• hemulen

Tips om dhea

Alynda, välkommen hit. Jag beklagar det sena missfallet. Vad jag har förstått så inkluderas alla trisomier i KUB-testet, som i många landsting erbjuds till de som fyllt 35. Yngre får bekosta det själva. Så jag tänker att istället för att göra PDG så kanske du kan göra ett KUB?! Det ger förvisso inte 100% vetskap, men om det vid KUB finns misstanke så kan man ju göra ett moderkaksprov. 

Apropå DHEA så är det precis de tabletterna jag beställt.  

• hemulen
    mba12 skrev 2012-09-17 22:38:17 följande:
    Tuva, i tidigare inlägg nämnde du att du läste i alla artiklar 25 mg, 3 gånger dagligen, rätt?
    Så det räcker inte bara total dosen per dag? För jag kan inte sova om jag tar det efter 16.00 tiden!
    Som Tuva skriver så är alla studier gjorda på 3*25 mg. Jag tror inte att man vet om det gör någon skillnad att ta dem utspritt eller allt på en gång. Jag frågade APL (de som tillverkar Prasterone) och de sa att de alltid rekommenderade hela dosen på morgonen... Jag har sedan dess tagit allt på morognen, mest för att det är enkelt.
  • hemulen

Kattflickan, kan tänka mig att det är svårt att njuta av graviditeten när man vet hur mycket som kan gå fel! Försök slå bort de tankarna. Du är gravid och tills ingen säger något annat är det en frisk liten krabat som väntar på att få träffa sina föräldrar Har du tagit upp din oro med barnmorskan? Det kan ju vara skönt att ventliera. Hennes uppgift är ju att se till att du och bebben mår bra! Be om extra ul? Det är ju viktigt att du inte oroar dig för mycket så att du går in i en depression eller så... ?! Du ska se att allt kommer att bli bra! Kram Hjärta

• hemulen

cff, tack för länkarna! Ja det är ju väldigt intressant med DHEA (som vi redan vet

Germany och Vi4, jag tycker det låter som en bra teori att fortsätta äta DHEA och ev. höja dosen då kroppen anpassat sig, upp till max 100 mg som det verkar på studierna. 

Själv har jag fått ett stort fint Plus!! Jag måste ju skriva i den här tråden också, fast det känns som att jag tjatar  Flört.  Glad så klart, men också orolig för hur det ska gå. Ja, ja, oron hör ju verkligen till de senaste två årens bebisfabrik. Solig

• hemulen

Vi4, jag tror verkligen inte att det är dumt att du äter DHEA. Att de inte skriver ut det pga otillräckliga evidens är ju lite upp till dem... Men tanke på den enorma psykiska press du varit under de senaste åren så tror jag verkligen att du behöver det. Du liksom vår vän Tuva har ju båda haft svårt att trappa upp dosen och ni båda har stora stressutlösande påfrestningar med er i bagaget. Jag misstänker att ni båda kanske liksom cff beskrev nyss behöver äta det ännu längre för att få ordentlig effekt.

Tänker på dig idag. Kram!

• hemulen

Hej på er, smyger in här. Jag läser tråden fortfarande även om jag lagt ner det mesta av skrivandet.

Vi4, nu har jag också letat efter info om DHEA och Inositol, men inte hittat något. Det enda jag hittade var själva påståendet... Svårt att veta vad man ska tro om det Obestämd.

Cice, jag tänkte också som Vi4, att om det inte är en graviditet på G (vilket jag såklart hoppas) så är det kanske en cysta...

Kram på er alla kämpare Hjärta

• hemulen

Hej på er alla! Jag följer fortfarande tråden även om jag skriver så mycket. Det är så väldigt intressanta diskussioner om bl.a. DHEA och jag blir frustrerad varje gång för att det finns så lite forskning på området. Uppsala-Stockholm har gjort gemensam sak och håller på att starta ett större projekt med forskning på IVF. Kanske man skulle ta och nästla sig in där

Jag undrar om det är någon som vill köpa mina DHEA som jag köpt från DHEA.com? Jag tror och hoppas verkligen inte att jag kommer att behöva dem längre  . Det är ca 130 st 25 mg och ca 70 st 50 mg. Jag tog inte min dos uppdelad på 3 (därav 50 mg tabletterna) då tillverkarna av Prasterone sa att de alltid rekommenderade att ta dosen på morgonen, alltså tvärtemot vad många andra säger... Inboxa mig om du är intresserad.

