• PimPim1

Tips om dhea

Jag är inte så kunnig om tester och nivåer men var och fick ut min journal från första besöket hos gyn. Jag har inte tänkt så mycket på det men började fundera på mina värden nu sist när doktorn sa att mitt FSH var riktigt bra (6,7).  Mitt AMH var superlågt i den gamla journalen. Det var för över 1 år sedan och värdet låg på 0,2 Rynkar på näsan. Denna gång tykte inte doktorn att jag skulle ta AMH, hon verkade tycka att FSH har större betydelse och om FSH var ok så behövde man inte oroa sig så mycket för AMH... Vad tror ni, hur mycket betydelse har AMH? Kan man påverka värdet på något sätt? Kan DHEA påverka AMH eller är det bara FSH som kan påverkas av DHEA, livsstil eller finns det något annat som visat sig kunna öka AMH? Är det så att AMH varierar eller är det kört när det väl är lågt? Berätta gärna vad ni tror.

• PimPim1

Tack till er Germany och Lillstoran för tydliga svar! Skönt, då ska jag fortsätta hoppas på att något av mina få är ok, man behöver ju bara ett:)

Kommer också att ge det några månader till innan jag går över till ÄD planer..

cff, intressant med korrelationsfaktorer mellan amh och testosteron och i förlängningen dhea-intaget.. rapportera gärna vidare.

• PimPim1

Missne: Jag har tagit 75 mg/dag och egentligen mått jättebra vad gäller energi och så, inga biverkningar som dålig hy, hår osv. heller.

Har däremot haft väldigt konstig mens, brun/svart och inte alls färsk, ser ut som det är kaffesump i den Tungan ute URSÄKTA hehe. Jag har också fått tidigare ägglossning vilket inte är bra. senaste gången var cykeln bara på 22 dagar och äl redan dag 8-9!!! Jag har ju tagit detta på eget bevåg och därför inte någon läkare att bolla med. Tror annars mycket på dhea och hoppas inte att mina eller dina symtom beror på detta.

Tar du något annat som kan påverka ägglossningen eller har du haft så tidigare någon gång? Hur är din cykel?

• PimPim1

Vi4, jag har haft längre cykler tidigare men aldrig jättelånga. Har haft 26-27 dagar men nu så korta som 22-23 dagar vilket inte är bra. Misstänker att ÄL kommer så tidigt att äggen är ofullständigt utvecklade. Min lutealfas är dock konstant 13-14 dagar... Jag har ätit microniserad dhea i 3 månader nu, hoppas det blir bättre. 

Missne, vad konstigt.. det skulle betyda att du får uppskjuten/sen ÄL av dhea och jag undrar om jag får några dagars tidigare ÄL.. ja man blir inte klok på nånting. Men i mitt fall tror jag inte att jag har för mycket dhea i kroppen, är ju lastgammal:) Intressant dock att du får ÄL av lägre dos, kroppen kanske kommer i obalans på något sätt om man ger för stor dos? Har läst om andra som tycker att det fungerar bäst med 50 mg istället för 75 mg..
    Täl att tänkas på.. har mens nu och kanske ska prova en cykel med 2ggr 25 mg och se om ÄL kommer senare.. 

• PimPim1
    germany skrev 2012-10-22 08:39:29 följande:

Tycker din fundering på hur du ska göra låter vettig. 50 mg är alltid något och även i ditt fall så kanske det passar bättre för din kropp. 50 mg var det jag först fick utskrivet av min IVF klinik, sedan när receptet tog slut så var det en annan läkare på kliniken som skrev ut på 75 mg. Så jag skulle känna mig trygg med att ändå gå ner till 50 mg.

Testa och se vad som händer! Solig

Jo det verkar ju som om cyklerna och mensen kan påverkas i alla fall. Skönt att höra att du har erfarenheter av att cykeln blev längre när du åt låg dos från börjanSkrattande och att du får samma effekt när du senare ökade dosen, det låter ju som att det skulle kunna ta en tid för kroppen att ställa in sig på de nya nivåerna.

