Inlägg från: LisenLi |Visa alla inlägg
  • LisenLi

BF oktober göteborg 1a barnet

När min lilla var mindre (!) bajsade hon i princip hela tiden nu är det mer sällan men i alla fall varje dag. Hon har alltid haft väldigt löst bajs, typ sprut bajs, och det krånglar i magen, tror att det är så för de flesta men om de har det för jobbigt är det inte bra. (kanske inte så smakligt att börja skriva om bajs .)

Hmm det där med att hålla bebisen lite ifrån sig så att bröstet sträcks ut har jag inte hört förut, ett bra tips kanske, dock ordnar lillan detta själv då hon ofta slänger och drar huvudet fram och tillbaka under amningen och ser ut som ett litet rovdjur med sitt byte haha. Ajaj för mig.

Ja som sagt, inredningen pågår just nu mest i huvudet på mig men jag tar det lite i taget, kul att dra ut på det under hela mammaledigheten. Jag har gjort en rosa lampa till henne som hon har i rummet och så funderar jag på lite andra roliga möbler och tillbehör jag kan göra eller "pimpa". Jag tänkte göra ett barnlek-kök som så många andra gör och visar upp bilder på på nätet . Vet ju inte om hon gillar att leka i kök och det kommer ju dröja innan hon kan använda det men det är i alla fall roligt för mig att pyssla med, hihi. Har bestämt mig för att försöka hålla mig till färgerna rosa och grönt svart och vitt.

Jag tycker oxå det hade varit mysigt att bo närmare grönområden, kanske med en gräsmatta utanför så man bara kan öppna dörren och låta barnen springa ut och leka så som jag hade det när jag växte upp. Får se om vi kommer ut från stan ngn gång. Jag tycker ju även om närheten till stadsmiljön så jag är kluven.

Vi har ärvt ett babyskydd, en Britax, enkel att sätta fast och ta med men vi kan inte ha den på vagnen och lillan kan ha den ett bra tag till.

Hur stor har din kille hunnit bli, Lilla I var på bvc igår, hon väger nu 6 kilo och är 62,5 cm lång. Vilket innebär att hon vuxit drygt 10cm och gått upp nästan dubbelt så mycket sedan hon föddes. Hon fick 3månaders vaccinationen igår. Hon reagerade med gråt och var sedan mer gnällig på kvällen, jag var orolig för feber men det har inte kommit ngn men tydligen kan febern komma som så sent som efter två veckor så vi får se.

Nu ska vi snart åka till svärisarna igen...

ha en bra helg...
    /A

• LisenLi

Min lilla solstråle har blivit skrikig och inte nöjd alls.
    Lilltjejen har varit skrikig och gnällig i två dagar, drygt det har hänt förut men det brukar vara ngn dag bara.
    hon har svårt att komma till ro och sova på dagarna så det har blivit pyttenaps eftersom hon vaknar när jag lägger ner henne. somnar som vanligt på kvällen men vaknar skrikande på natten. vi som vant oss att hon sover hela nätterna nu, å skrika brukar hon inte göra bara ropa typ.
    vet inte vad det beror på, om det är en fas just nu vid tre å en halvmånad, eller om hon har ont i magen då hon bajsar mer sällan, eller om det är efter vaccinet eller att vi har gjort för mkt under "jullovet" då pappan varit ledig. hmm så mkt det kan vara. jaja jag hoppas det går över snart.
    hur har ni det?

vi skulle varit iväg även idag men vi skippar det och har hemmamys i lugn å ro, bara hon och jag, å hoppas att hon blir gladare av mer mammatid.

lillan pratar mer och mer, gurglar på , sjunger med å älskar att "flyga" - då får vi alltid leenden å gurglande skratt. hon är inne i en mer mammig period å är inte alltid helnöjd att vara med andra. mysigt att jag är favoriten fortfarande
    hon har börjat suga på sina händer, min arm, kläder och annat å det kommer mkt saliv tydligen är det ganska vanligt nu.

