Inlägg från: LisenLi |Visa alla inlägg
  • LisenLi

BF oktober göteborg 1a barnet

Operation Sömn

Igår var sista gången för mamma-träffarna. Lämpligt nog handlade det om sömn.
    Jag gick dit med tanken att få en konkret lösning. Det visade sig att fler mammor har fått problem med sovningen nu. BM informerade oss om att det är helt normalt. Och att de vill äta på natten är ngt de själva skapat och inte ngt de behöver. Jag var rädd att lillan hade problem med magen och att det var därför hon sov dåligt, pruttade ju hej vilt. När jag gick därifrån kände jag mig både lättad och frustrerad. Att det inte är ett problem utan att det är normalt och andra har det likadant gör mig lättad. Men att det inte är ett problem gör ju oxå att det inte finns ngn konkret lösning.

I alla fall gav hon oss tipset att använda 5 minuters metoden men jag är emot allt sådant. Att låta sitt barn skrika sig till söms ger ingen trygghet, vad folk än påstår, ingen vuxen vill ju göra samma sak. Men jag tänkte att jag skulle testa en mildare variant. Hon har ju inget problem med att somna på kvällen, det är ju alla uppvaknande på natten som stör sömnen. Så jag funderade ut att jag skulle låta henne vara lite längre när hon vaknade på natten än jag brukar och se hur hon reagerade. Om hon började gråta tänkte jag ta upp henne som vanligt.

Efter träffen gick jag en promenad och lillan sov nästan 3 timmar!!!! Hallåå vad har hänt . senare på eftermiddagen sov hon nästan 2 timmar till, som om hon tog igen all förlorad sömn.

Natten kom och hon somnade lite senare än vanlig pga all dag sömn.
    Under natten väcks jag av att hon vaknar men låter henne ligga ngr till minuter själv och hon somnar snabbt om, å jag med . Nästa gång hon vaknade var klockan 07. Hallå, jag som tänkte att jag behövde kämpa lite men nej inte då, lillan sov gladeligen hela natten, som "förr" . Inget pruttande heller, förmodligen för att hon inte åt och magen vilade.

Så vad hände egentligen?
    Alternativ: 1. "Mamma, du är bäst i världen och jag gör precis som du vill."
    Alternativ 2. "Mamma, jag är såå trött idag så du får din vilja igenom och jag sover hela natten. Men bara idag!

Vad härligt att han börjar röra på sig. Jag längtar oxå dit. Har han vänt på sig med? Lillan försöker men har inte lyckats ta undan armen som är i vägen.

Vi har ingen huvudsvett här.

Klart man ska bära på dom. Hela tiden typ. annat var det förr ju men nu är det närhet som rekommenderas. Som du säger lättare när de är stadiga å håller i sig.

I helgen kommer svärisarna och lillans faster hit så då får vi antagligen rucka på vårt dagschemat lite. Hoppas hon inte börjar vela pga det.

Nu ligger hon i min famn och tuttar lite, vänder huvudet mot tvn som står på, och tillbaka å tuttar lite till. Så håller hon på mkt nu när det finns saker som distraherar. Sötisen, kan inte sluta pussa på henne...

Nu ska jag smaska på min semla, dagen till ära.

• LisenLi

Hejsvejs!

Sömnen har varit mkt bättre än innan men återgått vissa nätter till tuttning lite då och då, speciellt nu när svärisarna varit här.

I regel somnar hon från 18.30 till 20:30, oftast vid 19-tiden. Sedan har hon lite olika tider hon kan vakna efter det (22, 02,04,06) men det gör hon som sagt inte alltid och ibland somnar hon om själv. Det min BM sa om dag att fungerar dagsömnen bra och de sover tillräckligt och regelbundet på dagen sover de oxå mer regelbundet och tillräckligt på natten. För oss tycker jag det stämmer. De dagar hon sover bra tider på dagen skapas det ett bättre mönster och schema och hon sover då bättre på natten.
    Om nattmatningen tror jag BM menade att de inte behöver upp och matas hela tiden längre (som de gjorde när de var pyttisar) att de kan förstå att natt är natt och dag är dag och att deras magar nu kan lägga på sig ett lager och inte behöver ammas var tredje timme hela dygnet runt som ju är rekommendationerna för nyfödda.

De slumpade sig så att lillan rullade över till magen bara ngr timmar efter att jag skrivit förra gången. Sedan gjorde hon det en gång till strax efter men sedan dess har hon inte gjort det. Trodde att de flesta började göra det hela tiden efter första gången å eftersom hon gjorde det två gånger var det nog ingen slump. Men jaja det kommer nog. Efter detta har hon börjat röra sig runt på det här sättet; hon ligger på rygg och rullar åt sidan och tillbaka till ryggen, detta gör att huvudet är i stort sätt på samma plats medan kroppen roterar runt huvudet.
    Min lilla biter oxå tag i leksakerna och knör in de i munnen, på ett aggressivt och irriterat sätt medan hon grymtar som ett lejon . Fungerar det inte som hon vill blir hon jättearg och skriker på leksakerna.

Hahaha det där med foton gör jag med, kanske inte stage'ar så bra som du gör men det har blivit minst 5 om dagen sedan hon föddes, bilder på alla ombyten m.m. Inte lätt att få bra skärpa nu när de rör sig så mkt. Hon vill oftast inte alls titta in i kameran när jag vill. Konstigt va?

Jag går igenom dom ibland och kan inte tro att hon varit så liten å tunn, det går såå fort (som alla säger). Insåg oxå att jag har alldeles för få videoinspelningar. När man är mitt upp i det tror man att man kommer ihåg hur de förde sig och hur de lät, eller så tänker jag att jag ska filma det lite senare men vips så är det stadiet förbi. Jag ska bli bättre på att ta små filmsnuttar av henne då och då.

Måste spy lite galla med. Om du inte orkar höra, sluta läs NU!
    Svärisarna har åkt hem och jag kan pusta ut. Som du sa förra gången ska jag vara glad över att de hjälper till och så men herregud...
    Det enda jag gjort sedan de kom hit är att ha suttit vid datorn eller tvn eller bara stirrat rakt fram. De tar över ALLT! Jag är sååå uttråkad! De lagar ALL mat (inte för att jag bett dem utan för att de inte äter ngn annan mat än sig egna, och jag som gillar att laga mat), diskar, flyttar om i skåpen, flyttar om möbler och lampor hit å dit. De tjatar om att de vill att vi ska flytta (vi har bott i vår lägenhet i bara 5 månader). Jag hade lillan i en timma under 1 1/2 dygn, förutom det nödvändigaste som amning, sovning, byta blöja och sådant. 1 timma!!

