• Guldg

BF oktober göteborg 1a barnet

Helloj!

Första gången någonsin jag är inte på fm på datorn! Använder alltid mobilen! Ser lite annorlunda ut!

Vi mår bättre, jag blev bara lätt snorig. Medans lillklimpen fick lite feber, och hemsk hosta. Men det är också över, lite snörvel kvar. Men han är likt din flicka rätt missnöjd rätt ofta. Tagit fasta på det din bm sa om frustration, kan mycket väl vara så.. Han liksom spänner sig, kurar ihop sig eller spänner benen rakt fram, och frustar (som i frustration) och är väldigt rastlös! Bästa som finns är att stå, flyga eller bäras runt. Han gör sitt bästa för att ta sig fram när man ligge på mage också, men glömmer armarna, så det blir inte så bra, ser dock väldigt roligt ut! Hanb gillar också att ligga på mage på min mage, och klättra uppåt! När man kommer till ansiktet får man några blötta kyssar och dregel, sen klättrar han vidare!

Här om dagen dammsög och moppade jag golven med honom i bärselen, framåtvänd. Det tog sin lilla tid, och tillslut somnade han. Men sedan dess har han föredragit, läs kräver, att bli buren framåtvänd, bättre utsikt så kanske? :)

Jag har honom sååå nära på nätterna, han ålar och vrider sig oftast tätt intill, så håller med om att det kommer kännas tomt när han flyttar till ett annat rum. Men jag har ju ändå inget annat rum än så länge, så långt är det tills dess. Det är så himla bekvämt att ha honom så nära, behöver knappt vakna för att amma. Minns knappt om jag ammar eller inte under nätterna. Så blir aldrig trött. Jo, under febernatten och nätterna däromkring så var det lite tjorvigare. Då slutade det med att jag gick och satte mig med honom i soffan, för att kunna hålla honom med huvudet högre upp, så han skulle kunna andas och få sova. Det var bara att palla upp med kuddar så satt vi där och sov några timmar. Mysigt.

Svett! Flera ggr per natt vaknar han och piper, och då är kudden hans genomsvettig, vänder och vrider på den. har ni också huvudsvett??

Det klagas också på mig från tidigare nämnt håll, att jag bär runt på honom för mycket. Att man inte ska lära dem det. Min åsikt i det ämnet är att man visst kan eller ska bära sina barn om det är det barnen vill. Också att jag inte heller har lärt honom det, utan det var ngt han redan kunde. När de kan ta sig fram själva kommer det ändå vara intressantare. Ja, han kommer bli tyngre, men jag tycker inte det är tungt att bära på han. Armarna vänjer ju sig vid tyngden, och jag tycker han är lika lätt att bära nu, som när han hade halva vikten. Lättare nu faktiskt, när man inte behöver vakta huvudet hela tiden.

Visst, man blir lite snurrig och "dum" kanske! Särskilt när man ammar. Men över lag så handlar ju ens dagar bara om bebis och dennas välmående. Så man glömmer sitt vuxenliv lite.. så helt ok, snurra på du!

Känns väldigt främmande med smakprover! haha, känns som att han är för liten. Och än så länge inte alls intresserad av vad vi äter. Nej, jag som du väntar nog ett tag till. Och, jag gillar också att amma, trodde jag aldrig, men så är det!

Och på tal om amning, så tror jag han börjat småkalla på mig nu. Kommer jag inte fort nog kommer han börja gråta, men om jag kommer i rätt tid, så hinner jag se två små armar ligga och vifta rakt upp i luften, och en "sovande" hungrig bebis som ligger och småknorrar. Så gulligt så gulligt.

Trevlig helg på er!  

• Guldg

Heej!

Nyfiken på hur det gått med er sömn! Och.. Hoppas att den fortsatt så " mamma är bäst och jag gör allt du vill" :) jag har inte haft några problem än. Någon dag har han vaknat, störts av oss när vi lagt oss, och inte velat somna om direkt. Kanske mest för att pappa börjar pussa och prata för mkt, i bebis ögon, leka!

Han somnar runt 19. Och vill sen amma ett par ggr under kvällen. Jag brukar gå o lägga mig runt 00-01, och sen sover vi oftast till 7 tiden utan att amma. Är vakna ca 1 timme, sen sover oftast igen 1-1,5 timme. Jag vill tro att framförallt amningen mellan 19-00 behöver han, verkar jättehungrig då, ammar längre än på dagarna. Undrar vad din bm menar med natten, är det från att bebis somnar eller att man själv somnar?

Tycker sömnen bara blir bättre och bättre! Tupplurarna på dagarna är längre och bebis gladare och mer utsövd. Men bäst att inte vara för glad.. Vem vet, helst plötsligt ändras kanske allt!

Nej, har också svårt att tänka mig 5 minuters metoden, nej, aldrig i livet faktiskt. Innan jag fick han så hörde jag också talas om metoden, och då trodde jag nog det kunde vara en bra idé! Men vad man förändras!!

