• germany

Tips om dhea

PimPim1 skrev 2012-08-16 08:11:13 följande:

Tack för info om äggledarspolning. Jag har en tid till gyn och kommer försöka få dem kollade. Som sagt man vill ju gärna veta om man kämpar i onödan:)

Tar Apiforce också fram till ÄL. Kommer att byta mina 7-keto till micronisedad dhea när beställningen kommer och har börjat med L-arginin för ökat blodflöde (finns många i en annan tråd som har kombinerat dessa) Hoppas naturligtvis på guldägget och kommer väl kämpa i något halvår till, sen får jag nog fundera på ÄD.

Kram alla!

Jag tror att HSS är vanligare än HSG. Jag tycker dock att det känns bra att det tas röntgenbilder.
    Men jag skulle inte bli förvånad om de föreslår HSS, men nu vet du i allafall att det finns dessa två möjligheter.
    Vissa vill ju inte utsätta sig för röntgenstrålar heller. Men för mig så känns en HSG röntgen bra att få gjort.

Inte tusan är det någon mening att harva på om det är något som är alldeles på tok med äggledarna.....bättre att få veta då än att bara bli besviken varje månad när mensen kommer....

Perfekt kombination tror jag av DHEA och L-arginin. Dock kör jag bara på DHEA och så lite vanliga vitamintillskott och lite qigong övningar som också ska ge ökat blodflöde. Allt som kanske är bra är värt att prova Flört
  • germany
    cice - Jag ska titta in i ÄD tråden igen så fort jag får tid. Vädret och framförallt den varma solen kallar på mig, värsta högsommaren Solig  Så här blir det inte mycket surfande nu inte. Lapa D-vitaminer, nyttigt för oss som vill bli gravida....ha ha,  ett fertiltets-syndrom utan dess like va? ALLT kretsar kring detta ämne fertiltet, på gott & ont. 
  • germany
    Susmar 72 - Du hinner nog inte läsa det här då ni är på resande fot nu Glad (kanske framme redan). Men äntligen är det eran tur och jag ser fram emot att få höra att allt gått bra! Kram så hörs vi snart Hjärta

Och den  finaste  Katt här, är så glad för din skull! Den här gången så borde allt gå bra hela vägen fram, kan du det förstå? Att du om några månader har eran bebis att pyssla och älska så era hjärtan värker (jag skulle garanterat svämma över varje dag av ömhet Flört).
  • germany
    susmar72 skrev 2012-08-20 19:09:39 följande:
    Germany: vi var framme när du skrev inlägg. Tack för dom fina orden
    Du vet att jag tänker på er sååå mycket i dag och att det riktigt knakar i mina tummar med stort & varmt hopp om att det ska bli ett lyckat  & glatt ÄP idag!!!!
    Tänk Susmar att det är dags nu!! Efter en ganska lååång väntan. Gissa om jag också börjar längta till att sätta igång och få bli en värphöna igen (förhoppningsvis en bättre sådan då än sist...) Skrattande.

Njut av lite fina dagar i Falun, hoppas att ni inte har regn....Men ni får mysa på nåt cafe och bara ta hand om varandra och tänka positiva tankar om det lilla livet embryo ni minsann ska få tillbaka snart. Hjärta

• germany
    Katt - Redan dags för KUB! Jag förstår du är orolig tills den undersökningen är gjord. Men jag får en skön känsla av att det inte är något att oroa sig för. Fråga mig inte varför, får bara en bra känsla när jag tänker på att det står för dörren härnest. Drömmer

Ja, jag ser verkligen fram emot att få sätta i gång med vårt 4:e IVF. Har inte så där jättehöga förhoppningar om att DHEA ska ha gjort totalt underverk med min kropp, men om det är små förbättringar så är jag mer än nöjd. Får jag bara ut fler ägg än sist så är jag nöjd och skulle bli överlycklig om jag förutom de jag förhoppningsvis får tillbaka även får ett litet fint ägg till frysen, DET skulle vara en dröm ju!!!