De är på henne hela tiden. Har jag henne i min famn är de ändå på henne med leksaker hit och dit, hon blir såå överstimulerad. Att de oftast talar ett språk jag inte förstår gör det hela ännu mer jobbigt. Min kille märker ingenting och han faller in på språket så lätt och fattar inte att han inte pratar svenska eller med mig på flera timmar. Vilket gör att de planerar utan att involvera mig.... SÅ enerverande!
    Min kille faller in i ngn sorts barn roll inför sina föräldrar och bara latar sig framför datorn, han tycker det hela är så bekvämt. Jag som inte har ngn sådan roll med mina föräldrar längre och inte haft på många många år känner mig väldigt låst.

Guud vad jag skulle kunna spy ur mig mera men jag stannar här...

Nu har jag lillan helt för mig själv å njuter för fullt!!

Idag ska vi på bebismassage mitt på dagen. De ordnar det på BVC å vi ska gå 6 måndagar i rad. Hoppas lillan inte är för trött. Å inte För pigg haha. Det blir lite fler och nya mammor än på mammagruppen, ska bli kul.

Hur sover din kille nu på dagarna? Har ni speciella tider nu?

I helgen är det baby barn mässa, på svenska mässan, ska du dit? Jag går på torsdag för att undvika helg kaoset.

Ha en trevlig vecka!!

• LisenLi

En trött mamma med huvudvärk.

Hon är så söt min lilla men oj vad trött jag är nu. Det blev ingen trend och hon gör INTE som mamma vill. Lillan vaknar igen flera gånger per natt. Ibland varannan timme, tar inte alltid upp henne men jag vaknar ju. Förstår inte varför hon gör det på natten men ALDRIG på dagen. Jag vaknade precis efter en liten tupplur bredvid henne och är fortfarande lite sovgroggy men jag har "tröstat" mig med en kokosboll . Möjligtvis att det även kan vara tänderna som spökar för henne, hon dregglar inte längre, det RINNER saliv. I veckan ska jag återigen analysera sovningen och gå igenom tips m.m. men just nu är jag för trött. Gäsp gäsp...

Du verkar ju inte ha den bästa relationen till din killes familj heller och det försvårar ju umgänget. Vilket bra initiativ du tog, att prata med en kurator! Oftast "tar man bara allt" och håller inne mkt. Bra att spy ut gallan till ngn professionell som kan lyssna lugnt och kanske kan ge tips på hur man ska hantera det, de borde ju ha hört det förut.

Åh barnvagnsbio hade varit kul, om jag nu inte somnar. Haha. Vet du vilken film de visar?

OMG restskatt i mängder! Stackare...
    Jag var där igår från att det öppnade och ngn timme drygt (fredag, skrev fel dag till dig). Jag tycker allt är onödigt att köpa så det blev bara en liten skallra till lilltjejen från Brio. Tycker nästan att baby barn mässan blivit mindre än den varit förut. Jag har varit där med min syster innan och då kändes det som om det var mer utställare/försäljare men det kan bero på att det då var mycket mer folk då jag gick senare på dagen. I alla fall var det inte så mycket kul, så var du inte där missade du inget. Men jag tycker ändå att det var roligt att gå dit, annars hade jag undrat var de visade.

Jag har lite funderingar på att vilja starta ngt eget i framtiden och tänkte då kanske gå åt barnhållet så det är bra att hålla reda på konkurrenterna hihi.  

(Blev lite nojjig över eventuella smittor då en i min mammagrupp sa att hon inte skulle dit pga det och när jag sedan stod i kön in hostades det på flera håll. Håller tumme för att tjejen inte ska bli sjuk.)

Vi har nått en liten milstolpe till. Lillan visade tydligt igår när min mamma höll henne att hon ville komma till mig. Hon sträckte armarna mot mig (inte sådär som större barn gör å hänger framåt mot en men det gick inte att gå miste på vad de små armarna menade när de lyfte sig mot mig . Åhhh va mitt mamma hjärta tog ett stort glatt skutt. Klart jag vet att hon vill vara hos mig men nu vet jag VERKLIGEN att hon vill vara hos mig. Såå stolt!

Hoppas ni har en bra helg! Det är kallt men i alla fall soligt emellanåt och solen värmer så skönt.

Oj nu vaknade lillskruttan.... På't igen haha

• LisenLi

Hej!

Det har varit en händelsefull sista vecka. Lillan fick feber i natt  . Feber (ibland), snuvig och hostar. Inte kul, stackarn! Hon är jätteledsen mesta dels, svår att trösta, vilket är jobbigt för ett mammahjärta, suck!. Orolig som tusan emellanåt men så lugnar jag ner mig, jag menar, en förkylning får de ju ibland men så blir hon otröstlig och jag blir orolig igen...
    Har gett ngn Alvedon så hon ska kunna sova lite men febern är egentligen inte hög, har varit max 38,5.
    Hon fick vaccinet i torsdags det kan ju ge feber men det brukar väl inte ge ALLA förkylningssymptom så jag vet inte...

Vi spenderade kvällen på barnakuten igår. Lillan ramlade på eftermiddagen och slog i huvudet, hon blev väldigt ledsen och chockad men hade inga andra symptom på ngt. Satt precis bredvid men hann inte få tag i henne, hon ramlade snett bort från mig. Som tur är hamnade hon på en yogamatta vi brukar ha som lekunderlag, bättre än rätt på golvet. 1177 tyckte vi skulle åka in på kontroll då hon är under 6 månader. Vi satt där i ngr timmar tillsammans med magsjuka, influensa m.m. Vet inte om hon blev smittad av ngt där (kanske lite väl nära inpå), egentligen var det nog på G innan eftersom hon var grinig under dagen. De kollade henne och hon var helt ok! Tack gode Gud!

Sååå sömnen är som den är. Just nu är jag bara trött trött trött, känner själv i halsen och tryck i örat men det kan även bero på sömnbristen.

Har flyttat ner vårt "skötbord" från en byrå tillbaka ner till låg höjd som vi hade tills för 1 vecka sedan. Nojig för ev. fall.

Tänk hur många gånger vi kommer vara oroliga för dem! Men sådan total lycka de små ger
    Nu ska vi försöka ha en myskväll, Hon sover nu och jag hoppas hon får sova ordentligt så hon blir frisk snart, mitt hjärta!

