-
ja det är därför jag hoppas denna bok kan komma att bli en del av allt material vi får när vi väntar barn. :)Lillkossan skrev 2012-06-23 21:32:25 följande:Självklart ska det mammor som inte kan/vill amma få råd och stöd.
-
jag bor i värmland det kan förklara allt om usel sjukvård :PPlutteli skrev 2012-06-23 21:25:32 följande:Oj, vad har du för uselt BVC? (ur amning/flaskmatnings synpunkt alltså)
På mitt BVC tog man upp att amning hjälper att motverka PSD, men vill man inte amma så fungerar napp på samma sätt och på samma sätt gjorde man om allt annat.
F.ö är det dock synd att de i flaskboken skriver att det här om amning i 6 månader bara beror på rent/orent vatten för det är inte sant. Orsaken är att risken för födoämnesallergier ökar om fast föda introduceras för tidigt, risken för förstoppning som kan bli kronisk och leda till livslång medicinering eller operation ökar drastiskt med för tidig matintroduktion och barnets tarmludd kan skadas så att barnet får problem med att tillgodose sig näring. Jag vet inte vad som står i boken om rek. men ersättning ifall man inte ammar ska utgöra basen i barnets kost hela första levnadsåret av just de orsakerna! Så det har absolut inget med rent vatten att göra! -
Men vad är exakt riskerna med flaskmatning för oss som lever i sverige?
Vi kokar vattnet till ersättningen vi kokar flaskor och nappar så ungarna drar inte i sig massa bakterier
ersättningen innehåller inte massa "gift"
så vad är det som är sån "risk" med och ge barnet flaska?
vad är risken med och amma för jag antar det måste ju finnas såna med då? -
haha värmland och jönköping är kanske de län som landstinget glömde bort :P hihi
-
Så bebisen missar alltså fördelar säger du? Vilka är EXAKT fördelarna förutom att dom inte lider av diarre som tydligen flaskmatade gör?Daeminimon skrev 2012-06-23 21:55:39 följande:Riskerna med flaskmatning är att bebisarna missar fördelarna med amning (vänder man på retoriken och ser amning som norm så är det inte fördelar med amning, utan risker med flaskmatning). Till exempel löper flaskmatade barn högre risk att behöva behandling av diarre under sitt första levnadsår- även i västvärlden.
Du kan heller inte motbevisa statistiska fakta med anekdoter- enstaka fall kan inte användas som bevis åt endera hållet. Min make föddes upp på Nestlé Carnation Milk- alltså sötad mjölk på burk- och är kärnfrisk, betyder det att det är ett lämpligt alternativ för bebisar? Det gick ju bra för honom? Förstår du hur jag menar?
Du säger det själv Enstaka fall kan inte bevisa. Men jag försöker inte bevisa nått jag säger bara att jag tror inte amming skyddar mot allergi varför är inte flera människor friska då med tanke på hur många som ammas?
jag är ingen amnings motståndare jag tycker folk får göra som dom vill! vill dom mata sina ungar med nesle mjölk så okej. Det jag säger är att det är dags och sluta skrämma flaskmatande kvinnor med massa saker som att amning skyddar mot det och det och det.. vi alla vill ju vårat barn det bästa och varför inte så för en gångs skull ge oss kvinnor som inte ammar den där känslan av att vi också gör rätt.
Det är sån hysteri att vi måste amma då är vi duktiga men flaskmatar vi får vi tyvärr alla dessa påhoppare på oss där vi framställt som monster och vi misshandlar våra barn och det är fan inte kul!! -
Tack jag antar jag hade aldrig fått denna lista så bra skriven av den jag skrev frågan till :)Plutteli skrev 2012-06-23 21:57:20 följande:"Riskerna" med att ge flaska:
*Barnet blir oftare förstoppad.
*Lätt att man luras att gå över till fast föda för tidigt vilket ökar risken för födoämnesallergier och fetma.
*Större risk för astma och luftvägsinfektioner
*Större risk för bröstcancer hos mamman
*Ersättning innehåller ofta mögelsporer (tillverkarna behöver bara hålla det under en viss nivå) vilket kan ge barnet diarré, i väldigt sällsynta fall har det hänt att spädbarn dött av den diarrén (ja, i ett I-land, men det är som sagt väldigt ovanligt), därav är det viktigt att faktiskt KOKA vattnet när man blandar ersättning även om man har rent vatten och blanda ersättningen i vatten med en temp. av minst 70 grader.
