Kattflickan skrev 2013-02-09 10:59:09 följande:
Grattis Älva! Vad är du på för ruvardag?
Jag har fått graviditetsklåda, Hepatos. Är glad över att jag googlade när det började klia i handflatorna för ett par dar sen. Insåg att det kunde vara hepatos, tog prov igår morse, fick svaret efter lunch (tacksamt att bo i Uppsala där vi har Akademiska). Gallsyrorna ska visa under 10 för att det ska vara ok, jag hade 16. Men om det inte överstiger 40 så övervakar de bara, gör inget. Jag är jätteorolig nu. RIsken för att barnet ska dö är betydligt större nu eller få skador av syrebrist. Är rädd att värdet ska stiga snabbt. De är inte heller så pigga på att sätta igång förlossningen i förtid, vilket jag hellre skulle göra. Är snart i vecka 36 och enligt TUL igår så väger barnet redan 2.8 kg, över medelkurvan, så hon skulle klara sig fint utanför magen.
Jag vet att det här är fel tråd att lufta det här i, sorry.
Cff: Håller verkligen tummarna för att det blir ET idag.
Du får gärna ta upp din oro här, du skriver här annars också så klart att man måste få ta upp sina funderingar även om det inte handlar om DHEA. Det finns så mkt annat som man har behov av att ventilera också.
Lustigt, för jag har i dagarna själv sökt information om graviditetsklåda. Jag har fått klåda på magen, och ramlade över just om hepatos! Men som jag förstått det så får man det då som i ditt fall oftast klåda i handflator & fotsulor. Så i mitt fall så tolkar jag det som att det uppstår klåda pga att huden tänjs ut allteftersom magen växer.
Kan tänka mig att du är orolig, men jag tror ändå att sjukvården inte ser någon stor risk med att barnet tar skada så länge ditt värdet inte ligger så högt. Nu vet jag inte hur snabbt värdet kan ändras, fick du något svar på det? Jag tycker du ska stå på dig och verkligen framföra din önskan om att bli igångsatt, och det om och om igen om de inte väljer att lyssna på dig!
Jag kommer själv att få prata om min oro för förlossning med den kurator som jag snart ska träffa som är knyten till mödravårdscentralen och hon frågade mig rakt ut på telefon om jag också var orolig och hade tankar redan nu kring förlossning då jag haft så mkt oro om graviditeten i sådant tidigt skede. Och jag vill absolut inte gå en dag över tiden utan vill bli igångsatt senast BF. Får se om jag får gehör eller om de försöker få mig på andra tankar.
Stå på dig! Förstår hur du tänker och känner och precis som du skriver så är det så himla skört när vi är i vår ålder och inte har så många chanser och tid på oss.....även om jag då inte tror att det i dagsläget är någon fara för ditt barn. Hoppas bara de har noggrann koll på dig så du får lämna blodprov var och varannan dag så de inte riskerar något. Jag tror faktiskt inte de kna neka dig ditt önskemål om du verkligen förklarar hur du mår och hur du tänker och hur himla rädd du är.
Håller tummar. Vill gärna att du skriver här och talar om hur det går.