• hemulen

Men Germany!!! Åh, vad underbart fantastiskt! Stort, stort grattis till hemmaförsöks- Plus ! Du är SÅ värd det efter allt kämpande och påhejande av alla andra!

Har inte läst i tråden på länge men skickar tumhållning, kämparglöd  och kramar till alla som behöver!

• hemulen

Hej på er!

Jag läser fortfarande i tråden  Ni skriver så mycket spännande ju! Kul att det är flera som är på gång med nya försök.

Tuva och Vi4 åh vad jag håller tummarna för lyckade hemmaförsök! Hmmm... Kanske det var någon mer också som är i de där jobbiga dagarna när hoppet är som störst?!

Mba, fy för neg test, men "it ain´t over 'til the fat lady sings..."-Även om man som de flesta av oss i tråden brukar ha rätt känsla innan mens efter 100000 misslyckade försök Stor kram!!

Älva och Vi4, jag är näst intill 100% säker på att PCOS även diagnosticeras med LH/FSH kvot >2 (mycket osäker på själva kvoten, den måste kollas upp). Sen finns det en flytande skala hur äggstockarna ser ut med antal folliklar. Första gången jag gjorde VUL (35 år) hade jag "randställda folliklar", vilket betyder att de ligger som ett pärlband längs kanten av ovarierna. Det är ett tecken på mild PCOS. Nu senast bad jag honom specifik kolla det (39 år) och då hade jag ca 7 på varje sida som såg "normala" ut. Man växer ju ifrån sin PCOS med åren. Läkaren trodde att jag nog hade haft PCOS som yngre, men inte nu längre.  Det var det som gjorde att jag vågade mig på DHEA. För mig gick det bra, fick inte förskjuten äl eller så. Efter det samtalet med läkaren fick jag IVF protokollet som de kör på PCOS kvinnor och blev minsann gravid. Fast jag gjorde massor med förändringar samtidigt så man vet ju inte vad som är vad.

Angående att få tillbaks två eller fler embryon så har jag hört/läst att det inte påverkar möjligheten för "bara" ett att fästa om det andra inte är bra. Först om ett foster dör efter v10 så kan det påverka det andra fostret. Det var lite större risk för missbildningar, prematuritet m.m. Men jag har ingen aning om, om det gällde både enäggs- och tvåäggstvillingar. Spontant känns det ju som att tvåäggstvillingar inte borde påverkas lika mycket eftersom det oftast har varsin moderkaka och varsina hinnsäckar.

Kram på er! 

• hemulen

Nu har jag kollat, LH/FSH kvot > 2-3 är diagnostiskt för PCOS.

Lillstoran, tänk på att inte döma någon innan du "gått 100 mil i hennes skor". Dina glättiga förslag om hur vi som kämpat länge ska leva, blir i mina ögon patetiska. Om jag inte missminner mig så har du en diagnos som gör att du har svårt med empati, svårt att förstå andra människor och svårt att uttrycka dig subtilt, utan allt blir väldigt klumpigt formulerat. Precis som i dina inlägg ovan. Håll dig till lättsammare trådar typ "Gravid på första IVF" där finns det kanske inte lika mycket sorg och kämpande kvinnor som du kan klampa in och såra.

• hemulen

Bambi2, jag fick långa protokollet m Menopur istf korta m Puregon som jag tidigare fått. Menopur ska ju ge mognare ägg. Dessutom fick jag 10000 IE Pregnyl för äl, det skulle ge en mer fulländad mognad om man som han då misstänkte att jag har svårt att mogna på mina ägg själv. Jag hade 150 IE Menopur och blev lätt överstimulerad då jag plussade. Mina menscykler stabiliserade sig först i 30 års åldern. Då blev de ca 35d med äl på d21. Kort lutealfas har jag inte hört ska ha någon koppling till pcos. Har det kommit nu på senare år? Kanske det skulle vara värt för fig att prova litern född DHEA? Trots min tidigare pcos tänkte jag att pga min ålder då skulle jag ha mer fördel än nackdel av det... Jag har liksom du inte heller haft ngn övervikt, snarare tvärtom. Hoppas det svarade på några av dina funderingar. Kram!

