• Anonym

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym skrev 2012-04-10 22:58:05 följande:
    OK, den som "bara" tjänar en halv mille om året i Djursholm eller Saltis är relativt fattig. I Sverige. Barnen kommer ha skolkamrater som har råd att göra mycket mer. Är det synd om personen och dennes barn?

Som sagt, väx upp och sluta gnäll. Ni lär inte få bättre ekonomi av att skriva bittra inlägg här. 

För övrigt konstigt hur lätt det är att prata om solidaritet och skatter och bidrag i Sverige men sedan tycka jämförelser med riktiga fattiga i andra länder är helt irrelevanta. Om ni som gafflar om mer bidrag till "fattiga" (dvs er själva) är så solidariska och fina - ge genast bort så mycket i välgörenhet så ni hamnar på en global fattigdomsnivå. Sen kan ni komma tillbaka o kräva mer bidrag från andra. 
    Så tillvida att Sverige enkom består av Djursholm och "Saltis" så ligger det något i det.
    Påstår du att det är så?
    Eller medger du att diskussionen handlar om Sverige och att det då inte går att titta på ett enskilt område?

Du vill ju jämföra först med 1,5 miljarder spritt i hela världen eller två små områden. Medger du att det finns ett mellanting?

Medger du samtidigt att både Djursholm och "Saltis" ingår i Sveriges nationalekonomi och därför kommer Sverige som helhet ha betydelse?

Fö tror du att det är lätt att snacka när du inte ens har grundläggande begrepp klart för dig.
    Kom gärna tillbaka i tråden när du känner att du är "på banan" och förstår innebörden och de grundläggande begreppen.
    Tills du har pluggat på lite är det bättre om du idisslar dina 3:e världen diskussioneer i rätt tråd. Solig
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-10 22:58:05 följande:
    OK, den som "bara" tjänar en halv mille om året i Djursholm eller Saltis är relativt fattig. I Sverige. Barnen kommer ha skolkamrater som har råd att göra mycket mer. Är det synd om personen och dennes barn?

Som sagt, väx upp och sluta gnäll. Ni lär inte få bättre ekonomi av att skriva bittra inlägg här. 

För övrigt konstigt hur lätt det är att prata om solidaritet och skatter och bidrag i Sverige men sedan tycka jämförelser med riktiga fattiga i andra länder är helt irrelevanta. Om ni som gafflar om mer bidrag till "fattiga" (dvs er själva) är så solidariska och fina - ge genast bort så mycket i välgörenhet så ni hamnar på en global fattigdomsnivå. Sen kan ni komma tillbaka o kräva mer bidrag från andra. 
    Jag slås av häpnad att du inte begriper att man kan känna solidaritet med de som har det sämre utan att för den saken skull befinna sig där själv! Förvånad

Ju mer jag funderar på det desto mer inser jag vilken fullblodsegoist du är som helt saknar empati och medkänsla för andra än dig själv och de som är kloner av dig själv.

Om du inte hade haft ett så torftigt språk och substanslöst irrationellt resonemang skulle jag nästan ha kunnat svära på att du är en av de där från regeringen som surfar här på arbetstid.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-11 00:10:05 följande:
    Jag slås av häpnad att du inte begriper att man kan känna solidaritet med de som har det sämre utan att för den saken skull befinna sig där själv! Förvånad

Ju mer jag funderar på det desto mer inser jag vilken fullblodsegoist du är som helt saknar empati och medkänsla för andra än dig själv och de som är kloner av dig själv.

Om du inte hade haft ett så torftigt språk och substanslöst irrationellt resonemang skulle jag nästan ha kunnat svära på att du är en av de där från regeringen som surfar här på arbetstid.

Du vet inte vad du snackar om. Jag känner empati för de som har riktiga problem. Om jag kommer till en olycksplats där en person har livshotande skador och en annan gnäller om ett skrapsår, så prioriterar jag att rädda livet på den döende. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-11 10:36:22 följande:
    Ha, du visar ju med detta just varför relativ fattigdom är så ointressant. Varför ska just avgränsningen Sverige vara korrekt. Varför förväntar du dig att jag ska bry mig mer om en låginkomsttagare i Trollhättan än en absolut fattig barnfamilj i Estland? Och varför ska jag i så fall INTE bry mig om den relativt fattige i Djursholm?

