Anonym skrev 2012-03-22 09:49:17 följande:
Jag svarade bara på din fråga om du ansåg att det var dräglig levnadsnivå att inte få åka till lekland och simhall, och det anser jag att det är.
Jag anser att en odräglig levnadsnivå är när man lever i absolut fattigdom, det som beskrivs enligt artikeln i TS är mer lyx tycker jag.
Har man inte råd till medicin och glasögon är det fel, det borde alla barn ha rätt till. Där kan man gärna se till att det skjuts till eventuella bidrag. Men det är nödvändiga saker, jag tycker fortfarande inte att man är fattig bara för att man inte kan gå på bio.
På vilket sätt är det mer vettigt att vara på ett lekland eller en simhall än ute? Okej, om man bor i storstaden håller jag med om att det inte är så vettigt att vara ute. Annars anser jag det bra mycket mer vettigt att vara ute och leka än att vara i en lekhall, simhall eller bio!
Varför blir man mer segregerad för att man inte får vara på såna ställen?
Jag förstod att det handlade om dina
åsikter, det var därför jag förklarade att man inte kan diskutera fattigdom efter åsikter eller känslor utan måste utgå från de definitioner som finns. Annars kan vi lika gärna anta definitionen som "de som lever i armod" har. Även där finns det de som har det värre och alltså är det tveksamt om ens de vill/kan/ska/känner/tycker att de är fattiga. Ganska smart sätt att trolla bort
all fattigdom i världen, eller hur?
På din sista fråga har Åsa svarat dig riktigt bra i inlägg 2144
Alla mår bra av att vistas ute,
även de i storstäder! Segregering blir det om man skulle följa din linje och tvinga en grupp att avstå enkom för att det annars sticker i ögonen på vissa som envisas med att jämföra med
absolut fattigdom i Indien.
Fö fattar jag inte varför du tycker att det är
nyttigare att vara ute än i simhall och lekland, där om något
rör man på sig och det är det du resonerar kring. Så kokar man ner det handlar det om ogina skattebetalare som ylar i högans sky över "
mina skattepengar minsann" går till något du inte vill, sen tar du till, liksom de flesta andra med dessa åsikter, absurda argument och ologiskt/verklighetsfrämmande resonemang.
Vad beror det på, okunskap?