Jag kommer absolut att testa att gå ner till 50 mg denna månad och se om ÄL kan komma lite senare för mig också. Att mensen förändrats till det sämre de senaste 2 månaderna tyder ju också på att det skulle vara en fördel att minska dosen lite.
  • PimPim1

Om man kunde skicka ett paket med styrka och plåster mot sorg............................... !
    kram och hopp om nya tag, nya möjligheter...

• PimPim1

Tuvalina: Jag har fortsatt med dhea, snart 3 mån med den microniserade och tidigare ett par mån med 7-keto.. Provade dock att kombinera med L-arinin  de förra 2 cyklerna och fick mycket sämre mens.. Nu har jag en cykel med bara dhea och mannen är bortrest under Äl (lågsäsong altså:)) väntar mens om en vecka och hoppas på rikligare sådan nu utan L-arginin.

Har också börjat fundera på det här med imunförsvar och autonoma orsaker. Har läst någostans att det kan vara vanligt när man är äldre. Nu är det ju ingen garanti att det går bra för det men man vill ju gärna ge det eventuella guldägget en chans.. Läser febrilt om Prednisolon osv men har inte tagit upp det med någon doktor än.

Är inne på precis samma spår som du, vill optimera chanserna i hemmaförsök under några månader för att sedan försöka göra ÄD.    

Ja vad kan man göra? Tror inte jag kommer överge dhea tillskottet. Kommer förmodligen att försöka testa något cortisonpreparat och ev trombyl efter ÄL. Jag har tetat svaga plus vid två tillfällen och undrar om det kan vara så att dessa test verkligen stämt och sedan har kroppen stött bort det?

1000 tankar som vanligt! Hoppas du kan hitta någon lämplig strategi och sedan hitta ett lugn under de månader som är fram till ev ÄD. Vad har du gjort under hemmaförsöken mellan IVF? 

• PimPim1

Tuvalina, MissB. Pergo är lockande på flera sätt (senare ÄL, mer mogna ägg osv). Jag testade 2  cykler för ett år sedan men fick en funktionell cysta och utebliven mens.. Tog då 1 tablett/dag. har förstått att man kan halvera den om man är känslig.. Låter bra med kontroll med UL..

Förstår att det känns motiverat att släppa tillskotten om de positiva effekterna uteblir.. Samtidigt är det ju tron och hoppet som håller en uppe...

• PimPim1

Hej alla!

Slänger in en fråga utanför ämnet.. Jag funderar på min menscykel som är väldigt kort (har oftast äl dag 9). Min gyndoktor säger att det ofta är en nackdel för äggens möjlighet att bli befruktade. Jag tolkar det som att de inte är tillräckligt mogna när de släpper. Vet ni något som kan hjälpa mig att få något senare äl?  

• PimPim1

Helt rätt Germany hehe, har aldrig haft bild men tyckte det var dax att ge mig ett ansikte :) Inboxa gärna!!

Planen är att forsätta med hemmaförsöken några nånader till och sedan övergå till ÄD innan sommaren om inget händer. Jag är till åren och har inget att förlora på att prova lite. Jag vill liksom utesluta alla möjligheter innan jag ger upp de egna äggen. Har äl varje månad men för tidigt för att vara optimalt. Har provat diverse kosttillskott och akupunktur men det vill sig inte riktigt. Har dessutom testat avagt positivt ett par gånger och misstänker att de inte fäster ordentligt.. 

Har bra fsh så chansen finns ju fortfarande. Kommer troligtvis också att pröva prednisolon på eget bevåg, kanske nästa cykel (knappt man törs säga) men tror inte det kan skada. (Har lättare allergi och har haft havandeskapsförgiftning med mitt första barn).

Håller tummarna för dig!

Svar på tråden Tips om dhea