• Kattflickan

Tips om dhea

Dra ner, sluta med koffein, drick inga stora mängder alkohol, försök var i hyfsad form, vissa tror akupunktur kan hjälpa. D och E- vitamintillskott.

Annars så är du ju ung! Du borde ha bra förutsättningar vid PGD, betydligt bättre än en gammal hagga som jag och det gick ju ändå bra för mig.

I oktober, för ett år sen så var jag och mannen nervösa inför vårt möte på Reproduktionscentrum på Ackis. Kommer de att ge oss en remiss till PGD? Efter det har jag oroat mig för allt. Ska vi få ut några ägg, är de friska, blir det ET, blir det plus? Om jag då vetat att jag skulle vara gravid i vecka 17 ett år senare så hade nog det senaste året varit mindre ångestfyllt.

• Kattflickan

Angående de premordiala folliklarna vet jag inget. Du får söka i vetenskapliga artiklar tror jag. Om jag ser till mig själv så gjorde jag ett avbrytande i augusti förra året, för att barnet hade DS. Sen blödde jag i över 7 veckor. Hade även en blåsa (hmm. det heter något annat) på ena äggstocken, som sprack då. Efter det kom nog mensen och ägglossningen tillbaka som normalt men strax efter det gjorde jag min första ivf, som gav 4 ägg, flera månader efter gjorde jag ivf nr 2 då jag fick ut fler ägg.

Jag hade i oktober för ett år sen ett AMH på 0,5. Precis innan dess hade jag blivit gravid på naturlig väg 3 ggr på ett år. Det känns inte som ett hopplöst fall i min värld? Det tyckte inte Karolinska heller och jag lyckades på min andra ivf med PGD

Så, att dra alla kvinnor med lågt AMH över en kam känns lite hårt tycker jag! Nu är jag iofs 37 år, så lite yngre men inte så mycket.

Är det bara en läkare, Gleicher som visat att dhea funkar? Det måste ju finnas fler som gjort det?

• Kattflickan

Det finns många faktorer som kan påverka. Exempelvis att man blivit gravid innan. Det är därför det är fel att vissa kliniker avfärdar en patient enbart pga AMH.

Jag känner flera som blivit gravida efter 40 år. Bland annat min syster som blev det på sin andra ivf vid 41 års ålder. Fast det är kanske inget representativt urval.

Om kliniken är öppen med de låga chanserna för äldre med lågt AMH så tycker jag det är ok. Man har ju ändå en chans och vill man lägga sina pengar på den lilla chansen så ska det vara upp till var och en.

Det kändes dock som om Karolinska såg mig som en lågoddsare. Jag är glad att de gav mig en chans.

Jag tycker att jag hela tiden läser här på FL om kvinnor som dömts ut av läkare och sedan lyckas ändå. Många i tråden om lågt AMH har blivit gravida trots att deras läkare inte trodde det. 

• Kattflickan

Vi4: Jag har tidigare varit skeptisk mot akupunktur. Men efter att ha gått till en kinesisk akupunktör och faktiskt märkt skillnad så har jag ändrat mig. Bara att han lyckades se på min tunga att jag har problem med ämnesomsättning och sköldkörtel var imponerande. Jag kände till det så jag visste att han hade rätt.

Jag har också fått röda märken av nålarna och de han satte i fötterna kändes särskilt mycket.

Det jag kände efter mina besök var en ökad blodgenomströmning, jag frös mindre. Jag som alltid varit sån fryslort. Sen blev jag ibland lite yr. Jag tränade lika mycket som innan, men jag lyckades för första gången på över ett år att faktiskt gå ner i vikt. Jag tränade 5 ggr per vecka. 

Sen blev jag ju gravid också. Fick behandling även på dagen för ET. Fick även ut dubbelt så många ägg vid den ivf'en jämfört med den tidigare, vet inte om akupunkturen hade med saken att göra dock.  

• Kattflickan

Grattis Germany till fina resultat på dhea analysen! Du vet att jag håller båda tummarna för dig! 

• Kattflickan

Mba: Även jag håller tummarna för ditt 5-celliga embryo! Må detta vara guldägget!

Millan 

• Kattflickan

Grattis Germany! När blir det ÄP? 

Tuvalina: Du måste ha gjort tidigt vul då det inte är ÄP förrän på måndag?

Millan 

• Kattflickan

Cice: Gör gravtest! ÄL-testen visar väl positivt vid graviditet också? Om du hade ÄL den 10-11 så är det ca 10 dagar sen och då kan testet visa positivt. Vill inte ge dig falska förhoppningar men det låter skumt med positiva ÄL test igen.

• Kattflickan

Hihi, vi hade samma tanke samtidigt CFF!

• Kattflickan

Missne: Zjag blev gravid tre ggr på ett år trots TSH var kring 4. Tror det är inviduellt vilken nivå som påverkar fertiliteten. Jag fick inget Levaxin förrän jag blev gravid. Då skyndade jag mig till läkaren i vecka 5 för att få Levaxin. Lite trött på det strikta gränsvärdet. De flesta blir mer förvirrade när de är gravida. För mig är det tvärtom och jag är piggare än innan. Är helt säker på att det beror på Levaxinet. Önskar jag kunde få det efter graviditeten också.

Svar på tråden Tips om dhea