amningen är verkligen från och till. Just som jag tycker allt fungerar ypperligt börjar det krångla. härom dagen undrade jag om hon fick i sig tillräckligt då hon gnällde å bara ville ha mer och mer å åt varannan timme under flera timmar, idag är det dock bättre med det.

igår var jag på mammagrupp för första gången. vi var bara 5 mammor där, färre än beräknat. lite stelt var det när inte alla gärna pratar i början och jag vill inte vara den som babblar HELA tiden men det blir nog bättre nästa gång. kul att träffa andra mammor och ungar å vältra sig i bebisämnen.

nu sover hon i min famn å jag vågar inte lägga ner henne rädd för att hon vaknar, hon behöver sin sömn, fast min rygg börjar värka ajaj...

hoppas ni har det bra i det gråmulna regnet, usch va tråkigt det är!

• LisenLi

...förresten vi tänkte försöka komma iväg på lite "kyrklig"  aktivitet nästa vecka. Antingen Öppna förskolan på Lundby nya kyrka på onsdagen el fredagen eller Babycafet på Brämaregården på tisdagen, ska du dit?

Nu ska vi ut på en promenix så hon somnar, hon sitter och gnuggar sina ögon...

• LisenLi

Hej!

Jag saknar inte heller att jobba, skulle kunna tänka mig att vara hemma lååång tid. Kanske får skaffa en till liten bebe snart så jag kan fortsätta vara hemma haha.
    Jag har varit och hälsat på mitt jobb 1 gång, och hjälpt min vikarie med lite frågetecken men ngn jobb lust har jag inte alls, fast det är kul att träffa arbetskamraterna.
    Tänk om man tyckte tvärtom, huuujaaa ( )

Vi har en tripp trapp i köket (den dyraste barngrejen jag köpt, trots att jag fick den billigare pga utställningsex, tanken är ju att hon ska ha den läääänge). Vi har fått låna en spädbarnsinsats att ha på. Det blir ungefär som om hon sitter i babyskyddet men hon är inte så intresserad av det, hon verkar känna sig begränsad då hon sitter fast och hon vill hellre sitta upp än ligga ner. Ska oxå ge oss på att sätta henne upp i den istället snart. Man följer verkligen barnets egen utveckling och vilja med vad man använder. de styr ju så mycket och säger verkligen ifrån om minsta lilla grej. Det finns ju en enorm vilja hos dom små.

Vi gick på alla tillfällen på föräldragruppen än just den sista- då höll jag på och stönade och stånkade på Östra . Men eftersom vi flyttade precis innan hon föddes har jag bytt vårdcentral från Masthugget till Eriksberg där jag nu går på BVC med Lillan. mammagruppen eller babygruppen som de kallar det, träffades för andra gången idag, lite mera prat från de flesta. När jag går därifrån slår det mig alltid (de två gånger vi varit där ) att jag inte vet ngt om vilka mammorna egentligen är bara det som har med barnen att göra. Det är ju därför vi är där men det känns lite underligt, att man bara pratar om barn.

hade tänkt gå till Babycafet imon men nu verkar min mobil gått sönder så jag kanske måste fixa den, vet inte om jag orkar göra både ock.

Jag googlar väldigt mycket, sollar info så gott det går. Det bästa är att vad man än undrar över har ngn annan undrat samma innan, så man är inte ensam med sina konstiga funderingar. Min Bm säger samma sak "det är normalt".

Nu skriker lillan och hennes pappa vill äta så han ska väl få det då....

Vi hörs....

• LisenLi

Hej!

Om jag hade mer tid och massor med pengar skulle jag skaffa en hel drös med ungar . Men får kanske nöja mig med 2, vi får se...