Nej, inga vändningar. Från rygg till sidan bara. Men stackars lilla frustrerade krake, får tag på en leksak och skriker åt den, för full mun. Försöker få in den i munnen. Kramar den.. Ja, vad han kämpar och man riktigt ser hur han koncentrerar sig.

Ägnat massa tid åt att fota den stackaren senaste dagarna. På och av med kläder. Sitt där, ligg där, titta hit och titta dit. Oändliga försök att fånga ett leende. Inte konstigt att han sover bra!! :) 200 kort och 5 bra typ! Bra för tålamodet!

Firade alla hjärtans dag med en semla! årets första och säkert sista, sjukt gott!

Och man vill bara äta upp dem.. Bebisarna alltså!! :) 8730 g / 68 cm bebis har jag nu.

Hörs!

• Guldg

Hej du!

Ja, hyfsat regelbundet! Upp vid 7 tiden. Men bara en kortis, efter en timme så lägger oss igen, och sover 1-1,5 timme till! Oftast vaknar han tidigare än 7 men går med på att ligga kvar en stund och sprattla, men 7 ska han upp, punkt! Sen lunchlur runt 11-12 oftast i vagn ute. Runt 15-16 middaslur, och natt gör han runt 18:30-19:30.. Märker att han behöver ammas mindre och mindre natt och kväll, nästan som att det är jag som har svårast att sluta med det, saknar att han vaknar och ropar på mig, blir lite glad när han gör det!

Vilket bra BVC du har!! Babymassage, va kul! Mitt BVC erbjöd inte ens mammagrupp ju!

• Guldg

Och där råkade jag trycka på skicka: forts.

Filmar också alldeles för lite!! Ett tag gjorde han sådana underbara suckar varje gång han gäspade, jag måste filma tänkte jag!! Men nu är det färdigsuckat och jag har inte filmat.. Man glömmer så fort! Ska bli bättre, behövs ju bara små snuttar film!! Så lätt!

Så du har också det problemet med ett annat språk :) nu är det mest jag som åker och hälsar på farmor och faster till killen. Pappan följer inte heller med, utan det blir ja och dom och mycket prat som jag inte förstår. Det är lite jobbigt, vet liksom inte var jag ska titta ens under tiden. Och samma här, när jag är där, får jag inte tillbaka honom för ens jag ska hem, och knappt då heller. Som svensk är jag ju inte riktigt van vid "sättet" och föredrar på alla sätt relationen jag har med mina föräldrar. Men gör så gott jag kan för att göra "rätt" när jag är där!.. Så "galla" på du om du vill, jag förstår, och ska inte predika mer om att du ska vara tacksam, hehe! Var faktiskt på BVC i dag på kurratorsamtal för att ha någon att diskutera dessa olikheter i kulturer med, alltid skönt med någon som lyssnar och inte dömer.

Barnvagnsbio, 28/2 , 21/3 på biblioteket vid wieselgrensplatsen!

Totalt shopping stopp efter en äcklig restskatt på närmare 20 tkr denna månad :( men titta kan man ju alltid! Torsdag är kanske en bra idé!

Roxy.. 4/10 är en bra dag, dels är det kanelbullens dag :) men också dagen då min knatte kom till världen.

Hörs! :)

• Guldg

Hej!

Jobbigt att sömnen är så strulig för er! Har inget tips, har ju inte problemet hehe. Men hade du henne ii sängen bredvid dig eller? Skulle jag försöka lägga min guldklump ensam i säng hade jag nog fått vara vaken mycket mycket mer. Han gillar liksom att ligga väldigt nära.. Gör jag med :)

Tur man har det jäkla sockret att trösta sig med när man är lite seg. Eller vad man nu kan behöva tröst för, funkar på det mesta! Går omöjligt att ha något hemma. Helst får det inte finnas i affären heller om jag fick välja !

Var på mässan på lördagen, håller med, inte mycket att hänga i granen! Köpte en mössa och 3 dreglisar, för det rinner också här som ur en öppen kran. Och fingrarna in i munnen på det.. Någonstans där inne är det nog tänder som kliar, hoppas dom inte kommer än dock! Och så åt vi pannkakor.. Killen hade nog roligast av oss, premiär för honom och bärselen, och med en framåtvänd bebis får man många gillande blickar och kommentarer :)

Åhhh! Gjorde hon, det kan man kalla milstolpe, det längtat man efter. Han har lyckats svänga över på mage från rygg någon gång dock :) och börjat "backa" så smått på mattan. Sen har han funnit sin röst ordentligt också!!

Nej, vet inte vilken film.. Kommer nog inte kunna gå ändå! Siktar kanske på den den 21/3! Ska kolla upp vilken film som visas innan dess. Det är ju kl 11, så runt den tiden sover han (vi) ofta, så risk att man somnar finns ju!

Kram till er.

• Guldg

Hej!

Hoppas ni mår bra nu! Och att inget värre bröt ut på dig. När man sitter med en frisk bebis är det lätt att glömma hur de känns när de är sjuka, då är det lätt att tänka, äsch.. En förkylning är inget att bry sig om! Men nu sitter, eller ligger, också jag här, bredvid min endast smått snoriga bebis, och när han hostar lite, så seglar tankarna iväg, kan han andas, har han ont osv.. Så Förstår dig!