Vad duktig han är som rör sig bakåt. Och från mage till rygg!
    Hoppas verkligen NI mår toppen!!!

• LisenLi

Hej på er

Vi var helt däckade i en vecka ungefär. Har nog aldrig mått så dåligt av en förkylning .
    Nu mår vi mkt bättre, jippi, fortfarande förkylda men inte sjuka, stor skillnad.

Jo det var flera barnloppisar jag missade nyss pga att vi vad sjuka. Så trist! Tack för tipset om sidan, skit bra ju. Där kan man ju fråga om lite allt möjligt, om så skulle vara.
    Loppis är ju speciellt bra med barngrejer då det behövs så mycket hemma och det är så dyrt och sedan använder man inget så länge så det slits itu.

Härligt att han börjar bli så rörlig. Min lilla har ju vänt sig ngr gånger men hon verkar inte så intresserad av det för hon försöker inte ens. Hon kanske har blivit för van vid att traska runt på sina små fötter, tycker nog det är mkt roligare. Däremot rullar hon runt sin egen axel ibland så hon är ju inte direkt still hihi. Nytt är att hon älskar att "låtsas skriva" på datorn, blivande IT-tekniker? Eller bloggare kanske?

Idag ska jag luncha med min chef och planera inför jobbhösten. Lite vemodigt. Bra att planera men jag vill egentligen inte behöva tänka på hösten och jobb, det är så mysigt som vi har det nu. Planen är att jag och min sambo har tre veckors semester tillsammans i slutet av sommaren, sedan går jag på jobb och han tar över lillan hemma tills inskolning på dagis nästa år. Det jag inte riktigt har bestämt mig för är hur jag ska jobba under hösten. Vill inte jobba heltid och komma hem då hon somnat vissa dagar (usch för att inte se sitt barn under ett helt dygn) men vi hade nog behövt pengarna egentligen.... Man får ju jobba 75% och ta resten som mammapeng men mammapengen är ju inte så mycket att hänga i granen. Fast vad är pengar i jämförelse av tid med barnet... Får se hur chefen har tänkt med.
    Hur har du planerat?

Förrsten, hur länge hade du tänkt amma/ dela amma sedan? Har du tänkt på det? Man vet ju inte hur barnen vill ha det men min tanke är att jag delammar "ordentligt" för att avtrappa inför min jobbpremiär och då eventuellt bara amma på kvällen/natten/tidig morgon eller hur det nu blir. Men som sagt, allt hänger ju på om barnen vill ha tutten eller inte. Jag älskar verkligen att amma, det är liksom min och lillans stund, och jag tror på de bra effekterna för bebisen, och mamman. Guud jag låter som ngn knasig naturmänniska hahaha.

Kokade morot härom dagen och fryste in. Det blev lite över så lillan fick smaka pyttelite (filmade ögonblicket ). Hennes min är obetalbar! Man riktigt såg hur koncentrerad hon vad och att det fanns många tankar innanför det lilla pannbenet. Men hon ville smaka lite mer så bra betyg blev det. Jag hade tänkt köra på med pyttelite smakisar varje dag men när jag skulle få ut de förbaskade tärningarna ut blocken gick det inte. De sitter som berget! Å jag kan ju inte värma alla. Skulle ju kunna hälla lite varmt vatten på en av dom men herregud så orkar jag inte hålla på . Så nu är jag på jakt efter silikon-iskubsgrej.Eller har du ngt tips?

Ps. Av ngn anledning har jag svårt att ladda upp foto till dig, inte bara jag, min kille klarar inte heller... ska försöka igen. Hoppas lillan blir IT-tekniker, det behövs verkligen...

Hoppas ni har det bra...
    Kramar på er

• LisenLi

Hej!
    Hoppas er helg varit toppen!
    Vilken chock jag fick igår kväll (el i natt eller när det nu var) när snön föll, igen. Men den försvann ju snabbt, jippi!

Lillan mår helt bra men jag har kvar lite av min förkylning. Tyvärr har förkylningen oxå satt sig på ena örat vilken gör att min hörsel är nedsatt, mkt irriterande, hör inte hennes små sovknyst längre...

Trots hosta och snörvel var vi på möhippa hela dagen igår. Både jag och lillan var med hela dagen, som var ngt anpassad till de små. (En annan liten var oxå med.) Kul att kunna vara med på sådant men det är lite annorlunda när man har med sig en liten från hur det var innan, på gott och ont. Men det hade sitt pris.

Inatt sov lilla I inte bra alls. Uselt faktiskt!
    Ngn timme i taget och sedan vakna. Hon var orolig och ville bara sova i min famn när jag satt upp och skrek när jag lade ner henne i sin säng, som hon vanligtvis tycker så mycket om. Fy vad jobbigt! Tur att man inte haft en kolikbebis (peppar peppar). Jag tror det berodde på för mkt intryck under dagen och för lite rutin. Vi var ute på möhippan hela dagen. Först på stan, sedan tre kampsgrej med mkt folk och musik, middag borta, hemma sent. Idag har vi bara varit hemma för att ta igen oss. Mysas och pussas och hon har sovit som vanligt i sin säng under dagen. Jag hoppas hon kan sova gott inatt, så att jag oxå får sova gott. det är svårt att vara bästa mamman när ögonen går i kors . Min kille har varit bortrest hela helgen med så ingen avlastning här inte...

Härligt att du kan välja lite med jobbet. Låter spännande med frihet! Vill du avslöja vad du jobbar med?
    Jag är tandsköterska på en liten privatklinik. Min chef hade precis samma tankar som jag inför jobbhösten. Dvs att jag går ner lite i tid och min vikarie får vara kvar och ta de resterande timmarna. Perfekt! Det innebär mindre pengar som sagt, men tid med min lilla är värd så mycket mer än pengar.

Ja, det där med amningen är svårare än jag trott. Tanken på att sluta menar jag. Vi tar det lugnt med maten och drar ut på alla stegen (om inte lillan fullkomligt slukar och skriker efter mer) så hon är trygg i maten när det väl är dags. Jag tror dock jag börjar känna av de små tänderna där under. Känns ibland som hon biter mig och det gör ONT! Aj aj aj! Så när de små bissingarna tittar upp kanske slutet på amningen löser sig självt. Men det är ju en så mysig stund man har, BARA mamma och bebis. Det är ju så häftigt att vi kan ge dom allt de behöver för att leva.

