Inlägg från: Selfish Geene |Visa alla inlägg
  • Selfish Geene

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Selfish Geene skrev 2012-03-17 16:44:05 följande:
    trots att du hade en hyra på 3500 (du pratar om hyran du behövde betala efter du flyttat ut från föräldrahemmet va?)
    smilyn skulle bli ett :-tecken, men något gick galet
  • Selfish Geene
    Kimona skrev 2012-03-17 16:45:19 följande:
    3500 kr täcker precis min hyra och elen som sammanlagt blir 3400 ungefär. Sen har jag en hundring kvar den månaden.

Nu har jag inte existensminimum längre, eftersom jag började studera på Komvux så fort jag kunde
    oj, du vet väl vad ordet "överlevnad" betyder?

Att betala 42000:- per år för boendet är inte en grundförutsättning för "överlevnad", du kan bo i en husvagn för en bråkdel av det priset 
  • Selfish Geene
    Kimona skrev 2012-03-17 16:51:05 följande:
    Ja, jag vet vad överlevnad betyder och i Sverige räknar man med ett boende, värme, el och mat
    nej, det gör man inte.

Överlevnad betyder att man inte dör, i Sverige såväl som i övriga världen 
  • Selfish Geene
    Anonym skrev 2012-03-17 16:53:05 följande:
    Fast du måste kunna köpa en husvagn som klarar vinterklimat, ha en uppställningsplats med tillgång till el och vatten osv.
    Eller menar du att människor ska bosätta sig i gamla husvagnar vid någon skogstjärn och använda det vattnet till matlagning, tvätt och hygeien. 
    Menar du att de fattiga inte ska bo utanför samhället? Du kanske tycker att det ska bli lite kåkstäder även i Sverige?
    jag visar på skillnaden mellan "överlevnad" och "skälig levnadsstandard", många föredrar att använda ordet "överlevnad, det blir lite mer dramatiskt på det sättet (men det är fortfarande felaktigt).

Det förändrar inte faktum att överlevnad är ett klart definierat begrepp 
  • Selfish Geene
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-17 17:16:36 följande:
    Vem hyr ut uppställda husvagnar med elplats billigare än så? Länka gärna!
    men shit, inte är ni väl verkligen så sönderdaltade att ni tror att man inte överlever i en husvagn utanför en camping, utan rinnande vatten och el????

Folk överlever för fan i plåtskjul, tält och igloos!!

• Selfish Geene
    Kimona skrev 2012-03-17 17:22:57 följande:
    Ja och existensminimum täcker det som krävs för att du inte ska frysa ihjäl, svälta eller inte kunna utföra det som arbetsförmedlingen kräver
    tror du att regelbundna besök på arbetsförmedlingen är en förutsättning för överlevnad?
  • Selfish Geene
    Anonym skrev 2012-03-17 17:29:25 följande:
    Man ska alltså bara leva för att överleva tills man dör?
    Det är mening att man ska veta sin plats, man ska inte kunna bli mer än en som överlever?
    Fattigdom i civiliserade välfärdsstater handlar inte om att inte svälta eller frysa ihjäl.

Alla överlever tills de dör, om de kan göra andra saker under tiden handlar det om levnadsstandard (inte "överlevnad")

Fattigdom är en sak
    överlevnad en annan
    levnadsstandard är en tredje sak

Dessa tre begrepp betyder olika saker! 
  • Selfish Geene
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-17 17:39:23 följande:
    Existensminimum är en grundläggande lägsta levnadsnivå som inte tillåter några utsvävningar. Självklart överlever man men att påstå att de som lever på existensminimum är slarviga, super och röker upp sina pengar istället för att ha pengar över till aktiviteter och nöjen för barnen, till extrakostnader i skolan osv är rena dumheter. Det utrymmet finns inte när man lever på grundläggande nivå.
    Det har jag inte sagt heller (inte något liknande eller något som skulle kunna tolkas så heller)

halmgubbar är tröttsamma 
  • Selfish Geene
    Anonym skrev 2012-03-17 17:40:16 följande:
    Och denna tråd handlar om fattigdom och inte överlevnad och inte överlevnad.
    "relativ fattigdom" om man ska vara petnoga, i övrigt håller jag med dig! (jag rättade någon annan som trodde att existensminimum var en förutsättning för dennes överlevnad)
  • Selfish Geene
    Kimona skrev 2012-03-17 17:47:46 följande:
    Det är en förutsättning för att du öht ska få pengar
    pengar som inte är en förutsättning för överlevnad
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?