• germany

Tips om dhea

Fertilitetsresa skrev 2013-09-23 10:08:48 följande:
    Inom kort ska jag påbörja min ÄDbehandling och måste då sluta ta dhea. Kan man sluta tvärt eller bör man trappa ned?
    Någon som vet??
    En läkare på IVF kliniken i Falun gav mig följande nedtrappningsschema.
    Första veckan tar du 1x2 och vecka nr 2 tar du 1x1, sedan kan du sluta helt.

Många får nog ingen info alls av sina läkare att det är nödvändigt, men har man möjlighet så tror jag det bara är bra att köra en liten nedtrappning. Men om man blir gravid och i väntan på plus äter DHEA så blir det alltid så att man tvärslutar, så hinner du inte så behöver du ändå inte vara orolig.

Lycka till med din ÄD {#emotions_dlg.flower}
  • germany

GRATTIS Vi 5 till eran lilla dotter, så roligt att ni också lyckades och det tror jag erat änglabarn också tycker Hjärta.
    Njut njut njut och ta väl vara på bebistiden....den går ju så himla fort!! Vår dotter blir snart 11 veckor gammal och det händer så mkt i utvecklingen och jag önskar ibland att jag kunde stanna tiden i allafall och verkligen hinna ta in alla fina stunder som vi har. Kram och sköt om er.

• germany

Och till mig sa Falun att jag skulle ta DHEA fram till ev plus....
    Jag blev till slut gravid (spontant) och åt då DHEA fram till jag tog graviditetstest, så tror inte det gör nån skada i allafall. Åt 75 mg.

• germany

Hej mba12! Så roligt att höra från dig igen Hjärta. Inboxar dig i mån av tid framöver (ingen mening att jag säger när...bara att det blir Flört kram.

Katt12 - Hur går det med dhea ätandet och utslagen? Inget som jag heller varit ut för och har inget minne av att någon annan haft liknande besvär. Hoppas det är övergående och borta nu.

• germany

Katt12 - Stackare, kan förstå att du tänker som du gör med att det måste finnas någon "däruppe" som styr saker och ting...Många ggr jag själv har tänkt så. Dock så är det nog bara en himla tråkig och onödig otur att det blir som det blir med allt och givetvis kring det som kretsar kring det (antagligen) viktigaste för dig just nu, dvs barnlängtan. Men så himla lätt att man känner sig drabbad och att allt är orättvist Rynkar på näsan.

Klokt av dig att inte ta mer av prasterone och utsätta dig för biverkningen igen då du uppenbart inte verkar tåla dom . Ingen dum  ide heller att prova som du själv skriver med att beställa DHEA från dhea.com och se vad som händer efter 1 tablett där (tar du bara 1 och ser hur du reagerar så borde det inte vara någon fara även om du skulle visa dig få utslag även av dom, då tar du ju inget mer av dom heller).

Annars får du köra med Q10 tex. Du är nog redan påläst kring alla möjliga tillskott skulle jag tro. Hoppas på det bästa för dig.

Visst fick du tvillingar så det är den katt jag tror att du är? Solig Jag har glömt lite då jag inte har vistats så mkt i de öppna trådarna senaste tiden.

• germany

Katt 12 - Jag minns inte riktigt om ÄL kom senare varje månad efter att jag ätit Prasteron. Men jag tror att det varierade lite, men att jag blev förvånad när den först inte kom på den dag som den annars brukade göra. Står nog i något av mina inlägg....men det är ju så mkt att gå tillbaka och läsa så jag hoppas någon annan klok människa här kommer ihåg bättre än mig :).

Har du beställt DHEA utomlands ännu?

mba 12 - Ska skriva till dig snart. Hjärta

• germany

Katt 12 - (och hej till er andra)  Glad Du har helt rätt. Jag åt prasteron i ca 7 månader och plussade sedan 39 år gammal den naturliga vägen trots att fertilitetsläkaren helt dömt ut min chans att få barn. Orden han uttalade den där aprildagen för ett par år sedan glömmer jag aldrig någonsin, även om de numera inte gör lika ont att tänka tillbaka då jag trots allt nu sitter här med min dotter. Mitt AMH var lågt (0,29 och högt FSH 14 (tror jag det var).

Jag tror absolut att DHEA hjälpte mig eller rättare sagt mina ägg. Men gjorde även en hel del annat för att boosta min kropp, både med andra preparat / vitaminer och ett betydligt sundare leverne med omhändertagande av min kropp och själ samt ändrad kost (bla glutenfritt och åt mkt proteiner och frukt och grönt, åt inget godis eller bakverk). Motinerade i lagom dos, varken för lite eller för mkt / hårt.

