BF oktober göteborg 1a barnet
Operation Sömn
Igår var sista gången för mamma-träffarna. Lämpligt nog handlade det om sömn.
Jag gick dit med tanken att få en konkret lösning. Det visade sig att fler mammor har fått problem med sovningen nu. BM informerade oss om att det är helt normalt. Och att de vill äta på natten är ngt de själva skapat och inte ngt de behöver. Jag var rädd att lillan hade problem med magen och att det var därför hon sov dåligt, pruttade ju hej vilt. När jag gick därifrån kände jag mig både lättad och frustrerad. Att det inte är ett problem utan att det är normalt och andra har det likadant gör mig lättad. Men att det inte är ett problem gör ju oxå att det inte finns ngn konkret lösning.
I alla fall gav hon oss tipset att använda 5 minuters metoden men jag är emot allt sådant. Att låta sitt barn skrika sig till söms ger ingen trygghet, vad folk än påstår, ingen vuxen vill ju göra samma sak. Men jag tänkte att jag skulle testa en mildare variant. Hon har ju inget problem med att somna på kvällen, det är ju alla uppvaknande på natten som stör sömnen. Så jag funderade ut att jag skulle låta henne vara lite längre när hon vaknade på natten än jag brukar och se hur hon reagerade. Om hon började gråta tänkte jag ta upp henne som vanligt.
Efter träffen gick jag en promenad och lillan sov nästan 3 timmar!!!! Hallåå vad har hänt . senare på eftermiddagen sov hon nästan 2 timmar till, som om hon tog igen all förlorad sömn.
Natten kom och hon somnade lite senare än vanlig pga all dag sömn.
Under natten väcks jag av att hon vaknar men låter henne ligga ngr till minuter själv och hon somnar snabbt om, å jag med . Nästa gång hon vaknade var klockan 07. Hallå, jag som tänkte att jag behövde kämpa lite men nej inte då, lillan sov gladeligen hela natten, som "förr" . Inget pruttande heller, förmodligen för att hon inte åt och magen vilade.
Så vad hände egentligen?
Alternativ: 1. "Mamma, du är bäst i världen och jag gör precis som du vill."
Alternativ 2. "Mamma, jag är såå trött idag så du får din vilja igenom och jag sover hela natten. Men bara idag!
Vad härligt att han börjar röra på sig. Jag längtar oxå dit. Har han vänt på sig med? Lillan försöker men har inte lyckats ta undan armen som är i vägen.
Vi har ingen huvudsvett här.
Klart man ska bära på dom. Hela tiden typ. annat var det förr ju men nu är det närhet som rekommenderas. Som du säger lättare när de är stadiga å håller i sig.
I helgen kommer svärisarna och lillans faster hit så då får vi antagligen rucka på vårt dagschemat lite. Hoppas hon inte börjar vela pga det.
Nu ligger hon i min famn och tuttar lite, vänder huvudet mot tvn som står på, och tillbaka å tuttar lite till. Så håller hon på mkt nu när det finns saker som distraherar. Sötisen, kan inte sluta pussa på henne...
Nu ska jag smaska på min semla, dagen till ära.