Gaaa - Det var min IVF läkare som snabbt skrev ut ett recept på Prasterone till mig efter att vi fick tillbaka våra 2 små embryon sist. Det var semester sen så hon ville jag snabbt skulle komma i gång och äta DHEA utifall jag inte fick plus och att det var synd att slösa bort sommaren när kliniken har semester utan bättre att komma i gång med knaprandet så fort som möjligt isåfall för att vara redo för IVF när kliniken öppnade.

Jag har lågt AMH och tanken är först och främst för att förbättra äggkvaliten men även att få ut fler ägg också.
    Om det förstnämnda ger förbättring så är jag mer än nöjd och det behövs ju bara ett endaste litet fint ägg för att kunna bli gravid.

• germany

Hej Susmar! Du fick visserligen ut färre ägg denna gång, men 2 ägg är bättre än inget. Nu hoppas jag att det blir fin befruktning och att de utvecklas fint. Förstår att väntan för er är olidlig....men för en som står på "andra sidan" behandlingen så ser man rätt så enkelt ljust på att det faktiskt bara behövs ett enda ägg för att få bli ruvare. Men vet ju att när man väl står där själv så är det inte lika enkelt att slappna av och våga tro på att det goda alltid segrar här i livet. Men jag hoppas och tror åt er Tungan ute.

Kommer du ihåg så fråga ang. den sena sprutstarten (det kanske du redan har gjort?)
    Kram!

• germany

Välkommen till oss Väduren 83 - Kul att fler hittar hit Solig.

25 mg låter väldigt lite, speciellt då du också har fått tagit prov där brist på DHEA uppdagats. De flesta av oss andra har inte fått tagit något sådant prov och ändå så har läkarna ( imitt fall IVF läkare) skrivit ut dos på 50 mg / dag.

Om chanserna till att bli gravid skulle försämras pga för hög dos så tror jag dom skulle vara mer försiktiga, men 50 mg verkar helt ok enligt min klinik. Själv har jag hållt mig mestadels till den doseringen. Någon enstaka dag har jag tagit 75 mg, men en kvinna här på forumet hade ätit 75 mg och hennes ÄL uteblev av den dosen, medan 50 mg gav henne ÄL och hon mådde också bäst av den dosen. Jag tycker också att jag märkt att jag känner mig bättre i kroppen av 50 mg och det är dessutom vad läkarna vill att jag ska äta.

Jag funderar också om jag ska göra ett försök hos min nya VC att få kolla upp min DHEA nivå i kroppen. Vore jätteintressant att veta vad det ligger på.

Jag har fått så mkt mera energi sedan jag började med Prasteron, allt känns så mkt lättare igen. IVF branschen är tuff och det tär på både kropp & själ, men jag börjar känna igen mitt gamla vanliga glada energiknippe Skrattande. Mina vänner har fått tillbaka en pigg kompis igen och jag hoppas att det håller i sig även när vårt kommande IVF försök drar igång. Då om något behöver jag den där "braiga" energin.

Ang. biverkningar i form av utslag på rygg och bröst så har jag faktiskt också börjat få acneliknande utslag och det på ryggen. Inte mkt men de har tillkommit den sista tiden. Såsom du beskriver dina utslag så ser mina också ut. När jag var yngre och hormonerna flödade i min kropp så hade jag också lite acne på rygg & bröst, men det försvann med tiden. Hm, kanske DHEA hormonet fylls på igen och att vi ska tolka detta som något positivt. Har du frågat din läkare om ev biverkningar?

• germany
    susmar72 skrev 2012-08-22 14:13:38 följande:
    Välkomnen Väduren83

Germany-har inboxat dej

Har kollat inboxen nu, skriver mera via inbox senare ikväll då jag är på väg bort strax.
    Styrkekram så länge till både dig och maken Hjärta
  • germany

Tyvärr så finns det ingen bipacksedel tillsammans med Prasteron.
    Men har ni frågor så gör som jag, gå in till apoteket och be dom ringa tillverkarna och fråga det ni vill veta om Prasteron.
    Annars så kan ni skriva också:

Elisabet Emanuelson
    Leg. receptarie APL
    Box 5071
    141 05 Kungens Kurva

Väduren  - Glömde att skriva tidigare att jag har börjat med Omega-3 och tycker att de där utslagen som kommit har minskat sedan jag började med fiskolja. Om du inte äter Omega-3 så kanske du kan prova och se om det blir bättre för dig också och det ganska snart?

