• germany

Tips om dhea

Älva - Stort GRATTIS till ditt plus också! Underbara nyheter i tråden, hoppas det får fortsäta så under fortsatta 2013 :)

Susmar - Hjärta Förstår dina tankar och det fullt ut då jag själv suttit i samma sits......Men jag tror allt kommer att ordna sig till det bättre inom en snar framtid. Hörs! Kram!

• germany
    Kattflickan skrev 2013-02-09 10:59:09 följande:
    Grattis Älva! Vad är du på för ruvardag?

Jag har fått graviditetsklåda, Hepatos. Är glad över att jag googlade när det började klia i handflatorna för ett par dar sen. Insåg att det kunde vara hepatos, tog prov igår morse, fick svaret efter lunch (tacksamt att bo i Uppsala där vi har Akademiska). Gallsyrorna ska visa under 10 för att det ska vara ok, jag hade 16. Men om det inte överstiger 40 så övervakar de bara, gör inget. Jag är jätteorolig nu. RIsken för att barnet ska dö är betydligt större nu eller få skador av syrebrist. Är rädd att värdet ska stiga snabbt. De är inte heller så pigga på att sätta igång förlossningen i förtid, vilket jag hellre skulle göra. Är snart i vecka 36 och enligt TUL igår så väger barnet redan 2.8 kg, över medelkurvan, så hon skulle klara sig fint utanför magen. 

Jag vet att det här är fel tråd att lufta det här i, sorry.

Cff: Håller verkligen tummarna för att det blir ET idag. 
    Du får gärna ta upp din oro här, du skriver här annars också så klart att man måste få ta upp sina funderingar även om det inte handlar om DHEA. Det finns så mkt annat som man har behov av att ventilera också.

Lustigt, för jag har i dagarna själv sökt information om graviditetsklåda. Jag har fått klåda på magen, och ramlade över just om hepatos! Men som jag förstått det så får man det då som i ditt fall oftast klåda i handflator & fotsulor. Så i mitt fall så tolkar jag det som att det uppstår klåda pga att huden tänjs ut allteftersom magen växer.

Kan tänka mig att du är orolig, men jag tror ändå att sjukvården inte ser någon stor risk med att barnet tar skada så länge ditt värdet inte ligger så högt. Nu vet jag inte hur snabbt värdet kan ändras, fick du något svar på det? Jag tycker du ska stå på dig och verkligen framföra din önskan om att bli igångsatt, och det om och om igen om de inte väljer att lyssna på dig!

Jag kommer själv att få prata om min oro för förlossning med den kurator som jag snart ska träffa som är knyten till mödravårdscentralen och hon frågade mig rakt ut på telefon om jag också var orolig och hade tankar redan nu kring förlossning då jag haft så mkt oro om graviditeten i sådant tidigt skede. Och jag vill absolut inte gå en dag över tiden utan vill bli igångsatt senast BF. Får se om jag får gehör eller om de försöker få mig på andra tankar.

Stå på dig! Förstår hur du tänker och känner och precis som du skriver så är det så himla skört när vi är i vår ålder och inte har så många chanser och tid på oss.....även om jag då inte tror att det i dagsläget är någon fara för ditt barn. Hoppas bara de har noggrann koll på dig så du får lämna blodprov var och varannan dag så de inte riskerar något. Jag tror faktiskt inte de kna neka dig ditt önskemål om du verkligen förklarar hur du mår och hur du tänker och hur himla rädd du är.

Håller tummar. Vill gärna att du skriver här och talar om hur det går.

• germany
    Hannah - Tyvärr kan inte jag hjälpa dig med något svar på din fråga då jag inte är speciellt insatt i pergo.
    Kanske du kan vända dig till någon annan läkare just för rådfrågning? Det en del läkare inte är intresserade av att ge oss svar på kan en annan läkare mkt väl ge både kunna och vilja hjälpa oss med.

Det låter bra att du smörjer med progestronkräm, det ska inte vara till någon nackdel i allafall.

När det gäller din fråga om mediciner, menar du då på något du kan ta i samband med användandet av pergo för att göra att du inte får mens så tidigt eller menar du allmänt för att ev förbättra oddsen att lyckas bli gravid?