• hemulen

Jag tog både DHEA o Inositol inför sista försöket, plus det ändrade protokollet. Den gången fick jag 6 användbara embryon av 10 ägg, rekordmycket 2 till mig och 4 till frysen. Första gångerna m Puregon blev det 3 embryon av 11-12 ägg, många omogna då alltså.

• hemulen

Germany, håller så mycket mina tummar för att det finns ett litet hjärta som pickar hos dig ?!

Jag hade också en klarröd blödning, v 7+0. Den varade ca ett dygn och jag var HELT säker på att det var kört. Den gjorde inte ont men fortsatte med varierande mängd bruna flytningar i 3v. På VUL fanns två finaste, fina pickande hjärtan som fortfarande slår ?. I v 11 kom nästa blödning och jag blev ännu mer förtvivlad... På gynakuten konstaterade de att allt såg fint ut. Nu v19 och hittills inget mer blod . Så allt kan verkligen vara bara bra med ditt lilla gryn! Jag tror på det!

Oron och ångesten över graviditeten har inte varit att leka med, förstår så väl vad du går igenom. Jag tänker att det ska släppa lite efter RUL om allt är ok då... Stor kram!

• hemulen

Men nej, frågetecknet ska självklart INTE vara med. Har ny mobil och den gör inte helt som jag vill ännu...Hade gjort hjärtan där det är ?....

• hemulen

Åh, vad jag tänkt på dig Vi4! Nu trillar glädjetårar... Läste ett inlägg från dig i en annan tråd igår och var på väg att svara där med en stor stor tröst och stödkram. Det får du ändå här och nu för allt jobbigt som hänt i livet, kraaam! Men nu då?! Ännu ett plus, herregud det är ju fantastiskt! Den här gången måste det få gå vägen! Jag tror också starkt på att DHEA bidragit. Och starkare plus dessutom, vilken BIM dag är det? Grattiskram! Mary84, verkar som att du har koll på diverse värden, men för säkerhets skull tänkte jag bara fråga om TSH o T4 ligger bra också? Älva, grattis till pluset! Hur går det nu? Har det blivit starkare?

• hemulen

Vi4, jag skulle också fortsatt med kortison tills embryot boat in sig ordentligt. Jag åt ca till V8-9 då mina tabletter tog slut. Det var läskigt att sluta, men det verkar som att det gick bra. Jag åt 1/3 barnalbyl, mest bara för säkerhets skull, i 7v. Jag slutade då jag fick blödningar under graviditeten (och var helt säker på MF). Det var svårt att dela dem, men jag gjorde tre ungefärliga bitar och tänkte att slutdosen över tre dagar blir ändå det samma. Vid IVF ska man ju ta progesteron till TD (så var det klinik iaf) och det var ju BIM +7, så jag tänker att jag nog skulle fortsätta med det ett tag om jag var du. Har för mig att en del fortsätter med det längre än så också?!

• hemulen

Hej på er, läser fortfarande tråden lite då och då.... Mianhjärta, grattis till plusset, hoppas det håller i sig!? Älva, minns inte om jag sagt grattis redan Annars kommer här ett stort sådant, grattis! Missne, håller tummarna för att det blir ett toppenembryo som du kan få tillbaka! Jag hade många omogna ägg och fick pregnyl 10000 IE just av den anledningen. Tidigare hade jag fått Ovitrelle, och många omogna ägg. Sista gången blev det hela sex toppenembryon! Jag tror att Pregnyl är ett "äldre" preparat som lättare ger överstimulering (vilket jag fick en släng av trots rel. låg dos Menopur 150 IE).

• hemulen

Kikar in i tråden, det var länge sedan, närmare bestämt 70 inlägg sedan Germany! Stort stort grattis till ert lilla mirakel! Tänk att allt kämpande faktiskt kan ge resultat. Jag har lämnat tråden nästan helt. Tror inte att det blir fler barn för oss (fick dubbel jackpott efter sista IVF då jag ätit både DHEA, inofolic och kortison), även om jag ibland redan funderar på ev barn som kan bli av de fyra embryon som ligger ifrysen... Stor kram och lyckospark till alla kämpare!

Svar på tråden Tips om dhea