2011, gick remissen till Sabbatsberg då jag fått nyss om dem. Det var på min inrådan. Man kan alltså i viss mån påverka om det finns många sjukhus att välja på. Dock måste det ligga inom det Landsting där man är folkbokförd, annars krävs att hemma-landstinget tar på sig kostnaden. Det är nog osannolikt att få igenom, i vart fall om man bor i Stockholm och väljer Umeå eller Malmö.
  • Lillstoran
    Lillstoran skrev 2012-09-29 14:08:02 följande:
    Jag har inte haft några besvär alls. Min vanliga gyn i Stockholm liksom IVF på Karolinska påpekade myomen vid VUL. Sedan har ytterligare ett myom upptäckts av en annan gynekolog vid ett VUL. Om de två första läkarna missade det vet jag inte, eller om det nya myomet dykt upp senare vet jag inte. Mot bakgrund av de första kontrollerna som skedde februari - mars 2011 är det inte osannolikt. Det nya myomet upptäcktes vid VUL efter IVF då jag sökte läkare för att jag blödde kraftigt tidigt i graviditeten. Sköldkörtelföreningens uppgifter om kopplingen till underfunktion vet jag ej om de är medicinskt granskade. Vid laparoskopin i februari 2012 skickades remissen både till Danderyd och SÖS för att påskynda handläggningen. Då jag 1 månad senare var gravid spontantställdes laparoskopin in. Hysteroskopin i december 2011, gick remissen till Sabbatsberg då jag fått nyss om dem. Det var på min inrådan. Man kan alltså i viss mån påverka om det finns många sjukhus att välja på. Dock måste det ligga inom det Landsting där man är folkbokförd, annars krävs att hemma-landstinget tar på sig kostnaden. Det är nog osannolikt att få igenom, i vart fall om man bor i Stockholm och väljer Umeå eller Malmö.

Laparoskopin 2011 skulle det vara.
  • Lillstoran
    germany skrev 2012-09-29 14:37:27 följande:
    cff & Lillstoran - Tack för era inlägg av era erfarenheter av myom. Jag är inte alls speciellt insatt i detta då det inte funnits i min tanke att jag själv skulle ha myom. Tycker det känns så konstigt att jag helt plötsligt ska ha myom?! När jag gjorde min HSG-röntgen så skrev den läkare som utförde undersökningen ett papper på vad hon funnit och där står det att min livmoder ser normal ut. Men nu när jag pratade med lasarettet så har gynläkaren tittat på röntgenplåtarna och det är tydligen han som säger att jag har myom.....Han ska kontakta mig så snart han får tid över (de har mkt akutpatienter nu på kvinnoklinken som ska opereras för cancer och de tvingas ge återbud till många inbokade patienter och jag antar att mitt ärende heller inte är prio nr 1...)

Jag var även på vul hos en annan läkare förra veckan inför planerna för kommande IVF och han sa ingenting om att han såg något myom. Tyvärr så hade jag då inte fått besked från lasarettet så jag kunde inte fråga honom extra...vilket var synd när jag hade chansen.

Tycker ni inte att det  är märkligt att inte läkaren som utförde min undersökning skrev att det var nåt avvikande (hon tyckte ju att livmodern såg fin ut)? Och så undrar jag om man då kan missa myom på VUL? Vet inte vad jag ska tro och nu får jag gå i ovisshet om det blir IVF kommande cykel eller ej.....Jag behöver få känna ro och ha en plan att följa och nu vet jag ju absolut ingenting om nåt! Frustrerande vill jag lova.
    Som jag förstått saken beror det på VAR myomen sitter. Är de inne i livmodern bör de väl absolut avlägsnas, på samma sätt som polyper eller sammanväxningar. Är de utanpå livmodern saknar det enligt min läkare betydelse. Sedan beror det säkerligen på hur stora, hur omfattande och hur många de är.

Om röntgenläkaren skrev att han såg myom efter att ha granskat röntgenplåtarna noggrannare i efterhand så är det säkerligen så. Vissa myom är säkerligen svåra att upptäcka och ja man kan missa dem på VUL.