Det gjorde gott att jag kände att jag gjorde något sjäv i väntan på plusset  och jag tror eller rättare sagt vet at det är jätteviktigt att våga ha framtidstro och tro på sina chanser om att lyckas till slut (även om det är svårt många ggr när minuset lyser med sin frånvaro och misslyckade behandlingar / hemmaförsök).

Liksom Hannah så står vi också snart i startgroparna för att försöka få till ett syskon :) Det ska bli jättespännande att ge sig ut i barnverkstadsvärlden igen. Har fått ja från kvinnokliniken att spola igenom mina äggledare och väntar på svar från min hemortsgyn om att få lite preparat utskrivna samt hoppas jag få min önskan om att få ta lite prover uppfylld. Men kan inte börja preparera mig så mkt med tillskott då jag fortfarande ammar, så jag kan inte börja med prasteron vilket känns lite trist.  Har dock ej fått tillbaka min mens, men skönt att ligga steget före så att jag inte behöver slösa av min dyrbara tid. Fyller 41 i år.

Men vad bra att de skickar DHEA igen från dhea.com. Så många har beställt därifrån och det verkar fungera som det ska.

• germany

Stockholmsmilen - Grattis (i efterskott, till barnet :)
    Jag tog DHEA i nästan 7 månader på raken när jag plussade (den naturliga vägen).

Vid IVF så har rekomendationen från min klinik varit att äta fram till ev plus (men har också fått svar när jag själv frågat kring detta att jag kan sluta tidigare också (vid återföring av embryo. Kanske ändå inte spelar någon större roll, bara man inte fortsätter under graviditeten i sig sen.)

Lycka till! Glad

• germany

LinneaSvea - Kollade DHEA-S och TSH. Hade lågt DHEA-S första gången jag kollade, men bättre / högre andra gången. Kollade också progestron, men hann ej få svar på det då jag blev gravid och ändå tillsatte extra progestron de första 3 månaderna av graviditeten. Remiss för AMH samt FSH hade jag också, men vågade inte kolla av rädsla för att slås ned och bli besviken och ge upp hoppet....Jag kämpade ändå för att få rätsida med mina låga chanser och till slut lyckades jag då och det på egen hand (med hjälp av min man förstås :)

Helt klart ska man försöka få till att få kolla lite hormonprover när man tar DHEA (även om IVF läkarna ej förespråkar det eller ens bryr sig om att ta prover innan de skriver ut prasteron till sina patienter.) Men det är inte alltid lätt att få möjlighet att ta dessa, men står man på sig och också vänder sig till olika läkare så är det absolut fullt möjligt.

Katt12 - Hur går det för dig? Tar du kortison vid dina försök? Hoppas det lyckas för dig så småningom. Tycker att det ofta är så att trägen vinner till slut, och det gäller för många! Glöm ej det Solig

• germany
    LinneaSvea skrev 2014-06-23 10:34:08 följande:

Åh vad roligt Germany, hur gammal är den lilla/lille nu?? Och får man fråga hur gammal du var när du blev gravid? Jag fyller ju 44 nu till sommaren så det känns lite kört men ska orka försöka lite till, hoppet är ju det sista som dör.

Hade du slutat med DHEA om du hade högt S-DHEA?? och hur länge åt du det? Och gjorde du något mer eller åt något mer för att boosta dig? Kram!!

Den lilla blir snart 1 år och jag var några få månader ifrån att fylla 40 år när hon föddes :). Urusla AMH och FSH värden till trots så finns hon nu här hos oss, vilket vi är mkt tacksamma för.

Jag skulle nog inte ha velat sluta helt med DHEA om jag låg jättehögt i referensvärde på DHEA-S provet, hade nog hellre valt att trappa ner lite i dos. Nu låg jag inte skyhögt så jag fortsatte lugnt att preparera med DHEA (i 7 månader).

Utöver DHEA så gjorde jag en hel del (om du orkar så läs bakåt så mkt du hinner och kan). Men åt hälsosammare mat, inget kaffe, ingen alkohol, mkt frukt och grönt, glutenfritt och i viss mån laktsofritt. Vitamin tillskott såsom D-vitamin, C-vitamin,  B-12, folsyra och säkert nåt mer som jag nu har glömt bort.

Tog också kortison & trombyl innan jag lyckades plussa samt la till fragmin när jag visste att jag var gravid.

Försökte också stressa av så gott det gick och jag försökte ta hand om mig på allra bästa sätt på många vis.

Äggdonation tycker jag är en fin möjlighet också till att få barn. Jag fann ro i själen när vi ändå hade det som plan B, men så lyckades då plan A :)
Svar på tråden Tips om dhea