Inlägg från: attflaskmata |Visa alla inlägg
  • attflaskmata

Läs denna bok :D

Tack snälla för era fina ord!
    Det gör mig glad varje gång när jag hör att boken kommer till använding.

Ni får gärna tipsa era BVC och MVC om boken och att den går att beställa på www.attflaskmata.se eller i bokhandeln om man så vill. På www.attflaskmata.se bloggar jag också om nyheter kring flaskmatning och modersmjölksersättning.

Stort tack!
    //petra jankov picha 

• attflaskmata
    Polarlantis skrev 2012-06-13 09:50:02 följande:
    Boken har varit mig till stor hjälp! Ren slump att jag såg den på biblioteket under nyheter, visste inte att den fanns. Nu känns det mycket bättre inför kommande förlossning och beslut om amning, förhoppningsvis vilken dag som helst Skrattande
    Skönt att höra! Lycka till med allt, oavsett hur du väljer att mata ditt barn!!
    /petra 
  • attflaskmata

Hej!
    Vad roligt att ni diskuterar min bok Att flaskmata men jag måste hoppa in och reda ut några felaktigheter. 

Boken är granskad av en barnläkare och en sjuksköterska som jobbar på neo, en barnmorska och en barnläkare som båda är certiferade amningsrådgivare och som svarar i telefon hos amningshjälpen. De har läst och bedömt textera som medicinskt korrekta i boken. Det finns ett helt kapitel om hur man får amningen att fungera eftersom det är ett av de främsta skälen till att man flaskmatar, att man inte får mjölken att räcka. Det är amningshjälpens hjälpmamma Mia Westlund som svarar på frågor om varför mjölken inte räcker.

Nu ska jag försöka svara på några av de påståenden som hävdas här i tråden.

- I boken skriver jag INGENTING om nån annan rekommendation än att helamma i sex månader och delamma i TVÅ år. Jag skriver faktiskt särskilt om delamningen just för att det så sällan nämns. I Sverige är det socialt accepterade amningstiden extremt kort, bara sex till åtta månader.  Lika vanligt som att flaskmatande mammor får utstå konstiga blickar och kommentarer är det att långtidsammande, som ammar ett-två år och längre också blir ifrågasatta. Vår föräldraförsäkring är också utformad så att pappan ska kunna ta ut lika mycket ledighet, att vi behåller vår SGI om vi blir gravida igen inom en viss tid efter första barnet etc. Det är otroligt mycket politik än man tror i detta hur vi rekommenderar amning och inte.

- Jag påstår ingenstans att man ska ge mat före sex månaders ålder. Jag skriver att för barns som inte ammas är det oerhört viktigt att man ger modersmjölksersättning avsedd och framtagen för barn och inte något annat och att man tillreder den på rätt sätt. Det har förekommit att föräldrar gett vanlig mjölk eller blandat ersättningen fel. 

- Det har förts fram kritik från olika håll om hur WHO-koden används som försvar för att inte informera om flaskmatning som alternativ i västvärlden. Jag skriver inte att amning bara förespråkas i u-länder för att de inte har rent vatten. Det är tyvärr en olycklig feltolkning som fått väldigt stor plats här i tråden. Jag skriver däremot att WHO-koden kom  till efter att Nestlé aggressivt marknadsfört ersättning i u-länder där barnen dog  av orent vatten. WHO-koden är bara en rekommendation och ingen lag men har  misstolkats så av många vårdsinstanser som tror att de inte får informera om flaskmatning överhuvudtaget fast det står i UNICEFs Babyfriendly-princip som Sverige också lovat att följa att det är viktigt med rätt information om flaskmatning är otroligt viktigt. Koden kom till för att skydda kvinnorna i u-länderna och tar i sig väldigt lite ställning till kvinnans val att mata barnet. Detta missförstås konstant och jag har skrivit mycket om det på www.attflaskmata.se. WHO-koden handlar om hur man inte bör marknadsföra ersättning och att amningen riskerar att förstöras om man börjar med ersättning. 

- Flaskmatning ger INTE ökad risk för plötslig spädbarnsdöd. Detta är HELT fel och rena rama skrämselpropagandan. Att amning minskar risken för PSD beror på att barnen vaknar oftare än flaskmatade och snuttar mer konstant hela nätterna och har ett skydd mot förkylningar när de är som allra minst. Jag skriver också om att flaskmatade barn med fördel ska ha napp eftersom det minskar risken. Men det finns ingen anledning att vara orolig för PSD bara för att man flaskmatar. 

