• germany

Tips om dhea

mere de R - Har tyvärr inget svar att ge dig. Men har inget minne av att någon skrivit att det varit krångligt att beställa. Hoppas någon annan kan ge dig svar. Är nog lite lugnt i tråden just nu och därför har du inte fått nåt svar. Sommar & semester och alla bidar nog sin tid och laddar energi till kommande försök (skulle jag tro). Solig

• germany

Svaret på DHEA-S provet har jag nu fått.
    Det visade på 3,3. Inte så högt alltså.

• germany

Jag hade efter någon månads intag av DHEA 50 mg ett värde på 4,7.

Efter ytterligare någon månad (hade då intagit DHEA i ca 7 månader totalt) ett värde på 6,5. Detta värde kände jag mig jättenöjd med. Här hade jag då också höjt dosen till 75 mg.

Visst ligger jag nu inom ref.värde, men ändå under medelvärde så att säga. Så jag vill försöka komma upp i det värde jag hade när jag blev gravid, dvs 6,5.

Jag mådde ju så himla bra av DHEA, så jag ser fram emot att få bli så där superpigg med mkt energi också, inte helt fel det heller Skrattande

• germany

Fick också svar på TSH som var 1,7, t4 fritt var exakt samma som när jag blev gravid (13). Däremot så hade jag närmare 1.0 i TSH när jag lyckades bli gravid. Så min förhoppning är att jag kan sänka det värdet något, kanske genom att äta lite kortison som jag hade tänkt när jag märker att min menscykel börjar kännas pålitlig igen.

vi 4- Kollade du ditt TSH innan du plussade?

• germany
    mère de R skrev 2014-08-02 11:27:15 följande:

Jag har fortfarande inte lyckats beställa från deras hemsida men har sett att man kan beställa samma burk (bilden var samma iallafall) på e-bay.

Ni som tagit dhea, efter hur många månader lyckades ni bli gravida? Och fick ni behålla graviditeten eller slutade den i MF? Jag lyckas bli gravid kanske en gång/år mha pergo eller akupunktur men det slutar med MF :(

Prova Katt12 tipset. Lycka till!

Jag blev gravid efter ca 7 månaders ätande av DHEA. Födde en mkt efterlängtad dotter sommaren 2013.
  • germany

Katt 12 - Jag intog DHEA genom Prasteronet som läkare skrivit ut.  Men DHEA som beställs från den sida som ni nämner verkar seriöst innehålla det de ska. Verkar fungera mins lika bra som det preparat som läkare skriver ut.

Hejar på dig och hoppas att du får glädja dina barn snart med en stor överaskning :)

• germany

LinneaSvea - Kortison är receptbelagt. Jag tar inte kortison för att sänka mitt TSH, utan i första hand för immunförsvaret. Men kortison kan sänka TSH och jag behöver inte sänka mitt värde så mkt, så jag hoppas att jag slår två flugor i en smäll så att säga.

Jag har inte bestämt än hur jag ska äta kortisonet, men lutar nog åt att jag börjar vid cykeldag 1 i låg dos och ökar sedan runt ÄL och trappar sedan ner något igen och fortsätter inta preparatet fram till TD och ser om det visar plus eller minus.

Annars är det medicinen Levaxin som sänker TSH, men tror att du skulle få svårt att få det utskrivet av läkare då de garanterat skulle säga att du har ett perfekt värde. Men just för att bli gravid så är runt 1,0 det optimala värdet. Jag hade även under 1.0 strax efter jag plussade.

Antar att du har kollat t4 också när du tagit prov för ditt TSH värde?

Förstår att åldern stressar dig....Men hoppas du kan glömma åldern när du dyker ner i kämpararbetet. Det är onödigt att slösa energi på något som du ändå inte kan göra något åt, lägg den på att boosta kroppen istället.

För mig så var det otroligt lugnande att ha en plan B i ryggsäcken och det var att om jag inte lyckades med mina egna ägg så var ÄD en stor möjlighet för mig att få bli mamma.

Nu behövdes inte det då jag lyckades med mitt eget ägg, men skönt att kunna luta sig mot en plan som ofta ändå ger störrre chanser att bli gravid för oss som har åldern emot oss. Och jag har kontakt med flera som gjort ÄD och som inte ångrar sig det minsta, möjligtvis att de inte bytte spår mkt tidigare Glad.

• germany

LinneaSvea - Fick du provsvaren med siffror eller fick du bara veta att de var höga?
    Nyfiken på vilka värden du låg på och då i siffror :)

Vilken cykeldag kollade du AMH? Som SL skriver så kan AMH tydligen variera. Och AMH bör kollas en viss dag i cykeln.

Och även om ditt AMH har sjunkit så lugn bara Glad, du har högre än många av oss som har lyckats bli gravida. Jag hade sist jag kollade AMH 2011 ett värde på 0.29.

Så ge inte upp riktigt än (även om det känns tungt ibland). Man får resa sig många ggr under den här barnlöshetens brokiga och långa resa och man gör det - gång på gång - ....något som förundrat mig och som verkligen gör att jag ser ALLA kämpande kvinnor som otroligt starka ändå!

• germany

SNart Lycklig - Har inte skrivit så mycket till dig då vi ej har hängt i samma trådar.
    Men har läst att du inte lyckades trots att du jobbat så hårt för att få det du borde ha fått...

Men än är det inte för sent Glad. Jag hoppas att du finner ÄD som en stor chans att få bli mamma och det inom en snar framtid. Du ska se att du kommer att öka dina chanser rejält.

Allt gott till dig och du verkar vara en otroligt ödmjuk och fin människa, en sån mamma som alla barn borde få ha.Hjärta Är övertygad om att du kommer att få ge alla dina fina egenskaper till ett barn (eller varför inte 2) :).

Ta bara hand om dig nu ett tag och vila och låt din kropp få vila litegrann.

Kramar

Svar på tråden Tips om dhea