Det som är intressant för mig är de som verkligen har det svårt. Sen får ni väl hävda att jag är oempatisk om ni vill det. Jag är månadsgivare till fadderbarn genom SOS Barnbyar och ger ofta pengar till Läkare utan gränser. Ni gnälltanter med era låtsasproblem får redan betalt av de nästan 60% jag betalar i skatt på mina arbetsinkomster så ni kan fortsätta röka gula Blend och tycka synd om er i era sunkiga hyresrätter.
    Sunkiga hyresrätter? Du menar billiga bostäder som de med låg inkomst har råd med?

Är människor mindre värda för att de bor i hyresrätt?

Är det inte bra att man bor i billiga hyresrätter om man har låg inkomst istället för att anstränga ekonomin med en högre bostadsstandard?

• Anonym
    Dorian Ertymexx skrev 2012-04-11 15:00:10 följande:
    Ja men det vet du väl att fattiga är dåliga människor!! Obestämd
    Har förstått att det är så.
    Frågan är då om de är dåliga människor för att de är fattiga eller fattiga för att de är dåliga människor.
  • Anonym
    Dorian Ertymexx skrev 2012-04-11 15:00:10 följande:
    Ja men det vet du väl att fattiga är dåliga människor!! Obestämd
    Jag tror inte på dåliga människor. Men jag tror människor gör dåliga saker. Den som hetsäter, drogar ner sig, stjäl bilar eller struntar i sin ekonomi gör något dåligt. Den som gnäller och är avundsjuk gör något dåligt. I den här tråden finns exempel på människor som trots relativt tuffa villkor kämpar på och är tacksamma för vad de har. Hatten av för dem. Gnällspikarna kan ta sig i kragen istället.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-11 17:17:44 följande:
    Jag tror inte på dåliga människor. Men jag tror människor gör dåliga saker. Den som hetsäter, drogar ner sig, stjäl bilar eller struntar i sin ekonomi gör något dåligt. Den som gnäller och är avundsjuk gör något dåligt. I den här tråden finns exempel på människor som trots relativt tuffa villkor kämpar på och är tacksamma för vad de har. Hatten av för dem. Gnällspikarna kan ta sig i kragen istället.
    Bulimi är en psykisk sjukdom, du menar att psykiskt sjuka människor ska ta sig i kragen?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-11 17:57:10 följande:
    Bulimi är en psykisk sjukdom, du menar att psykiskt sjuka människor ska ta sig i kragen?
    Läs vad jag skrev: "Gnällspikarna ska ta sig i kragen." Men visst, även en alkoholist eller anorektiker bör förändra sitt självdestruktiva beteende. Och få hjälp med det.

I den här tråden är det ju dock inte några stackare som behöver hjälp. Här är ju bara en massa jäkligt högljudda gnällisar som gärna broderar om hur mycket smartare de är än andra och uppenbarligen är det inget fel på den verbala förmågan. Klarar man av att formulera en massa inlägg på ett forum klarar man rimligen av ett normalt kontorsjobb. Men det är klart, det är ju bekvämare att be mig betala för deras leverne.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-11 18:03:55 följande:
    Läs vad jag skrev: "Gnällspikarna ska ta sig i kragen." Men visst, även en alkoholist eller anorektiker bör förändra sitt självdestruktiva beteende. Och få hjälp med det.

I den här tråden är det ju dock inte några stackare som behöver hjälp. Här är ju bara en massa jäkligt högljudda gnällisar som gärna broderar om hur mycket smartare de är än andra och uppenbarligen är det inget fel på den verbala förmågan. Klarar man av att formulera en massa inlägg på ett forum klarar man rimligen av ett normalt kontorsjobb. Men det är klart, det är ju bekvämare att be mig betala för deras leverne.
    Det där är något jag alltid funderat över vad är ett normalt kontorsjobb och hur kan det vara en merit att man kan formulera sig på ett internetforum?

De som arbetar med olika skrivelser har relevant utbildning för arbetet de är inte så att de bara sitter och formulerar skrivelser de gör även arbetet som ligger till grund för det som skrivs.

Länge sedan det fanns skrivbiträden som skrev ut efter andras diktat, det som möjligtvis liknar sådana arbeten är läkarsekreterare eller advokatsekreterare, vilket även det kräver utbildning.

Breven man får hem från olika myndigheter är nuförtiden skrivna av den som handlägger ärendet oavsett om det rör sig om skattemyndighet, bank, kommun,länsstyrelse, jurist, försäkringskassan osv.
  • Anonym
    Dorian Ertymexx skrev 2012-04-11 18:36:26 följande:
    Finns det ens läkarsekreterare längre?
    Jo det finns en del sådana kvar, men väldigt många läkare skriver journalerna själva nuförtiden och de som arbetar som läkarsekreterare gör mer än att bara skriva.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?