- Astma och allergier ärvs från föräldrarna och har ingenting med huruvida man blir ammad eller inte. Det har massor av forskning visat. Det är synd att man fortsätter hävda att amning skyddar mot allergi eftersom det inte gör det.

- Det är sant att det kan förekomma magproblem hos barn som flaskmatas, ett helt kapitel på hur man kan lindra, hjälpa och undvika problem finns i boken.

- Det blir inte STÖRRE risk för bröstcancer för mammor som inte ammar. Det är dock väldigt ovanligt att AMMANDE och GRAVIDA mammor drabbas. Amning är alltså inget SKYDD mot bröstcancer. Det som skyddar mest är dock själva graviditeten. Risken minskar ju fler gånger du varit gravid. SOm vanligt kan man läsa forskningsresultaten på olika sätt.

- Att barn som flaskmatas skulle ha ökad risk att drabbas av fetma är bevisat i flera undersökningar. Det är också MOTBEVISAT i flera andra undersökningar och det finns forskning som visar att amning leder till övervikt eftersom man lär in beteendet att småäta upp mot 15 ggr per dag. Det finns dock ingen samlad studie som man kan dra slutsatser ifrån. Googla "Charlotte Erlanson-Albertsson" t ex om ni vill läsa mer.

- Det jag har läst om flaskmatning och diabetes1-varningar har det handlat om välling som ex innehåller mer socker än modersmjölksersättning. Inga direkta samband har dock kunnat bevisas.

De allra, allra flesta föräldrar i Sverige väljer själva att amma sina barn och är mycket nöjda med det och det fungerar bra. Men den här boken är skriven för de föräldrar som av olika anledningar valt eller varit tvungna att flaskmata sina barn. Det är främst en handbok för dessa och innehåller tips och råd om man vill eller måsta flaskmata från start eller om man egentligen vill amma men behöver stöda mata och den innehåller också råd om hur man fasar ut flaskan för att fortsätta amma helt. Den innehåller också info för dem som vill delamma eller hobbyamma.

Om det finns fler felaktigheter som ni "hört talas" om ur boken får ni gärna fråga mig så ska jag försöka klaragöra. Annars kan man alltid läsa boken själva för att skapa er en uppfattning om den. Den finns på de flesta biblioteken att låna så man behöver inte ens köpa den!

Flera BVC- och MVC-mottagningar har dock redan köpt den och ger, tipsar eller lånar ut den till föräldrar! Jag hoppas fler tar efter. 

Jag kikar in här på Familjeliv här ibland, annars finns jag på petra@attflaskmata.se om ni vill diskutera vidare.

Med vänlig hälsning
    Petra Jankov Picha

• attflaskmata
    Natulcien skrev 2012-06-24 22:54:44 följande:
    Charlotte Erlanson-Albertsson...? Du menar donnan som tycker att vi ska återgå till amning var fjärde timme och som hävdar att man blir "trögtänkt" av LCHF-diet? Ja...hon är ju trovärdig. Inte. Skrattande
    Nåväl, att återgå till amning var fjärde timma är extremt såklart men det är väl fler som hävdat att LCHF inte är optimalt i längden. Som vanligt finns forskning som hävdar båda sidor.

Men om nu inte Charlotte Elrandsson-Albertsson duger finns det brasilianska, brittiska och amerikanska studier som visar att amning inte skyddar mot övervikt!
  • attflaskmata
    Natulcien skrev 2012-06-25 14:17:53 följande:
    Fast att amning skulle skydda mot övervikt har väl ingen hävdat? Eller? Självklart kan vem som helst bli överviktig senare i livet av felaktig kost och undermålig motion. Men risken är större om man fötts upp på ersättning, enligt forskningen.
    Nej, jag skrev nog slarvigt. Det var sent igår och jag var trött. Men, om vi ska grotta ner oss i detta så är anledningarna till att ammade barn inte löper lika stor risk att bli överviktiga för att flaskmatade barn tenderas att övermatas, är man lyhörd på barnets mättnadssignaler och inte trycker i dem mer ersättning så är risken liten.

Det är också ett känt faktum att barn till högutbildade och höginkomsttagare ammas mer och att övervikt är ett större problem i  familjer med lägre inkomster. Så frågan är, vad är hönan och vad är ägget?

Det framstås ofta som att det är bröstmjölken som är själva nyckeln - när det snarare är sociala förhållanden och mänskligt beteende som är orsaken. Är man medveten om detta kan man flaskmata med gott samvete utan att vara rädd för att ens barn ska bli överviktigt.

Och dessutom finns det också forskning som hävdar att det inte finns något skilnad i övervikt och fetma mellan ammade och flaskmatade barn.