"Riskerna" med att amma:
*Har man födoämnesallergi i släkten kan barnet lättare utveckla födoämnesallergi pga att ämnen från maten går över i bröstmjölken. Tex är det inte helt ovanligt att ett barn som är allergisk mot ägg blivit det redan som ammad.
*Problem med infektioner i bröstet pga mjölkstockning eller infekterade sår på bröstvårtorna. -
ja men om diarren beror på att folk inte kokar sina flaskor är det väll knappast ersättningen man ska skylla på?Dr Mupp skrev 2012-06-23 22:07:30 följande:Ökd risk för PSD.
Ökad risk för diarré, nej långt ifrån alla kokar vattnet till ersättningen. Den absoluta majoriteten tar kallvatten direkt ur kran och värmer i micron. Därför att de fått för sig att vårt kommunala kranvatten är sterilt. Flaskor, vatten och pulver kan i värsta fall innehålla farliga bakterier. det är därför flaskor ska kokas före använing, vattnet ska kokas och pulvret ska blandas i 70 gradigt vatten.
Ökad risk för förstoppning, läs bara i flaskmatningsforumet så går många barn på laktulos eller annat för att de är förstoppade.
Ökad risk för fetma, ja det sambandet är bevisat.
Ökad risk för diabetes typ 1, ja det sambandet är bevisat.
Ökad risk för asthma, ja det är bevisat.
Misstänkt ökad risk för allergier, inte helt bevisat, men de flesta studier pekar på det.
För mammor är det en ökad risk för bla bröstcancer.
eller inte kokar vattnet innan dom ger barnen mat? -
PSD
astma
allergier
magbesvär
allt detta är en ökad risk? Det är just såna här saker man som icke ammande får höra hela tiden vilket en mamma och en pappa tolkar som
nu kommer jag förstöra hela livet för mitt barn eftersom jag inte ammar
kan ju meddela att PSD är lika vanligt bland ammande som icke ammande så jag tror inte matandet är den bidragande delen till att nått sånt hemskt händer!!!!
Om ni läser studier så visar det att bästa skyddet mot PSD är och inte överhetta barnet och sen ge det napp när det sover. Så det är bara en jävla skrämsel propagande och dra upp detta med psd och amning!!! -
Ingen i tråden har sagt att man misshandlar sina barn!Det har jag inte påstått!
Men när jag säger jag inte ammar mitt barn får jag höra från sjukvården bekanta vänner och främlingar att jag inte är en bra mamma?! När jag frågar varför jag inte är en bra mamma får jag höra om alla dessa skräck historier om barn som är jätte sjuka om barn som blir utvecklingsstörda om barn som ja tom dör och allt detta på grund av en flaska?!
När jag säger att vad har ni för bevis kommer alltid samma jäkla dravel som " DET KAN ÖKA RISKEN"
Jaha MEN vart är beviset? Vart står det ordagrant att mitt barn kommer utvecklas och bli tjockt?
kommer han få astma och allergier nu?
kommer han dö nu bara för jag inte ammar?
Vart står det tex
"Barnet dog PGA flaskmatningen" ( o då snackar jag inte om fel tillgjord ersättning som skitiga flaskor eller bakerie vatten)
Eller
Jag fick ADHD för min mamma inte kunde amma mig och jag fick ersättning?
Vad ger folk rätten och hoppa på en för man inte ammar?
vad ger folk rätten och hoppa på en för ATT man ammar?
De flesta är väll rätt medvetna i dagens läge om att man har alternativ ?
Sen behövs det inte att massa folk ska lägga sig i så mycket.
tyvärr orsaker ju detta med flaskmatande sån himla hysteri så man kräks på det.. -
precisMalinEddie skrev 2012-06-23 22:28:51 följande:Jag har inte läst kommentarerna i tråden eller boken men min första tanke är att det är trevligt att det också finns en bok om flaskmatning. Det finns hur mycket info som helst att finna när det gäller amning (undvik BVC dock oavsett hur du matar) men det är sämre när det kommer till flaskmatning. Det är inte det lättaste alla gånger och flaskmatande föräldrar oroar sig gärna för anknytningen. Det är viktigt att man visar på att det inte finns något att oroa sig för där. Det blir vad man gör det till. De flesta pallar ju faktiskt inte upp barnet med flaskan utan ger kroppslig närhet samtidigt. Flaskmatande föräldrar är inte sämre på att svara på barnets signaler. Vi måste sluta döma varandra oavsett om det gäller en amning eller flaskmatning.