Och va många ggr de kommer ramla! Jag med en pojke tänker att jag måste ställa in mig på utslagna tänder och något brutet ben här och där! Pojkar är pojkar! Men hemska tanke. Små barn, små problem, stora barn stora problem. Så nej, oron blir vi aldrig av med!

Börjat bli full rulle på vändandet nu, från mage till rygg, och sen rygg till mage. Försöker ofta sätta sig upp, när han ligger i vagnen, soffan, knät osv.. vilket går dåligt men han kämpar och stönar och stonkar! Och rätt som det är så tippar han iväg och faller mot backen!

Igår kolade jag morötter, palsternacka och potatis, och gjorde puré. Sen frös jag ändå in allihopa och så avvaktar vi några dagar till :) har ni börjar smakprovs än?

Fick sålt mitt babyskydd i dag, skönt att bli av med den platstjuven, för köpte ju ett annat, en med basenhet och som är lite bredare! Lättare och som går att ha i framsätet. Vilken lättnad!

Är du medlem i fb gruppen "päron på Hisingen" ? Bra tips annars! Kommer ibalnd bra tips om loppisar, om du gillar sådana?! Jag älskar loppis, högar med barnkläder för småpengar. Var på en sådan loppis i helgen och Shopade loss! Frossade i pyjamaser och bodys och annat barnbröte!

Nåväl, god natt! Ha en trevlig helg, kram!

• Guldg

halloj!
    usch va tråkigt! vi, mest knodden, har varit lite snoriga, men det har stannat vid det! Däremot verkar det här vara den "sjukaste" februarimars ever, rapporteras sjukdomar från alla håll! blä :(

Blev tipsade om fb sidan på mitt bvc, dom tipsade om massa platser att möta andra, kanske för att de inte själva tillhanahåller något :)

Ja, loppis, skit kul! Som du säger, barnsaker, kläder och leksaker nästan gratis!

Oftast så är väl pojkarna vildare, (flickorna tar igen det i 14- årsåldern, hehe) för nu rullas det, och det skriks, skriks och skriks i vad jag tolkar som frustration! Blicken blir super koncentrerad och munnen darrar i iver. Stackars lilla liv, som ändå bara kommer någon cm eller precis lyckas putta bort leksaken man så ihärdigt kämpat för att fånga. har också börjat flytta sig i cirklar, verkar lättare än framåt och bakåt.. Och visst kan man spekulera i vad det ska bli av dem när de växer upp? .. fast oftast glömmer jag att det är en liten människa jag har hand om, känns som han alltid ska vara med mig i liten storlek!

Datorn är också populär här, han bankar och skriker om han kommer åt, kul leksak den där, som mamma och pappa sitter o leker med hela tiden!!

Har inte bestämt hur och när jag ska börja jobba. Fördelen är att jag är min egen, så jag kan göra lite hur jag vill, nackdelen är att jag känner att jag behövs på jobbet, men samtidigt helst bara vill stanna hemma. Om möjligt är börjar jag jobba lite helger, kvällar eller nätter så snart vi slutat helamma och maten fungerar, så får bebis hänga med sväris och pappa.. några timmar, vad som kommer passa bäst? Och på tal om amning.. så är det samma där, vet inte riktigt hur jag ska göra. Iaf helamma till 6 månader, vvviillkkeetttt bara är någon vecka till! Får typ ont i hjärtat vid tanken på att sluta amma :( men, hur länge vi delammar, och nattammar, beror nog på hur länge han är intresserad av det.. antar att jag slutar amma runt 8-9 månader helt? gissar!

Har också kokat morot, potatis och palsternacka, och.. fryst in i iskuber, så de är svåra att få loss! haha, har inte testat, bara följt instruktionerna i råd boken jag fick på bvc. Ska när som helst förska få ut en och tina, men pappa vill hemskt gärna vara den som matar först, och han har haft så mkt för sig de senaste dagarna. Jättespännande om vi också får en obetalbar blick :) häften av de iskuber jag gjorde var från ikea i någon sorts gummi, mönster av pilar och kryss, så kanske svåra att få ut därför, men kanske är materialet mer samarbetsvilligt? Men nej, i övrigt, inga tips! hojta om du hittar!

Bild, ja, lite lurigt är på fm, jag kopierade helt enkelt en bild på fb, i detta fallet min profilbild på fb och klistrade in! Det var enda sättet jag hittade som fungerade! :)

• Guldg

Nu! Hoppas jag iaf ni är friska och återhämtade. Brukar också varva aktiva dagar med bara vara hemma dagar, för det märks när det händer för mycket!

Har fått hem en gåstol.. Och det är omåttligt populärt, han kör runt och river ner saker och trakasserar den enda stackars blomma som står dumt till. Men han blir samtidigt lätt uttråkad och måste rätt fort aktiveras med annat, inget ligg o mys här inte, då blir det sprattel och knorr. Det är så roligt att se hur munnen öppnas samtidigt som armarna sträcks efter något han fått syn på.

