• cff

Tips om dhea

Lycka till Bambi!

• cff
    Swagger skrev 2013-04-03 18:48:44 följande:
    Tack! Glad

Beklagar alla dina missfall!
    Mannen har jag bara fått att ta en multivitamin för män. Han vill inte ta mer och tycker jag tar för mycket. Hehe.
    Just nu äter jag Vitamin E och Borago för att gynekologen i början på februari sa att hon tyckte min slemhinna såg lite tunn ut. Jag äter även en Apotekts mutivitamin för när man planerar barn (men bara en per dag och inte två som man kan), folsyra så risken för ryggmärgsbråck minskar om jag skulle bli gravid, vitamin D, omega 3, Q10 samt rosenrot mellan mens och ÄL.

Jag som egentligen inte brukar stoppa i mig piller har nu en handfull piller att svälja varje morgon. Förvånad

Igår fick jag följande brev hem i brevlådan. (25 mg:are)

Men jag vet inte om jag ska börja äta än. Jag ska ju få lite resultat från prover snart, eller om tre veckor. Jag misstänker att DHEA-S inte finns med där dock. Kanske ska jag våga att börja med en om dagen ...

Jag ringde till dem igår och sa att jag ville gärna få hem en kopia på fertilitets-resultaten. Sekreteraren var inte alls hjälpsam. Hon frågade "Vad vill du ha för resultat HIV?" Jag blev lite paff men svarade lugnt att alla värden som är relaterade till fertiliteten såsom AMH, FSH, TSH, LH skulle jag vilja ha. Jag la också till att jag ju inte vet vilka prover de tagit. Hon sa att jag måste komma in med en skriftlig ansökan om att få ut resultaten och att jag då skulle skriva vilka resultat jag ville ha ut. Jag frågade om det fanns någon e-post-adress jag kunde skriva till och hon svarade att jag får leta på deras webb-sida. Service! Förvånad Jag påpekade igen att jag ju inte vet vilka prover de tagit, men hon sa att jag ändå skulle göra så. Så nu ska jag be om att få resultaten på mängder med prover, t.ex. DHEA-S som jag inte tror de tagit. Flört Ni får gärna ge mig tips på relevanta resultat jag kan fråga efter. Skulle inte förvåna mig om allt de tagit är FS och TSH, men nu sa hon ju som hon sa.

Får se hur de reagerar.

Om de skall krångla sådär är det enklast att du helt enkelt ber att få en kopia av din journal - hela journalen Glad. Där skall ju alla provresultat finnas. Helt idiotiskt av dem att kräva att du skall lista exakt vilka provsvar du vill ha ut - aldrig hört något så dumt.
  • cff

viki - www.dhea.com (därifrån köper nog de flesta sitt). Men testa att be din gynekolog att skriva ut Prasterone (som det heter i Sverige). Du kan hänvisa till att Faluns IVF-klinik skriver ut det till kvinnor som har lågt AMH eller av någon annan anledning producerar få ägg.

• cff
    Viki32 skrev 2013-04-05 10:01:06 följande:
    Kvinna72: Men om man ska få utskrivet av falun måste man gå på behandling där? Vi går på carlanderska i göteborg och jag tror inte att de skriver ut dhea. Nu spelar det ju ingen roll om man kan beställa detta i usa, frågan är bara hur mycket man ska ta 1, 2 eller 3 tabletter om dagen

Alltid bättre med recept. Det är ju egentligen inte riktigt tillåtet att importera tabletter hursomhelst :)
  • cff
    Swagger skrev 2013-04-06 15:01:21 följande:
    cff, hur funkade dessa hemtest? Var de långt ifrån testen som görs inom sjukvården?

Funkade inte alls... Ena testet kom inte. Det andra kom, men hade redan gått ut. Skickade i alla fall in det (lyckades dock inte klämma ut det nödvändiga fulla provröret ur fingret...). Fick aldrig något svar och mailade dem om att provkitet gått ut, men fick aldrig något svar... Orkade inte gräva vidare :)
  • cff
    Tuvalina skrev 2013-04-07 13:26:39 följande:
    Vad tror ni som tagit DHEA prov om salivtesten? Är de tillförlitliga?

jag har inte testat salivtesten - men det verkar ju vara en hel del som säljer dem så de borde ju ge korrekta svar.

