• Lillstoran

Tips om dhea

germany skrev 2012-12-26 15:49:50 följande:
    God fortsättning! Har du fått ÄL utslag än? Hoppas! Jag har inte möjlighet att få komma på vul förrän runt den 8 januari. Känns jättejobbigt att vänta....Vill bara veta om det finns något litet som börjat ticka inne i min mage. Usch, de här allra första veckorna i graviditeten fram till vecka 12 måste vara den värsta tiden. Att leva i ovisshet förutom plus på stickan och utebliven mens. Ingen fara att du frågar för intima saker , du frågar dessutom så fint :) Vi har fått kämpa mot slutet av våra mysperioder för att "få till det" då det faktiskt har blivit så att det blivit ren och skär verkstad....tyvärr. Så det har liksom fått räckt när vi fått till det innan ÄL samt samma dag som jag fått utslag på ÄL test och så dagen efter och någon enstaka gång kanske ytterligare en dag efter. Denna gång så glömde vi bort att få till det dagen efter ÄL, men vi körde på dagen därpå och så ytterligare en dag. Har ingen aning om det har en bidragande orsak att det blev ett plus denna gång. Men jag har läst att äldre kvinnor kan få ÄL senare än vad ÄL test egentligen visar på. Ingen aning faktiskt, men helt klart så ska man inte förkasta att mysa till det såväl en tid innan ÄL och så fortsätta åtminstone några dagar efter ÄL. Vi har kört på varannan dag. God fortsättning till alla era andra också

Försök koppla av och njut! Vila, stressa inte, ta långa promenade. Tänd en brasa och njut framför levande ljus. Jag känner igen känslan men det lugnar ned sig efter utgången av v. 12. Min gynekolog sa att risken för missfall redan minskar v. 9 om man sett hjärtslag då. Vet inte om det stämmer. Jag läser inte alls som ni andra. Apro på att få till det vid ÄL. Köpte stickor från RFSU och började testa redan dag 8 och frammåt. Stickan gav vanligtvis utslag på dag 11. Det kunde bli 2 - 5 dagar kring denna tid. Tillsist kändes det nästan som en slags stress att behöva köra 5 dagar i sträck även om man var trött etc.
  • Lillstoran

Germany - din oro är helt normal. Jag kände precis likadant, vilket var en av anledningarna att jag inte gick med i gravidtrådar förrän efter RUL. Min kollega berättade också att hon skulle ha barn efter RUL. Anledningen att folk väntar så länge är just den du nämner. Även om de närmaste vetat långt dessförinnan. Jag är vidskeplig, trodde tex. om jag läste längre fram än den vecka jag var i så skulle jag få missfall, köpa något tidigt skulle jag aldrig vågat bara för jag haft missfall tidigare var jag extra rädd. Oron lägger sig efter v. 12. Tror att 80 - 90 procent av missfallen sker innan v. 13.

• Lillstoran

Tyckte faktiskt Kronprinsessan var väldigt tidig. Tror bara hon var i ca v. 14 - 15 när hovet offentliggjorde detta. Det är väldigt tidigt enligt min mening. Även Kronprinsessan har väl rätt att ha saker för sig själv. Nu gick det bra men tänk om något hade gått snett. Så hela Sverige hade vetat. Sedan att Kungen, Daniels föräldrar, läkare, nära vänner har vetat långt tidigare är en helt annan sak. Skriv inte på Face Book att du är gravid. Klart du får kommentarer, folk undrar hur det går, ger råd som ingen bett om. Som man bäddar får man ligga.

• Lillstoran
    germany skrev 2012-12-28 12:15:49 följande:
    Lillstoran - Jag är tack & lov  inte med på Face Book och kommer så aldrig att bli heller då jag inte riktigt förstått vitsen med det. Är nog en typisk "anti face bookare" .Det får räcka med att jag sitter här på FL och ägnar en del tid med datorn  Nu ska jag ut på en skön långpromenad. Fint väder idag!

Hoppsan! Bara jag som är beroende av Face Book. Där får man reda på allt som händer....asg. Nä, men det är lätt att bli beroende av Face Book. Ibland undrar jag hur mycket tid folk lägger på att vara där.
  • Lillstoran

Visst är jag medveten om att något kan gå snett hela vägen. Det är dock inget jag försöker att tänka på eller oroa mig för. Men det känns ändå tryggare ju längre in i en graviditet man gått, när man berättar. Sedan är det skillnad att berätta för några få nära vänner än för kreti och pleti som inte alls har med saken att göra. En av de egenskaper jag uppskattar mest i det verkliga livet är människor som har stark integritet. Jag skulle aldrig lämna ut mig själv och mitt innersta till en massa främmande människor på det sättet en del andra människor gör. Förstår anledningen varför folk anonymiserar bloggar och skaffar lösenord till dem. Sedan är det en annan sak att skriva om bröllop, resor, matlagning etc. men jag förstår varför 9 av 10 IVF bloggar är anonyma.

• Lillstoran
    Vi 4 skrev 2012-12-28 20:50:18 följande:
    Lillstoran, ja jag har fått behandlingsplan. 400 ie Puregon. Intressant då jag eg fick bättre kvalitet m menopur och CvL säger att menopur är bäst för äldre kvinnor. Men Carlanderska föredrog Puregon, kanske för att jag blev gravid på den. Dessutom frågade jag om kortison/prednisolon då vi har mkt autoimmuna sjukdomar i släkten. Fick denna gång ja (tidigare har de sagt nej) och börjar med 10mg i samband med sprutstart. Så det blir lite nytt.