Här om dagen provade vi morot, som för övrigt gick lätt att klämma ur isbitsformen av gummi från Ikea, morot var helt ok, åt hela biten, fattade grejen med att svälja och allt. Men när vi provade potatis, Hahaha, spottade ut allt, spydde upp resten, lutade sig fram och sträckte ut tungan för att bli av med eländet.. Hahaha, så kul, stackarn. Drar också ut på det, långsamt, när det gick så brand moroten kände jag att det här kommer gå lätt, ingen stress. Hejas också på av sväris o Co. Med att amma länge, och det underlättar att ha dem med på tåget. Hur går det med maten för dig?

Barnbilstolen.. Upp till 13 kg eller 1 år lr ngt sådant. Bara huvudet inte sticker upp över kanten. Har problem med stolen, han får inte plats tjockisen. Svårt att få ner han även att vi bara har en tunn jacka. Han motar med armbågarna och ålar. Glider ner och trasslar, ser inte alls skönt ut. Men han sitter inte bra nog för nästa steg heller, så får nog fortsätta trycka ner han, för så fort vi kommer iväg med bilen, gungar eller bär stolen så trivs han trots allt?!

Men ska nog byta till sittdelen i barnvagn snart, var och varannan gång vi är ute får ja bära hem honom.. Eller bättre dagar sätta honom inbakad i filtar i vagnen. För han vill titta runt! Funderar nu om jag ska jaga rätt på en åkpåse som passar till sittdelen eller köra overall och filtar, får skinnet. Om is kylan släpper nu så kanske det går!..

Kram

• Guldg

Heeeej! Ursäkta sent svar!!! Skrev ett svar för någon vecka sedan, men fm appen liksom uppdaterar sig lite då och då och all text går förlorad, grr, då tappar man liksom lusten att börja om! Så nu, noga med att kopiera lite då och så man inte behöver böja om :) sen har jag det senaste sovit väldigt mkt med honom på dagarna, både första, andra och tredje gången, då han velat ha mig, läs tutten, konstant. Och då napp aldrig accepterats så har jag legat där, med glädje, hehe.. Och somnat, istället för att syssla med mina vanliga telefon rutiner.. Erkänner dock att det beroende framkallande spelet candy crush hockat mig en del!! :)

Har det blivit någon gåstol? Skulle iaf inte kunna klara oss utan våran. Ferrarin som vi bj"2kallar den, är guld värd. Frihet för bebis.

Majspure är nog favoriten hittills här, och kan bara hålla med, gott! Vi kör nu frukost och kvällsmål med kuberna. 3-4 st åt gången, två olika smaker. Därefter lite vatten, som tydligen slår majpuren! Men att smaka på äpple när jag äter ett sådant, tar ändå alla priser, han börjar typ gråta när äpplet försvinner.

Ska också testa gröten, som mkt riktigt kom på posten.. Bara det att jag snubblade över en tråd om att gröt är farligt, giftigt?!?! Men tror jag ska gallra bort det minnet, allt är ju farligt om man börjar titta för ordentligt.

Och.. Separations ångesten från amningen mildras inte ens av de två vassa små tänderna som ploppat upp! Bits gör vi :) inte när han är hungrig, men sen, när det baa tuttas, låånngggaaa hårda bit, och när jag ropar till ajjjj! Tittar han upprört på mig som om.. Tyst, min tutte, lägg dig inte i! Redan en liten rebell!

Och även om man som mamma redan oroar sig att barnet ska vara hungrigt, (grunden till del oron ligger mkt i att han gör sådana super snabba amningar, och tappar sedan helt fokus och bara tittar runt) Så får han bestämt i sig tillräckligt. BVC undrade man vad vi matade med, när en superaktiv glad liten tjockis på 10,135 kg levde rövare under 6 månaders kontrollen. Typ 70,5 cm, något av en gissning då han sprattlade som en ål på skötbordet..

För aktiviteten han då ökat! Pratas och sjungs hela tiden! Han hänger runt mig i gå stolen och drar i mina byxor om det blir tråkigt.. och sträcker (äntligen) armarna mot mig! Åh, hjärtat :)

Också på nätterna härjas det! Vrider, rullar och vänder utan att egentligen vakna. Ibland måste han plockas upp och gungas lite, för att komma till ro. Så har flyttat min säg till väggen och ställt barnsängen (förvaringen av nallar sängen) på andra långsidan, knöligt att ta sig upp och ner ut sängen, men fall risken är betydligt reducerad. Undrar hur nattningen någonsin ska fungera utan amning? Men kanske är det åter igen min sorg över att sluta amma som skapar de tankarna :)

Sittdelen har börjat leverera! Går liksom att sätta honom där vaken och pigg och vi ska någonstans! Numera även i sittläge. Och så skönt att kunna komma ut när man vill, när vädret börjar bli så bra! Heja sommaren! .. Och dessutom kunna skipa lite klädlager!