Jag beställde ett blodprov för AMH på nätet (ett från UK och ett från USA har jag för mig), men inget funkade... Det hade kunnat förenkla om man kunnat ta proven själv istället för att behöva remiss från VC. Men, men,...  
  • cff

Idag är jag på 13e stimuleringsdagen. Jag kör korta protokollet och i tidigare omgångar har jag som mest stimulerat i 12 dagar, den här gången kommer jag att ha hunnit ta sprutor i 15 dagar vilket inte är toppen. Men… folliklarna har i alla fall sent omsider börjat växa. 5 st mellan 12 och 15 mm vilket inte är så illa. En på 11 och 6 st på 6-8 mm. De mindre kommer ju inte hinna ikapp, men jag är lite fascinerad av att jag över huvud taget har så pass många folliklar. Trixet är ju bara hur man skall få flera av dem att mogna samtidigt Obestämd.

Slemhinnan är fortfarande kass, 7 mm idag, vilket är för tunt. Men… min fantastiska danska klinik (just nu älskar jag dem faktiskt) har gått med på att hjälpa mig med en experimentell behandling. Den är inte komplicerad och det verkar inte finnas några risker – man sköljer livmodern med något som heter Filgrastim (en tillväxtfaktor för vita blodkroppar). På CHR i NY kör man för närvarande studier med detta som ett sätt att få en tunn slemhinna att växa till sig. Man har redan släppt resultatet från en pilotstudie och det är jättespännande. 21 behandlade kvinnor (som vid tid för ÄL-sprutan hade en slemhinna som var <7 mm) fick i snitt 3 mm tjockare slemhinna mellan behandlingsdagen, samma som ägglossningssprutan, och återföringen. 19% blev gravida vilket känns som en bra siffra med tanke på att 76% av gruppen, förutom att ha tunn slemhinna också hade ”diminished ovarian reserve”. Min danske läkare kommer till och med in till kliniken på söndag, enbart för att hjälpa mig (eftersom proceduren måste göras samma dag som ÄL-sprutan). 

Jag skall ta med mig ”sköljmedlet” till kliniken (har fått recept) – och blev idag superstressad när jag ringde till apoteket för att kolla om det fanns inne på mitt närmaste apotek eller om jag skulle bege mig till Scheele – som jag trodde alltid har alla mediciner inne. Det visade sig att det inte fanns ett endaste apotek – i någon av kedjorna – som hade medicinen inne (inte ett endaste apotek i Köpenhamn heller) och ingen skulle hinna få in det i tid. Jag hade ju väntat med att hämta ut det eftersom jag först ville vara säker på att jag skulle få användning för det, det är ju en ganska dyr medicin och jag betalar själv. Dum som jag var så hade jag utgått ifrån att det i alla fall alltid skulle finnas på Scheele. Hela eftermiddagen tillbringade jag desperat på telefon med alla möjliga, inklusive leverantören och grossisten. Till slut, puh, visade det sig att det svar jag fått om att inget apotek hade medicinen visade sig vara fel – på Karolinska i Huddinge (men inte på något annat sjukhusapotek) hade de en förpackning… Nu ligger den tryggt i min kyl och jag känner mig som en vinnare.

Det är tur att man ibland möts av ”enklare” utmaningar som man kan lösa genom mycket fotarbete och lite lagom tur. Jag behöver lite segrar på vägen, den här resan är så lång. Och i det här fallet har jag hunnit vinna många segrar – min läkare i Danmark sa ja till att hjälpa mig med proceduren, hon sa ja till att skriva recept på medicinen, hon beslutade att hon skulle komma in på söndag trots att hon egentligen inte jobbar då och sist, men inte minst, jag lyckades till slut få tag på medicinen. Det är inte mindre än 4 segrar!

Äggplock på tisdag. Om allt går vägen blir det återförande på torsdag. Solig

Ett långt ego-inlägg idag SkämsSkrattande

• cff

Swagger skrev 2013-04-06 11:08:55 följande:
    Jag förstår inte heller varför det skulle vara så svårt och komplicerat. Men jag skrev precis vad hon s i mitt brev. Jag ville ju förklara varför jag listar en massa saker som de säkert inte tagit prov på ...