Katt (kattflickan) - Jag kände mig lugn så snart jag läste att hepatos inte visar sig så här tidigt och så att man då får klåda i handflator & fotsulor. Jag har nu haft klåda på mage, vad och lår......I dag känner jag ingenting. Kanske är bristningar på gång både här & där Obestämd. I dag känns det dock helt som vanligt.

Har kub denna vecka, så finns det någon bebis i magen fortfarande så lär vi få se den snart. Känns både spännande och väldigt läskigt på en och samma gång....Vill bara få det gjort så jag känner att vi förhoppningsvis nått ytterligare ett delmål.

Hoppas du kan få behålla liten i magen ytterligare någon vecka. Huvdsaken du är väl övervakad så tror jag nog att du kan lita på vad sjukvården säger i ditt fall. Men om värdena försämras och de fortfarande inte vill göra någon åtgärd så måste du påtala din oro, utifrån det kanske dom väljer att lyssna på dig för din skull.
  • germany
    Älva1973 skrev 2013-02-11 13:54:11 följande:
    Jag är intresserad av och skulle vilja veta vad ni blivit ordinerade för progesteron och dosering vid era IVF-behandlingar.
    Jag har vid samtliga IVF fått Crinone 8 % 1 gång / dag som jag blivit ombedd ta fram till TD.
    Nu när jag blev gravid naturligt så tyckte läkare på IVF klinik att det inte var nödvändigt med att tillsätta  progestron utifrån.
    Dock så fick jag tidigt blödningar och vid första blödningstillfället när jag ringde akut så sa akutläkaren på sjukhuset att det kunde vara bra om jag tog mina Crinone som jag hade hemma.

Nu är jag i vecka 13 (12+2) och har under alla graviditetsveckor fortsatt tagit mina crinone 1 gång / dag och har precis börjat trappa ner till varannan dag i 1 vecka för att sedan göra en sista nedtrappning att ta Crinone var 3:dje dag i ca 1½ vecka, sedan är det sluttagit Crinone (känns skönt att slippa en medicin....Tar ju också fragmin, trombyl samt kortison. Men samtidigt lite läskigt att sluta med något som känts som en trygghet att ta....).

Jag tycker det har känts tryggt att ha använt Crinone så här länge, som en extra säkerhetsåtgärd som inte skadar. Nu bör dock moderkakan ha tagit över och bör klara av det hela själv.  
  • germany
    Bambi2 skrev 2013-02-11 12:08:29 följande:
    Hej! Tror ni att dhea kan påverka slemhinnan så att den är tjock när den inte ska vara det? Idag var jag på VUL på cd 3 för att starta progynon inför FET. Men till min stora besvikelse är min slemhinna inte 3mm utan 6,5! Det känns inte som ett optimalt utgångsläge att göra FET i en cykel som inte är normal. Jag började med dhea för ca 5 veckor sedan. Först 50mg men sedan 1 vecka tar jag bara 25 eftersom min 2:a mens efter IVF'en i December, har blivit 2 veckor försenad.

Funderar nu på att sluta ta dhea helt för att förhoppningsvis få ordning på menscykeln. Jag tror inte jag fick ÄL efter IVF'en heller. Kanske det som gjort mensen sen och slemhinnan för tjock?
    DHEA kan förbättra / tjocka till slemhinnan, ja.
    Jag har fått utslag på ÄL test varje månad trots ganska långvarigt intag av DHEA (7 månader)
  • germany
    Älva - Jag hoppas din känsla har fel och att testet vill visa sig starkare vilken dag som helst. Dock så kan jag tänka mig att din känsla säger mer än allt annat.....Ens egen magkänsla brukar oftast vara den som ger en sanningen....

Om det nu inte skulle bli ett riktigt plus och ett minus då blev resultatet så får du försöka vända sorgen till att det var ett helt fantastiskt resultat du fick till av ditt första IVF försök.
    Det ger stora chanser för dig att du säkerligen kommer att lyckas till slut.

Det är så väldigt tråkigt att läsa genom dina rader om den smärta, sorg  & oro som du känner härjar i din kropp....Tyvärr är den känslan så välbekant för mig och säkerligen för de flesta av oss andra som också kämpar och har oss i motvind. Men kan försöka inbringa dig lite hopp om att även om det känns tungt just nu så kommer du snart att vara på banan igen med ny styrka och framtidstro om att det kommer att lösa sig till det bättre till slut.