Neeee, tiden går alldeles för fort! Underbara bebis tid! Har liksom lust att stoppa in honom i magen och börja om, samtidigt som jag är så nyfiken på hur han ska bli som "pojke" :) oändlig kärlek!

Hoppas allt är bra med er och att ni inte glömt bort oss! Kram!

• Guldg

Hej hej.. Nu ska svaret inte dröja riktigt lika länge!

Vi har också börjat vakna en del på nätterna, eller egentligen vaknar han inte, utan rullar bara runt lite oroligt i sömnen. Och jag rullar runt med honom. Vi ammar mkt, eller mer bara tuttar på nätterna. Så.. Klart det är gött att sova på dagarna :)

För oss har gåstolen som sagt stor guld värd, för han är såååååå missnöjd med allt annat än den frihet den erbjuder. Han blir väldigt frustrerad av att behöva ta sig fram på mage, då frustar, flämtar och nästan skriker han. Sitta och öva på balansen kommer inte på tal! Men är nog ofta en vis skillnad mellan pojkar och flickor där.

Kände att matandet litegrann gick bakåt i utvecklingen.. Men, det var nog bara det att ärtor inte var favorit maten :) har hittills är favoriten är majspure, väldigt gott med lite smör i måste jag hålla med om. Morot är också gott! Äpple är också gott att suga på. Gav han lite frysta blåbär och hallon, det var nog det äckligaste han vart med om, hehe.

Majskrokar, har han testat, jag testade också några, så kul för de bara försvinner smaklöst i munnen. Men, va kladdigt det blev överallt :(( och så har jag hört att de inte ska vara så bra, för mkt stärkelse för magen?? Samtidigt, jaja allt är farligt om man letat ordentligt.

Misstänker också min plutt för att tycka det är roligt att bita mamma, bita och gnugga in tänderna lite och hålla kvar, för när jag gnäller på han, ler han.. Utan att släppa såklart! haha. Då kan jag inte låta bli att skratta istället.

Nu ska vi snart åka och besöka faster. Sen är det barnkalas och städdag på gården som väntar i helgen!

Absolut kan vi ses på någon lekplats, jättekul.

Kram

• Guldg

Hej.. Sen igen! Det är mkt på alla fronter nu!

Här går det Inge vidare med maten! Men det är nig delvis mitt fel! Jag ammat nog för mkt, han är nig aldrig särskilt hungrig.. När matskeden kommer fram till munnen så öppnar han (kanske) munnen mussaktigt litet, MEN när vattenflaskan kommer, ja då gapar han stort! Mer övning...

Mitt största problem med majskrokarna, förutom att jag själv lätt äter upp dem, utan att de ens är goda, är att de är som klister!! Fastnar ju överallt! Men du har rätt, tippen att trolla fram när det blir lite pipit i vagnen!

Personligheten växer fram, och det blir roligare och roligare. Jag tror på en mkt envis och ngt kräsen personlighet här, kommer från pappan! Hehe :) men också stark och tålig.

Känner det samma, hade kunnat vara hemmafru med massor med barn. Och det förvånar mig ngt enormt, då jag alltid varit rastlös, impulsiv, svårt för att planera och massa annat som inte går ihop med barn. Men som sagt.. Man förändras!

Min stackars älskling ramlade ner från en säng för någon vecka sedan. Bhuuuuu... Fick ett blåmärke på näsan, och detta på min vakt! Usch vad hemsk jag kände mig, och anklagad av alla, bebis tog det nog bäst! Men man blir påmind om hur lätt och fort det kan gå fel.. Och hur ont det gör när ens barn skadar sig, och skadorna lär ju fortsätta trilla in, med en liten vild pojke!

Åter igen, dags att skaffa ny bil barnstol! Helt insnöad på maxi cosi.. För min syster har den, så vet inget om någon annan, vill inte ens ge mig in i en förvirrande undersökning på fm, och andra forum.. Blir inte klokare där! Är det dags för er snart eller du kar babyskyddet fortfarande bra?

Nåväl, kram på er i värmen, hoppas ni inte gett upp oss, även att vi är senisar på att svara!

*kram*

• Guldg

Håller helt med! Dagarna rusar fram, och överallt är det mkt att göra!

Visa dagar tror jag han tröttnat på tutte och att det är mat som gäller, men som idag tex, så var det inte så. Eller så kanske han bara inte gillar maten jag serverar visa dagar, vilket också är burkmat, spagetti och köttfärssås är väl godare ön potatis och rödspätta, såklart!!

Frukt är gott, bröd(smulor) brukar han få smaka på, det är gott, morgongröt, ibland. Välling absolut inte.. Stackarn, tror det är vatten och blir besviken varje gång! För vatten är gott!!

Men som du säger.. Det löser sig säkert med tiden! Tjock som en boll är han så svälter gör han inte :)

Jobbigt att du inte får sova! Jag har ju många års vana att inte sova, och inget jämte behov av det, och tycker jag får sova mkt och bra med lillkorven. ÄVEN om det blivit lite besvärligt, han ropar ofta och vill ha sällskap. Men säger som du.. Alltid är det ngt, varmt som attan, tänder!