Hur går det med din mens mba12? Verkligen typiskt att det måste krångla med både det ena och det andra för dig. Men i barnbranschen så verkar det ju inte finnas någon rättvisa direkt. Jag skulle bli väldigt glad över att så småningom få läsa här att du tagit dig förbi alla hinder och får komma till ET.

Men någon gång så ska väl din behandling få fortlöpa precis som den ska. Ha ingen brådska, kör inte bara på utan vänta tills du får en normal cykel och att allt känns bra för dig. Vad är 1 månad hit och dit i dessa sammanhang?

Jag är glad att jag inte körde i gång med någon IVF förra månaden, ty min mens var mkt liten i blodmängd samt kortvarig, precis som den var när vi körde vårt IVF i våras och då fick sämsta resultatet av våra IVF behandlingar. Jag var såå tveksam till att påbörja med sprutor pga att jag inte alls kände igen min menscykel....men min läkare tyckte att det inte var någon fara och jag valde att ändå lita på honom. Men nu har jag bestämt mig att lyssna helt och hållet på min egen magkänsla. Känns det inte i maggropen bra och att jag tvekar för något så kommer vi att välja att hoppa av, även om det är i sista minuten. Vi betalar dessutom för våra behandlingar och varför kasta pengar i sjön när man inte känner sig redo. För i allafall jag känner min egen kropp ganska väl och får en stark känsla när något inte stämmer och jag tror man i bland måste lyssna på vad magkänslan säger en. Inte alla gånger sagt att den stämmer, men tror att man får ro i själen framförallt när man vågar följa sin magkänsla.

Oj, vad långt det blev! Hoppas ni orkar läsa Drömmer.

Här där jag bor skiner solen och det ser ut att bli en fin dag! Jag ska snart ut och lapa en massa nyttiga D-vitamin, och det alldeles gratis! Solig

• germany
    mba12 - Jag tror att du innerst inne känner vad som är bra att göra eller ej. Svårt att råda någon annan egentligen....oftast så tror jag man bär svaret inom sig, bara det att man kanske vill ha bekrätelse på att det ens magkänsla säger en verkilgen är  rätt.

Men jag som inte kan känna din magkänsla Glad, får jag ändå måntro säga lite om vad jag skulle ha gjort om jag vore du? Förstår så väl att du tycker det är jobbigt att varken veta ut eller in. Tror vi alla känner så mer eller mindre under denna resans gång där man verkligen pendlar mellan hopp & förtvivlan.

Susmar 72 - Jadå, vi håller kontakten du och jag Hjärta.
    Jag kanske följer ditt beslut framöver, inte just nu men kanske snart. Jag tror det och har själv tänkt på det så länge men inte kommit till skott att bestämma mig.

Hade själv tidigare i sommar ett rejält break från FL och allt som hette dator och surfande och levde istället verkligen livet med all dess härliga innehåll. Det gjorde mig verkligen gott och jag tror att min man skulle bli väldigt glad om jag pausade från detta "liv" ett tag, dvs FL Flört

Men för mig så har FL verkligen varit en räddare i nöden på många sätt & vis och jag tror inte jag kommer att ens vilja lämna trådarna för gott, utan i såfall bara pausa ett tag för att försöka greppa tag i det verkliga livet som pågår runtomkring mig, men som begränsas ganska mycket pga denna IVF värld. Praktiskt taget ALLT kretsar kring denna barnverkstad....även när man inte ens vill tänka på eländet (för inte är det en dans på rosor direkt...) så dyker tankarna upp. Var tex i stan i dag för att hjälpa mannen att inhandla kläder till ett bröllop som vi ska på och vad plågade jag mig med? Jo, gick och kikade på babykläder och drömde mig lååångt bort....

Är glad att jag ändå har mina fritidsintressen som tar ganska stor del av min fritid och som kräver att tankarna trots allt titt som tätt måste motas bort, min räddning vill jag lova!
Svar på tråden Tips om dhea