Även jag har haft missed abortion. I samband med ett VUL vid Pergotime på Ultra Gyn på Odenplan så fick jag en väldigt bra läkare som var ytterst noggrann. Hon tittade jättelänge, blev misstänksam och ringde på sjuksköterskan för att hon ville ha kontrast. De kom med slangar och hela biten och sprutade upp detta i livmodern. Sedan tittade hon länge och noggrant. Då upptäcktes sammanväxningar efter missfallet.

Hon sa rakt ut att utan kontrasten så hade de aldrig upptäckt dem, då de är svåra att upptäcka. Det ska också noteras att Ultra Gyn vid Odenplan är remissinstans från andra gynekolgoer, samt att de har väldigt dyra apparater. Typ som en 32 tums TV apparat. Men enligt min sambo så är det - bildupplösningen - som avgör, inte storleken på skärmen. 

Så det var säkerligen både läkarens noggrannhet och bildupplösningen, samt kontrasten som gjorde att de upptäckte detta. Därefter fick jag remiss till hysteroskopi på Sabbastbergs sjukhus.

Vid äggledarspolningen var det ingen passage alls, totalstopp i båda äggledarna. För att få denna diagnosen bekräftad skrev remisserna för laparoskopi till två sjukhus för att snabba på handläggningen.          
  • Lillstoran

Måste bara säga en sak innan vi lämnar myomen. Första gynekologen jag besökte var i februari 2011. Det var alltså då utredningen startade. Myomen "dök" först upp i februari på KS inför IVF 2012 och hos ny gynekolog mars 2012. Antingen har den tidigare gynekologen helt missat dem. Det beror på var eller efter vad man tittar. Eller oxå har de dykt upp först 2012.

• Lillstoran
    Vi 4 skrev 2012-10-03 14:49:01 följande:
    Ligger nu på kliniken och har just fått ett 6-celligt tillbaka, så det är ju lite minskad chans då, men ändå är jag väldigt glad att ha fått ett tillbaka, väldigt tacksam att ha fått en chans. Tack för all peppning och hejarop på vägen nu när jag inte har orkat hoppas själv. Denna gång har jag inte orkat hålla mig över vattenytan själv.

Susmar åh vad jag hoppas för dig nu!

Grattis att det blev återföring i vart fall.

Nyfiken fråga - varför drar 6-celligt ned chanserna? 4 - celligt fick jag, men jag trodde det var högre chans än med 2 och 3 - celligt.  
  • Lillstoran
    Vi 4 skrev 2012-10-03 22:23:27 följande:
    Susmar, hoppas du har någon bra avledning så du inte tänker på det hela tiden! Jag kommer att tänka på dig ofta! Lillstoran, som jag förstått det är det varken bra att det går för fort el för långsamt, det kan tyda på.att "programmeringen" är fel. Men för långsamt är sämre än för snabb. Jag har hittat forskning med resultat för olika delning, har den inte här skriver från tfn, men minns att för 4-celligt var det runt 35%, 2-celligt 5%, 3-celligt runt 6-7%,medan 5 och 6-celliga låg på runt 20%. Detta var yngre kvinnor, så det är säkert lägre för mig. Jag kan hänvisa t referens med graf om någon vill. Mba12 tack! Kattflickan, det låter klokt o precis vad min syster rekommenderade ikväll, jag har dock tyvärr några större åtaganden på jobbet som känns svåra att komma undan, dessvärre under stark tidspress. Får se om jag kan göra något åt det.

Vi håller tummarna för att det går vägen.
  • Lillstoran

Verkar som en del fått utebliven ägglossning efter Dhea. Är detta preparatet verkligen bra? Då kan man ju inte ens bli gravid. Skumt.

• Lillstoran
    tjej25 skrev 2012-10-04 23:17:40 följande:
    Hej jag hoppas det är ok att jag hoppar in i tråden! Jag kommer göra PGD behandling nästa år då min fästman har en genetisk sjukdom. Jag vill ju såklart maxa mina ägg och chansen att bli gravid. Kan jag äta dhea även fast det är så lång tid kvar? Och gör det nått om jag äter ppiller under tiden?? Eller kan nån rekommendera något annat för att vi ska kunna öka våra chanser? Jag är 27 år och min fästman 38 år om det har betydelse.

Jag delar det som de andra har. Innan du börjar med detta så kolla upp att det verkligen behövs!Vilken klinik går du på?  Lycka till!
Svar på tråden Tips om dhea