Rutiner.. För oss..

Vaknar runt 7-730, men ofta går vi inte upp för ens efter 8.. Ammar eller snuttar och drar ut på det i sängen.

Sedan upp, frukost för mig och frukostförsök för pluttis, barn gröt! Slutar ofta med att jag äter upp den, iaf delvis! Gott :)) klart han inte är så värst hungrig då vi oftast ammat massor innan..

Sömn vid 9-10 tiden. Ofta i vagnen pch så promenerar vi. Älskar promenaderna, går i lyssnar på ljudböcker och försöker hålla uppe takten!

Sova igen, vid 12-13 tiden.

• Guldg

(Råkade här trycka på skicka...)

Iaf, lunch sömn, en timme kanske 2. kanske sover vi här tillsammans, isf blir det längre, eller så promenerar vi nu, och sov tillsammans på morgonen. Oftast så tänker jag göra ngt, typ städa.. men somnar då vi oftast ammar till sömns. För mysigt för att gå upp o städa!!

Lunch oftast efter sömnen..

Håller igång fram till 16-17 tiden. Sover någon timme igen.

Lek! Vild som ett troll på "kvällarna" röjer på mattan, busar med pappa, älskar att hoppa och flyga.

Sen pyjamas, smörja lite här o var, han har mkt torr fläckar, och försöka med vällingen, som också den oftast dricks upp av mig!

Till sängs runt 19-20 tiden.

Ungefär så ser det ut, om vi inte år ute på äventyr. Vilket det känns som att vi är ofta.

Ammar gör vi lite då o då, mest när han markerar att han verkligen vill. Och under dagarna blir det lite frukt i nappen, har en sån napp som är som en liten plastpåse med hål i, som man kan peta ner lite allt möjligt i, så kan han tugga och suga på den, en otroligt bra sak, mkt uppskattad och mkt använd varje dag! Allt från banan till gurka! Utöver nappen så, någon majskrok ibland.. Haha, risken finns att jag äter upp även dem!! :)

4 tänder har lyckats hitta ut och bits.. Gör han ibland vid amning. AJ!!!

Lekar.. Är inga speciella alls är jag rädd. Vi leker med leksakerna, sjunker improviserade sånger, hoppar och flyger. Busar och kramas.. En väldigt enkel form av Kurre gömma, titt ut.. sånt! Vad gör du? Låter som att det är du som får ge mig tips!

Var länge sedan jag gick på öppna förskolan, ska verkligen försöka komma iväg på ngt sådant!

Älskade bebis! Så underbar!

Hoppas ni mår bra! Kram

• Guldg

:( kollade läget.. Och såg att mitt svar sen många dagar tillbaka.. Inte finns!!!! :) attans!

• Guldg

Så nu skriver jag "det" igen!

Hoppas ni haft en trevlig midsommar! I dag sover pluttis i sin egen säng för första gången.. Tomt i sängen ju!! Men han kryper runt så mkt och har börjat ställa sig upp mot sänggaveln och sängen är hög, har får inte trilla ner därifrån. Någon gång måste man skiljas åt så! Han har dessutom gjort lite utflykter med pappa det senaste, och till min förvåning och irritation så tycker ja det är jobbigt! Även om det blir lite bättre varje gång. Är liksom rädd att han ska glömma mig, känna att jag sviker? Och sånt.. Sånt jag skrattat åt när andra mammor berättat för mig! Men övning ger färdighet..

Smaknappen är det bästa som finns! Har använt den huurrr mkt som helst, även om vi nu börjat gå över till små bitar av frukt, bröd, pasta eller liknande som han kan sitta och pilla med! Men fortfarande bra att ha i vagnen tex, då han inte tar vanlig napp är det bra att ha ett ess i bakfickan! :) bra present kanske till nya mammor, sådana poppar ju upp lite här o var just nu i släkt och bland vänner!

Håller också på med hemmakok, dock utan recept.. Kör lite lätt på att mixa ihop lite pasta och köttfärs, fisk och ris, kör ner lite morot, tomat.. Oregano, basilika kanske, och tycker själv att det smakar helt Ok!! Men pluttis verkar tycka annorlunda, gapar som en liten mus, kanske, kniper ihop ögonen och låtsasgrinar... Däremot om vattenflaskan kommer fram, eller om han inser att det är banan på skeden, då gapar han stttoorrrtt!

Välling försöker jag med! Inte populärt, jag gillar det däremot, så.. Ja, brukar sluta med att vällingen hamnar i min mage :)

Amningsmotståndare möter man ju lite här och var nu.. Trodde själv inte jag skulle amma så här länge. Men det är rätt svårt att lägga av. Även om det nu mest är om nätterna eller när det ska sovas på dagen i sängen.

Det är mkt bitar i 8 månaders maten ja, samma i den mat jag "tillagar", han verkar inte ha så mkt emot bitar faktiskt. Och jag som trodde jag skulle föda upp mitt barn på flytande föda till typ 10 års åldern, klarar rätt bra att ge honom diverse små matbitar.. Stolt och förvånad över mig själv! Även om jag snarast möjligt tänker anmäla mig till den kurs BVC tillhandahåller, om vad man gör när de sättet i halsen på riktigt!

