Inlägg från: Selfish Geene |Visa alla inlägg
  • Selfish Geene

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Loket skrev 2012-03-18 00:11:47 följande:
    Det är du som malt på om att man ska klara sig på 100-300 kr i månaden inte jag för övrigt så har inte havregryn alla de näringsämnen, vitaminer och mineraler som kroppen behöver så lever du bara på gröt för länge kommer du få näringsbrist / bristsjukdomar. Ta och läs lite näringslära så kommer du inse detta
    Jag skrev att man kan överleva på 500:-/per månad, utan näringsbrist dessutom
  • Selfish Geene
    Loket skrev 2012-03-18 00:14:52 följande:
    Enligt vissa här ska man kunna leva på 100-300 kr i månaden och det skall täcka allt, såväl boende, mat, kläder, läkarbesök, mediciner, osv osv det är givetvis en utopi men hey än är inte sista dåren född
    lär dig skillnaden mellan "överlevnad" och "skälig levnadsstandard" så kanske du förstår vad jag pratar om
  • Selfish Geene
    Anonym skrev 2012-03-18 00:24:17 följande:
    Lär dig skillnaden mellan absolut och relativ fattigdom. Lär dig samtidigt varför alla experter är eniga om att reell fattigdom är mer rättvisande att diskutera.
    jag har inte diskuterat fattigdom öht, jag diskuterar huruvida nivån på socialbidraget är baserat på hur mycket pengar som krävs för att "överleva" (som vissa hävdar) eller om möjligheten till "en skälig levnadsstandard"
  • Selfish Geene
    Loket skrev 2012-03-18 00:24:43 följande:
    Som sagt i denna tråd diskuteras fattigdom (läs att leva på socialbidrag eller en ersättning motsvarande alternativt under denna) då inkluderas alla kostnader som ingår i ett skäligt levene inte bara maten kan du acceptera detta och släppa din utopi om att leva på 300 kr i månaden som skall täcka allt såsom mat, kläder, mediciner, bostad, värme, osv.
    inte bara fattigdom, några bidragstagare hävdar att deras försörjningsstöd nätt och jämt möjliggör överlevnad  (bokstavligen! En av dom tyckte inte att livet var värt att leva om inkomserna skulle understiga dagens existensminimum)
  • Selfish Geene
    Anonym skrev 2012-03-18 00:26:44 följande:
    Så jag ska leva på det där och överleva. Skulle inte tro det  eftersom du glömde bort näringen.
    De flesta lever snål år ut och år in.

Kan du prestera något realistiskt denna gång, då ingår näring.  Studera lite u-landslära så får du näringens betydelse på köpet, du är ju mycket för svältande människor märker jag.
    Jag är inte kostexpert, vilken typ av näring är det du saknar?
  • Selfish Geene
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 00:34:35 följande:
    Vilken utopi lever du i?

Där jag bor kostar ägg minst 2 kr/styck. Ska de ha omega 3 för näringen så får du räkna med minst 3 kr/styck.
    Pasta kostar som minst 12 kr/kgílo och vitkålen kostade idag 15.90 per kilo.
    Majsoljan vet jag att Willys är billigast på och de tar 15.90 per liter.
    Har jag tur kostar äpplen 15 kr/kilo men vädigt ofta är priset 19.90.

Det saknas mängder av nödvändiga näringsämnen. Protein är den viktigaste och den har du missat totalt för den lilla mängd som finns i 2 ägg per dag kommer man inte långt med. Och vill man inte få brister så behöver man även andra grönsaker än vitkål. Någon långtidsdiet är ditt förslag verkligen inte.
    14g protein är inte mycket, men fullt tillräckligt för att överleva.
    Pastan kan bytas ut mot vetemjöl om du vill, då får du 2kg för en tia
  • Selfish Geene
    Anonym skrev 2012-03-18 00:34:10 följande:
    Då är det på plats att förklara reglerna för dig. I känsliga får man inte diskutera det som är off topic.
    Här diskuteras fattigdom.

Du vill diskutera överlevnad starta därför en egen tråd om det.
    jag besvarar inlägg som tar upp ämnet, har du problem med det får du anmäla inlägg där skribenterna hävdar att deras bidrag bara ser till att de överlever. 
  • Selfish Geene
    Anonym skrev 2012-03-18 00:35:32 följande:
    Då ska du heller inte sitta och rekommendra ensidig kost. Vem som helst med det minsta innan för pannbenet förstår att din "kost" snabbt leder till brister och det behöver man inte vara en expert för att inse, bara lite tankeförmåga
    någon särskild brist du har i åtanke?
  • Selfish Geene
    Anonym skrev 2012-03-18 00:47:04 följande:
    Du var ingen kostexpert men ändå vet du att 14g protein är tillräckligt?
    Euuuum. Bra att du aldrig haft intentionen att vara seriös.
    Hävdar du att 14g/ protein/dag inte är tillräckligt för att hålla en människa vid liv?
  • Selfish Geene
    Loket skrev 2012-03-18 00:45:11 följande:
    Med överlevnad syftar man främst på att det ej är möjligt att klara sig en längre tid på ersättningen om man samtidigt skall kunna ersätta saker som går sönder, det påpekade för övrigt en socialsekreterare som jobbar med försörjningsstöd tidigare i tråden och bekräftade att så är fallet. Alltså att försörjningsstödet ej är tillräckligt för att klara sig på en längre period.

Det är skillnad på fattigdom så som du framställer det (liksom andra i tråden), absolut fattigdom såsom alliansen använder som begrepp (dvs det motsvarar en inkomst/ersättning motsvarande försörjningsstöd) och relativ fattigdom vilket är begreppet som används inom oecd/eu sedan årtionden tillbaka och den syftar på de som har en inkomst som understiger 60% av medel- eller om det var medianinkomsten i ett specifikt land.
    Att "klara sig" avser att upprätthålla en skälig levnadsstandard, inte att överleva.

Jag har aldrig hört en socialsekreterare använda termen "överlevnad" i något anant sammanhang än just fysik överlevnad, i övrigt använder de jag varit i kontakt med just termen skälig levnadsstandard
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?