Jag föredrar amning men har också flaskmatat mitt första barn till viss del. Jag tror att det är jätteviktigt att man ser till mamman och den enskilda familjen när det gäller hur barnet matas. Alla vet nog att bröstmjölk är något bättre än ersättning men är en mamma som ammar mot sin vilja bra för barnet och anknytningen? Absolut inte. Man måste tänka längre än mjölken. Som en klok mamma sa till mig någon gång, kärleken sitter inte i bröstvårtan.
man är väll inte nära bara när man matar man är väll nära resten av tiden också. -
Nej det skulle tydligen vara alla länder jag skriver bara vad som står i boken!MalinEddie skrev 2012-06-23 22:33:02 följande:Jag har som sagt inte läst boken men där ser jag redan ett fel. Det stämmer inte alls.
-
Kan tillägga att när jag skriver "ni" menar jag de människor som sagt detta till mig ansikte till ansikte!!pixie mason skrev 2012-06-23 22:30:59 följande:Ingen i tråden har sagt att man misshandlar sina barn!Det har jag inte påstått!
Men när jag säger jag inte ammar mitt barn får jag höra från sjukvården bekanta vänner och främlingar att jag inte är en bra mamma?! När jag frågar varför jag inte är en bra mamma får jag höra om alla dessa skräck historier om barn som är jätte sjuka om barn som blir utvecklingsstörda om barn som ja tom dör och allt detta på grund av en flaska?!
När jag säger att vad har ni för bevis kommer alltid samma jäkla dravel som " DET KAN ÖKA RISKEN"
Jaha MEN vart är beviset? Vart står det ordagrant att mitt barn kommer utvecklas och bli tjockt?
kommer han få astma och allergier nu?
kommer han dö nu bara för jag inte ammar?
Vart står det tex
"Barnet dog PGA flaskmatningen" ( o då snackar jag inte om fel tillgjord ersättning som skitiga flaskor eller bakerie vatten)
Eller
Jag fick ADHD för min mamma inte kunde amma mig och jag fick ersättning?
Vad ger folk rätten och hoppa på en för man inte ammar?
vad ger folk rätten och hoppa på en för ATT man ammar?
De flesta är väll rätt medvetna i dagens läge om att man har alternativ ?
Sen behövs det inte att massa folk ska lägga sig i så mycket.
tyvärr orsaker ju detta med flaskmatande sån himla hysteri så man kräks på det..
så ingen av er tolkar detta som påhopp på er!! -
Alltså så här är det!!!
Jag skrev denna tråd för och informera om boken.
Min tanke var att det vore skönt för alla och läsa lite mera fakta! Jag har inte skrivit boken!! Jag tycker det är ganska bra det kap där det står om att WHO skickar ut rekomenationer som gäller för U länder med tanke på att man inte ska ge ersättning för vattnet är dåligt vilket det är i många av de länderna.
Sen är det väll klart att det inte bara är därför man ska amma för att vattnet är uselt det har jag ALDRIG påstått och det har inte författaren heller gjort.
OM ni läser boken så ser ni att den är faktiskt snällt skriven och den är framför allt inte skriven för och ge varken ammande eller flaskmatande dåligt samvete på nått sätt.. så läs den eller låt bli!
Det viktiga är tycker jag att MVC och BVC börjar informera om både ammnig och flaskor för när du går från bb får du en liten broschyr med dig om flaskmatning vilket inte alls är någon bra och du får ingen annan information heller.
medans om du ammar får du massvis med hjälp och tips som är bra då sjukvården verkligen vill främja ammning men om den inte fungerar står du där och känner dig usel som inte kunde amma och hur går man vidare.. så tack o lov för en bok där du inte behöver känna dig usel och du får massa tips och råd på hur du faktiskt kan göra.. -
Ja du ingen aning vad det står om det. Vet dock att det står att livmedelsverket rekomenderat att man ger ersättning/ammar i 6 månader och att livsmedelsverket skriver att man kan ge smakisar från 4 månaderPlutteli skrev 2012-06-23 22:43:50 följande:pixie mason: Hur var det med rekommendationen för hur länge man ska ge ersättning i boken? Står det att ersättning bör vara basen i barnets kost hela första året eller står det bara fram till typ 6 månader?