Jobbigt det där med sömnen för dig! Och att hon inte sover i vagnen! Mörkläggningsgardin absolut! Kanske kan du bädda med täcket hon har i sängen? Men som du säger, man anpassar sig hela tiden, ändrat sina vanor och planer, utan problem! Och för eller senare löser sig problemen!

Som sagt, hoppas midsommar var trevligt! Nu ska jag sova.. Utan sju blommor under kudden!! ursäkta det sena svaret och god natt :)

• Guldg

Hej!

Går verkligen fram o tillbaka med maten.. Det som passar ena dagen, passar inte andra dagen. Jag fortsätter försöka laga lite egen mat beroende vad jag gör till mig själv, men blandat resultat. Gröt, med lite katrinplommon puré är väl det som funkar bäst i "mat" väg, eller annat han kan pilla i sig själv. Men mest gapar han snällt första skedarna, blir sen ointresserad, för att sedan gärna övergå till att fånga skeden eller bråka med haklappen. Hur kul som helst!! :) men vi ammar fortfarande ganska mkt, påhejas glatt i amningen av farmor och faster, så han är sällan särskilt hungrig. Min bm berättade om en studie som visat på att barn som ammas längre "blir" smartare.. Visst ngt fett i mammamjölken som inte går att ersätta på annat vis.. Så det känns ju bra..

Men, träffade en tandsköterska, en kompis mamma, hon jobbar bara med barn, och hon var ganska emot amning, och den skadan den gör på tänderna? Aldrig hört ngt om det innan, och inte min bm heller, men tänkte att du kanske har kunskaper i ämnet? Hur som helst tycker jag amningen är viktigare, men intressant att höra..! Tandborstningen.. Går dåligt, vi har inte kommit igång, fast jag vet att jag borde.. Har just blivit grym på min egen tandborstning då jag har 3 st att dra ut :( så är väl dags! Några tips o råd? Hela 7 små söta tandisar har han nu ju!

Bitar i halsen.. Usch ja, hört från flera som fått vända på barnet o skaka ut någon bit, hemska tanke.. Men det mesta klarar de ut själva. Verkar inte heller svälja allt som kommer in i munnen direkt, utan tuggar på det.. En dag satt han lugnt och glatt och småtuggade, då hade han fått tag på en bit kartong från en förpackning!

Vildekorren! Inte stilla en sekund! Och han vill bara klättra. Nu när han lärt sig ställa sig upp mot saker, är det bara det som gäller, och han kämpar, stönar, flåsar och stonkar tills han kommer upp.. Och fort går det! Och i takt med hans framsteg förfaller lägenheten :) hahah, kanske inte direkt förfaller, men blir svårare och svårare att ha saker på sin plats, då lådor dras ut, skåp öppnas och det inte går att titta bort en sekund!

Byta blöja kan bli en riktig cirkus, sällan ligger han kvar på rygg utan den trasslar jag oftast på när han står upp numera. Står i mitt mitt knä, klättrar på min mage.. Ja, han är lite mammig, håller stenkoll på mig! Och underbart är det att vara älskad :)

Jag som du, tyckte andra föräldrar var ytterst löjliga vad gäller dagis och annan form av barnpassning.. Och själv är jag rädd att han ska glömma mig på 2-3 timmar. Men man vänjer väl sig hoppas jag, det där stora tomma hålet när han är borta gillar jag inte alls!!

Ja, vad gör man! Vi har också varit i slottskogen, men busungen nöp fåren nosen och försökte ta deras öron och ögon, det där med att klappa var han inte så bra på :). Vi har varit på biblioteket och försökt titta lite i böcker, gungat på lekplatser, sparkat boll och "sprungit i gräset" .. Också han tittar avundsjukt på större barn som leker på riktigt, och man riktigt ser hur han vill vara med! Antar att öppna förskolan är en hit, har inte varit där på länge nu! Annars, nej, inga bra tips!

Har köpt ny bilbarnstol, blev en maxi cosi, och hittills har det varit en hit! Blev så himla bråkigt i slutet med baby skyddet! Även om han visade sig från sin värsta sida när vi var o hämtade stolen. Busfröt, stel som en pinne vägrade sitta och levde rövare i vad som kändes som en evighet.. Men när han väl satt sig och vi åkt iväg insåg han att hans nya tron var bättre än innan..

Nej, dags att lyfta ner han i sin säng och gå upp o diska.. Så tomt i min stora nu! Men framåt morgonen får jag plocka upp han ändå, och mys sova några timmar! Hoppas sömnen fortsätter i rätt riktning för dig, och att ni får en bra start på veckan!

Kram

• Guldg

*tog visst semester från fl* hoppas du fortfarande kollar tråden? Och att allt är bra med er? Börjar där..