Grejen är ju också att jag troligen kommer vilja göra en IVF och eftersom jag är 39 år får jag bekosta den själv. Men de vill kanske inte få in de där extra pengarna. 
    Du vet väl att man, om man är ett par - om landstinget inte kan/vill betala (för att man är för gammal eller har använt upp sina landstingsförsök) - kan få ersättning från Försäkringskassan om man gör behandlingen utomlands (inom EU/EES) istället. Jag vet inte om/vilken åldersgräns FK tillämpar, men det är definitivt värt att fråga dem.
  • cff
    Swagger skrev 2013-04-13 12:10:46 följande:
    Tack för infon och lycka till med allt! Det är mycket spännande att följa dig och jag hoppas sååååå att det går vägen för dig!!! {#emotions_dlg.flower}

Blir det en IVF för vår del kommer det bli i vår nya hemstad, tror jag. De har ganska dåligt rykte när det kommer till bemötande, men OK rykte när det kommer till medicinskt kunnande och det är ju ändå viktigast.

Jag kan få avdrag för min IVF via mitt företag (precis som vid ögonoperation), nästan 50 %. Jag tror det absolut billigaste för oss blir att stanna i staden vi är i. Inte så många semesterdagar som går då heller ... Men framförallt så kommer det stjäla minst energi av oss. Min man som jag ännu inte övertalat till IVF tror jag inte är pigg på att åka någonstans för det ... 

Låter vettigt. Kom ihåg att man, ur skatteverkets synvinkel, får göra bruttoavdrag (dvs avdrag via arbetsgivaren, så länge arbetsgivaren säger ok) för alla delar som är inkluderade, dvs även den delen man själv betalar för medicin, patientavgifter, dvs det man själv betalar till läkaren samt akupunktur (!). Glad
  • cff
    Swagger skrev 2013-04-13 13:02:06 följande:
    När man klickar på länken ska en pdf laddas hem. Säg till igen om det inte funkar.

Skönt att det går så bra för dig! Solig  {#emotions_dlg.flower}

Jag har ännu inte börjat med DHEA, velar så trots att jag nu fått mina provsvar från landstinget. I stort fick jag ju bara TSH och FSH som båda låg bra till.

Ska jag våga börja med 25 mg DHEA? 

Har du en bra husläkare? I så fall tycker jag du skall försöka få tid där omgående och när du är där förklara att du vill ha remiss på ett antal prover som måste tas nu - att du inte hinner låta veckorna gå i väntan på att du skall få tid hos fertilitetsläkarna. Din VC kan såklart inte kolla din slemhinna, men de kan skriva ut remiss för (jag ser nu att listan blev lång, men du kan argumentera för att du väldigt, väldigt gärna vill kunna ta med dig provsvaren till ditt möte med fertilitetsläkaren, eftersom du är 39 och känner att det är ont om tid och vill se till att få rätt vård från början):

AMH (ta helst detta på dag 2-3 i menscykeln)

DHEAS - för att se om du har brist på DHEA

Testosteron, fritt - för att se om du har låga värden orsakad av lågt DHEA

Testosteron, totalt  - för att se om du har låga värden orsakad av lågt DHEA

Androstendion  - för att se om du har låga värden orsakad av lågt DHEA

25-OH-Dvitamin (som kollar om du har d-vitaminbrist - oerhört vanligt, jag har hört att typ 80% av alla gravida svenska kvinnor har brist och då har man ändå svårare att bli gravid om man har brist - mao borde andelen som ha brist vara ännu större hos oss som har lite svårt att bli gravida)

Kalcium (bör följas om du äter d-vitamintillskott - man bör äta kalcium om man äter D-vitamin eftersom dessa interagerar)

Progesteron

Prolaktin 

Kortisol (för att se om binjurarna fungerar som de ska)

Följande 4 tester relaterade till sköldkörteln, en mycket vanlig orsak till att kvinnor har svårt att bli gravida (man kan ha problem med sköldkörteln även om man har normalt TSH):
    TSH (om det var mer än typ 2 månader sedan du tog det provet - min husläkare brukar propsa på att jag skall ta om det ganska ofta, trots att jag alltid haft bra värden). Efter vad jag har förstått skall man försöka ligga närmare 1,0 när man försöker bli gravid - även om referensvärdet säger något annat. 
    T3
    T4
    gärna även TPO-ak

Se till att läkaren, om hon/han går med på att skriva remiss, kollar provtagningsinstruktionerna. Vissa prov skall vara fastande, vissa skall tas på en viss tid på dagen (och alla kan kanske därför inte tas samtidigt och i så fall behöver du flera separata remisser - eftersom alla prov på en och samma remiss måste tas samtidigt).  

Svar på tråden Tips om dhea