alynda skrev 2012-12-17 12:40:14 följande:
Germany! Stort grattis!
Jag har inte hunnit uppdatera mig på allt som hänt i denna mkt aktiva tråd, men jg hoppas på fler med goda nyheter :)
Själv har jag just fått en blödning efter mitt första IVF :( Det är väl inte kört ännu, men mycket talar för att det inte blev ngt av denna gång.
Jag höll ju på och bytte DHEA-dos lite fram och tillbaka för att balansera effekt och biverkningar, men låg mestadels på 50-dos i de ca 2 månader jag tod det innan IVF. Hur som helst blev jag överstimulerad av behandlingen, undrar om det kan ha berott på DHEA? Jag sade inget på kliniken om att jag tagit tillskottet, var rädd att det skulle fördröja behandlingen, men kanske jag borde fått lägre dos Puregon baserat på det? hur som helst blev det som till en början såg mycket lovande ut inget vidare. Fick 13 ägg vid plock, 8 befruktade och 7 som odlades t blastocyster. På dag 5 fanns en fin blastoscyst som jag fick o 5 embryon som kommit på efterkälken och skulle odlas en dag till. Mycket goda chanser att få ett par till frysen trodde kliniken, men det blev 0! :(
Eftersom jag inte hunnit ta DHEA så länge så tänker jag att tillskottet (i kombo m lätt PCO som upptäcktes under utredning) bidrog till att det blev så många ägg, men att det inte hunnit få effekt på kvaliteten. Om det blir ett nytt försök vet jag inte hur jag ska göra m DHEA. Å ena sidan tror jag på effekten, å andra sidan har beiverkningarna inte varit att leka med. Främst är det bukfetman som oroar mig, är redan kraftigt överviktig men magen är synbart större än innan kuren. Det är ju inte heller bra för fertiliteten och blir det inget barn av detta är en permanent gravidmage ingen kul påminnelse om denna resa.
Grattis till en fin skörd!
Läste på RMC s hemsida att snittet är 9 ägg. Om jag inte helt missminner mig så sa det 10 ägg som snitt på Karonlinska. Det är ju dock inte kvanliteten utan kvaliteten som avgör. Bra dock om det blir ägg till frysen. Om man vill ha syskon senare i livet. De äggen i frysen åldras ju inte på samma sätt. Håller med om att det känns snopet med 13 ägg och 8 befruktade, men inget till frysen. 50 procent av paren enligt Karlinska får ägg till frysen.
Intressant om DHEA enbart påverkar kvaliteten eller också ger fler ägg än man skulle fått utan att ha tagit DHEA?
Optimalt är väl att få ut 5 - 15 ägg. Om jag förstått rätt så är för många ägg inte bra heller, utan kvaliteten blir ofta sämre om det blir för många ägg.