Kram

• Guldg

Bra du inte gett upp!! :)

Ett års dagen närmar sig nu. Och det känns som det gått en vecka, typ! Påtryckningarna från släkten om iaf ett litet kalas har börjat, så så blir det nog.

Nej, han går inte, inte riktigt iaf. Han har börjat släppa soffan, väggen, bordet eller vad han nu fått tag på, för att ta några snabba steg in o famnen om man sitter nära. Han kan stå för egen maskin, och gör det när det är nödvändigt, tills han verkar komma på sig själv att han just gör det, då sätter han sig ner.

Han har aldrig varit förtjust i att krypa, ser det inte som ett sätt att ta sig runt, utan bara kortast möjliga väg till något att ställa sig mot, eller någon att hålla i handen, som stöd, så man kan gå eller springa för att ta sig fram. Tror dock inte det dröjer länge nu innan han röjer runt på egen hand!

Nej, tiden i soffan är förbi. Sitter på golvet eller ligger på mattan.. men mest uppe och går med ett finger som stöd, ingen vila här! Egentid är nattetid, till den har jag ofta storslagna planer, men oftast så sover jag istället! Så förstår att det är tungt att vara sjuk! Krya på dig!

Jag har jobbat en del, 2 pass tyckte jag var lagom i september. 2X5 h! :) sen har jag hoppat in lite extra, och nu i oktober blir det 1-2 ggr i veckan. Det är exakt som du säger, kul att jobba!

Ja inbillar mig att han ska glömma mig, eller ännu värre tycka att jag sviker när jag lämnar honom. Hur löjligt som helst, inte gör han det, och det börjar väl så småningom gå upp för mig också :) för också här är det väldigt mammigt. Men till pappans att glädje, så har han verkligen börjat bli förtjust i pappa också, och håller honom hårt runt halsen när Tex går. Förstår att pappa hjärtat också behöver det, men blir lätt lite ego som du säger. Och inte blir mal typ ledsen när man hör mammmaaaa mammmma. Kärlek.

Siktar också på ett lite senare dagis, mest trilogier efter nästa sommar. Eller om det går att få någon plats sådär mitt i säsongen i april maj? Vi får se, beror lite på hur det blir med pappans familj, kanske har vi pension på g där? För min del nöjer jag mig om jag kan jobba 3 dagar i veckan och var hemma så mkt som möjligt.

Jag ammar också. Svårt att sluta, och vill inte sluta. Även om det är mest på kvällarna och nätterna. Men det händer även på dagarna ibland. Och antagligen är det för att vi ändå ammar så pass mkt som det är liteeee trögt med mat. Det senaste är att tugga en stund på maten, och sedan spotta ut den.

Och spottar.. Det gör han mest hela tiden. Det rinner dregel som aldrig för, och haklisarna har fått åka på igen! Kanske ännu fler tänder som jobbar sig ut.

Ok.. Nu är det bäst att jag skickar det här, innan jag somnar på telefonen.

Många kramar och hoppas att du frisknat till!

• Guldg

Haha, ja! Lätt hänt det där med svaren! :)

1 år! Kan inte upprepa det många gånger nog, det är alltid lika konstigt, man kommer inte ikapp i tanken, det går så fort..

Också vi har haft 1 års kalas. Pannkakstårta, som man mest kladdade med och presenter, där pappret var mest intressant, stress för mig och ändå så skulle jag säga att det blev lyckat!

Till pappans stora glädje lärde han sig gå innan 1 års dagen, han hade någon sådan grej för sig, ville att han skulle gå.. Så han "tränade" honom i gång, hahaha, vet inte om sådan "träning" har någon effekt, men han går iaf. Rätt bra nu, tom i skor utomhus. Däremot pratar han inte direkt, mamma eller maammmmmmma, men lite god vilja är det mamma, men inga andra ord. Också det känns konstigt, att han ska börja prata!!

Ja, det är skönt att vara hemma lite längre, eller delvis iaf, skönt att kunna styra. Men skönt att jobba också, mycket roligare än jag minns det :)

Skulle också vilja ha ett rum till! Var o tittade på ett litet hus här i veckan, blev kär i det, eller mer läget och trädgården. Men det var för mkt jobb så jag fick dra mig ur. Det är svårt när man i tanken redan börjat flytta in och börjat inreda, sett oss leka där i trädgården till sommaren osv.. Men men, det kommer fler hus.

Böcker! Va kul!! Där har vi inte kommit någonstans alls. Såvida det inte räknas att äta boken eller försöka frigöra sidorna från pärmen! Vildekorren kan inte sitta stilla länge nog! Kanske ska gå till bibblan och låna lite.. Viktigt det där med att läsa för barn.

Vi hänger mycket på öppna förkolna nu. Så mycket energi att göra av med så vi måste hitta på saker om dagarna. Är det fint väder blir det mycket lekplats. Men hela världen är en stor lekplats för sådana här knattar, så överallt går det att ha kul! Tänk om man själv hade sådan syn på världen.

Nu ska jag springa ner i källaren och greja med tvätten.. Blir mycket av den varan, fort!

Kram ð??¸

Svar på tråden BF oktober göteborg 1a barnet