Har du fått ngt mer tips på bra ställen med mammor/ föräldrar?

Imon ska vi på babymassage igen, har missat ngr gånger pga förkylningen men nu är vi på igen . För övrigt tänkte jag ägna veckan åt att ta det lite lugnt. Vi har planerat in mycket på helgerna framöver och det blir alltid mer än vad man tror på veckorna så lite lugn emellanåt med pedagogiska lekar för lillan får det bli. Så nu bromsar jag ner mig lite.

Vet du hur länge man har det första bilskyddet är det efter storlek och vikt eller hur är det?

Ja åsså det där med bild ja. Vi har ju valt att inte ha lillan på fb ännu men jag ska se vad jag kan göra ....

• LisenLi

Yes! Nu är vi båda friska och min hörseln och smak är tillbaka. Jippi!

Åh gåstol det har jag funderat på. "De" säger ju att det inte är bra för utvecklingen för att den kan hämmas men då tror jag att barnet behöver sitta i den väldigt länge och väldigt ofta, och det gör de ju inte precis. Jag har hittat en som är kombinerad "gunghäst", gåbil å typ bobbycar å funderar på att köpa en sådan. Tror det är en bra aktiveringsgrej som du säger.

Jag har bråkat med mina iskuber och fick till slut ut maten genom att bända med en kniv {#emotions_dlg.djavulsk}. Nu senast använde jag oxå gummiformar, mkt bättre. Lillan har nu smakat morotspuré, palsternackspuré och avokado (färsk naturligtvis). Hon ser väldigt skeptisk ut och undrar vad det är för konstigt vi håller på med, sötisen. Ibland åker det ut å ibland åker det ner . Hon verkar gilla avokadon, i alla fall ibland. Jo förresten hon fick en sked gröt med (av smakportioner vi fått i reklam), det var ganska ok. Ingen matstress här heller. Tutte regerar fortfarande!! Glad

Vi passerade halvåret igår. Herreguud vad det går fort å de har verkligen blivit små människor nu (det har de ju varit hela tiden men du förstår nog vad jag menar). Lagom till 6 månadersdagen tittade 1a tanden upp. Punktlig!

Kanske är det därför hon sovit dåligt och varit lite svår emellanåt. De sista nätterna har hon vaknat och skrikigt flera gånger. BM trodde det var en fas. De drömmer tydligt väldigt mycket runt 6 månader och kan ha mardrömmar. Men i natt vaknade hon bara två gånger (yey!) vilket är väldigt lite för att vara henne. Jag hoppas det blir en regel snarare än undantag.

Bestämde mig för att byta till sittdelen för barnvagnen härom dagen men det som ska vara så lätt slutade med ett blödande finger, ajajaj. Allt fungerade perfekt tyckte jag men det såg konstigt ut när jag var klar så jag fick snällt byta tillbaka till liggdelen. Nåja, ngt ska väl min kille göra (Flört).

Imon är det påskafton och vi ska "fira" med min släkt som vi alltid gör. Det blir första gången hon visas upp för så många av dom så det blir kul.

Nästa vecka ska hon döpas. Jag tänkte att vi inte skulle göra det men sedan ångrade jag mig, bra tillfälle att fira hennes födelse (om ngt sent) Så jag är mitt uppe i slutplaneringen. Tårtor, dekoration, kläder m.m. Fullt upp alltså! Men kul! Jag gillar partyplanering!

Vi köpte vår åkpåse på Ullared, precis innan lillan föddes, och har haft den i liggdelen. Den är jättemysig och billig var den med.

GLAD PÅSK!!
    Nu åker jag till blåkulla! Tungan ute
    ps. ja jag har hittat smilesarna idag...

• LisenLi

Ingen fara med sent svar. Vet ju själv hur allt kan vara. Men vi undrade ju lite och hoppades bara att inget hänt eller att ni inte var sjuka å det var ni ju inte .

Jag försöker oxå sova när lillan sover på dagarna nu, hon vaknar fortfarande många gånger på nätterna de flesta nätter  men sover flera gånger länge på dagen, förutom på helgerna då det blir lite sisådär med rutinerna, så en tupplur då hon sover är välbehövlig. Men jag har lite små pysselprojekt som jag vill sysselsätta mig under "ledig tid" så ibland prioriterar jag det framför dagsömn. Men då är jag så trött när kvällen kommer.

Ingen gåstol här än så länge, funderar fortfarande. Skulle vilja testa en först å se hur hon reagerar. Min kille är inte mkt för gåstol så ska hon få en får jag tjata lite . Just nu sitter hon mest på golvet och övar balansen, så duktig, och sträcker sig lååångt efter leksakerna runt omkring tills hon ibland ramlar åt sidan och ligger där (oftast obesvärad och fortsätter smaska på ngn nalle el så) tills jag rätar upp henne, hihi.

Får oxå en känsla av att vilja stoppa tillbaka henne i magen ibland, å börja om. Ibland känns det även som hon delar den. Hon sitter självständigt bredvid mig och pillar med sina leksaker men plötsligt vill hon slänga sig om halsen på mig och tillsynes äta upp mig. Komma så nära nära. Gulligt och mysigt å KLADDIGT. Det handlar nog om att de börjar bli mer självständiga men ändå vill hålla kvar närheten. Å snart kommer de väl in i en sådan fas, d de blir mer klängiga, tror jag.

Vad duktig han är med maten. Lillan äter fortfarande pyttesmå skedar och verkar inte mer intresserad än hon var först. Grimaserar mkt och puttar ibland ut allt. Ska testa lite annat än dessa frukt-och grönsakspuréer och mos. Men hon smaskar gladeligen i sig majskrokar och vatten är en stor favorit här med, så hon har inget emot all mat. Men vi tar det lugnt. Amningen är fortfarande bäst och jag vill ju inte heller sluta med det ännu.

Vad härligt stor din lille kille är . Ja de tappar snabbt fokus på amningen. Ena sekunden verkar hon helt utsvulten och kastar sig över tutte för att sedan plötsligt släppa taget och vara helt uppslukad i ngt annat runt omkring.

Vår lilla vänder sig fortfarande inte (bara ngn gång) men hon hasar sig bakåt och runt i magläge och så och hon sitter som sagt upp hela tiden och lägger sig i sittande å håller på. "Vändandet" är nog för andra bebisar haha.