Spännande ! Menopur ska ju ge bättre äggkvalitet sägs det. Å andra sidan finns det de som är äldre som svarar bra på Gonal - f / Puregon också. Finns de som är unga dom fått köra Menopur i Falun också. Undras vad det är som styr hormonpreparat egentligen. Bra att du fick kortison av Carlanderska, vad jag förstått här så är det i stort sett bara Falun som skriver ut detta. Blir det långa metoden och när drar du igång? Min gynekolog tog 2011 ett prov som hette S - DHEAS och testeron. Minns dock inte vad jag hade.
  • Lillstoran
    Vi 4 skrev 2012-12-28 21:04:25 följande:
    Anne, härligt med din känsla, fick du alltså utslag på äl-stickan med? Och hur gick det med tempen, gick den upp? Min temp har gått upp och FF har markerat ut äl på juldagen. Det är jag glad för. När det gäller att berätta tidigt eller inte så får man förstås göra som man vill, men jag tänker att det kan bli ensamt om ingen vet och det inte går vägen. I vår första grav så sa vi inget för vi tänkte att man inte skulle det just om något skulle gå fel. När det sedan blev ma v14 och vi bara precis hade berättat för ett par vänner blev det jättekonstigt tyckte jag. För jag hade behov av att få lite stöd av vänner, men de visste ju inte ens att jag var gravid, så de hängde inte med. Jag hade ju börjat hoppas eftersom jag passerat de mest kritiska veckorna, och hade själv vetat i 8-10 v, det är rätt lång tid. Hur som helst valde vi nästa gång att inviga de vänner och familj som vi skulle vilja dela en ev förlust till med. När det gäller Kronprinsessan så säger de ju alltid ett senare datum så att det inte ska bli sån press vid förlossningen, så hon var nog minst 3 v längre gången. Och hon levde ju med en enorm press att "prestera" ett barn. Jag tänker att det kanske känns bättre att folk får veta tidigare och tom känns bättre att hela folket vet om ett ev mf än den ruskiga pressen att alla undrar varför det inte tar sig...

Det är skillnad att berätta för några nära få vänner ön att hänga ut sig på Face Book tycker jag. Mina närmaste föräldrar, svärföräldrar, barndomskompisar, vänner har vetat redan när jag var i v. 5 och precis fått veta. Vänner som är nära visste att vi försökte skaffa barn och det kändes lite som en press, särskilt när det gick så lätt för andra. Det första jag gjorde var att ringa upp min barndomskompis som fått 7 barn. Situationen för Kronprinsessan var ju onekligen speciell - tiden gick och hela Sverige väntade på att hon skulle prestera. Jag tror hon kände sig väldigt pressad och kanske därför hovet offentliggjorde så tidigt. Det kanske också var så att hon var minst 3 veckor längre gången än vad tidningar skrev. Apropå att berätta så lär IVF vara mycket vanligare än jag trodde när jag började. Ändå har jag aldrig hört någon på någon arbetsplats som berättat att de gjort IVF. Det har säkerligen funnits någon på någon arbetsplats, kanske t o m på Face Book men jag har aldrig varit med om att det är något någon berättar på Face Book. Det är helt normalt att inte vilja lämna ut sig så.
  • Lillstoran

Själv är jag också rätt så öppen av mig mot de jag känner, men framför allt är jag väldigt nyfiken !!! Själv har jag ju inte behov av DHEA, kanske någon gång i framtiden om jag vill ha fler barn men jag tycker ändå det är intressant att läsa och lära. Mycket av det jag kan har jag lärt mig (i efterhand). Förstår dock om man inte gör IVF utan har lagt det bakom sig, eller tråden på annat sätt är helt irrelevant att man begränsar sig och kliver ur den. Har faktiskt klivit ur AMH tråden, Aten tråden som jag tyckte det var intressant att läsa när jag upptäckte att inget av detta stämde på mig och att det var fullkomligt irrelevant eftersom detta inte är aktuellt. Och det kan vara bra även om vi alla är olika att inte vända ut och in på dig helt inför vem som helst. Att vara - uppriktigt - glad för andras skull även om man inte lyckas själv är en tanke att bära med sig! Kan inte förstå hur någon kan ta illa vid sig eller känna sig stött när andra lyckas. Det är för mig en gåta! Gläds men andra istället.

• Lillstoran

Glömde - jag drack ingen alkohol och endast 1 kopp kaffe på morgonen ( med hälften mjölk ) under sprutperioden och framåt. Försökte även att leva så sunt som möjligt. Var medi en forskningsstudie på Karolinska om D - vitamin. Mitt tips är att förutom alla andra mediciner, dra ned på kaffe, alkohol och testa extra tillskott av D - vitamin!

• Lillstoran
    moonstar88 skrev 2012-12-31 14:22:56 följande:
    Hejsan! Jag har koll på eran tråd och jag har även hoppat in någon gång med frågor m.m. Tänkte fråga er nu om det är någon utav er som vet mer konkret hur resultatet kan bli då man äter DHEA, både positivt och negativt angående ägguttag och befruktning utav äggen? Jag är otroligt tacksam för svar, gott nytt år på er alla!

Välkommen och kul att du hittade hit!
Svar på tråden Tips om dhea