Jag trivs toppen på Eriksberg, nära till vattnet som jag är uppvuxen med, lugnt och trivsamt med många äldre och mycket barnfamiljer. Ska bli kul och se hur det är här på sommaren när lite fler är ute och traskar (det är iof sig väldigt många som promenerar nu mer) och vi ska börja besöka lekplatser. Masthugget var oxå fint, å supernära till Slottskogen.

Tjejen sover som sagt lite sämre så jag är tröttare igen, och hon är grinig från och till men hon är fortfarande Little miss Sunshine när vi busar .

Hon gillar att bada men vi brukar inte bada så länge åt gången, vi har bara en dusch så hon badar i balja och det är lite jobbigt för min rygg. Vi har inget direkt schema för bad men det blir ungefär var tredje dag. Vi badar henne bara på kvällen, dels för rutin men mest för att det är så kallt ute. Ibland hinner hon bli För trött eller För grinig så då skippar vi det. Hon tvättas ju "hela tiden" ändå.

Funderade ett tag på vattengympa eller vad det nu heter för de små men kunde inte bestämma mig för när och var och jag gillar inte att vara uppbunden en speciell dag, hon kan ju vara grinig eller trött, eller jag kan vara grinig och trött . det kostar så mycket med. Det finns drop-in bad på Dalheimers på lördagar, vi tänkte nog gå dit ngn gång och testa, så får vi se om vi vill forts bada med henne. har inte släppt det riktigt ännu.

Tänkte även testa på mamma-bio ngn vecka. Har du gjort det? Eller har du hört ngt om det från ngn annan mamma?

Min kille har blivit duktig på att natta lillan. Han bär runt med henne i famnen och myseroch "tröttar ut henne" och sedan lägger han henne i sängen. Hur lätt som helst! Hos mej vill hon nu buffa å snutta å hålla på. Skönt att han kan ta den delen ibland.

Låter som din är en riktig liten "mamma-gris", mysigt!

• LisenLi

Hej
    Ja det är såå kallt! Brr. Idag har vi hållt oss hemma pga kylan, lillan vill ju så gärna vara med uppe ett tag innan hon somnar när vi är ute, men nu blir det för kallt för henne, dessutom skulle vi få besök av min pappa. Men vad vi är rastlösa båda två, och hennes fm. tuppluren blev inte den bästa. Längtar ut i solen! Å nu visar det sig att pappa kommer senare än vi beräknat så nu klättrar vi på väggarna, båda två. Vi får ta en lååång promenix imon istället. Jag är lite extra rastlös denna veckan då det inte varit ngn mammagrupp-träff, och jag har inte kommit iväg på ngn babyaktivitet heller.

Inatt sov hon bättre, somnade vid halv 8 och sov till 22 då hon fick mat och sedan sov hon till halv 7 tiden på morgonen. För ngr veckor sedan sov hon ju så otroligt bra, allt från 8-12 timmar per natt, så jag ska väl inte klaga allt för mycket, har fått en hel del sömn. Å nu sover hon väl som många andra bebisar gör hela tiden. Jag har oxå väldigt lätt för att vakna och somna om, lite sviter från tiden jag jobbade natt, så det är inget stort problem för mig på natten (om det inte blir för ofta). Det är dagarna som blir trötta. Jag får lära mig att vila då hon sover middag.

Jag har börjat ge henne minifom igen, som vi testade när hon var "liten". Vet inte om det fungerade då och vet inte om det fungerar nu, men det skadar ju inte i alla fall. Vi hoppas hon fortsätter åt rätt håll nu. tror hon haft en tillväxtperiod eller vad det nu heter, då hon behöver mer mat både på dagen och på natten. Och mer mat resulterar i mer luft och mer gaser. Kommer ihåg att du använt pysventil till din bebe, gör du det fortfarande, eller har ni inte det problemet längre?