Nu har vi oxå två tänder här och de bits oxå hårt ibland. Första gången hon bet mig och jag skrek till blev hon jätteledsen, lilla skruttan, vet ju inte vad hon gör. Men en gång såg hon pillemarisk ut och tog ett riktigt bittag. Ajaj! Hon gillar väl att reaktionen blir så kraftig. Busunge!

Ja det är så skönt att kläderna blir färre och tunnare, en promenix är inte längre krångligt, och lättare blir det.
    Härom dagen var vi på lekplatsen härintill och hon fick gunga första gången. Mest jag som tyckte det var roligt och spelade in en video på henne där hon gungade fram och tillbaka helt oberörd i en minut med mig som gullar mesigt i bakgrunden, "Vad gör du I?" "Gungar du I?!" "Va roligt I!" o.s.v. Hahaha!

När jag skriver det här sitter jag (eller ja halvligger i en solsäng) i solen på vår balkong. Tacka vet jag sol och värme! (men svårt att se vad jag skriver på skärmen så det är stor risk för stavfel. Men vad gör man inte för lite sol och frisk luft.)
    Vi kanske kan ta en liten tur till en lekpark tillsammans i vårsolen framöver?.

Kram på er

• LisenLi

Hej på er!

Här har vi kommit igång med maten på allvar nu. Jag köpte ngr burkar färdiga barnmatsrätter och det gillar hon minsann. Hon smaskar nu i sig gladeligen och säger mmmm mmmm efter varje "tugga". 

Kan tänka mig att majskrokar inte är så bra i mängder men ngn då och då får hon, typ som snacks ngn gång. Å de är bra säkerhet när vi är ute och går å hon blir grinig innan man hinner hem. Då kan man ge en sådan att smaska på så har hon fullt upp ett tag. Säkert gott för de små tänderna med.

Kärleken blir bara större och större nu är det ju verkligen en liten person med med egen karaktär och humör som svänger hit och dit. Så underbart! Älskar varje minut och allt från de porlande skratten till de arga lilla ansiktet som skrynklar ihop sig och gormar högt när vi inte hunnit med i svängarna och tillfredsställer hennes behov tillräckligt snabbt.

Månaderna går och det börjar närma sig slutet på denna underbara period i mitt liv. En liten vår och en (förhoppningsvis lååång) sommar och sedan tar killen över. Vill verkligen inte att det ska ta slut. Känns så vemodigt ibland men ändå ngnstans där långt inne i mig är jag sugen på att se hur livet blir när vardagen börjar igen vi får fortsätta framåt i livet. Synd att jag inte kan vara hemma mamma. Faktiskt. Trodde inte jag skulle säga så men hade jag kunnat skulle jag vara hemma längre, mkt längre. Kanske jämt men det tror jag inte är bra för henne. Jag själv älskade dagis och tror hon mår bra av att lära sig anpassa sig till andra barn och regler, då det är så vi får göra resten av livet.
    Synd bara att jag inte kan gå ner till halvtid eller så och vara hemma mer. Jag ska jobba 75% men det är inte såå stor skillnad mot heltid. Typ restiden som "försvinner".

Vemodig idag som sagt men det är säkert mensen som är på G .

Hoppas ni hade det kul på barnkalaset.
    Nu ropar hon på mig så jag får springa iväg...

kramar

• LisenLi

Jamen det ÄR ju svårt att hinna med! Dagarna rullar ju på snabbare och snabbare, tycker jag, och det händer saker hela tiden, å så ska det ju sovas och ätas och lekas och....

Jag tror inte du behöver oroa dig för maten, i fall du skulle känna så, det kommer nog med tiden. Till slut väljer han säkert själv att ägna mer tid åt riktig mat än tutten. Min lilla var ju lite svår ett tag men sedan började hon gluffsade i sig riktig mat, vare sig jag ammat henne innan eller inte. Hon gillar som sagt riktig mat, men jag har bara kört med burkmat än så länge. Har inte orkat laga egen mat till henne, å den mat vi äter tycker jag inte riktigt passar sig. (Om jag nu orkar laga mat till oss.)

Hon har haft/ har en riktigt jobbig period med sömnen. Å jag är helt slut. Får ibland välja bort det sociala vilket är tråkigt eftersom jag känner att jag ändå behöver träffa folk för att hålla uppe humöret.
    Hon somnar bra, om än lite tidigt, på kvällen och vaknar flera gånger på natten. Ibland kan hon vara vaken ett tag och stöka runt, vill testa sina kunskaper och hasar sig bakåt eller liknande, i vår säng. Ibland har hon mardrömmar eller propsar på att bara sova i min famn. Problemet är att hon efter en sån natt kan vakna halv 5-5 på morgonen. Så jag känner av sömnbrist kan man säga . Detta är det värsta hittills, sedan hon föddes, med sömnen alltså. Man måste ju ändå vara på topp på dagen med lek och stök å ibland orkar jag inte det.
    Mestadels är det ändå typ ok men om jag har mens blir världen upp och ner.

Att försöka ställa till rätta med hennes sömn är ju en lösning (det finns ju metoder högt och lågt) men som det ser ut nu beror det allt på ngt. Ibland har hon tänder på G. Ibland är hon super förkyld. Ngr nätter hade hon feber. Hon kan ha hosta och vakna pga det. Magen kan krångla och det pruttas hej vilt. Osv. osv.

Då kan man ju inte jag hålla på att bråka med sömnen hit och dit. Däremot sover hon oftast mycket och bra på dagarna. ibland tänker jag att jag ska få henne attsova mindre på dagarna och att det då läggs på nattsömnen men då hon sover sämre vissa dagar sover hon INTE bättre på nätterna. och eftersom hon sover bra på dagarna så jag vill inte rucka för mycket med sömn hit och dit och riskera att hon börjar trilskas på dagarna med. Ngngång behöver ju både hon och jag (!) ta igen oss ordentligt .

Nu ska jag inte bara klaga. För trots att min sömn blir lidande och att huvudvärken i princip alltid molar är hon det finaste som finns och jag önskar aldrig för en minut att jag skulle vara ngn annanstans, än hos henne.

Hon har fått en tand till. Nu har hon två i mitten därnere och en där uppe, fast inte i mitten utan på ena sidan. Sååå gulligt .

Kan inte annat än hylla vädret igen Cool. Att inte behöva mössa och overall utan att i princip bara kunna gå ut genom dörren när man vill är ju så härligt. Att lillan inte vill sova i vagnen, ngnsin, och att vi är "bundna" till hemmet under sovtider är en annan femma. Haha... Inget blir lättare utan att ett nytt problem skapas, verkar det som.