Hejar på dig och hoppas trots allt att hcg vill öka rejält och att plusset mot alla odds blir starkare Solig
  • germany

Penny&ängtan - Verkar helt enkelt vara olika beroende på vilken klinik man går hos. Jag har "hört" (observera enbart hört) detsamma som Kattmamman skrivit, dvs att det tydligen ska räcka med tex Crinone 1 gång / dag.
    Dock så kan det ju vara bra för en del att ta flera gånger / dag beroende på tex upprepade mf osv, kan jag tänka mig :)

Jag tycker absolut det låter som en bra ide att fortsätta med Crinone om det är så att du plussar. Har du hemma så använd dom. Om inte så hör dig för om du inte kan få mer utskrivet så du kan få fortsätta ett tag till. Men tvivelaktigt om kliniken tycker det är nödvändigt.....Men påtala i såfall din oro och rädsla med att direkt sluta med dessa. Kliniken kanske lyssnar på din oro.

Dock så är det ju så att alla inte är i behov av progestrontillskott någon längre tid medan vissa bör ta betydkligt längre än tex TD för att få behålla sin graviditet. I mitt fall så var det blödningarna som gjorde att jag fortsatt med Crinone.

Varför jag tar övriga mediciner såsom fragmin, trombyl och kortison så har jag inte fått det vid mina första 3 IVF. Men efter att ha misslyckats med dom så fick jag till slut allt jag ville ha vid IVF nr 4, även progynon. (I övrigt så har jag lågt AMH & högt FSH).

Så när jag plussade naturliga vägen så fick jag fortsätta att ta mina stödmediciner. Dock så ville inte IVF kliniken att jag skulle fortsätta med kortison, men ringde då till min andra IVF klinik för rådfrågning där jag gjort 2 IVF och den läkare jag tog upp saken med där tyckte jag kunde ta ända upp till 10 mg kortison. Dock tänker jag snart trappa ner kortisonet helt, men vill först jag avsluta Crinone så det inte blir tvärslut med allt på en och samma gång (känns bättre för mig så).

• germany

Vi 4 - Vilken glädjande nyhet du delger oss!! Solig
    GRATTIS GRATTIS GRATTIS i massor Skrattande
    Detta plus låter mkt lovande då det verkar starkare än ditt förra.
    Du ska se att plusset kommer att stanna denna gång :).

Vore jag du så skulle jag inte tveka att fortsätta med progestron. Hur länge räcker det du har?
    Skulle också fortsätta med kortison. Kanske du kan vända dig till din läkare och höra dig för om du inte kan få trombyl utskrivet, ett försök i allafall? Annars finns det som det redan nämnts då barnalbyl.

Anne - Kul att du tittar in en sväng. Hoppas allt är väl? Snart är det väl äntligen eran tur i Åbo, ungefär samtidigt som Ypke om jag inte minns fel....spännande! Sköt om dig så jättemycket Hjärta

Avrundar med lite ego. Var på kub idag och fick se en liten som sög på tummen och hade  gymnastik för sig hela tiden :). Det blev en lång stund vid ultraljudet då det även var en läkarstudent med. Det störde oss inte alls, men lite bortglömda just vid kollen blev vi kanske i och med att de förde en helt egen konversation då äkarstudenten skulle lära sig.....Men vi hörde ju allt de sa så vi hängde ju ändå med vad de såg och gjorde.
    Fick höra att allt såg bra ut och att vi kommer att bli kallade till RUL om några veckor. Ytterligare ett delmål för oss att komma fram till. Tiden går sakta när man vill att den ska gå fort!

• germany

Älva - Hoppas på att digitala testet visar på 2-3 veckor när du testar, alternativt att ditt hcg ligger bra till (som du borde få ta om du ber om det).

Cff - Ruvardag 1 är dagen efter ET. Hoppas att det bara var för tidigt när du testade och att du får ett plus när du testar nästa gång.

Vi 4 - Ditt plus hoppas jag också stannar hos dig.

Svar på tråden Tips om dhea