Ja det är fint här. Men dyrt!! Vi bor i hyreslägenhet med kallhyra och nu fick vi en räkning på över 2000 i värme, el och vatten kostnad, hyran är dyr som den är. Visserligenvar de 2000 för två månader och det är ju skit kallt, men ändå, mammapengen är inte så mkt.
    Ja de bygger ju för fullt borta hos dig nu. Hoppas du inte blir alltför störd av det men det är ju bra om priserna går upp, för dig! Saluhall är ju grymt bra!

Åh the hobbit skulle jag oxå vilja se! Älskar Sagan om ringen filmerna.

Vi snuttar och tuttar hej vilt här med men just läggning går bra utan, om hon är mätt. Jag blev lite förvånad på mammagruppen då de flesta använder flaska med ersättning el bröstmjölk... Är det så vanligt eller är det bara en slump? Har du använt flaska?

En liten varning: Vi hörde att rs-viruset skulle nå sin topp i februari, så än är det inte över.

Varma kramar på er med!

• LisenLi

Ja det är fascinerande hur många som inte har NGN koll på sina pengar. Ibland kan jag inte titta på lyxfällan då det är FÖR pinsamt.

Japp, jag brukar bära henne en liten bit, hon vill så gärna titta. Sen får hon komma ner i vagnen och förhoppningsvis skriker hon inte utan somnar hon snart.

Dreglar, kräks och biter suger på sina fingrar det är nog det dom gör nu för det gör min lilla med. jag undrar oxå om hennes vikt, tror hon har planat ut lite. Förut gick det spikrakt uppåt.

Kul tillfällighet att du sjunger "cecilia lind" den har jag oxå sjungit en del för tjejen. Det är en av mina låtar jag ständigt har på hjärnan, fin melodi men texten är ju inte direkt barnvänlig .

Undrar även vad jag själv väger. Vissa dagar tycker jag att jag är smal. andra inte . jag äter oxå en del nu. Blir inte mätt av middagen och äter en gång till. Och kanske lite till!!! Har tänkt att jag är på väg att bli ett matvrak men det kanske har med bebarna att göra? Eller så är vi matvrak...

Gick en sväng till öppna förskolan på lundby nya kyrka och var med på ngr låtar vid samlingssången. Men sen gick vi hem igen så det blev inget socialt för mig direkt. Tänkte att det räckte för henne, hon har aldrig sett så mångas barn och föräldrar på en gång, och hon var väldigt undrande till denna sotra värld hihi. Hon sov gott på vägen hem. Och sedan lite till... jag slumrade oxå ett slag bredvid henne. Så gott att vakna upp bredvid lilla skatten då hon ler sitt leende mot en. Man smälter ju varje gång.

Fick förresten lite dåligt samvete efter öppna förskolan. Ett barn där hostade lite och då gick de hem. Då dök en tanke upp hos mig och jag blev lite nojjig ang rs och googlade lite när jag kom hem (!!!) Jag vet... jag vet.... Inte smart!
    Tydligen tar en del föräldrar dit sina barn när de egentligen är hemma och är sjuka från dagis! För att barnen eller de vuxna ska få lite stimulans ngr timmar. Helt fel naturligtvis om de är hemma för att de är sjuka så 'r de ju sjuka. Många som skriver att det är värsta bacillstugan på ÖF. Men jag vet det skrivs så mkt, suck. Fast så onödigt om hon nu bli sjuk. Jag kommer ha dåligt samvete en vecka framåt innan jag vet.

Jag vill inte blir ngn nojjig mamma men... ja, du vet... Man vill ju skydda de små.

Ha det bra

• LisenLi

Dom säger ju att man tappar mycket vikt när man slutar amma så då kanske det slappa försvinner (eller så får man jobba på det) men som du säger, det finns tid, och just nu tänker jag inte så mycket på det,  förutom när jag ska iväg nånstans och vill se anständig ut , då jag inte kommer i mina gamla byxor.

