• cff

Tips om dhea

Ett av de fyra visade sig vara ett tomt skal. Två har blivit befruktade :)

Håller tummarna för att åtminstone ett börjar dela sig så att jag kan få tillbaka det imorgon.

• cff
    Älva1973 skrev 2013-02-08 20:02:42 följande:
    Cff, det låter lovande... håller massa tummar här Glad

Jag fick precis meddelande om att jag har två i frysen nu. Men jag undrar vad min gradering på dessa betyder. Har googlat men hittar andra typer av graderingar än de jag fått. (1x är nog antalet)
    1xFHB/2
    1xHB/2 

Har googlat fram att FHB betyder Fully Hatched Blastocyst (lite senare i processen betyder FHB fetal heart beat :)

Återkommer om jag lyckas hitta något mer :) 
  • cff

Japp, skulle jag ha sån tur så tr. Han absolut båda (ingen reell chans att de överlever en infrysning :)

• cff

Två ägg tillbaka, ett 4-cellers (som det ska vara) och ett 2-celler (som mao delar sig lite långsamt).

????

• cff

Tack allihopa! Har sovit gott inatt på hotellet i Köpenhamn.

Tuvalina - kommer sakna dig och kommer att fortsätta skicka goda, hoppfulla tankar.

• cff
    Älva1973 skrev 2013-02-11 13:54:11 följande:
    Jag är intresserad av och skulle vilja veta vad ni blivit ordinerade för progesteron och dosering vid era IVF-behandlingar.

Jag tar just nu 4x100mg vaginalt (små vita kulor)  morgon och kväll. Det läkemedlet  heter Utrogestan
    www.okokchina.com/p/Vitamins-Hormones/Utroges...
    Fick det utskrivet när jag var i Tjeckien, hämtade ut det på ett apotek där så att jag skulle ha de förta två veckorna efter ET.

Jag äter även östrogen (Estrofem 2mg). 3 ggr per dag.
    www.inhousepharmacy.biz/p-166-estrofem-2mg.as...
    Undrar lite vad som är vanligt att få här i Sverige. 
    Estradiol: 2 mg progynon morgon och kväll (ibland från ÄP, denna gång från ET)
    Progesteron: Crinone Vaginalgel 8% (90 mg progesteron) morgon och kväll (börjar dagen efter ÄP)
    Mao lite lägre doser än vad du blivit ordinerad. 
  • cff

På Fertility & Sterilitys hemsida (www.fertstert.org/) har de en videopresentation på temat hur länge progesteron-tillskott behövs (direktlänk till presentationen:

).

Jag har för mig att jag läst att progesterondosen och längden på behandling bestämts genom att det råkar vara den dosen som testats och visat sig hjälpa och då har man inte velat göra studier där man gett andra doser - för tänk om det påverkar negativt - det skulle vara väldigt jobbigt om det man testar visar sig försämra resultatet).

• cff
    Mary84 skrev 2013-02-12 18:35:05 följande:
    Hejsan tjejer!

Jag har ett lågt amh värde och beställde hem dhea från dhea.com, då jag hoppades att det kanske kunde hjälpa mina ägg.

Sen när jag ätit dem i ca en vecka fick jag tillslut en läkare att ta dhea prov på mig. Jag slutade ta tabletterna 3 dagar innan jag lämnade blodprovet. Jag åt bara en dos på 50 mg/dag.

När jag nu fick tillbaka provsvaret sa hon att det var aningen förhöjt.. Det låg på 49 sa hon. Jag förstår ingenting? det måste ju vara jätte högt?? Eller vet nån av er om det finns olika sätt att mäta även gällande detta prov? Det togs av ett Karolinska
    Lab.
    Det tog väldigt lång tid tills jag fick svar på provet, ca 1 månad. Under denna månad åt jag dhea tabletterna fast 75 mg/dag. Jag fick lite finnar men inga som helst andra biverkningar och jag mådde så bra av dem. Nu vågar jag inte fortsätta känner jag.

Kram på er!
    Be läkaren om en kopia av provresultatet (de brukar de gärna skicka) så att du kan dubbelkolla både värdet, enheten och referensvärdet (som man får tillsammans med provresultatet). Värdet på DHEAS kan mätas i två olika enheter: μmol/L och μg/dL (samma som ng/mL).

Karolinska mäter i μmol/L (se deras referensvärden här) och ditt värde låter väldigt högt. Är du säker på att det var DHEAS och inte DHEA som mättes (om det var DHEA så är det inte lika för högt - är du född 84, vilket man skulle kunna gissa från ditt alias :) så är referensintervallet för DHEA 7,5-36)?
    Om det är DHEA du mätt så bör du ta ett nytt prov och istället mäta DHEAS (den sulfatiserade formen av DHEA) - det varierar inte över dygnet på samma sätt som DHEA.
Svar på tråden Tips om dhea