-
detta vet jag inte om det står i boken men det är vad som står i mitt fakta blad från just livsmedels verket!
Om du ger ersättning ska du ge den fullt tills barnet är 6 månader. står inom parantes att du kan fortsätta ge ersättning om inte barnet äter annan mat i just näringsyfte tills barnet är 12 månader
Du kan ge smakportioner från 4 månader
så ingen aning om vad som står i boken det får ni läsa själv tjejer då det inte är jag som skrivit boken :D -
jag har inte skrivit att jag inte kan amma jag skriver som många mammor tänker om du förstårDaeminimon skrev 2012-06-23 22:53:11 följande:Så intressant att se perceptionen från någon som s.a.s "står på utsidan". Jag, och jag vet många med mig, upplever nämligen att MVC och BVCs kunskaper om amning är minst sagt tveksamma, ofta ger de helt felaktiga råd (återigen en anledning varför jag tycker korrekt information är så himla viktigt).
Kapitlet du tar upp är ju fortfarande helt felaktigt- WHOs rekommendationer baseras som sagt på studier gjordea i lika många i- som u-länder. Känns det fortfarande lika bra med en bok när du vet att den innehåller faktafel? För mig skulle varningsklockor börja ringa...
Sen måste jag fråga varför du säger här att du inte kunde amma, och i en annan tråd att du inte ville?
och nej jag vill inte amma har inget intresse i det själv men de som vill amma men inte kan amma kanske behöver få höra att de inte är monster utan goa mammor i ställe.. som malin skrev kärleken sitter inte i mjölken -
Så här står det i lappen jag fick från BVC för ett år sedan och den är i från livsmedelsverket och det är att barnet från 4 månader kan börja smaka på smakisar om intresse finns
vid 6 månader kan man börja ge mera mat
8 månader kan man börja ge välling
under hela tiden kan man ge ersättning men den rekomenderas helt fram tills 6 månader med tanke på näringen. -
uttrycker mig väll fel men du ska ge ersättningen tills 6 månader men du kan prova o ge smakis tidigast vid 4 månader men det betyder inte du ska sluta med ersättningen o ställa fram en portion mat i ställe.. är väll det dom vill säga med detta..
-
jaja nu får ni diskutera vidare själva..
jag tror alla bara är förbannade och eftersom vi bara kan tolka varandra genom text och inte kan sitta i ett rum och prata blir det bara massa fel!
Jag säger bara åter igen läs boken och sen om ni tycker den är skit släng den i brasan och fjutta på den :P
Jag ger upp i allafall det GÅR inte och diskutera om en sån här sak då alla vet allt och kan allt och det lusiga är att i slutändan blev det som vanligt påhopp och jag får känslan av att ni tror jag skrev boken!
Så ni som läser denna tråd det jag vill med detta är att ni ska veta att det finns en bok i alla fall som heter "att flaskmata"
Den går och beställa här www.attflaskmata.se/
ni kan ju läsa där ni andra som skrivit här i kväll också och se vad som står där i ställe för och fråga mig om vad som står och inte står i boken.. författaren svara säkert på era frågor om ni skriver till henne
lycka till nu alla oasvett om ni ammar eller inte så är ni alla bra morsor :) -
det va ju det jag skrev om du läser :DNatulcien skrev 2012-06-23 23:16:18 följande:Fast du kan ju titta på Livsmedelsverkets hemsida, så ser du direkt att det där är fel.
Det man eventuellt kan ge vid 4 månader är inte smakisar, utan små, små smakprover av ett kryddmåtts storlek, och att man inte ska minska på ersättningen, utan ge samma mängd. Och vid 6 månader börjar man med riktiga smakportioner, för att runt 8-10 månader öka mängden och eventuellt ersätta 1-2 mål. Ersättningen bör man fortsätta med hela första året.