Vårt dagschema nu (tiderna är naturligtvis ungefärliga och beror ju på aktiviteter och annat men i princip):

(5-)6 vaknar och ammas
    Upp och äta lite gröt  dricka lite vatten (jag äter min frukost och dricker kaffe)
    Sedan blir det lek framför morgon tvn (så jag inte somnar)  tills lillan blir trött vilket brukar vara 1,5 timme efter vaknat
    Ammas lite och sover fm 7.30 fm sov-9.00
    Ut på promenix till affären typ ngn timme
    Hem och leka sova typ efter 2,5 timme dvs 11/11.30 tiden. sover då ca 1 timme (eller mer, som sagt hon är bra på att sova länge på dagarna om hon får sova ostört).
    Upp för lunchmat för båda vid ca13 tiden.
    Ut på promenix/ till lekplats el likn.
    Eftermiddags sov vid 14.30 el senare... ngn timme.
    Ofta får hon lite fika. ngt kex, majskrok el frukt bär blandning, då jag dricker lite kaffe el så.
    Mys och lek.

Har börjat gå promenix på sen eftermiddag så hon ska bli distraherad och inte ska bli trött så tidigt på kvällen. För trots att hon sover mycket på dagarna, blir hon riktigt trött så tidigt som kl 17, och vill sova då FÖR NATTEN! (Inte konstigt att hon vaknar vid 5 jag vet!) Försöker dock dra ut på det om jag orkar och ska kanske lägga om dagsovningen (som om det är så enkelt).

Kvällsrutiner ngn knappt timme innan sovning, hon är enkel att natta då hon oftast är mkt trött. (Tur att ngt fungerar bra men det vågar jag knappt säga)
    Jag har nyss (igår hihi) börjat med kvällsmat för henne. (Igen, hon fick det ett tag men vi tyckte att hennes mage krånglade för mycket på natten av det, nu testar vi igen.)

Vad gör ni för lekar förresten. Skulle vilja ha lite tips .

Som sagt; Jag är VÄLDIGT trött så risken finns att det blir lite svamligt och osammanhängande.

Kram på er

Ps. Stackars liten som ramlade och stackars dig med, det är ju så jobbigt när det händer.

• LisenLi

Ååh du har en sådan där bra smaknapp! Sådan glömmer jag alltid att det finns men när jag ser en vill jag ha den men tänker att det ska jag köpa sen... Får ta tag i mig och gå och köpa en. Borde vara så bra att smaka med.
    Dessutom gillar de väl friheten att sitta och tugga lite hur de vill.

Lillan har fått fler tänder. Runt 8månadersdagen dök det upp TRE till, på en gång! Inte konstigt att hon varit lite ur gängorna. (Fast det är hon ju fortf ibland hihi).

Utseendet har ändrats lite mer nu när alla fronttänderna är framme, tycker jag. Hon ser äldre ut. Ibland är hon mkt bebis såsom när hon ammar, och ibland stora tjejen, typ när hon sitter i vagnen och spanar in de större barnens lekar -vill oxå vara med.

Härom dagen satsade jag på hemmakok. stod i timmar å kokade, mixade, hackade osv. Skulle göra fiskbullarna som finns som recept i en av de folders man fått. Ngr bullar blev det dock inte. Följde receptet helt men allt bara flöt ut till en massa. (Jaja det ska ju ändå mosas.) Efter allt kokande, hackande, mosande, mixande + att jag tappat hälften på golvet, fick hon smaka. Å vad gjorde hon! Puttade ut allt med en äcklad min! Suck!
    Men det är väl bara att vänja sig. Så nu är fisk"bullarna" prydligt infrysta å lagda lååångt in i frysen i väntan på bättre tider...

Testade även 8 månaders burkar men vissa har så enormt stora bitar i och går inte att mosa sönder. Visst ska de lära sig tugga men det ska väl inte vara meningen att de ska svälja hårda riskorn. Nej, nu har vi återgått till 6 månaders burkar ett tag till. Om du har tips på bra 8 månaders burkmat tar vi gärna emot. De olika fabrikanterna har ju olika stora bitar för olika åldrar. Tex Hipp har mindre bitar och Semper har större bitar. Så man får gå efter utseende, inte efter månader. Vi köper ofta Hipp, dels pga att smakerna är goda, tycker lillan, och att de har ständig rabatt på i affär.

Nu är del helg, vilket betyder att tiderna tyvärr brukar bli lite upp och ner. Speciellt som vi ska åka till svärisarna. Eftersom lillan inte sover annat än i sin säng nu så är det svårt att göra sådan resor. Hon missar alltid sömn då och både hon och jag blir griniga. Jag hoppas jag kommer på ett sätt att få henne att vara lugn och inte så nyfiken i vagnen så hon kan sova där. Öronskydd och mörkläggningsgardin kanske . Förra veckan somnade hon nästan i vagnen på en buss (jippi) men då kom det lägligt på en dagisklass, och så var det med den sömnen.....

Det var så mysigt när man kunde gå på promenad läänge, som du säger. Det brukar iof sig gå bra med mitt upplägg, då vi åker till stan el likn på fm mellan sovningarna. Skönt även för mig att inte vela runt där hur länge som helst. Och jag går flera timmes-promenader på dagen istället för en låång. Anpassning!

Idag mysfikade jag med ngt vänner utan lillan, som var med sin pappa. Första gången faktiskt, fika ensam utan bebis. Har liksom inte haft behovet förut samt att det inte blivit så bar. (Fikar mkt med andra föräldrar tillsammans med barnen.) Då det ändå eventuellt kunde bli tal om amning, vid den tiden, var vi i närheten av hemmet, så det var inte speciellt dramatiskt. Både skönt och konstigt att inse att jag är precis densamma som innan bebis, i alla fall i det sammanhanget, tillsammans med gamla barndomskompisar. Mitt liv är förändrat men inte jag.

Lillan hasar sig fortfarande bakåt och runt men inget krypande framåt. Hur går det för din lille?

Härligt med sommar! Sol! Mys! Å lååånga dagar!
    Kramar på er

• LisenLi

Midsommaren ja,den var riktigt mysig!
    Jag tycker verkligen om midsommar, att fira sommaren som betyder så mycket här i Sverige. LIlltjejen tittade skeptiskt på allt kvackande... Hihi...

