• germany

Tips om dhea

MissBoring skrev 2012-08-01 08:26:46 följande:
    God morgon :)
    Tack för svar.
    Jag är inte yr i dag, kanske det va nått annat!!? va från morgonen och fram till lite efter lunch.
    Annars har jag märkt att jag har fått en lite huvudvärk.. inte så mycket att jag behöver ta en tablett men att det känns lite i huvdet iaf, ja svårt att förklara, lite simmande huvudvärk kanske jag ska säga men inte så pass att det riktigt gör ont Skrattande
    Jag började med 50 mg i måndags, hade kört en vecka med 25 innan dess. Tror inte jag behöver trappa ner pga av detta iaf, får väl se vad som händer om en vecka eller två...
    Hoppas din mens inte kommer, även om du själv inte tror det Solig
    morn morn Glad
    Kanske huvudvärken kan ha att göra med DHEA. Men du ska se att du kommer att vara biverkningsfri. Vi äter dessutom bara 50 mg. Man kan faktiskt inta ända upp till 100 mg (något jag inte tänker göra), så våran dos är en ganska låg dos faktiskt.

Jag misstänker att mensen är på väg snart....min magkänsla säger mig det, tyvärr....

Hej Linköping - Du är så välkommen hit Solig.
    Jag tycker att fler ska tordas fråga sina läkare om att få DHEA utskrivet ändå. Att fråga kostar inget och får ni nej så är det nog ingen fara ändå att beställa från nätet. Så många andra har gjort det och faktiskt blivit gravida. Så jag tror  inte det är skit i de pillerburkarna utan helt ok att inta liksom de man får på recept. Men vill man vara alldeles säker så är såklart recept något att sträva efter att få.

Jag ser klart och tydligt många fördelar med att använda DHEA. Det är som om att min kropp har väckts till liv igen med ökat ÄL sekret, tydliga ÄL-känningar, lite acne i samband med mens (något jag tolkar som mkt positivt då jag har haft alltför fin hy vid mens de sista åren då mitt ÄL sekret också nästan puts väck försvann) Nu har då allt detta kommit tillbaka igen och jag är så glad för det.

Jag är helt övertygad att om några år (förhoppningsvis tidigare) så kommer Svenska läkare att skriva ut DHEA som en rutingrej vid infertilitet. Falun verkar helt klart vara första kliniken i Sverige som vill låta sina patienter få försöka med detta preparat och utan att vi behöver tjata oss till det. Många läkare verkar ju knappt veta vad DHEA kan vara bra för, som det verkar när man läser om andra här i trådar som har tagit upp detta med sina läkare.
  • germany

cff - Vilken lycka att ditt AMH har ökat så rejält. Håller tummar för att du lyckas bli gravid snart :)

• germany

Grattis Stjärnklar till din graviditet! När du blev gravid, hade du den månaden slutat helt med DHEA eller åt du fortfarande dessa piller? Förstod inte riktigt om du slutade med allt, inkl. DHEA?

Myran - Önskar dig lycka med ditt kommande äventyr. Läste att det nu blir ÄD. Spännande! Kan tänka mig att det känns skönt att lämna IVF och öppna vägarna för något annat där chanserna säkerligen ökar rejält för att bli gravid. Men mest av allt så hoppas jag förstås att du också lyckas med det här miraklet att bli gravid spontant, just när du som minst anar det. Glad 

• germany

Hej Jegs - Förstår hur du känner dig. Man blir helt annorlunda medveten om kroppens alla förändringar vid den här barnverkstaden. Inte gör det direkt gott inte....men man blir verkligen observant på minsta lilla.

Förstår också att du är orolig över att det kan vara DHEA som gör att du bla fick svampinfektion. Men jag tror faktiskt inte att det har något med ditt intag av preparatet att göra då infektionen kom redan dagen efter.
    Däremot ringer det en liten klocka när du nämnet att du även har fått ont i ryggen! Har du kollat upp så att du inte har fått urinvägsinfektion?

Hur stor dos tar du? Jag tar det som jag är rekomenderad av läkare, dvs totalt 50 mg / dag.

Sköt om dig och om det är till någon tröst kära du så är du inte ensam i din längtan och kamp.
    Tänkte att det kan vara väldigt skönt att få höra det och veta att dina känslor och tankar finns hos oss andra också som sitter i samma sits. Bördan blir liksom lite lättare att bära, även om det förstås inte är vad man vill, dvs att fler ska behöva känna på hur det känns att inte lyckas med det som borde vara det mest enklaste och naturligste i hela världen.

KRAM! Hjärta

• germany

Hej hej på dig också Miss B -  Kul att du är här! Solig

Har du redan hunnit äta i 2 veckor! Tiden går verkligen fort!!!
    Jag har möjligtvis också haft lite sådär diffus huvudvärk som inte riktigt bryter ut som en riktig huvudvärk. Men piggare så där allmänt upplever jag nog att jag är. Beträffande hyn så har jag strax innan mensen kommer återigen fått lite finnar i ansikttet (som jag alltid hade tidigare innan mensen dök upp men som på senare år har uteblivit). Men efter mens så är min hy återigen slät & fin.