Köpte pysventil och semperdroppar idag. Tänkte testa det om hon får riktigt ont i magen. Men en tanke slog mig. Lillan vaknar ju mycket på natten pga magen som pruttar och har sig (inatt vaknade hon varannan timme gäsp gäsp). Kanske vaknar hon oftare nu när hon får minifom som ju ger mer pruttar. hmm... värt att tänka på kanske. Fast hon vill ju amma varje gång så hon är ju hungrig med. Sådan här var hon ju inte alls förut. Magen var ok, i alla fall på natten och hon sov som en prinsessa. Frågade BM om det idag (på mammagruppen) men som jag hade väntat mig sa hon att det är normalt... Allt är normalt, enligt dom. Och det är det väl kanske även om det är jobbigt för oss mammor.

Usch vad tråkigt det är med grått väder och slask. Mina vinter kängor läcker in men jag orkar inte köpa nya skor...  plask plask... Jag har inte lust att gå ngnstans... Eller ja jag vill "ngnstans" men inte ta mig dit i slasket, haha

Tids nog VILL inte bebis sova med oss, så passa på Mannen finns där ändå. Å bebis är faktiskt sötare!!

• LisenLi

hahaha ja man kanske inte ska stå i skottvägen...

Hoppas du hittat ett nytt babyskydd som fungerar bra. Vi har ingen bil nu så vi använder sällan vårt. Det blir när vi ska åka och hälsa på ngn utanför Gbg, har fungerat bra men man får passa så det inte blir för litet helt plötsligt så vi står där utan.

Lillan hade en riktigt jobbig dag i veckan. Ont i magen och ur gängorna, gnällig och akut ledsen. Stackars liten! Till slut bestämde jag mig för att ge henne en alvedon (min BM har tipsat om det vid extra gnällighet). Jag läser noga på bipacksedeln, gillar inte att ta för mkt tabletter själv tror mer på att behandla orsaken än biverkan men kan det hjälpa ibland så ok. Ger henne alvedonsupp och då går min blick till paketet och texten där.
    "VARNING!... OBS. Ge inte alvedon till barn med akut buksmärta."
    VAAAA!!! Shit!! Trött som jag är efter en jobbig dag blir jag väldigt orolig å gråtfärdig,  har jag nu skadat mitt barn!! Jag ringer till 1177 och ställer mig i kö. Efter låånga 4 minuter får jag info att det inte är ngn fara utan att det kan ge mkt för en liten att få lindring ett tag. Texten anser att man ska utreda akutmagsmärta så man inte ger tablett då det är tex blindtarmen el ngt annat sådant tillstånd. (ngt som jag väl egentligen kunde förstå men herregud när det gäller ens barn tänker man inte rationellt). Men hur kan man skriva en sådan text utan att förklara den. Och varför stod inte varningen i bipacktexten utan BARA på paketet... :-/

Lillan vaknar fortfarande på natten och vill ammas. Egentligen är det inget stort problem, förutom att jag är trött, bara hon mår bra. handlar det om närhet och mat så ger jag ju henne det gärna men har hon ont ngnstans vill man ju veta det.

Vi har henne i sin säng när vi sover, den står bredvid mig. Min kille vill inte sova bredvid henne av rädsla att slå till henne av misstag. Om hon behöver sover hon bredvid mig i vår säng.  Hon tycker det är skönt att ligga i sin säng och jag kan slappna av mer när hon är där, tittar fortfarande (efter 4 månader) ofta om hon andas, kommer väl alltid kolla det antar jag, även när hon är 18 år . Så på natten är det jag som har jour med allt. Kanske inte så jämställt men jag ammar fortfarande, dessutom vaknar jag mkt lättar än min kille. Han har ingen aning om hon varit vaken eller inte. Å ska jag vara ärlig, gör jag det gärna. Det är ju inte så lång tid de vill ha oss så nära så det gäller att passa på.

När hon blir lite större tar jag nog upp henne i min säng mer, till skillnad från alla andra som vill ha barnen i sina egna rum hihi.

