Vi 4 skrev 2012-12-28 21:04:25 följande:
Anne, härligt med din känsla, fick du alltså utslag på äl-stickan med? Och hur gick det med tempen, gick den upp? Min temp har gått upp och FF har markerat ut äl på juldagen. Det är jag glad för. När det gäller att berätta tidigt eller inte så får man förstås göra som man vill, men jag tänker att det kan bli ensamt om ingen vet och det inte går vägen. I vår första grav så sa vi inget för vi tänkte att man inte skulle det just om något skulle gå fel. När det sedan blev ma v14 och vi bara precis hade berättat för ett par vänner blev det jättekonstigt tyckte jag. För jag hade behov av att få lite stöd av vänner, men de visste ju inte ens att jag var gravid, så de hängde inte med. Jag hade ju börjat hoppas eftersom jag passerat de mest kritiska veckorna, och hade själv vetat i 8-10 v, det är rätt lång tid. Hur som helst valde vi nästa gång att inviga de vänner och familj som vi skulle vilja dela en ev förlust till med. När det gäller Kronprinsessan så säger de ju alltid ett senare datum så att det inte ska bli sån press vid förlossningen, så hon var nog minst 3 v längre gången. Och hon levde ju med en enorm press att "prestera" ett barn. Jag tänker att det kanske känns bättre att folk får veta tidigare och tom känns bättre att hela folket vet om ett ev mf än den ruskiga pressen att alla undrar varför det inte tar sig...
Det är skillnad att berätta för några nära få vänner ön att hänga ut sig på Face Book tycker jag. Mina närmaste föräldrar, svärföräldrar, barndomskompisar, vänner har vetat redan när jag var i v. 5 och precis fått veta. Vänner som är nära visste att vi försökte skaffa barn och det kändes lite som en press, särskilt när det gick så lätt för andra. Det första jag gjorde var att ringa upp min barndomskompis som fått 7 barn. Situationen för Kronprinsessan var ju onekligen speciell - tiden gick och hela Sverige väntade på att hon skulle prestera. Jag tror hon kände sig väldigt pressad och kanske därför hovet offentliggjorde så tidigt. Det kanske också var så att hon var minst 3 veckor längre gången än vad tidningar skrev. Apropå att berätta så lär IVF vara mycket vanligare än jag trodde när jag började. Ändå har jag aldrig hört någon på någon arbetsplats som berättat att de gjort IVF. Det har säkerligen funnits någon på någon arbetsplats, kanske t o m på Face Book men jag har aldrig varit med om att det är något någon berättar på Face Book. Det är helt normalt att inte vilja lämna ut sig så.