Nu har vi oxå en smaknapp. Tyvärr verkar den inte falla lillan i smaken.... Typiskt. Men hon är ju inte van än.
    Och hon vill fortfarande inte äta av min mat. Testat lite av varje men hon föredrar barnmaten, en del av dem i alla fall. Några tycker hon är så äckliga att hela den lilla kroppen ryser och det lilla ansiktet skrynklas ihop i en äcklad min. Så sött! Kan inte låta bli att skratta men stackars liten, hon undrar vad det är för konstigt jag ger henne...

Angående bitar ja. Kan inte hjälpa att oron sitter där. För fastna, det kommer det ju att göra, någon gång, man får bara hoppas att det inte blir värre än lite host host. Usch hemska tanke! Men bra att vara förberedd med lite kunskap, absolut. Bra att er BVC ordnar kurs.

Ibland är hon riktigt mammig nu, men det har hon ju alltid varit vissa stunder. Typ när hon är trött eller när pappan inte förstår hennes behov. Då tyr hon sig till mig. Annars har jag (hittills) inte känt av någon typisk separationsfas- grej. Om nu inte sömnen varit ett sådant tecken. Men den är lite bättre i alla fall, TA I TRÄ!!!!!!!!!!

Hon är så underbar, alltid och nu är en riktigt härlig ålder. Det händer saker hela tiden. Utvecklingen går verkligen fort nu. Både i kroppen och i huvudet. Man kan nästan höra henne växa och hon ska framåt uppåt, hit och dit. Hon har länge kravlat runt på golvet hit och dit men inte framåt. Härom dagen tog hon sina första krypande steg och nu testar hon det hela tiden men blir så frustrerad när det inte alltid går. Och är man ute och går tittar hon på allt och vill liksom vara med överallt. Ser hon barn sparkar hon vilt med benen och vill vara med och leka. Nyfiken och framåt, pratar mycket ma-ma och pa-pa (väldigt diplomatisk där). Älskar när jag busar med henne, kittlar och dansar och sjunger. Å hennes porlande skratt, såå vackert!! Jag vill både gråta och skratta på samma gång. Hon känns så stor.
    Men så blir hon trött å då blir hon liten igen. Vill ligga och tutta å titta mig i ögonen och pilla lite på min tröja medan jag stryker henne över håret och sjunger. Kanske är det jag som är lite för fäst vid våra mysiga amningsstunder.... , men nu är de inte så många längre.

Utflykter med pappa ja. Hmm när jag tänker på att jag ska börja jobba usch usch, vill inte.Trots att pappan ska vara hemma med henne. Å när jag tänker på att lämna henne på dagis. NEJ! (även om jag själv älskade dagis). Hon är ju såå liten! Så jag ser hösten som en inkörsport till den framtida större separationen.
    Steg 1. Jag jobbar och pappan är hemma med henne. Jobbigt!
    Steg 2. Vi båda jobbar och hon ska vara på dagis -SJÄLV!!! GAHHH!

Innan har jag tänkt att föräldrar är lite väl blödiga då de tycker det är jobbigt att lämna sina barn på dagis, alla vet ju att de flesta barn trivs även om de kanske gråter vid lämningen. Lätt att tycka när man inte har barn men nu får jag nog inse att det är sådan jag oxå är, och att det förmodligen kommer vara jag som gråter högst...

Hur går det med tandborstningen för er? Lillan tyckte det var kul i början men nu vet hon, långt innan jag tar tag i tandborsten, vad som ska hända och snörper ihop läpparna och tittar åt ett annat håll -ignorerar totalt. Det är svårt att vara bestämd när hon är så rolig.

Ska ni göra något roligt i sommar?
    Vi har lite småplaner men kommer inte åka utanför landets gränser, förutom kanske Danmark över dagen.

Har du någon tips på vad man kan göra med de små? Vi var i Slottskogen härom dagen, på Barnens-zoo. Det var kul! Hon gillade att klappa getterna, nästan lika mycket som att titta på de andra barnen som var där, haha.

Kramar på er. Hoppas sommaren börjat bra.

• LisenLi

Hej på er!
    Hoppas sommaren är lika bra som här hos oss. Lugnt och skönt! Eller ja inte så lugnt förresten. Full fart snarare!

Konstigt att tandsköterskan sa så. Självklart går amningen före tänderna, i alla fall behöver man inte sluta amma för att barnet får tänder, herregud vad fel att säga det. Bröstmjölk är visserligen ganska söt men inte i närheten av välling som många andra ger istället sent på kvällen eller på nätterna utan att borsta efter. Det är ju bevisat att det är bra för barnet att amma länge, och att man kan fortsätta amma ngn gång/dag (typ kvällen/natten) långt över året och då har ju alla fått ngr tänder. Nej, amma du på lugnt och bry dig inte om det. Fast tandborstning ngn gång om dagen i alla fall skulle jag väl rekommendera, men det vet du ju . När vi ändå pratar om tänderna så; om du alltid ger honom vatten att dricka efter att han ätit ngt, så man "sköljer" ur är ju oxå bra.

Nog om detta .

Skönt med sommar och sol. Och behagligt varm är det ju med. En picknick i skuggan är hur mysigt som helst men nu kryper min lilla iväg så det blir inte lika lugnt längre... Får oxå kolla så hon inte drar katten i svansen eller så när vi är hemma... Å nu blir hon så arg så arg och "gråter" förtvivlat när hon inte kan få ut den tunga boken ur bokhyllan, att hon dragit ut ALLA de andra spelar då ingen roll längre.

Vågar nästan inte säga det men hon sover MYCKET bättre nu. Hon sover två gånger på dagen, förmiddag och och eftermiddag (ev en kortis mitt på dagen oxå om hon måste) och så håller jag henne vaken längre på kvällen genom att gå på promenad innan hon ska ha sin kvällsgröt. Hon somnar vid 19.30-20 och vaknar efter 7. Toppen! Jag är piggare och sitter uppe längre på kvällen. Skönt att jag får lite mer pigg vakentid! Underbart! Bara et håller i sig.

Nu skriker hon på mig. Mammamamamamamamam!

Kramar på er!!!

• LisenLi

Hej

hade nästan gett upp hoppet

Om en vecka fyller vår lilla 1 år! Hur fort har inte detta gått då???
    Hur har ni det, traskar han runt på sina fötter ännu? Lillan går inte än, tror det kommet ta ett litet tag men alla steg kommer ju så fort. Ena dagen kryper de inte men nästa är det full fart på alla 4 så man vet aldrig.