(Nu sitter hon i mitt knä så nu det blir enhandsskrivning)

På tisdag ska vi på ktr hos bm. jag är mkt nyfiken på vikt och längd.

första gången jag använde pysventilen blev jag riktigt förvånad. Ett högt pys!! Efter det har jag testat ngn gång men inte fått samma effekt, eller direkt effekt alls. Men har inte testat så länge, hon ligger ju inte still precis haha...

Flera av de sista dagarna jag varit ute å gått har lillan inte velat ligga i vagnen alls trots trötthet. Hon tittar på fåglarna som kvittrar eller hundarna som skäller mkt nyfiken på världen.

Konferenser och att träffa folk är alltid kul men vi har ju nog att ägna våra dagar till

Vad har ni hittat på i helgen, ngt kul?

• LisenLi

Grattis till 4 månaders gränsen!!
    Hoppas verkligen ni mår bättre, båda två. Förkylningar är jobbigt, speciellt för de små pluttarna. Du kan ju säga till svärisarna att det faktiskt är bra att de utsätts för lite baciller, blir mer motståndskraftiga senare i livet då. (Jag var på ett seminarium om smittspridning förra året.)

Vi tog steget exakt en vecka innan er. Var på bvc igår. Vikten har jämnat ut sig lite, som det brukar göra efter ngr månader när man ammar, informerade BM, inte lika spikrakt uppåt längre, utan håller sig till mitten kurvan nu. Vi pratade om hur jag ska göra med mat och smakportioner och sådant. Jag känner att jag vill vänta lite och ta det lugnt. Amningen fungerar bra och jag tycker det är såå mysigt. De nya rekommendationerna från livsmedelsverket är ju att vänta lite till, så det gör vi nog. Men allt hänger ju egentligen på lillan, hur nyfiken hon blir på vår mat nu framöver.

Eftersom lillan varit grinig undrade jag lite om vad hon tror om det, kan det vara magen, tänder? BM trodde att det delvis var magen men hon trodde oxå att pluttan är lite frustrerad. Vill kunna göra mer än hon kan och vara med mer än hon kan, hon tycker hon ser stark ut. Och så fort vi kom hem ville pluttis upp och stå och gå (när jag håller i henne naturligtvis , så nu gör vi det hela tiden. Står och går och putter ner mjuka klossar. Min rygg värker, ajaj!
    BM tipsade om att en hoppgunga nog skulle passa nu så det ska vi testa.

Angående natten: Jag längtade oxå efter att få sova på mage igen och det gör jag lite men mest sover jag åt spjälsängens håll så jag (som du) kan ha koll. Lyssnar nära och sträcker in en hand till henne då och då och känner hur magen rör sig upp och ner. Kan inte tänka mig hur tomt det kommer bli när hon ska sova i eget rum... Jag kommer väl springa där stup i kvarten å peta på henne.

Nej, du har rätt, det är väl ingen ide att kräva för mkt jämställdhet nu när vi får det bästa. Vill ju inte att killen ska ta över för mkt gosiga stunder och härliga framsteg .

Vi hade en sömnlös natt inatt. Hon vaknade nog varannan timme och ammade typ lika mkt. Snark!!
    Men jag har ändå varit ganska pigg under dagen. Beror nog på semlan jag smällde i mig. Älskar semlor!! Tyvärr

Kom på en sak. Man kan ju hyra bilskydd på försäkringsbolag.

Å en annan sak. Vet inte om jag är mamma-disträ eller om det är sömnbrist men känner mig ibland helt plötsligt som en dyslektiker när jag skriver, kommer inte på hur ord stavas... eller så kommer jag inte på orden över huvudtaget... Så ursäkta om det verkar svamligt ibland men tur att det finns sådan där ord grej (kommer inte på vad det heter hahaha).

Som sagt, hoppas ni är bättre idag!!

Svar på tråden BF oktober göteborg 1a barnet