Jag tror att vi alla reagerar olika på saker & ting beroende på hur vår balans i övrigt ser ut gällande kroppen. Men att det inte behöver vara något konstigt bara för att man känner av något antingen det är biverkningar eller positiva förändringar.

Dock så känner jag och har aldrig heller känt minsta lilla rädsla att äta DHEA.
    Jag har nu ätit preparatet i mer än 2 månader och lär hinna äta det minst 1 månad till innan det är dags för IVF, ev längre.

• germany

Vad skönt att svampen är borta.
    Hoppas att allt går bra nu framöver och vad härligt om det är så att du känner dig lite gladare, det är ju verkligen något som du ska vara glad för Skrattande. För att orka kämpa så måste glädjen finnas med i vardagen så där allmänt, annars så blir det extra tungt.

• germany
    Jegs - Vore jag du så skulle jag nog ändå enkelt ta ett urinprov för att kunna utesluta att det inte är urinvägsinfektion. Ryggvärk kan vara ett symptom, men behöver heller inte betyda att det är urinvägsinfektion.
    Men du slipper vara orolig i allafall och det är alltid skönt att ta bort alla farhågor man har.
  • germany

Miss B - Ja, tokspännande att vi nu är fler som är på G med IVF efter DHEA intag.
    Jag har hunnit maila min hemortsläkare knuten till IVF klinik så nu får jag se vad han svarar vilken behandling han rekomenderar och om jag kommer att få alla de stödmediciner jag skrivit ner önskemål på.

Känns sjukt att vi snart kommer att vara i IVF svängen igen. En känsla av både positiva fjärilar i magen....men också en lite ångestfylld känsla av att veta hur otroligt jobbiga alla steg är innan man ens är framme vid ET.
    Vid första IVF så fattade man ju ingenting, allt gick så fort och man begrep inte att det faktiskt kunnat sluta redan vid första vul. Nu är man fullt medveten om alla dessa trappsteg som kan vara jättesvåra att ta sig fram på....

När kommer du att köra i gång? Antar att du vill äta DHEA i minst 2 månader i allafall?

Cice - Kör du på hemmaförsök eller blir det snart IVF för dig också? Du har väl ätit DHEA många månader nu, inte sant? Hoppas du mår bra! Solig

• germany
    Miss B - Om jag får råda dig så skulle jag vänta med IVF tills ni kommit hem från utlandet. Då har du fått naturligt D-vitamin i kroppen och det finns många som blvivit gravida just efter att ha varit utomlands och fått massa nyttigt D-vitamin i sig. Den sommar vi har haft här i Sverige har ju verkligen varit under all krititk. Jag hade hoppats på en massa sol för att formligen suga i mig allt nyttigt som solen faktiskt ger.

Så vore jag du så skulle jag se till att få göra IVF på den cykel som blir när du kommit hem. Skulle inte missa den chansen, en perfekt start ju! Cool

Jag lovar att tänka på dig och inboxar dig längra fram om mitt upplägg på allt.
    PS: Min start kommer inte att börja förrän kring den 24 september (fast för mig känns det väldigt nära).
    Ska efter nästa mens göra en HSG röntgen, därför väntar vi med IVF till cykeln därpå.
  • germany

Kvinna 72 - Tycker inte du behöver berätta nu att du tar DHEA. Men försök gärna att få din nye läkare att skriva ut Prasteron.  Om inte dina äggledare blev spolade vid utredning så tycker jag att du kan be om att få göra det nu.
    Spolning ingick inte i min utredning, men jag har tagit upp frågan med min utredningsläkare på kvinnokliniken om att jag väldigt gärna vill veta om våra hemmaförsök är helt bortkastade eller ej. Han var i allafall tillmötesgående och jag fick min önskan om att göra en HSG röntgen uppfylld.

En HSG-röntgen ser om jag har stopp i mina äggledare, samt om det finns några "konstigheter" i min livmoder. En vanlig spolning tror jag kallas HSS. Men där går det så snabbt när dom spolar, medan en röntgen då tar bilder under spolningen och läkarna kan då studera bilderna noggrannt motför de få sekunder de har på sig vid en vanlig spolning. Om jag får min mens snart så ska denna undersökning göras efter mensens slut (dag 7-10 i menscykeln, ej senare).

På din fråga om bidrottningsgele så har jag ätit det en period innan IVF. Men har både läst och hört att man ej ska blanda in detta preparat tillsammans med IVF medicinerna. Så om du planerar nytt IVF så ät kanske inte då bidrottningsgelen samtidigt, utan sluta innan och förlita dig på att IVF preparaten gör sitt.
    Jag åt förresten också Apiforce från mensens första dag till ÄL och sen inget fram till BIM.

Fick svar i morse på några av mina blodprover. Allt såg bra ut och mitt TSH låg så fint på 1,2!!! Jag var övertygad om att det skulle ha skjutit i höjden då det sist hade höjts till 2,2. Så min morgon har börjat bra och jag känner mig så glad över det lilla!!!! Solen skiner också så det blir nog en fin dag ute. Solig

Svar på tråden Tips om dhea