Just nu sitter jag i soffan då pappan och lillan är och handlar. Hon hade feber i börja av veckan och nu har den kommit till mig. Tråkigt att vara sjuk och ingen chans att bara dega i sängen eller soffan som man gjorde för ett år sedan, innan hon kom... Ett helt annat liv. Men bättre!

Jag har jobbat i ung. en månad nu. I början var det jättejobbigt då jag tänkte på att jag aldrig skulle få vara hemma på heltid med henne igen, men nu är det vardag... Ibland kommer det över mig igen och då blir jag lite ledsen. Jobbet är roligt och jobbarkompisarna toppen, det hjälper. Det är konstigt att allt fortfarande är som vanligt på jobbet fast men har en liten som väntar hemma. Att världen därute inte är förändrad fast mitt liv hemma är totalt annorlunda.

Det är mycket familjetid. Allt annat får liksom komma när det hinns med. Men inte mig emot. Det är ganska härligt att dra ner på tempot. Familjen kommer verkligen först. Min tid får vänta... Typ 20 år (haha).

Jag är ledig varje fredag, så helgerna blir långa. Killen är hemma på heltid och får känna på hur det är. Han är trött! .

Jobbar du nu?

Vi tänkte ha henne på dagis från årsskiftet men nu känner vi båda att hon är för liten då så det blir nog dagis från 1 1/2 år. Förhoppningsvis kommer jag då kunna vara ledig en dag till i veckan i början så det inte blir för mycket för henne (och mig ).

Lillan är så härlig och glad, verkar verkligen lycklig. Älskar livet!  Blir riktigt förbannad när hon inte får göra något, ledsen då hon ramlar men busar, leker och skrattar mycket. Smart som tusan!

Fortfarande mammig då jag är hemma, till min lycka. Trodde hon skulle rata mig totalt nu å bara välja pappa. Men inte då, gamla mamma duger än. Hoppas det fortsätter vara så ett bra tag. Mitt ego behöver det

Ammar faktiskt fortfarande, fast väldigt lite. Ngn gång per dag/natt kanske. Min tanke är att hon ska sluta snart men vi får se... Blev lite viktigare igen då jag började jobba. Saknar lillans och min egen tid. Då det bara är hon och jag.

Kramar på er

Hoppas ni har det toppen!

• LisenLi

Åh nej! Är helt säker på att jag skickat svar men inte då. Kanske gjorde jag det och det försvann (har ju hänt tidigare) eller så gjorde jag det i tanken. Hur som helst...

Ett årsdagen kom och gick. kalas med familjen men presenter och tårta. Inget av det intresserade henne så värst, mest konstigt. 

Helt plötsligt är hon så stor! Så självständig när hon kryper runt eller traskar runt genom att hålla sig (går inte än men mkt har hänt den sista veckan) och leker med vad som kommer i hennes väg. Bebisen har blivit ett litet barn...

Mysigt att du kan vara hemma så mkt, önskar jag hade mer hemmatid. Känns kortare och kortare då dagarna blir mörkare. Blir inte så mkt tid när jag väl kommer hem efter jobbet innan hon ska sova och då är jag ju trött med. Tur att jag har en extra helgdag. Ngn tid över till träning eller sådant finns inte. Visst skulle jag kunna ta mig tiden om jag verkligen ville men nu vill jag inte avvara den dyrbara tiden med lillan. 

Tur att jag har kul på jobbet. Men så fort ngt går lite fel eller så undrar jag vad jag gör där egentligen när mitt "hjärta" är ngn annanstans. Mamma sentimentalitet. 

Lillan älskar verkligen sina böcker. Alfons är en stor favorit både för henne och oss. Hon bläddrar gärna själv. När IKEA-katalogen kom stod hon vid soffbordet och bläddrade sida för sida och såg ut att välja möbler. Hon säger ngr mer ord nu som där och titta... Mamma säger hon ibland med inte så att hon ropar på mig. Pappa var det ett tag sedan. Känns som hon koncentrerar sig på ngr ord i taget och sedan byter. 

Hennes rum är färdigt nu, kämpade för att få färdigt inför ettårsdagen. Hon flyttade in veckan efter hon fyllde år, så nu sover hon där. har ju alltid sovit i sin egensäng, tycker bäst om det, så det har fungerat mkt bra. Hon vaknar varje morgon, tittar på sina saker, pekar och säger "där" .

Ser på sverige-österrike nu. Hejja sverige!!
    kramar på er

• LisenLi

jdkfahfvd09t39r gaaahhh
    skrev nyssett långt fint meddelande men så tog batteriet (helt oväntat!!) slut och allt bara stängde ner sin gaaahhaha, så irriterande.
    så här kommer en någorlunda sammanfattning.

hej på er!

har tänkt svara många gånger men oj vad tiden går och jag har tyvärr inte fått tummen ur. tänkt på er dock och undrar hur ni har det.

kan du förstå hur stora dom är? två små personer som blir mer och mer självständiga.
    nu går lillan. tog flera veckor innan hon verkligen förstod själv att hon kunde. tog ngr steg men kom liksom på sig själv, flinade, som för att säga "men det här kan jag ju inte" och satte sig ner och kröp vidare. men vad fort man vänjer sig, och praktiskt är det ju med. man kan ställa ner dom och dom kan trava iväg vart dom vill utan att man behöver ta dom dit. fast vi bär mkt på henne ändå. hon vill gärna kramas och mysa.

hon har lärt sig pussas. hon för ansiktet mot mitt riktigt riktigt nära och så får man gå loss med pussarna. ibland pussar hon hårt, med tänder och allt. en period bet hon mig ofta. riktigt busig emellanåt och skrattar så hon kiknar när hon busar.

hon härmar oss mkt, både ljud och rörelser. ställer jag mig på en pall för att nå ngt ska hon upp där med. hon härmar sin pappa när han hostar och frustar.

hon älskar att äta. kul att smaka på allt, en del åker ut men mkt försvinner faktiskt in, mer än vad man tror får plats ibland.

hon börjar på dagis i januari. vi blev erbjudna en plats och var där och kollade. det kändes bra. hon började leka direkt. jag ska gå ner lite mer i tid så det inte blir så långa dagar för henne. fungerar det inte får vi bara  tänka om.

nu vaknar hon måsta kila!

stor kram!!!

förlåt att det dröjde faktiskt inte meningen. kul det här!!

Svar på tråden BF oktober göteborg 1a barnet