Det är så lätt att dra stora växlar på enskilda forskningsresultat. Tidningarna vill ha bra braskande rubriker. Ett annat liknande exempel är att amning skulle ge smartare barn vilket också är helt felvinklat eftersom smarthet inte ett dugg påverkas av bröstmjölken.

• attflaskmata
    Plutteli skrev 2012-06-25 19:03:32 följande:
    Det har ingen påstått. Däremot ger amning en minskad risk för PSD vilket du själv ju skriver. Två helt olika saker.
    Det har skrivits i denna tråd.
    "Dr Mupp skrev 2012-06-23 22:07:30 följande:
    Ökd risk för PSD."

Ska bemöta det andra så fort barnen somnat! 
  • attflaskmata
    leiapp skrev 2012-06-25 16:23:38 följande:
    Jag kan inte tänka mig något annat än att de statistiska analyserna har tagit hänsyn till detta mycket välkända samband mellan fetma och sociala förhållanden. Har mycket svårt att tro att en vetenskaplig tidskrift skulle publicera annars. Men lämna gärna lite referenser så kan jag läsa artiklarna och sen svara med säkerhet.
    Nä, det var mitt eget spekulerande. 
    Här är referenser till undersökningar som visar att flaskmatade barn inte löper större risk att bli tjocka och som jag hänvisar till i mitt tidigare inlägg. I en av dem verkar man ha tagit hänsyn till social status och inte funnit det som nån anledning. Tycker ändå det är en intressant tanke och önskar att en sån undersökning skulle göras om det inte redan gjorts.

Anthropometry and body composition of 18 year old men according to duration of breast feeding: birth cohort study from Brazil. www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14563746

Prolonged Bottle Use and Obesity at 5.5 Years of Age in US Childrenhttp://www.jpeds.com/article/S0022-3476(11)00242-3/abstract

Och här är en artikel som visar att barn löper risk att bli tjocka om man flaskmatar dem över två år. 
    Prolonged Bottle Use and Obesity at 5.5 Years of Age in US Childrenhttp://www.jpeds.com/article/S0022-3476(11)00242-3/fulltext
  • attflaskmata
    Igen, ingen har påstått att utebliven amning ger större risk för cancer, däremot att amning minskar risken för cancer! Det har inte enbart med graviditeten att göra eftersom risken för cancer minskar med ett antal procent för varje år en kvinna ammat! Känns lite som att du tolkar saker väldigt mycket hårdare än det står...
    Jag gick igenom de påstående som skrivits i tråden och som varit direkt felaktiga. På tidigare sidor i tråden finns listor över nackdelarna med flaskmatning. Den har du själv skrivit. 

"Plutteli skrev 2012-06-23 21:57:20 följande:

"Riskerna" med att ge flaska:

*Barnet blir oftare förstoppad. 
    *Lätt att man luras att gå över till fast föda för tidigt vilket ökar risken för födoämnesallergier och fetma.
    *Större risk för astma och luftvägsinfektioner
    *Större risk för bröstcancer hos mamman  

/petra

• attflaskmata
     Fast det där stämmer inte, det ÄR bevisat att ammande barn får högre IQ (efter att man tagit hänsyn till arv och socialt arv) MEN det är så små skillnader att det inte spelar minsta roll för barnet (ungefär 1-3 enheter)
    Nej, tidningarna älskar att göra rubriker på det där.
    Ammade barn har högre IQ för att deras föräldrar har högre IQ. Det är inte bröstmjölken eller amningen i sig som gör barnen smartare. 

Läs mer här:
    http://www.attflaskmata.se/2012/03/15/barn-blir-inte-smartare-av-att-ammas/ 
  • attflaskmata

Jag hoppas ni som är kritiska till boken Att flaskmata själva lånar den på bibliotek eller köper den och läser den och bildar en uppfattning istället för att misstolka påstådda felaktigheter i tråd på Familjeliv. Jag hoppas jag rett ut allt och lämnar härmed tråden. 

Jag har verkligen ingenting emot amning och tycker att alla föräldrar som kan och vill ska amma så länge som dom vill! Jag har själv ammat båda mina barn en kortare tid - hade det fungerat bra hade jag fortsatt.

Jag finns som sagt på petra@attflaskmata.se för dem som vill diskutera vidare och jag bloggar regelbundet om flaskmatning och nya rön på www.attflaskmata.se. Jag försöker även svara på de frågor jag kan här i flaskmatningsforumet på Familjeliv. 

mvh 
    Petra

Svar på tråden Läs denna bok :D